EVO of Shovel?

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
De eerste 800 km zitten erop. Hij is ingereden dus. Ben er erg tevreden over en vind hem zo mooi. Prachtig mooi geluid, alleen wel erg arm afgesteld, een beetje hinderlijk als het erg koud is, maar dat komt nog wel.

Wel een heel verschil met de Iron-Head die ik 12 jaar geleden had. Zo'n rubbermounted Sportster is een heel stuk comfortabeler.
 
liever een betaalde sjadoo dan een HD barrel van de bank


Had een sjadoo en heb nu een HaDee. Niets van de bank bij, maar is allebei gaaf.
Niet lullen over nostalgie en al dat ge-emmer, gaat gewoon over het gevoel wat je erbij hebt! En als dat gevoel goed is maakt het geen f*ck uit wat je rijd :]
 
Laatst bewerkt:
Ik mag nou zeker echt een grote bek over dit soort dingen gaan hebben he, ik heb een Shovel met een Evo blok ;)
 
toch nog maar even proberen ondanks er niets meer gepost is in de laatste 14 dagen...

rij zelf al een paar jaar een Bigtwin Evo en vind 'm allemachtig prachtig rijden.. :]
heb net een '80 ironhead "voor weinig" op de kop getikt en wil 'm dus zelf gaan reviseren... :? :?
ben een "redelijke" hobby sleutelaar die niet bang is })

is dat te doen of moet ik 'm wegbrengen en gewoon de prijs ervoor betalen..
of kan je bepaalde dingen gewoon niet in de hobby schuur oplossen..
 
toch nog maar even proberen ondanks er niets meer gepost is in de laatste 14 dagen...

rij zelf al een paar jaar een Bigtwin Evo en vind 'm allemachtig prachtig rijden.. :]
heb net een '80 ironhead "voor weinig" op de kop getikt en wil 'm dus zelf gaan reviseren... :? :?
ben een "redelijke" hobby sleutelaar die niet bang is })

is dat te doen of moet ik 'm wegbrengen en gewoon de prijs ervoor betalen..
of kan je bepaalde dingen gewoon niet in de hobby schuur oplossen..

Ik denk dat een beetje sleutelaar best een blok in- en uit elkaar kan krijgen, maar een complete revisie is toch een vak apart.
HD techniek ziet er wellicht simpel uit, maar er zijn maar weinig amateurs die precies weten hoeveel speling alles mag hebben, of uberhaupt maar de juiste instrumenten hebben om alles op te meten.
Cilinders honen of een krukas in elkaar persen en balanceren zijn ook zaken die die weinig amateur sleutelaars zelf kunnen doen in het schuurtje.

Er staan op het forum ook wat verhalen over revisies. Prachtig zijn om te lezen, maar ze zijn niet altijd even succesvol...

Dusss... Ik heb mijn blok wel zelf uit elkaar gehaald, maar bewust LATEN reviseren. Kost een paar knaken, maar dan weet je wel dat het goed gebeurt en er zit garantie op.
 
Ik neem aan dat er verschillende soorten revisies zijn..
als het goed is hoeft het niet uitelkaar.. toch :)
maar je hebt waarschijnlijk gelijk dat ik niet alle gereedschap heb om de spelingen goed te controleren..

zat zelf te denken om alleen die zaken die ik zelf niet kan (zoals krukas balanceren of honen) uit te besteden...

btw, wat is eigenlijk het verschil tusen een ironhead en een shovel...
of is een ironhead een shovel, maar een shovel niet altijd een ironhead :? :? :?
 
dus als ik het goed begrijp zijn de eerdere sportster shovels, ironheads en dus met gietijzeren cylinder koppen.. mooi.. weer wat geleerd... :) :)
 
Hey Nakal moet je die uitlaten nog hebben ??
stuur maar een email (zie profiel)
weet niet of ze onder je Ironhead passen heb ik niet genoeg kaas van gegeten

hoor wel MZL
 
Shovel mooi of niet mooi, dat is voor ieder verschillend (gelukkig anders reden we er allemaal op).
En inderdaad waren de shovel's, vooral uit de AMF periode niet erg betrouwbaar omdat de fabriek het met de toleranties en de ontwikkelingen niet erg nauw nam, echter als je de moeite neemt om een shovel netjes op te bouwen en alle fabrieks fouten er uit haalt (en dat zijn er toch wel aardig wat), dan krijg je een oer betrouwbare motor, met mijn eerste haalde ik ruim een ton voordat hij weer aan een revisie toe was, en de earley shovel waar ik nu op rijd gaat daar echt over heen.
Hmmm grappig, AMF periode loopt van 1968 tm 1980 dat omvat 95% van alle shovels
en de shovels van begin 80-er jaren waren de slechtste (en toen was het weer in handen van Harley zelf)
go figure

Een goed gereviseerde shovel is prima voor het doel waar hij voor gemaakt is.
Het nadeel is dat een hoop mensen met een shovel een EVO proberen bij te houden
dat gaat gewoon niet lang goed.
Een ander nadeel is dat een goede revisie momenteel rond de helft van de waarde van de complete motor kost.
 
Een late Shovel
Ze staan allebei op gezette stil
Maar de shovel is veel sleutelvriendelijker
EVO is ook wel te foen, maar Shovie is eenvoudig
 
Nou,.. mijn eerste motor was een fucking Iron-Head. Nooit meer!!!
Wat een stront bak was dat zeg. Was meer stuk dan heel. Fucking dure reparaties bij Westcoast motoren. Half jaar later weer het zelfde probleem. Die heb ik dus na een jaar weg getrapt. Hans Lak in Westerland had hem van mij over genomen. Had hem gerepareerd en weer verkocht. Na een half jaar kwam die persoon bij hem terug omdat hij weer naar de kl.ten was.
Dus,... voor mij geen fucking Ironhead meer. ;)
 
Nou,.. mijn eerste motor was een fucking Iron-Head. Nooit meer!!!
Wat een stront bak was dat zeg. Was meer stuk dan heel. Fucking dure reparaties bij Westcoast motoren. Half jaar later weer het zelfde probleem. Die heb ik dus na een jaar weg getrapt. Hans Lak in Westerland had hem van mij over genomen. Had hem gerepareerd en weer verkocht. Na een half jaar kwam die persoon bij hem terug omdat hij weer naar de kl.ten was.
Dus,... voor mij geen fucking Ironhead meer. ;)
En nu rij je een fucking intruder?What the fuck? :?
 
Klik eigenlijk alleen dit forum aan omdat ik graag alle reacties lees en reageer zelden zelf ergens op , alleen als het gaat over slecht gereviseerde shovels die niet te vertrouwen zijn gaan mijn haren een beetje overeind staan.
Als je op een shovel valt , koop een barrel voor zo weinig mogelijk, en ga naar een revisie bedrijf waar je eerst uitgebreid rond kan kijken en vragen stellen, kan dat niet gewoon weg gaan en naar de volgende.
Voor een goed gereviseerd blok en bak ben je een aardig vermogen kwijt, maar er moet ALTIJD heel wat aan gedaan worden, zoals : Waar je bij bent worden blok en bak uit elkaar gehaald,en besproken wat we er aan gaan doen , carters worden in lijn gelapt , cilinder vlakken recht gefreesd , bij de oude modellen de labyrind afdichting vervangen door een keering afdichting, cilinders gehoond en ook de nieuwe zuigers zo bewerken dat de veren met een minium aan speling opgesloten zitten , zijassen en bigend en de vliegwielen zo bewerken dat ze recht ten opzichtte van elkaar gemonteerd worden , uitbalanceren , oliepomp bewerken op een manier dat de tand wielen eindelijk eens de juistte speling hebben ten opzichte van het huis, oliepomp assen verlengen en een nieuw deksel zelf fabriceren waarin de as goed ondersteund wordt , koppen inlassen voor een optimale verbranding en de zittingen vernieuwen, tuimelaars zo veranderen dat ze eindelijk mooi recht over de klep wandelen, tuimelaars deksel bewerken dat ook de vier gaten recht in het deksel zitten en niet meer scheef (bewust gedaan bij de shovels met de bedoeling dat de klep ging draaien , echter alleen de klepgeleiders werden scheef uitgesleten).
Dit is zo een beetje de hoofd lijn van een shovelblok revisie , bak revisie wordt net zo een lang verhaal , maar uit eindelijk krijg je een BETROUWBAAR blok.
 
Ik weet niet wat jou probleem is hoor. :?
Ik deelde alleen mijn ervaring van een fucking ironhead maar.
Verder heb ik niks tegen wat voor merk motor dan ook. Dusssss!
:W

En jij wel zo te zien. Zielig hoor. :r
Geen probleem hoor.Persoonlijk vind ik een ironhead een zeer mooie motor.Ken er zelf twee en die zijn zelden kapot.Feit dat die van jou vaak kapot was zegt niet alles over deze motor.Je kraakte hem nogal hard af.
 
Geen probleem hoor.Persoonlijk vind ik een ironhead een zeer mooie motor.Ken er zelf twee en die zijn zelden kapot.Feit dat die van jou vaak kapot was zegt niet alles over deze motor.Je kraakte hem nogal hard af.

Nou, weet je? Toen ik dat probleem met die motor had. Ben ik overal gaan informeren betr. deze motor. En de een na de ander zei dat het sleutel blokken zijn. En ik rij al heel wat jaren op verschillende motoren rond. En ervaringen heb ik dus zat uitgewisseld. Ik ben begonnen op een ironhead toen verschillende choppers gehad. vaak verbouwd of helemaal zelf gebouwd (hardtail). Dus over een merk zal je mij niet horen. Want we willen allemaal rijden op wat voor merk dan ook. Maar genoeg over mij.
Als jij goede ervaringen hebt met een ironhead hebt. Ben ik alleen maar blij voor je.
;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan