The Beerhunter
MF veteraan
Het topic waar je alles kwijt kunt over het enige echte half naakte raspaardje van de firma uit Noale!
Geef even een gil, post wat info en een foto als je ook in de startpost wil.
Eigenaren, bouwjaar falco:
Bizzje, 2001
The Beerhunter, 2000
De Kleef, 2000
-Jager-, 2000
Falcuono, 2000?
FalcoBas, 2003
~
Finimals, 2000
Restricties
De Aprilia SL1000 Falco heeft af-fabriek 2 milieu restricties. Of beide laten zitten, of beide verwijderen. Er uit met die hap natuurlijk...
1) In de airbox zit onder het luchtfilter een vernauwing geschroefd. Een rond plaatje met een gat er in. Schroefje los en plaatje er uit wippen.
2) Er zitten 2 mappings in de cdi. De mapping die het geheel wat dimt, en een tweede mapping die je er zo maar gratis bij krijgt. Deze activeer je door (vanaf de voorkant van de fiets gezien) het blauwe draadje wat linksonder uit de rechter connector komt door te knippen (en uiteraard even netjes af te werken met krimpkous om probleempjes te voorkomen).
Verder zie je linksonder op de foto nog 2 losse connectortjes hangen. Lekker laten hangen... Als je deze met elkaar verbind gaat het dash in de uitleesmodus. Afblijven dus als je niet weet waar je mee bezig bent.
Dingen om op te letten, zwakke punten:
Over het algemeen een zeer betrouwbare fiets. De eerste jaargang heeft wat kinderziektes. deze is geleverd tot halverwege 2001 en daar moeten een tweetal modificaties aan gedaan worden.
1. Stukje retourslang naar het oliereservoir kan scheuren doordat ze ooit de buitenste laag van de rol gebruikt hebben tijdens montage van die serie. Dit betreft maar enkele fietsen en hier is een terugroepactie voor geweest.
Kans dat je nu nog een fiets treft met een rotte olieslang is nihil.
2. Koppelingshuis van de 1e lichting was "overengineert". d.w.z. er zit een schuin randje aan de binnenzijde van de drukplaat om aangrijpen van de platen soepeler te laten plaats vinden. gevolg hiervan is overmatige slijtage aan de binnenzijde van de platen en een slippende koppeling elke 8000 a 9000 km. Dit probleem treed op bij falco's tot en met motor nr . 689953 (of lager dus). en is op 2 manieren op te lossen.
- schuine randje af laten draaien, evt. extra stalen plaat aan je koppelingsset toevoegen (modificatie wordt door veel bedrijven gedaan, M2000, Roke, enz)
- drukplaat vervangen (part nr. #0259517, +/- 75 euro)
Een algemeen aandachtspunt voor alle aprilia's is het bedradingsharnas. of je nu een mille, futura, falco of caponord hebt. het komt regelmatig voor dat de bruine connectoren bij de spanningsregelaar en tussen de V van het blok (maar ook een witte achter in het kontje) doorsmelten door overgangsweerstanden. Deze overgangsweerstanden zijn ook een oorzaak van een (te) lage laadspanning (altijd meten op de accu zelf, niet met de dash), waardoor de accu niet goed bijlaad en sulfateert. hierdoor start je motor niet (soepel) en overlijd je accu sneller. Dit komt dus niet alleen met de oudere appies voor, maar heb ik bijvoorbeeld ook met mijn Mille uit 2005...
er zijn voldoende topics over te vinden in de amerikaanse fora, hoe dit te solderen en op te lossen. ook hier is geen terugroepactie van door aprilia. Dit is overigens ook de hoofd oorzaak van het bekende probleem dat je bij het starten alleen een "klik" van het relais hoort, en het dasboard zichzelf reset.
Als laatste zijn er soms wat problemen met enkele rotaxblokken van mille en de falco. ook hier gaat het weer om de eerste generatie en gaat het om een handvol blokken. Hiervan wil een schroef lostrillen in het dynamohuis, deze schroef gaat ergens tussen het vliegwiel zitten en draait alles aan gort. een zeer kostbare reparatie. Ik heb hierover echter nog maar een keer of 5 wat gelezen, bij mensen over de gehele wereld. (tegenover de tienduizenden aprilia blokken die in die tijd geleverd zijn). Dus eigenlijk niets om zorgen over te maken.
Klein extra aandachtspuntje:
als je de falco wast met de tuinslang, kan een luchttemperatuurssensor in de inlaat vochtig worden. Als je gaat rijden na het wassen geeft dit een error (EFI) melding. Hier kun je mee doorrijden. na een 20 minuten rijden is de sensor opgedroogt en is de melding weg. 't is dan ook aan te bevelen om met wassen de motor alleen zachtjes af te sproeien en de straal niet tussen het frame en het blok, of voor in de inlaten te richten. Op de onderstaande foto is de sensor die aan de groene connector zit de boosdoener.
Geef even een gil, post wat info en een foto als je ook in de startpost wil.
Eigenaren, bouwjaar falco:
Bizzje, 2001
- Ohlins schokdemper
- Galfer stalen rem/koppelings leidingen
- Xenon, 6000k
- HK aangepastte voorpoten
- SL carbon dempers
- Gabro chip
- K&N luchtfilter
- Pazzo's, kort
The Beerhunter, 2000
- 2002 RSV schokdemper
- Hyperpro veer
- Aangepast linksysteem (2003-r triangles, Futura dogbone)
- Xenon, 6000k
- HK aangepastte voorpoten
- Leovince SBK Oval dempers, alu
- Kleine knippertjes
- Barnett clutch
- K&N luchtfilter
De Kleef, 2000
- RSV achterbruk
- RSV SACHS schokdemper
- RSV Spiegels met knippers
- BEF open uitlaten
- Zwart gecoate velgen
- Zwart gecoate rem/schakel set
- Brembo P4 remklauwen
- Stalen remleiding voor
- Powercommander
- Open airbox
- Voorvering van HK
- LED Knippers achter
- De mooiste kleur: Fire Candy Apple Red
-Jager-, 2000
- WP schokdemper achter, voll. instelbaar~[/i]
- LeoVince SBK uitlaatdempers, Alu, met Db-killers
- Stalen remleidingen
- K&N luchtfilter
- Aangepaste voorvering (door wie?)
- Kleine knippers(gehad=projectje)
- Restricties eraf
Falcuono, 2000?
- Tuono kuip met aangepast kuipframe(6cm hoger en 3.5cm dichterbij,zit nu vast aan de kroonplaat en draait dus mee met het stuur)
- Tuono stuurdemper
- LSL kroonplaat met 6cm risers en Renthal/KTM fatbar
- RSV2005 achterbrug met eigen ontwerp linkplates
- LED achterlicht met knippers geintegreerd,smoke glas
- WP progressieve voorveren
- WP 4014 achtershock
- Eigen ontwerp rem/schakelset,schakelschema omgedraaid("race")
- Renegade airkit (open vervanger van de luchtfilterkast)
- BEF fullsystem met 3 sets dempers: BEF's (erg luid) ; standaard RSV2004 (erg stil);standaard RSV2004 met nieuw binnenwerk(to be tested)
- Chips : John uit Oss (titanium?) ;Renegade +2 en de Gabro (nog niet geplaatst)
- Eigen ontwerp valblokken
FalcoBas, 2003
- BOS dempers
- HEL stalen remleidingen
~
Finimals, 2000
- Leovince SBK dempers
- Xenos, 6000k
- Kleine knippers
- Airtech Belly pan
- Restricties verwijderd
Restricties
De Aprilia SL1000 Falco heeft af-fabriek 2 milieu restricties. Of beide laten zitten, of beide verwijderen. Er uit met die hap natuurlijk...
1) In de airbox zit onder het luchtfilter een vernauwing geschroefd. Een rond plaatje met een gat er in. Schroefje los en plaatje er uit wippen.
2) Er zitten 2 mappings in de cdi. De mapping die het geheel wat dimt, en een tweede mapping die je er zo maar gratis bij krijgt. Deze activeer je door (vanaf de voorkant van de fiets gezien) het blauwe draadje wat linksonder uit de rechter connector komt door te knippen (en uiteraard even netjes af te werken met krimpkous om probleempjes te voorkomen).
Verder zie je linksonder op de foto nog 2 losse connectortjes hangen. Lekker laten hangen... Als je deze met elkaar verbind gaat het dash in de uitleesmodus. Afblijven dus als je niet weet waar je mee bezig bent.
Dingen om op te letten, zwakke punten:
Over het algemeen een zeer betrouwbare fiets. De eerste jaargang heeft wat kinderziektes. deze is geleverd tot halverwege 2001 en daar moeten een tweetal modificaties aan gedaan worden.
1. Stukje retourslang naar het oliereservoir kan scheuren doordat ze ooit de buitenste laag van de rol gebruikt hebben tijdens montage van die serie. Dit betreft maar enkele fietsen en hier is een terugroepactie voor geweest.
Kans dat je nu nog een fiets treft met een rotte olieslang is nihil.
2. Koppelingshuis van de 1e lichting was "overengineert". d.w.z. er zit een schuin randje aan de binnenzijde van de drukplaat om aangrijpen van de platen soepeler te laten plaats vinden. gevolg hiervan is overmatige slijtage aan de binnenzijde van de platen en een slippende koppeling elke 8000 a 9000 km. Dit probleem treed op bij falco's tot en met motor nr . 689953 (of lager dus). en is op 2 manieren op te lossen.
- schuine randje af laten draaien, evt. extra stalen plaat aan je koppelingsset toevoegen (modificatie wordt door veel bedrijven gedaan, M2000, Roke, enz)
- drukplaat vervangen (part nr. #0259517, +/- 75 euro)
Een algemeen aandachtspunt voor alle aprilia's is het bedradingsharnas. of je nu een mille, futura, falco of caponord hebt. het komt regelmatig voor dat de bruine connectoren bij de spanningsregelaar en tussen de V van het blok (maar ook een witte achter in het kontje) doorsmelten door overgangsweerstanden. Deze overgangsweerstanden zijn ook een oorzaak van een (te) lage laadspanning (altijd meten op de accu zelf, niet met de dash), waardoor de accu niet goed bijlaad en sulfateert. hierdoor start je motor niet (soepel) en overlijd je accu sneller. Dit komt dus niet alleen met de oudere appies voor, maar heb ik bijvoorbeeld ook met mijn Mille uit 2005...
er zijn voldoende topics over te vinden in de amerikaanse fora, hoe dit te solderen en op te lossen. ook hier is geen terugroepactie van door aprilia. Dit is overigens ook de hoofd oorzaak van het bekende probleem dat je bij het starten alleen een "klik" van het relais hoort, en het dasboard zichzelf reset.
Als laatste zijn er soms wat problemen met enkele rotaxblokken van mille en de falco. ook hier gaat het weer om de eerste generatie en gaat het om een handvol blokken. Hiervan wil een schroef lostrillen in het dynamohuis, deze schroef gaat ergens tussen het vliegwiel zitten en draait alles aan gort. een zeer kostbare reparatie. Ik heb hierover echter nog maar een keer of 5 wat gelezen, bij mensen over de gehele wereld. (tegenover de tienduizenden aprilia blokken die in die tijd geleverd zijn). Dus eigenlijk niets om zorgen over te maken.
Klein extra aandachtspuntje:
als je de falco wast met de tuinslang, kan een luchttemperatuurssensor in de inlaat vochtig worden. Als je gaat rijden na het wassen geeft dit een error (EFI) melding. Hier kun je mee doorrijden. na een 20 minuten rijden is de sensor opgedroogt en is de melding weg. 't is dan ook aan te bevelen om met wassen de motor alleen zachtjes af te sproeien en de straal niet tussen het frame en het blok, of voor in de inlaten te richten. Op de onderstaande foto is de sensor die aan de groene connector zit de boosdoener.
Laatst bewerkt: