Kawasaki Z1000 J GPZ 1100 problemen ontsteking circuit

Blind Alex

MF'er
11 aug 2019
30
4
Beste Kawa broeders, en andere electronica professoren

Ik heb een vraag over het ontsteking circuit van de Z1000J en van de GPZ 1100.



Ik ben bezig met het restaureren van een Martin-Kawasaki.

Daar hing eerst een Z1000 J blok onder. Ik had mijn twijfels over de conditie van dit blok. Toen kwam er een GPZ 1100 blok (B) op mijn pad, wat ik tegen een gunstige prijs kon kopen. De GPZ 1100 is nagenoeg identiek aan het 1000J blok.

Op dit blok ontbraken de pickups op de ontsteking, dus heb ik de pickups van de 1000 J overgezet.

De rest van het elektrisch circuit/ kabelboom is van een Z1000 J

Na een jaar van sleutelen, heb ik vorige week de eerste startpoging gedaan. Hij liep (hoera) maar slechts op 2 cilinders.

Al heel veel dingen uitgeprobeerd, maar ik krijg het probleem niet opgelost.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het een ontstekingsprobleem is.

Ik heb de elektrische schema’s van zowel de Z1000 als de GPZ nog eens goed nagekeken.

En dan vallen er een aantal zaken op die verschillen: zoals de verschillen in de bedrading vd Pickups.

Bij de Z1000: linker Pickup (cil. 1-4?) : zwart/blauw. R (2-3?): rood geel.(Ook bij mij dus)

Bij de GPZ: Linker P: Zwart/Geel, R: Blauw/ Rood. Nou zeggen kleurtjes misschien nog niet zoveel,

Maar ook de aansluitingen bij de bobines is anders. Z1000 J: linker bobine (1-4) Rood (+) Groen (-) Rechter B: Rood/ Zwart. Bij de GPZ precies andersom.

Als ik de bobines op de Z1000 manier aansluit, gebeurd er niks, als ik op de GPZ manier aansluit, loopt hij dus op 2 cilinders.

Mijn vragen: zou het nog zin hebben om de bedrading op de pickups nog om te solderen naar de GPZ aansluiting? En wat mijn grootste zorg is: zou het kunnen dat de GPZ een andere rotorstand op de krukas hanteert?? En dus andere ontstekingsmomenten heeft/ en of andere volgorde dan de Z1000?? Wat misschien ook met het benzine injectiesysteem heeft te maken?

Hoop niet op het laatste want dan wordt het heel lastig denk ik.

Wie o wie kan hier iets over zeggen?? Alvast bedankt.
 
Heb je de bedrading naar de bobines al eens omgewisseld of dan cilinders 2 en 3 werken dan weet je meer.
 
Lijkt op een defecte bobine maar dat kun je controleren door de bobines om te wisselen want als dan de andere cilinders het dan gaan doen .
 
Als je het contact inschakelt heb je dan wel 12v op beide + draden naar de bobine's
Ja heb ik. Tenminste op de rode draden. De groene en zwarte zijn vlg mij de schakel draden. Die geven stroom als de rotor in de juiste stand staat.
En dat doen ze allebei
 
Terug
Bovenaan Onderaan