Kawasaki Z1 / Z900 / Z1000 topic

ik heb de specs van de compressor gevonden, maten zijn LxBxH = 180x90x130mm en zie plaatje, het wordt weer veel modificatiewerk aan het motorblok, gelukkig heb ik nog een ander blok in onderdelen, dus ga deze hiermee opbouwen, de blower is linksdraaiend dus moet de aandrijving van de dynamozijde komen, maar zoals je weet met passen en meten wordt de meeste tijd versleten, carburateur heb ik ook al een mikuni HSR 42 flatslide, had een oom van mijn vrouw nog liggen, worden ook vaak met turbo's gebruikt.
full
 
Very nice :9~
Dat is echt een mooi setje tellers en koplampen, zouden mijn beestje ook niet misstaan....
Errug lekkere achterbrug ook trouwens, vergt dat nou erg veel aanpassingen om van stereo- naar mono-shock te gaan?
Heb je misschien wat meer pics en specs van je bike?

Zoran

bij klasmo bikes zoeken op partno. 14032082T

op die website is echt enooorm veel te vinden, kits voor monoshocks etc. ook!
 
Voor een set turbo-zuigers 8:1 van Wiseco ben je ongeveer 500 euro kwijt. Kijk meteen ook even of je er teflon proppen in doet, als je die niet al hebt. Verder zou het verstandig zijn om naar de sterkte van je onderblok te kijken. cilindertapeinden, cartertapeinden, verstevigingsplaat voor je krukas en je krukas zelf. Met een compressor kun je echt serieuze vermogens behalen en dan is een falicon krukas geen overbodige luxe. Kijk maar eens bij Schnitz racing, APE en Falicon voor deze onderdelen.
En dan komen we vanzelf bij de onderdelen voor de koppeling en versnellingsbak. Misschien wil de TH wel als sponsor fungeren. *D
 
ik heb de specs van de compressor gevonden, maten zijn LxBxH = 180x90x130mm en zie plaatje, het wordt weer veel modificatiewerk aan het motorblok, gelukkig heb ik nog een ander blok in onderdelen, dus ga deze hiermee opbouwen, de blower is linksdraaiend dus moet de aandrijving van de dynamozijde komen, maar zoals je weet met passen en meten wordt de meeste tijd versleten, carburateur heb ik ook al een mikuni HSR 42 flatslide, had een oom van mijn vrouw nog liggen, worden ook vaak met turbo's gebruikt. (Afbeelding)

Wat voor een type blower is dat een roots type?
Mikuni HSR carbs zijn de beste voor turbo's. Kijk ook eens naar Hillborn mechanische injectors.
 
Wat voor een type blower is dat een roots type?
Mikuni HSR carbs zijn de beste voor turbo's. Kijk ook eens naar Hillborn mechanische injectors.
nee het is een schroefcompressor, en inderdaad ik heb al zogoed als de hele A.P.E. catalogus in mijn blok zitten op de onderdelen na die ik zelf gemaakt heb, zoals manual camchaintensioner en kickstartercover en verstevigingsplaat krukas, ik heb gekeken op de site van falicon, mooi spul krukas is niet goedkoop, hoe moet ik dat aan mijn vrouw en kinderen vertellen, zo van we kunnen helaas niet op vakantie dit jaar papa wil een andere krukas.
 
Laatst bewerkt:
Z1000mk2_red_79.jpg

Dit type z1000 heb ik ooit een paar jaar mee gereden. De enige modificatie was een sportzitje. Verder orgineel. Uiteindelijk verkocht en jaren later voor het dubbele te koop zien staan.......
 
ik heb gekeken op de site van falicon, mooi spul krukas is niet goedkoop, hoe moet ik dat aan mijn vrouw en kinderen vertellen, zo van we kunnen helaas niet op vakantie dit jaar papa wil een andere krukas.

Ik ken dat probleem ...... niet. ;) We hebben geen kinderen. Het budget is echter niet onbeperkt.

full


:9~ Dit is een top end kit van Ward Performance ($7500,-) en bestaat uit een Vortex II cilinderkop met kleppen en nokkenassen, big block cilinders en 85 mm (1500cc) 13,5 : 1 zuigers, enz. Deze combinatie met een goed onderblok is goed voor 230-240 achterwielpk. Dan moet je wel met hoog octaan benzine rijden, bijv. C12 of C16. Rijden op de straat is ook niet echt wenselijk vanwege de zeer hoge nokken, dus regelmatig klepveren vernieuwen en de dure benodigde brandstof.
 
Ik ken dat probleem ...... niet. ;) We hebben geen kinderen. Het budget is echter niet onbeperkt.

(Afbeelding)

:9~ Dit is een top end kit van Ward Performance ($7500,-) en bestaat uit een Vortex II cilinderkop met kleppen en nokkenassen, big block cilinders en 85 mm (1500cc) 13,5 : 1 zuigers, enz. Deze combinatie met een goed onderblok is goed voor 230-240 achterwielpk. Dan moet je wel met hoog octaan benzine rijden, bijv. C12 of C16. Rijden op de straat is ook niet echt wenselijk vanwege de zeer hoge nokken, dus regelmatig klepveren vernieuwen en de dure benodigde brandstof.
13.5:1 is inderdaad hoog en de prijs ook, helaas is er niet veel geld in het onderwijs dus sponsoring kan ik ook wel vergeten, het enige wat ze mij kunnen bieden is de ruimte om te hobbyen en gebruik maken van alle faciliteiten welke beschikbaar zijn, en dan doe ik nog het meeste in de pauzes omdat het door fusering van faculteiten erg druk is geworden in de practicumruimte, en ook formulastudent en het bouwen van de nieuwe zonnewagen de Nuna 3 neemt veel tijd in beslag, maar ja, je krijgt er wel weer een hoop voor terug, is wel grappig met 13.5:1 zuigers kom je aan bij rotterdam airport, zou ik hier even met mijn kawa mogen tanken.
 
bij klasmo bikes zoeken op partno. 14032082T

op die website is echt enooorm veel te vinden, kits voor monoshocks etc. ook!

Moooooi spul!!!!
Thanks :}

14032082T_2.JPG

14032082T.JPG


Nogal duur ook trouwens....
178,32 eutjes en dan nog 50 eutjes voor zo'n leuke gekleurde basket... :(
Lijkt er wel op dat het niet al te moeilijk en zonder aanpassingen is te monteren of mis ik iets.. :?
Zal ook wel weer alleen op een 900 of 1000 passen :(
 
Laatst bewerkt:
you're welcome!

volgens de website is het zo te monteren ja!

of het past op een ander blok als de 1000 weet ik niet, hoe ziet die koppelingsdeksel er bij jou uit? die clutch basket kan je vinden op een exploded view tekening van je blok, misschien wel dezelfde.
 
Dit is een foto van mijn huidige fiets uit 1989.

full


De eerste veranderingen zijn het spuitwerk, de Z1R wielen zijn vervangen voor originele spaakwielen en de schokdempers zijn vervangen door Koni's die ik nog steeds gebruik.
 
Volgens mij heb ik de zelfde koni's :) .
Heb je ze nog helemaal standaard of zitten er andere veren (enzo) in van bijv. hyperpro?
 
spuitwerk is echt mooi, ook de juiste kawa kleur!

die vance & hines uitlaat, is die voor de z1000 zo te krijgen of is dat speciaal geproduceerd?
 
Ik vind dit ook wel een mooi auspufje :9 .
Staat op duitse ebay momenteel op 30 euro :9~
full
 
Het is trouwens een marving en te vinden onder de titel:
Marving 4in1 Auspuffanlage für Z 1000.
full
 
Volgens mij heb ik de zelfde koni's :) .
Heb je ze nog helemaal standaard of zitten er andere veren (enzo) in van bijv. hyperpro?

Nog helemaal standaard Koni. Ik heb de veren wel in de strakste stand staan bij dragracegebruik.
 
Een volgend stadium van mijn huidige Zed.

full


De foto is van mei 1990. Een aantal onderdel zijn opnieuw verchroomd en aantal delen gepolijst. Er zit een Wiseco 72mm kit in (1075cc) en de motor is verder voorzien van een Vance & Hines uitlaat met demontabele binnendemper, die ik er bijna altijd uit had. Verder had ik een boel onderdelen vernieuwd.
 
Nog helemaal standaard Koni. Ik heb de veren wel in de strakste stand staan bij dragracegebruik.


If they are good enough for you, they MUST be good enough for me... :}

Hoe zit het trouwens met jouw voorvork en spatbord, die zijn niet standaard toch?
Aangezien ik deze delen moet gaan vervangen ben ik zeer geinteresseerd in wat jij er voor hebt gebruikt...

Zoran
 
Laatst bewerkt:
If they are good enough for you, they MUST be good enough for me... :}

Hoe zit het trouwens met jouw voorvork en spatbord, die zijn niet standaard toch?
Aangezien ik deze delen moet gaan vervangen ben ik zeer geinteresseerd in wat jij er voor hebt gebruikt...

Zoran

Voorvork en voorwiel komt van een ZZR1100C (C-model is van 1990-1992), het spatbord is eigenbouw (niet door mij). Kroonplaat en stuurpen komen ook van een ZZR1100. Mijn achterwiel is van een ZZR1100D.

full


Deze foto is van mei 1991. Een volgend stadium in de verbouwing. De cilinderkop (zwart) is van een Z1000H (injectiemodel met injectorgaten dichtgemaakt) uit 1980. Er zitten Webcam 395 nokkenassen in (zowel in- als uitlaat) en grotere kleppen: 37mm inlaat en 32mm uitlaat. De carburateurs zijn Mikuni VM33 roundslide. Deze carburateurs kwamen van de GS1000 (1176cc) van Paul Ritzen, die trouwens ook het blok heeft verbouwd. De carburateurs zaten de benzinekraan in de weg, waardoor ik de tank iets aan de achterkant moest verhogen. Het hoge originele stuur is vervangen door een drag-bar.
Verder zijn het frame en een heleboel zwarte delen gepoedercoat. Paul Ritzen heeft de achtervork en het frame verstevigd. Bij het frame zit een dikke verbindingsbuis achter het blok vlak voor de accubak. De achtervork heeft Paul voorzien van een prisma aan de onderkant, zoals je nu ook wel ziet bij modernere motoren. Het gevolg was dat de motor veel stabieler was. Ik kon nu zonder problemen rechtuit 230 km/u rijden. Volgens Jan Smit had de motor met deze aanpassingen zo'n 110 pk aan de krukas. Dynojetbanken waren toen nog niet zo ingeburgerd.
 
Mooi!!!!
Ben benieuwd naar de volgende stap.
Zitten er hier tov de vorige foto niet ook andere luchtfilters op..? Ben benieuwd welke aangezien ik ook nog met de standaard kast rondrij.
Ik heb trouwens het zelfde probleem met m'n benzinekraan...
Als ik hem op reserve wil zetten moet ik de tank iets omhoog trekken/tillen.
 
Mooi!!!!
Ben benieuwd naar de volgende stap.
Zitten er hier tov de vorige foto niet ook andere luchtfilters op..? Ben benieuwd welke aangezien ik ook nog met de standaard kast rondrij.
Ik heb trouwens het zelfde probleem met m'n benzinekraan...
Als ik hem op reserve wil zetten moet ik de tank iets omhoog trekken/tillen.

Dat was ik vergeten. Dat zijn dus K&N filters. Als je andere filters wilt kopen, raad ik je aan om originele K&N's te nemen. Al die zogenaamde powerfilters met verchroomde rand enz. hebben veel minder luchtdoorlaat dan de originele K&N's. Ik had mijn filters verkocht aan iemand met een GPz750 en die had eerst van die 'mooie' powerfilters erop zitten. Toen de testbank op bij Ritzen Motors en met de K&N filters stond de motor veel armer, dus meer luchtopbrengst. Terwijl mijn filters al 12 jaar oud waren en deze alleen maar uitgeklopt waren.
 
Ok, dat wordt dus K&N *D
Ik zie ze bij Klasmo trouwens in allerlei maten staan, is er een bepaalde maat zo aan te raden?
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat wordt dus K&N *D
Ik zie ze bij Klasmo trouwens in allerlei maten staan, is er een bepaalde maat zo aan te raden?

Ik weet niet welke carburateurs jij gebruikt en of je eventueel een Dynojetkit wilt monteren. Ikzelf zou kiezen voor de 4 ovale.
 
Terug
Bovenaan Onderaan