Kawa ZX9R carburateur

DunnoNL

ZX9R '98
1 feb 2024
9
3
Beste leden,

Mijn eerste post dus ik zal me even voorstellen.
De naam is Stefan woonachtig in Enschede.

Ik heb voor een aantal weken geleden 2 Kawasaki 's zx9r gekocht.
1 voor mijn broertje en 1 voor mij. Beide opknappers. Bij de aankoop liep er 1 wel en 1 helemaal niet. (kwestie van nieuwe benzine erin en gaan vermeldde de verkoper)
Eenmaal nieuwe benzine erin liep de 1 best goed en de ander nog steeds niet. (die wat ik dus gehouden heb)
Nu ben ik van jongs af aan al bezig met brommer en auto techniek. Altijd zelf de brommers opknappen en zelf de afkeurpunten van APK's fixen.
Je kan zeggen dat ik uit een monteursfamilie kom. Vader, oom en opa sleutelden altijd en ik keek mee, hielp mee en leerde.

Mijn eerste poging om de motor weer aan het rijden te krijgen ( op de nieuwe benzine na ) was d.m.v. een carburateur reiniger alles eens even goed door te spuiten en daarna met de compressor alles schoon te blazen. Zo gezegd zo gedaan. De carburateur gedemonteerd alles los getrokken en toen kwam de eerste verassing.

WhatsApp Image 2024-02-01 at 17.47.24 (1).jpegWhatsApp Image 2024-02-01 at 17.47.24.jpeg
Dit was dus niet even nieuwe benzine erin en gaan. Ik heb alle viezigheid weggehaald en alles zo goed mogelijk schoon proberen te maken. Ook de sproeiers. Helaas kreeg ik de vlotternaaldjes er niet goed uit en deze heb ik dan ook laten zitten omdat ik bang was om schade aan de binnenwand te veroorzaken met als gevolg dat de naaldjes niet meer vrij kunnen bewegen.

Carburateur weer geplaatst en wonderbaarlijk genoeg liep de motor na een aantal keren starten. Na een vreugde dansje gedaan te hebben de motor weer uitgezet want ik moest nog bezig met de achter rem ( test rijden kon toen dus nog niet )

1 week later de remmen helemaal in orde gemaakt en nu was het dan eindelijk tijd voor een test ritje.
Maar helaas weer geen startende motor, met start pilot sloeg ie wel aan maar bleef niet lopen.
Bougies alle 4 gecheckt, en direct maar nieuwe geplaatst en weer proberen. Weer niets.

Nu had ik onderhand al begrepen dat carburateurs ontzettend gevoelig zijn voor alles wat er niet in hoort en heb ik op goed geluk maar een ultrasoon bad gekocht.
Carburateur weer gedemonteerd ( in 2 helften want het bad was iets te klein ) en het bad in. Ik verbaasde me hoeveel rotzooi er nog in zat. En door het warme bad (50 graden met ultrasoon reiniger) kwamen de filtertjes los waar de vlotternaaldjes in komen. ( die waar ik bang voor was te beschadigen ) En jeetje wat zat daar ook nog een rotzooi in.

WhatsApp Image 2024-02-01 at 17.45.10.jpeg


Het bad heeft gelukkig iets gedaan en de hoop was weer groot dat hij nu wel weer zou starten. En jawel hoor de motor start, en de dagen/weken erna ook gewoon. Alle moeite gelukkig niet voor niks. Eindelijk tijd voor een test ritje.

Het ritje beviel niet, heel erg sterk het gevoel dat ik power mistte en hij liep ook niet aardig. Vooral in de 1 wegrijden was alsof je rijd op een hobbelpaard.
Wederom carburateur maar weer losgehaald ( misschien iets over het hoofd gezien o.i.d. )
En toen kwam ik tot de volgende ontdekking:

Van de 4 gas schuifjes gaan er maar 2 omhoog, dit horen er 4 te zijn want de ZX9R die bij mijn broertjes staat hebben we op getrokken om te kijken hoeveel er daar omhoog gingen en daar gaan ze 4 omhoog. Alleen nu kan ik mijn vinger er niet op leggen wat hiervan nu de oorzaak kan zijn en vandaar ook deze post met; Help ???

Wat kan ik doen om dit te verhelpen ??

Groet Stefan.
 
geen onderdruk (cylinders zuigen niet)
membraan boven gasschuif gescheurd
ander groot luchtlek in/naar de ruimte boven het membraan
Wat bedoel je exact met het eerste ?
Membraan, bedoel je dat rubber waar de gasnaald en veer inzit ?
Dan moet ik iig even de 2 wat niet bewegen even loshalen en nakijken op luchtlekkage, misschien met monteren niet goed op de rubber pakking gelet.
 
Met eerste bedoelt ie niet afsluitende uitlaatkleppen, gat in zuiger, zuigerveren verrot, zoiets waardoor er geen vacuüm ontstaat tijdens de inlaatslag. Met membraan bedoelt ie het membraan boven je gasschuif.
 
Een gat in de zuiger of verrotte zuigerveren zou je toch moet kunnen horen, of opmerken ?
Van het weekend zal ik hem weer eens losschroeven en de membraantjes checken.
Zou het nog iets anders kunnen zijn ?
 
Komt het wel los als je met je vinger drukt? loopt dat wel soepel?

En er zit altijd zo'n gaatje, waar als je er luchtdruk op zet, de hele handel omhoog zou moeten gaan:
1706906803569.png

werkt dat wel?

En gezien het de 2 rechtse zijn; die delen vaak een slangetje. Zit die er wel aan?
 
Komt het wel los als je met je vinger drukt? loopt dat wel soepel?

En er zit altijd zo'n gaatje, waar als je er luchtdruk op zet, de hele handel omhoog zou moeten gaan:
Bekijk bijlage 1969970
werkt dat wel?

En gezien het de 2 rechtse zijn; die delen vaak een slangetje. Zit die er wel aan?
Jaa ik kan ze handmatig omhoog drukken zonder teveel moeite te doen. En ook als ik in dat gat lucht spuit gaat ie omhoog. Zover ik weet heb ik alles aangesloten wat er aan te sluiten valt.
 
Jullie zijn erg vriendelijk met het mee denken, morgen ga ik weer sleutelen.
Wat ik proberen ga;

Membraantjes eens wisselen, 1 rechter wisselen met 1 linker.
Ik heb een compressie test set besteld zodat ik de cilinder/zuigers kan testen op voldoende of dezelfde druk.
Mijn broertje komt met zijn motor om de carburateurs eens om te wisselen.

Ik ga jullie allen op de hoogte houden. Zodra de motor 100% motorisch weer goed is ga ik er een mooi optisch project van maken wat ik met het forum zal delen.
 
Zoals gepland was, vandaag gesleuteld aan de carburateur. Membraantjes gewisseld, met als gevolg 3 gasschuifjes die omhoog gaan. Ik denk dat het hem zit in het goed plaatsen van het membraan. De vierde is nog niet gelukt maar ik twijfel ook of die wel goed afsluit. Ik merk namelijk met het aandrukken van de gasschuif dat er absoluut geen weerstand inzit. Terwijl de andere 3 toch echt wel. Ook lijk ik wat oneffenheden tussen carburateur en dekseltje te zien zitten. Wat butsen en ribbels op het aluminium gedeelte.

Vandaar heb ik wat vloeibare pakking in het randje gesmeerd en het membraan goed geplaatst.
Blijft nu ook beter op zijn plek zitten, die pakking is ietwat kleverig dus dat wel een meevaller.
Laat hem nu zitten en wacht de benodigde tijd wat nodig is voor de vloeibare pakking.

 
Vandaag het resultaat maar eens bekeken van mijn oplossing met een beetje vloeibare pakking om ook het laatste schuifje omhoog te krijgen.

Het is nu dus eindelijk gelukt !.
Allen bedankt voor het meedenken, zodra ik alles binnen heb voor mijn optische transformatie zal ik een nieuwe topic maken. !!
 
Ben zelf GEEN voorstander van vloeibare pakking t.b.v. afdichting membraan rubber carburateur .Beter was het om deze te vernieuwen of oorzaak niet goed afsluiten te verhelpen.

Aan het membraan kon ik verder niks zien, wel leek het alsof het aluminium wat hobbeltjes had. Hoe weet ik niet zo heb ik hem gekocht.
Vandaar dat dit me een oplossing leek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan