Accu, 2x stuk

Jaap-R1150GS

Rookie
19 jun 2023
7
1
Bij mijn motor een BMW R1150GS is nu voor de tweede keer de accu kapot gegaan na ongeveer 8x een rit te hebben gereden.

Het gaat om een lood accu die voldoende is gevuld (net onder de max aanduiding).
De laadspanning van de dynamo is stationair 13,9V en bij 4.000rpm 14,2V gemeten bij de accu.

Wat gebeurd er, ik rij een rit en zet de motor uit. Na een half uur wil ik hem weer starten en dan is de spanning nog maar 4,5V als ik het contact aan zet. Vervolgens wil ik de accu opladen maar dat kan niet meer omdat de accu intern kapot is gegaan. Alle zekeringen zijn nog heel.

Weten jullie wat het probleem kan zijn?
 
Ik had bij mijn FZ het contactslot helemaal linksom gedraaid.
In die stand gaat verlichting op parkeerlicht.
In verleden heeft de buurvrouw mij een paar keer gered, dat ze meldde dat mijn licht nog aan stond.

Laatst een geheel nieuwe accu naar de klote.......................... :X
De buuf had deze keer ook nix gezien. Toen was ik er wel klaar mee.
Ik heb er gelijk een relais tussen gezet dat licht NOOIT meer brandt als motor niet op contact staat.
(had ik dus al veel eerder moeten doen)
 
Je moet de motor wel een half uur op parkeerlicht kunnen laten staan na een ritje. Die 10 Watt trekken niet zomaar de accu leeg. Waarom nog een lood accu snap ik niet goed. Die accu zit op zo'n rotplek, die wil je toch nooit meer zien?

Oh, en niet willen laden, dat is zeker met zo'n moderne lader? Die geven al snel aan dat de accu kapot is als het teveel werk is, luie donders. Gewoon even een ouderwetse lader met een trafo er op zetten.
 
Als het een lekstroom is die na een half uur mn accu dusdaning leeg heeft getrokken dat hij nog maar 4,5V levert dan is dat wel een behoorlijke maar ik ga het controleren.
Wat betreft de lader, ik ga eens kijken of er iemand is die een ouderwetse lader heeft.
 
Er moet in ieder geval iets aan de hand zijn, een accu gaat doorgaans niet zomaar kapot. Ik heb altijd rond de 10 jaar met een accu gedaan. In mijn Diversion 900 13 jaar, mijn huidige FJR zit er inmiddels bijna 8 jaar erin. Gewoon lief voor een accu zijn.
 
Hij is de eerste niet hoor
Met een Yuasa tweemaal stuk in nog geen drie maanden wel allebij nieuw onder gerantie .
De motor zaak waar ik ze gekocht heeft heeft de motor doorgemeten of daar de oorzaak gezocht moest worden gemeten met een nieuwe accu erin was de laadspanning goed en geen lekspanning aanwezig , kreeg dus zonder probleem weer een nieuwe accu .
die het na twee jaar dagelijks gebruik ook weer de geest gaf .
Nu rij ik met een onbekend merk uit een zitmaaier rond meer dan 7 jaar zonder er naar om te kijken
 
Ik heb de lekstroom gemeten en kom op 2,6mA. Ik vermoed dat deze komt door de klok in het dashboard. En daar gaat een accu niet van stuk. Hebben jullie nog andere idee? Kan zoals jullie aangeven dus ook een toevalstreffer zijn.
 
Het feit dat je bij de aanschaf van een nieuwe accu een gevuld exemplaar krijgt opgestuurd die vaak al maanden onderweg van fabrikant naar jouw motor is geweest doet ook geen goed. Tot 2x toe een Yuasa besteld welke defect was na montage. Uiteindelijk een Bosch accu besteld die ik zelf kon vullen en laden. Probleem opgelost!
 
Ik heb de lekstroom gemeten en kom op 2,6mA. Ik vermoed dat deze komt door de klok in het dashboard. En daar gaat een accu niet van stuk. Hebben jullie nog andere idee? Kan zoals jullie aangeven dus ook een toevalstreffer zijn.
2,6mA is bijna niks. Lijkt erop dat het puur pech is.

Maar al met al vind ik het raar dat de accu ‘s zo snel achter elkaar stuk zijn gegaan,
 
Een accu is ca 10Ah.
Verbruik is 2.6mA
Simpel sommetje vertelt ons dat het 3850 uur duurt voordat de accu leeg is. (= 20wkn)

Dat kan wel kloppen.
Mijn motoren starten ook nog na wekenlang stilstand.
 
Yuasa ook slechtere ervaring mee, zat een nieuwe in mijn motor toen ik die 3 jaar geleden kocht. Gaf na ruim 2 jaar de geest.
Altijd VMF in mijn motoren gehad en gingen 5 a 6 jaar mee. Nu ook in de Soes.
 
Hoe heb je de lekstroom gemeten, met een ampere tang voor gelijkspanning of tussen de multimeter tussen de + pool van de accu en de accuklem in, daarbij is het een beetje fatsoenlijke multimeter dus niet zon prul van de bouwmarkt met een gigantische afwijking.Meestal gaan accu;'s stuk door een defecte of slechte spannings regelaar, de laaspanning is goed, gemiddeld is dat normaal 13,9 V hoe zit het met de laadstroom, maar nogmaals een defect spannings regelaar kan je accu laden met 17 volt en dan trekken de platen in je loodaccu krom en maken kortsluiting en dan is het meteen afgelopen, ik zou preventief de spanningsregelaar vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan