Accu weer stuk?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Twee vragen:

1. Mijn motor start moeilijk, als ik mijn multimeter op mijn accu zet meet ik 12.2V, als ik hem start duikt de spanning richting de 8V en komt daarna weer omhoog naar 14.2V. Istie stuk?

2. Dit is de 2e accu in vrij korte tijd, ik denk 3 jaar. Nu moet ik erbij zeggen dat ik 3 jaar geleden amper reed vanwege burnout, en de laatste tijd juist heel veel kleine stukjes naar het ziekenhuis en mijn ouders (ongeveer 2km). Kan dit rijgedrag ermee te maken hebben? Het gaat om een BMWR1200 GSA uit 2008.

Alvast bedankt!
 
Ha luitjes,

Twee vragen:

1. Mijn motor start moeilijk, als ik mijn multimeter op mijn accu zet meet ik 12.2V, als ik hem start duikt de spanning richting de 8V en komt daarna weer omhoog naar 14.2V. Istie stuk?

2. Dit is de 2e accu in vrij korte tijd, ik denk 3 jaar. Nu moet ik erbij zeggen dat ik 3 jaar geleden amper reed vanwege burnout, en de laatste tijd juist heel veel kleine stukjes naar het ziekenhuis en mijn ouders (ongeveer 2km). Kan dit rijgedrag ermee te maken hebben? Het gaat om een BMWR1200 GSA uit 2008.

Alvast bedankt!

Ik neem aan dat die 14,2V een typefout is, want anders zou mij dat verbazen.

Verder zou ik de accu goed opladen en aan het meten slaan, zie link:

how to - accu en laadsysteem controleren
 
Je kunt vaker de accu ook `s avonds opladen, voordat je motor de volgende dag weer gebruikt. Goed voor de accu en het startproces.
Korte ritjes zijn funest voor accu en ook motorisch vanwege bedrijfstemp.
 
Ha luitjes,

Twee vragen:

1. Mijn motor start moeilijk, als ik mijn multimeter op mijn accu zet meet ik 12.2V, als ik hem start duikt de spanning richting de 8V en komt daarna weer omhoog naar 14.2V. Istie stuk?

2. Dit is de 2e accu in vrij korte tijd, ik denk 3 jaar. Nu moet ik erbij zeggen dat ik 3 jaar geleden amper reed vanwege burnout, en de laatste tijd juist heel veel kleine stukjes naar het ziekenhuis en mijn ouders (ongeveer 2km). Kan dit rijgedrag ermee te maken hebben? Het gaat om een BMWR1200 GSA uit 2008.

Alvast bedankt!
Ja
 
Dat snap ik. Ik kan me voorstellen dat hij dan leegloopt na een aantal ritten, maar gaat hij van dat rijgedrag ook sneller stuk?
Ja. Want hij laadt niet voldoende bij.
Gaat niet om het rijgedrag (denk dat je er wat anders mee bedoelt dan het woord betekent), wel over de afstand.

Dus of langere stukken gaan rijden en omwegen kiezen. Of hem bijladen met een geschikte acculader.

Hou er rekening mee dat de rest van je motor die mini stukjes ook niet leuk vindt. Die komt nooit op bedrijfstemperatuur.
 
Even heel simpel gedacht. Zonde van je motor en slecht voor je gezondheid. 2 km fiets je binnen 10 minuten. Als ik lees dat TS een burn-out gehad heeft, zo ik juist adviseren regelmatig de fiets te pakken voor deze afstanden.
Zullen we de medische adviezen aan de medici overlaten en ons hier beperken tot de technische vraag van @JorisK ?
 
Zullen we de medische adviezen aan de medici overlaten en ons hier beperken tot de technische vraag van @JorisK ?
Prima:
  1. Korte ritjes zijn slecht voor de olie: je krijgt dan mayonaise achtige troep in het blok. Kan weer voor allerlei verstoppingen van oliekanalen leiden.
  2. Korte ritjes zijn slecht voor de uitlaat: vocht verdampt niet en blijft achter. Wat voor corrosie kan zorgen.
  3. Korte ritjes zijn slecht voor de accu, wordt onvoldoende bijgeladen. Waardoor de accu zwaarder belast wordt bij starten.
  4. Korte ritjes met de motor slaan helemaal nergens op, de argumenten waarom zal ik hier maar niet noemen. O-)
 
Prima:
  1. Korte ritjes zijn slecht voor de olie: je krijgt dan mayonaise achtige troep in het blok. Kan weer voor allerlei verstoppingen van oliekanalen leiden.
  2. Korte ritjes zijn slecht voor de uitlaat: vocht verdampt niet en blijft achter. Wat voor corrosie kan zorgen.
  3. Korte ritjes zijn slecht voor de accu, wordt onvoldoende bijgeladen. Waardoor de accu zwaarder belast wordt bij starten.
  4. Korte ritjes met de motor slaan helemaal nergens op, de argumenten waarom zal ik hier maar niet noemen. O-)

Ik begrijp helemaal waarom veel mensen hier zoveel vraagtekens achter zetten :P

Ik heb gewoon een nieuwe accu besteld, ding is maar 70 euro dus boeiend. En ja geen zorgen, de kilometers komen er weer aan, ik heb nou eenmaal geen auto en moest door een spoedopname 's avondslaat voor 1,5 maand 's avonds laat bij mijn pa langs in het ziekenhuis, het is eigenlijk 3km maar gezien de tijd, de kou en de regen pak ik uit gemak gewoon de motor :)

Hoe dan ook, ik ben best geïnteresseerd in wat die accu precies sloopt en aangezien hier serieuze techneuten rondlopen ga ik even onbeleefd vragen of iemand me e.e.a. kan uitleggen:

1. Is een accu leegrijden slecht? Moet hij na het starten echt direct weer 100% opgeladen worden?
2. Ik las dat bij het starten de spanning niet onder de 10V mag komen, anders is je auto accu aan gort, is dit bij een motor ook zo, en zo ja, kan iemand uitleggen hoe dit kan?

Sorry voor de clown vragen, het is pure interesse want ik heb ooit op mijn oude Thundercat uit 2003 een accu gehad die 12 jaar meeging *O*
 
Nee, een accu hoeft niet meteen opgeladen te worden. Je moet voorkomen dat hij diep ontladen wordt. Met veel korte ritjes, zonder tussentijds voldoende bijladen, kom je steeds dichter bij het punt dat de accu diepontladen is.

En met een dikke tweepitter moet een accu/startmotor harder werken dan met een 600 cc viercilindertje.
 
Ik heb 11 jaar gehaald met een accu in een TDM die mijn dagelijkse vervoer was.
Ik heb ook een half jaar gedaan met een nieuwe accu die een half jaar in de kou stil stond.
Diepontladen is inderdaad slecht voor een accu, ik heb meerdere malen een accu op iets van 1.5 volt restspanning gekregen door het contact een nacht aan te laten staan |(, geen één van die accu's was nog 100% daarna, dan is het einde in zicht.
 
In post #6 staat je oplossing. Goede onderhoudslader van 6 tientjes die je altijd aansluit als je thuis komt.
Kabeltje met stekkertje naar je accu waar je makkelijk bij kan, zodat je nooit een reden hebt om hem niet aan te sluiten.
Een accu heeft gewoon een grondige hekel aan diepontlading, vooral als die lang duurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan