Carburateur bevriezing

Marcelv

MF'er
26 dec 2022
165
82
Goeiedag, Ik vroeg me af of het normaal is dat een motor all 3 dagen last kan hebben van bevroren carburateurs?, Sinds donderdag ochtend draait ie niet echt lekker beetje bokken stotteren hij valt verder niet uit ofzo,Maar merk wel dat ik power mis en dat de vebranding niet echt lekker gaat, Donderdag avond deed ie nog normaal net als eerder die week,Hij staat overigens wel buiten en heb sinds gisteren een goedje toegevoegd aan de benzine toen ik ging tanken wat dit tege moet gaan, Het betreft een suzuki RF900 echt extreem koud is het nu ook niet meer, alvast bedankt
 
De RF heeft carburateur verwarming. Eerst die ff checken. Een paar graden boven nul en een beetje vochtig weer zijn wel de ideale omstandigheden voor bevriezingsverschijnselen.
Ik heb ook een RF900 die bij de vorige eigenaar altijd buiten stond onder een hoes. Hij had altijd problemen met slecht lopen (3 cilinders).
Sinds ik zijn motor heb heeft ie altijd binnen gestaan en zijn die problemen ook "verholpen". Ik ben dus ook niet op onderzoek gegaan naar het "vocht probleem", maar misschien is het toch een RF kwaaltje.
 
De RF heeft carburateur verwarming. Eerst die ff checken. Een paar graden boven nul en een beetje vochtig weer zijn wel de ideale omstandigheden voor bevriezingsverschijnselen.
Ik heb ook een RF900 die bij de vorige eigenaar altijd buiten stond onder een hoes. Hij had altijd problemen met slecht lopen (3 cilinders).
Sinds ik zijn motor heb heeft ie altijd binnen gestaan en zijn die problemen ook "verholpen". Ik ben dus ook niet op onderzoek gegaan naar het "vocht probleem", maar misschien is het toch een RF kwaaltje.
ze zijn bij me garage het aan het nakijken of dat er op zit, volgens mijn vin nummer komt ie uit 94 en rdw 95, alleen zou het 94 model het niet hebben en 95 model wel, als het kan laat ik het inbouwen, maar het schijnt dus voor te komen bij die type motor zeker als ie buiten staat dus
 
Ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met de RF want ik gebruik 'm weinig. Het is meer een reserve motor, voor als 1 van m'n vrienden wil rijden, of als ik zin heb om weer eens op iets anders te rijden.
Maar de klachten van de vorige eigenaar (collega van mij) heb ik niet gehad sinds het een "binnenslaper" is geworden.

Maar volgens mij hebben alle modellen van de RF900 carburateur verwarming. Dit wil nog wel eens verwijdert worden door "mooiweer rijders".
 
Ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met de RF want ik gebruik 'm weinig. Het is meer een reserve motor, voor als 1 van m'n vrienden wil rijden, of als ik zin heb om weer eens op iets anders te rijden.
Maar de klachten van de vorige eigenaar (collega van mij) heb ik niet gehad sinds het een "binnenslaper" is geworden.

Maar volgens mij hebben alle modellen van de RF900 carburateur verwarming. Dit wil nog wel eens verwijdert worden door "mooiweer rijders".
ah zo, wacht ik het even af wat de garage zegt, indien mogelijk bestel ik de spullen
 
Alle jaartallen hebben carb verwarming, alleen bepaalde types zoals in de onderdelenlijst staat aangegeven.
Maar de garage kan natuurlijk ook even kijken of het erop zit zonder een comp op te starten.

Snap alleen niet waarom je een 30 jaar oude motor aan zou gaan passen voor die paar dagen dat het vriest.

b32bfc993590381409794a1a0379a52b.pngSchermafbeelding 2024-01-20 om 12.03.09.png
 
Laatst bewerkt:
Alle jaartallen hebben carb verwarming, alleen bepaalde types zoals in de onderdelenlijst staat aangegeven.
Maar de garage kan natuurlijk ook even kijken of het erop zit zonder een comp op te starten.

Snap alleen niet waarom je een 30 jaar oude moor aan zou gaan passen voor die paar dagen dat het vriest.

Bekijk bijlage 1965192Bekijk bijlage 1965193
Carburateurs bevriezen niet als het vriest.
 
Alle jaartallen hebben carb verwarming, alleen bepaalde types zoals in de onderdelenlijst staat aangegeven.
Maar de garage kan natuurlijk ook even kijken of het erop zit zonder een comp op te starten.

Snap alleen niet waarom je een 30 jaar oude moor aan zou gaan passen voor die paar dagen dat het vriest.

Bekijk bijlage 1965192Bekijk bijlage 1965193
Alle jaartallen hebben carb verwarming, alleen bepaalde types zoals in de onderdelenlijst staat aangegeven.
Maar de garage kan natuurlijk ook even kijken of het erop zit zonder een comp op te starten.

Snap alleen niet waarom je een 30 jaar oude moor aan zou gaan passen voor die paar dagen dat het vriest.

Bekijk bijlage 1965192Bekijk bijlage 1965193Volgens de site die ik vond kwam de mijne uit 94 en zeiden ze dat dit volgens suzuki past op 95
 
Ja ene kant voor die paar dagen misschien overkill om het te laten plaatsen maar als het wel 2 maanden stug doorgaat dan rij ik behoorlijk kut, aangezien ik gewoon doorrij wil ik wel gewoon normaal kunnen rijden zonder gestoter en inhouden
 
carburateurs bevriezen niet omdat het vriest, ze bevriezen omdat bij de mengselvorming de benzine warmte onttrekt aan de lucht. als het dan iets boven het vriespunt is, zit er vocht in de lucht en door de onttrekking van warmte daalt de temperatuur van de aangezogen lucht en op den duur ook de carbubehuizing onder het vriespunt en vriest het vocht dat in de aangezogen lucht aanwezig is vast op de carbu, waardoor uiteindelijk de kanalen dichtvriezen en de doorlaten kleiner worden en het ding ruk gaat rijden.
 
Tegen alle geschreeuw in heb ik ooit 2 stuks 21 watt lampies in mijn luchtfilterhuis gebouwd en daarna nooit meer bevoren carbs gehad. Ze bevriezen overigens alleen rond het vriespunt, kouder dan min 4, warmer dan 2 graden heb je nergens last van, althans, ik niet
Ik had 1 55watt lamp op een schakelaar. Probleem opgelost
 
Terug
Bovenaan Onderaan