Schroefdraad stuk in het motorblok

qwareh

MF'er
15 mrt 2012
39
0
Een goedemiddag :X

Vanmiddag een stukje gereden, plots begon de motor olie te lekken.
De onderkuip gedemonteerd, en ik zie olie langs de kop van deze lange bout gaan.

ul3zh44d.png

16bbkqw61.png

68deu92mm.png


Heeft iemand enig idee wat deze bout in het blok vasthoudt? En of dit nog te redden valt?

Alvast bedankt B| :X
 
Laatst bewerkt:
Vorige post nog aangepast. Maar da's het verschil tussen (jarenlange) ervaring en een hobbyist.

Losgetrilt is kwestie van schoonmaken en weer vastzetten, dan wel niet met een drupje loctite aan het eind van het schroefdraad?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het schroefdraad van de bout is inderdaad in goede staat.
Het schroefdraad in het BLOK is helemaal aan gas. Misschien nog 2 windingen.
Er kwamen flink wat metaaldeeltjes/schroefdraad uit het gat. (Brokjes/stukjes)
 
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het schroefdraad van de bout is inderdaad in goede staat.
Het schroefdraad in het BLOK is helemaal aan gas. Misschien nog 2 windingen.
Er kwamen flink wat metaaldeeltjes/schroefdraad uit het gat. (Brokjes/stukjes)

Stop iets in t gat en kijk hoe diep het is, als t dieper is dan de bout lang heb je kans dat je met een langere bout de boel weer vast kan zetten..
 
Ben je handig zelf?
Dan op zoek naar een helicoil setje en een lange tap daarvoor, en dan fixen...

Ga je naar een bedrijf, dan zullen ze je waarschijnlijk adviseren het blok open te maken en dan eerst kijken wat de schade is, want dit is waarschijnlijk een van de bouten waar je lagerschaal van de krukas mee wordt vastgehouden.... en die wil je niet kapotrijden...

( heb ooit een zzr1100 gezien die na 40k open moest ivm schakelproblemen, en die miste AF FABRIEK een complete lagerschaal en nee die was nooit open geweest want de eigenaar had die motor zelf in rotterdam in de haven opgehaald, en was dus eerste eigenaar)
 
Ben je handig zelf?
Dan op zoek naar een helicoil setje en een lange tap daarvoor, en dan fixen...

Ga je naar een bedrijf, dan zullen ze je waarschijnlijk adviseren het blok open te maken en dan eerst kijken wat de schade is, want dit is waarschijnlijk een van de bouten waar je lagerschaal van de krukas mee wordt vastgehouden.... en die wil je niet kapotrijden...

( heb ooit een zzr1100 gezien die na 40k open moest ivm schakelproblemen, en die miste AF FABRIEK een complete lagerschaal en nee die was nooit open geweest want de eigenaar had die motor zelf in rotterdam in de haven opgehaald, en was dus eerste eigenaar)


Geloof je het zelf wel :? ...en dan ook nog 40000km.. :X
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen kijken waar ik een helicoil setje kan scoren + passende tap.
Ik vond net op internet een vloeibaar spulletje om schroefdraad te repareren.
Zou dit kunnen werken? Zijn hier mensen die ervaring hebben met dit soort vloeibaar spul?

Thanks!
 
Om een m8 helicoil te plaatsen zal de tap zo'n 10mm dik zijn. Voor je bij de draad bent zal je 10mm ruimte moeten hebben. Als er een pasbus in zit gaat het sowieso niet. kan je een m10 bout in het gat steken of is er niet genoeg ruimte voor? Anders zou ik het blok er onder uit halen en op zijn kop leggen en dan het ondercarter er af halen. Dat lijkt mij de betrouwbaarste oplossing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om een m8 helicoil te plaatsen zal de tap zo'n 10mm dik zijn. Voor je bij de draad bent zal je 10mm ruimte moeten hebben. Als er een pasbus in zit gaat het sowieso niet. kan je een m10 bout in het gat steken of is er niet genoeg ruimte voor? Anders zou ik het blok er onder uit halen en op zijn kop leggen en dan het ondercarter er af halen. Dat lijkt mij de betrouwbaarste oplossing.

Precies, een helicoil zet je niet door het voorwerp heen wat vastgezet wordt met de bout, maar rechtstreeks bij het schroefdraad. Normaal gezien is het gat daar gewoon niet groot genoeg voor.
Bovendien zou ik het deel waar de helicoil in gaat willen zien. Wanddikte, scheuren etc. Behoorlijk essentiële bout...
 
Maar weet je al zeker wat deze bout vastzette? Het lijkt mij sterk dat een bout die een lagerschaal op zijn plek moet houden aan de buitenkant van een blok vast of los te maken is, maar als dat het geval is, dan zou ik dit zeker niet zomaar een beetje beunen. Dan gaat de boel binnen de kortste keren echt stuk: motor laten ophalen en repareren door een professional.
 
Maar weet je al zeker wat deze bout vastzette?

Ja, want dat is al genoemd door meerdere mensen die er verstand van hebben.

Het lijkt mij sterk dat een bout die een lagerschaal op zijn plek moet houden aan de buitenkant van een blok vast of los te maken is,

Het kan jou wel sterk lijken, maar dan heb je vast niet veel vergelijkbare blokken van dichtbij gezien.
 
Ik ga morgen kijken waar ik een helicoil setje kan scoren + passende tap.
Ik vond net op internet een vloeibaar spulletje om schroefdraad te repareren.
Zou dit kunnen werken? Zijn hier mensen die ervaring hebben met dit soort vloeibaar spul?

Thanks!

Hoe wil je dat doen dan?, je hebt totaal geen zicht op wat je doet daarbinnen.
of probeer je een goedkope oplossing te vinden om de fiets daarna aan een ander te slijten?

De ervaring met het vloeibare spul heb ik zelf niet, een collega wel:
de scooter van zijn zoon had een afgebroken ophangpunt, de uitlaat hing eraan, eerts door een lasser laten lassen, dat brak af.
Daarna goede recensies op internet gelezen en dat kneedbare alu gekocht, gat erin geboord en draad getapt, krak.
Vergeefse moeite dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan