Carburateur DR 500

Rikde12

Rookie
13 nov 2022
7
2
Hallo, misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Zoals hier voor te lezen is heb ik een dr500.
Ik heb hier er een dellorto 38 vshb opzitten.

De vlotterbak blijft steeds overlopen.
Ik heb:
-de Vlotternaald gecontrolleerd (geen markeringen of krassen)
-vlotterhoogte standaard afstelling.
-vlotters gecontrolleerd op lekkages
-vlotterhoogte op verschillende standen afgesteld zodat die eerder zou sluiten.

Nu blijft die overlopen en ben ik benieuwd wat de vlotternaald/fitting grote is van de originele carberateur.
Er zit nu namelijk maatje 350 in.
 
Lijkt me onlogisch dat iemand daar iets te groots in zou zetten. Ziet het eruit alsof daar aan gerommeld is?
Nee daar lijkt het niet op. Volgens mij heeft die in z'n vorige leven gediend voor de kart wereld.

Misschien dat de benzine tank van een kart minder druk/flow levert (vanwege de plaatsing van de tank) waardoor de vlotters niet sterk genoeg zijn om de vlotternaald op z'n plek te drukken?

Geen idee of deze theorie ergens op slaat?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Delorto er af, en een Mikuni HSR 42 er op.
Dan een 50mm uitlaat er op met open demper, en je hebt een compleet andere motor. En een veel mooier geluid.
Met een de dellorto vlakschuif carberateur en een standaard uitlaat die ik bewerkt heb gaat die ook als een speer.
En ziet die er op het eerste oog standaard uit.
 
Nee daar lijkt het niet op. Volgens mij heeft die in z'n vorige leven gediend voor de kart wereld.

Misschien dat de benzine tank van een kart minder druk/flow levert (vanwege de plaatsing van de tank) waardoor de vlotters niet sterk genoeg zijn om de vlotternaald op z'n plek te drukken?

Geen idee of deze theorie ergens op slaat?
Interessante theorie.. ziet het eruit alsof de vlotternaald en zitting te kort komen qua raakvlak?
 
Interessante theorie.. ziet het eruit alsof de vlotternaald en zitting te kort komen qua raakvlak?
Nee, wanneer ik de vlotterbak verwijder en ik de benzine slang aangesloten en toevoer open.
Dan loopt de brandstof eruit(zoals het hoort)
Dan druk ik mijn vlotterarmpje omhoog en sluit die ook gewoon. (Zoals het hoort)
 
Nee daar lijkt het niet op. Volgens mij heeft die in z'n vorige leven gediend voor de kart wereld.

Misschien dat de benzine tank van een kart minder druk/flow levert (vanwege de plaatsing van de tank) waardoor de vlotters niet sterk genoeg zijn om de vlotternaald op z'n plek te drukken?

Geen idee of deze theorie ergens op slaat?
Op nergens
Vlotters drijven op de benzine in de carbu, de kracht van de vlotters blijft dus hetzelfde.
Als je ze zelf kan afdichten door de vlotter omhoog te duwen, is ofwel het nivo verkeerd, of de vlotter blijft ergens tegen de vlotterkamer hangen.
Zit er een benzinepomp op ?
 
Op nergens
Vlotters drijven op de benzine in de carbu, de kracht van de vlotters blijft dus hetzelfde.
Als je ze zelf kan afdichten door de vlotter omhoog te duwen, is ofwel het nivo verkeerd, of de vlotter blijft ergens tegen de vlotterkamer hangen.
Zit er een benzinepomp op ?
Er zit geen benzine pomp op.
Wanneer die overloopt en ik choke de carb en ontchoke hem dan stopt die met het overlopen.
Ook heb ik gekeken of de vlotters vrij lopen.
De arm die de vlotternaald bediend loopt ook vrij.

Ook heb ik de "arm" die bediend word door de vlotters op de standaard afstelling gezet & heb ik daarna zelfs hem zo afgesteld dat de vlotternaald eerder dan normaal zou moeten afsluiten.

Maar hij blijft overlopen
 
Laatst bewerkt:
Hall de vlotterbak er eens af, draai de carburateur op z'n kop (dus vlotter aan de bovenzijde).
1: Als je nu blaast op de benzineslang, moet er geen lucht kunnen ontsnappen (vlotternaald en vlotternaaldzitting) dichten af.

Als bovenstaande correct is, dan zou het kunnen liggen aan:
- vlotterhoogte toch niet goed
- o-ring onder de vlotternaald zitting vervangen (als hier een o-ring zit, dus geen geperste vlotternaald zitting).
- als er een messing buisje in de vlotterbak zitting zit, kan deze ook lek zijn (komt maar zeer sporadisch voor). Dit kun je testen door benzine in de losse vlotterbak te gieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan