Het brute Bandit topic deel 29!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een vraag voor de kenners ik heb men bandit nog niet zo lang maar start hem net met de choke en laat hem
warm draaien. tijdens het warm draaien probeerde ik is wat gas te gaan geven en naarmate je de choke dichtdraait gaat dit steeds beter alleen kwamen er gewoon knallen met vlammen uit de uitlaat.
Is dit normaal met open demper?
Als de choke daarna dicht is en hij goed stanionair blijft lopen is het weg.
 
Even een vraag voor de kenners ik heb men bandit nog niet zo lang maar start hem net met de choke en laat hem
warm draaien. tijdens het warm draaien probeerde ik is wat gas te gaan geven en naarmate je de choke dichtdraait gaat dit steeds beter alleen kwamen er gewoon knallen met vlammen uit de uitlaat.
Is dit normaal met open demper?
Als de choke daarna dicht is en hij goed stanionair blijft lopen is het weg.

Die van mij ploft ook als een gek als ie koud is, wordt beter als ie wat warmer is. Geen vlammen gezien nog moet ik zeggen, maar heb 'm ook nog maar weinig in het donker gestart ;) Heb ook een open demper
 
Mijn vlammen zie je overdag ook wel :+


Ja ze starten 's winters een beetje lomp, moet binnen een kilometer rijden (en choke er weer af) oid wel weg zijn maar dan kan het geen kwaad.
 
Bandje achter zit nu wel aan de slijtagemarkering... Moet het dus nog precies volhouden tot vlak voor de weekendjes weg, dan komt er nieuw rubber op :P


Is wel iets minder vierkant al, zelfs in deze omstandigheden _O-
 
Laatst bewerkt:
Verrek! Niet goed gekeken, ze hebben wel M12 turnbuckles *O*


Rod Ends, Motorsport Parts Oval Racing UK | McGill Motorsport


Maar dan even kijken welke lengte, 180-210mm is perfect voor (semi-)progressief, 150-180mm, jammer dat ze er geen met een groter 160-220 bereik hebben of zo, dat zou gewoon alles kunnen :P



Ze lijken alleen wat breed, vraag me af of dat wel past :? En dan vooral de rosejoints, die je er dus los bij moet kopen wat ook weer 20 pond is, kost uiteindelijk 35 pond + shipping.
 
Laatst bewerkt:
Ik verveel me. Ga wel wat over banden neuzelen aangezien die knap belangrijk zijn maar veel te vaak worden genegeerd :+

Welke bandenkeuze voor de Bandit?

Een lijstje met de maten die op jouw Bandit horen te passen staat in de OP, dus over de maten zeg ik niet zo heel veel. Alleen dit: je kunt vaak een iets bredere band monteren dan er op hoort. Dat staat wijs? Misschien, maar bedenk je wel dat je dan vaak niet de hele band gebruikt (gewoon onmogelijk de benodigde hoek te halen zonder op je plaat te gaan, dus schaamranden) en dat staat weer niet stoer... Geen effect in dat opzicht dus, maar wel in gedrag. Een iets bredere band gaat boller staan, omdat ie in de velg 'gepropt' moet worden. Het effect hiervan wisselt per band, maar de band stuurt in ieder geval niet meer zoals bedacht door de fabrikant, en beschrijvingen hier gaan dan dus niet echt op.

De Bandit is een naked fiets, die moet vlot sturen want dat is nou net z'n kracht. De banden die ik straks opnoem zijn hier een beetje op gericht, je hebt nóg slijtvastere banden en nóg grippier banden, maar die heb je gewoon echt niet nodig, of wil je echt niet zoveel kilometers aan vast zitten. Blijf weg bij diagonaalbanden als Pilot Activ/Sport en de standaard Bridgestone rommel (BT45/54). Deze banden waren in hun tijd prima, maar zijn ondertussen echt verouderd. Als je niet beter weet werkt het wel, maar het kan tegenwoordig veel beter. Vroegâh waren banden vooral rond en zwart, hoe het dan uiteindelijk stuurt is een zorg van de laatste 20 jaar, en we zijn nu zo'n 15 jaar verder dan toen die banden ontwikkeld werden. Hun regengrip is slecht, ze warmen te langzaam op, ze sturen instabiel en tegenlijk zijn ze minder wendbaar. Wat is wel goed? Moderne radiaalbanden! Eigenlijk is elk recent model band veel beter dan wat er origineel op zit, maar ook daarbinnen zit weer verschil. Op welke blijf je langer overeind? Dat zal misschien niet zo extreem veel schelen... Maar hoe het rijdt scheelt wel veel en dat kan een groot effect hebben op je vertrouwen in bochten.

Wanneer moet je je banden vervangen?
Bij een of meer van de volgende omstandigheden:
  • Je hebt een lek... nogal wiedes
  • Slijtnokken bereikt... maar zo lang het nog goed rijdt kun je band-technisch gewoon doorrijden (wettelijk 1mm, jouw keuze of je verder gaat).
  • Uitgedroogd (of ouder dan 10 jaar)
  • 'Vierkant'. Meestal de achterband, die door veel snelwegrijden een plat vlak heeft gekregen, vervangen is dat echt de moeite!

Vervang je ze dan voor/achter tegelijk?
Dat doen veel mensen wel inderdaad... Maar dat hoeft niet. Het voordeel wanneer je ze tegelijk vervangt is dat je echt een 'aha-erlebnis' hebt, zelfs als je van goede (maar versleten) banden af komt. Wanneer je er maar één van de twee vervangt, heb je het probleem dat je aan de andere kant met een band rijdt die al half versleten is (meestal) en kan het goed zijn dat het alsnog belabberd stuurt... al helemaal als je het volgende ook nog uithaalt:

Kan ik banden van 2 merken combineren?
Ja. Maar doe het nou maar niet. Natuurlijk kan dat technisch, en er is best een kans dat het prima rijdt. Er valt alleen geen enkele voorspelling meer te doen over hoe het gaat rijden en de kans dat het prima rijdt is niet meer dan dat: een kans. Op de ene motor werkt een combinatie, op een andere motor werkt dezelfde combinatie totaal niet. Op het moment zijn bijvoorbeeld Dunlop banden vrij populair, waar de afgelopen jaren Michelin banden dit waren, dus zie je veel mensen die vóór het ene merk, en achter de ander hebben. Laten dit nu net twee merken banden zijn die erg slecht combineren over het algemeen. Dunlops hebben een erg stijf karkas (directer, meer gevoel, minder comfort) en Michelins juist erg zacht (rijdt soepeler en comfortabeler, maar je voelt minder wat er gebeurt). Het resultaat is een onvoorspelbare dweilbak, en je krijgt er gewoon spijt van.

Maar... binnen een merk dan?
Dat is nou iets dat wel weer heel goed kan werken. Zo zie je bijvoorbeeld veel mensen die vóór een sportband nemen, voor net dat beetje extra grip waar je dit het liefste wilt, en achter een sport/tourband die wat minder snel slijt. In de regen is deze balans vaak zoek, aangezien tourbanden in de regen juist vaak iets meer grip hebben dan sportbanden (die dan niet op temperatuur komen). In het droge echter, is het eigenlijk ideaal. De voorband slijt vaak veel minder hard dan achter wanneer je een gelijke set monteert, dit trekt dan redelijk gelijk... Wat juist weer ideaal is, kun je alsnog je banden tegelijk vervangen. Redenen om dit niet te doen zijn veel regenrijden, zuinigheid (wanneer je toch niet hard remt, plat bochten maakt, en dus rubber wil sparen), of (wanneer je normaal sportbanden hebt, en hiervoor kiest zodat áchter juist wat lánger mee gaat) de vaak onterechte vrees dat achter juist te weinig grip zal hebben... maar zo lomp durft bijna niemand de bocht uit, of wanneer je zo lomp remt dat je normale sets toch al 1:1 verslijt, dan moet je je voorband vóór je achterband vervangen in deze constructie. Wel knap als je dat laatste presteert, overigens.

Op de 600/650 kun je vóór een sportband kiezen als dit bij je gebruik aansluit, achter slaat een sportband echter als een worm op een ruimteschip, zoveel koppel heb je echt niet. Op de 1200/1250 is sportbanden rondom goed te verdedigen, die zijn immers een stuk sterker. Als je ook maar een enigszins bescheiden rijder bent is dit echter niet nodig, en het brengt wel extra slijtage met zich mee, oftewel sneller nieuwe banden nodig, oftewel het kost extra geld. Moderne sport/tourbanden hebben zeker zoveel grip als de sportbanden van weleer, je onderschat ze eerder dan andersom.


Lijstje:
Underlined is aanbevolen in categorie, in geval van dubbel: zie verschillen.


Michelin is al een tijdje heel goed bezig. Blijft innovatief en biedt door de boot genomen zeer goede wendbaarheid, comfort, grip en levensduur. Michelin/Dunlop is gewoon smaakverschil.

Michelin Pilot Road (PR) 2: Vlotte, wendbare band en dé benchmark in de regen. Was z'n tijd enorm vooruit maar de concurrentie zat natuurlijk niet stil... Is echter nog steeds niet verouderd (de Pilot Road 1 daarentegen, wel. Rijdt nog prima, maar niet meer nieuw laten monteren). Stuurt vooral érg wendbaar, maar soms ook wat vaag... heeft ook een zwak punt: de PR2 dip. Sommige rijders rapporteren een gek kantelpunt in de band, wat niet lekker stuurt. Komt vooral door het al te makkelijke insturen wat tot resultaat heeft dat de band op een gegeven moment echt de bocht in gaat vallen. Deze bijna idiote wendbaarheid is de reden dat de Dunlop ook geen slechte keuze is, stukken stabieler. PR2's slijten voor geen meter, houd er rekening mee dat je er even aan vast zit.
Michelin Pilot Road 3: De opvolger van bovenstaande. Eigenlijk in alles beter uiteraard (zegt men, natuurlijk) en yippiekayee, er is geen PR3 dip. Hebben eigenlijk maar 1 wezenlijk nadeel: ze zien er niet uit. Onverslaanbaar in de regen.
Michelin Pilot Power (PP): Toegegeven, is al wat ouder. Echter, de PP2 heeft geen harder middenvlak maar juist wat zachtere wangen. Was eigenlijk niet zo nodig. De PP stuurt iets vlotter dan de PP2, behoorlijk wendbaar maar verder uitstekend. Zijn cheap as chips te kopen tegenwoordig en dat maakt ze een aantrekkelijk alternatief.
Michelin Pilot Power 2: Opvolger van PP, stuurt iets stabieler en hebben eigenlijk alleen iets zachtere wangen en een iets andere vorm. Uitstekende banden, gaan vrij lang mee en hebben voor sportbanden erg goede grip in de regen. Aan het eind van hun leven wordt het karkas erg slap, dat komt de rijdbaarheid niet ten goede.
Michelin Pilot Pure: Is eigenlijk gewoon een faal, zijn de technici het wel over eensch. Michelin's poging om banden zo licht mogelijk te maken maar het is niet wat. Ze sturen alléén goed bij één bepaalde bandenspanning, en dan nog zijn ze idioot wendbaar door het érg lage eigen gewicht. Voordeel: ze zien er fucking blits uit. Als je een sportband van Michelin wilt (wat prima te verdedigen is), kies de PP2, die is gewoon beter op alle vlakken.


Dunlop timmert aardig aan de weg sinds de coderingen zijn vervallen en banden gewoon namen hebben, sinds de Roadsmart dus. Sturen allemaal goed, en Dunlop heeft voor elke klasse een uitstekende kandidaat. Michelin/Dunlop is gewoon smaakverschil.

Dunlop Roadsmart (RS): Prima ding, dé comeback van Dunlop. Eigenlijk een schot in de roos... Het uiterlijk mist elke vorm van fantasie, maar het schijnt functioneel profiel te zijn qua waterafvoer en temperatuuropbouw/stijfheid balans. Is net als alle Dunlops een stuk stugger dan de Michelins en daardoor minder comfortabel. Bandits kunnen dit niet echt, maar eigenlijk zou je je demping na een overstap moeten aanpassen, zo groot is het verschil. Het vóórdeel hiervan is dan weer dat ze je goed kunnen vertellen of je over ZOAB met of zonder extra grind rijdt. De keuze tussen PR's en RS'en kun je echt alleen zelf maken, ze zijn beiden uitstekend in hun eigen recht, maar het zijn compleet andere banden.
Dunlop Roadsmart 2: Nog niet zo veel over te vertellen op dit moment, ze zijn net nieuw. Er is geen reden om aan te nemen dat ze slechter gaan zijn, beetje wachten op gebruikerservaringen. Zien er iets beter uit, overigens, dat alvast wel, en ik zou niet weten waarom je ze niet zou nemen.
Dunlop Qualifier (Q) 1/2: De Q1 is tegenwoordig belabberd (vooral in de regen), de Q2 veel beter. Er is echter niet al te veel reden voor deze band te kiezen aangezien de volgende band eigenlijk alles nog weer net even beter doet.
Dunlop Sportsmart (SS): Briljant ding, ik spreek uit ervaring maar de testen zijn het er roerend mee eens. Slijt langzaam voor een sportband en mooi rond, geeft uitstekende grip in de regen en in het droge, is stabiel en toch wendbaar, groot waarschuwingsbereik... Ik kan hem alleen maar aanbevelen. Verschil met de PP zit hem vooral in de stijfheid en stabiliteit, beiden liggen hoger bij de Dunlop. Wel op te merken: sturen koud als door stroop... Geef ze een kilometer of 2 en het is in orde, maar bij het wegrijden blijft het raar.


Pirelli is Italiaans... En dus gespecialiseerd in goed weer. Ze trekken onder druk zo langzamerhand bij, maar voor Nederland moet je gewoon realistisch zijn en je beseffen dat een band met regenkwaliteiten wel handig is, en die zijn bij Pirelli zeldzaam.

Pirelli Angel ST: Sport/tour-tourband van Pirelli. Een hele aardige band om mee te toeren, of om wat vlotter mee te sturen, in het droge of in de regen, gaan ook redelijk genoeg mee. Doet alleen alles net even niet goed genoeg om uit de schaduw van de PR of RS te stappen. Wel leuk: Er zit een engeltje in nieuw profiel, maar versleten is het een duiveltje.
Pirelli Diablo Rosso II: Sport-sport/tourband van Pirelli. Stuurt wat beter dan de Angel ST en is wat moderner. Heel aardig in de regen en in het droge zijn de stuureigenschappen echt uitstekend. Helemaal geen slechte levensduur maar haalt het niet bij de PR of RS. Goede keuze voor sportieve mooiweerrijders vooral.
Pirelli Diablo Rosso Corsa (RC): De sportband van Pirelli. Stuurt fenomenaal in goede omstandigheden, maar is minder slijtvast dan de PP of SS. In de regen valt het echt nogal tegen, daar hebben ze in Italië domweg geen sjoege van.
Pirelli Diablo Supercorsa (SC): Hoort hier helemaal niet thuis, maar ik zet hem er toch neer omdat mensen lijken te denken dat dit de concurrent is van de Pilot Power of Sportsmart... DIT IS NIET ZO! De SC is een circuitband, te vergelijken met de Pilot Power One of D211GP Racer. Op de openbare weg onder de 20 graden buitentemperatuur komt het ding amper op temperatuur, bij vorst of regen ga je nog net niet gegarandeerd op je bek... dat ligt niet aan de band, dat doen z'n daadwerkelijke concurrenten ook. Over normale dijkjes bij nog-net-rijbewijsveilige snelheden worden ze eenvoudig bijgehouden door sport/tourbanden, een niet warme sport (laat staan race) band heeft helemaal niet meer grip, in tegendeel. Toegegeven, fabelachtig zodra wél op temperatuur, maar ja, 3.000km verder zijn ze weer op. En dan kun je maar beter geen snelwegen rijden. Gewoon een non-optie op eender welke Bandit.


Bridgestone heeft de afgelopen jaren een hoop lopen slapen, beetje jammer want ze waren best aardig. Sinds Michelin de PR2 heeft hebben ze echter geen compleet antwoord meer kunnen geven in tegenstelling tot Dunlop en Pirelli.

Bridgestone BT-020: Niet kopen.
Bridgestone BT-021: Men zegt dat ie aardig is, wat in het droge ook niet per se gelogen is. In de regen is't niet wat, echter. Maar dan niet zozeer alleen 'niet wat', het is gewoon drama. Echt hopeloos. Geen vertrouwen, vaagheid alom. Een moderne band onwaardig. BT-020 is dit en erger.
Bridgestone BT-023: Men zegt dat ie aardig is, wat warempel zo lijkt te zijn. Weinig mensen hebben al echt een setje versleten, hij bestaat pas 1 seizoen. Maar verrek, Bridgestone lijkt de ban doorbroken te hebben en hier wel een klein succesje te hebben geboekt. De enige Bridgestone die ik, mits het beoogde gebruik past, niet zou afraden om de één of andere reden.
Bridgestone BT-014: Niet kopen.
Bridgestone BT-016: Verouderd, laat staan de BT-014. Was ooit prima, maar ligt nu gewoon achter hoewel hij nog steeds wordt verkocht als zijnde uitstekend, was ook standaard montage op errrg veel sportfietsen. Wil hem niet afkraken, maar zuigt in de regen en gaat niet erg lang mee, ook voor sportbandbegrippen.
Bridgestone BT-016pro: Vééél beter dan de 'normale' BT-016. Sterker nog, heeft zowaar een stel testen gewonnen, zelfs in de regen. Zelf niet mee gereden maar zou dat graag nog een keer doen, of de S20 (zie onder). Ze hebben slechts één nadeel: regengrip bereik je uiteindelijk alleen met een zachtere compound (en wat meer silica), en is dus lastig te bereiken zonder dat de levensduur drastisch achteruit gaat... En dat compromis heeft Bridgestone niet kunnen sluiten: de BT-016pro slijt als de malle. Als je geld teveel hebt echter, ga je gang.
Bridgestone S20: = BT016pro, met een ander kapsel. Logisch ook, de 'pro' had nooit aan de 016 naam gelinkt mogen worden. Erg goed, als je slijtage negeert... wat veel bandentesten doen.


Continental was ik compleet vergeten, maar die zijn helemaaal niet slecht bezig. Sterker nog, ze hebben één van de best sturende sport/tourbanden die er zijn: de RoadAttack. Enige puntje dat toch echt wel als zwakte mag worden aangeduidt is de levensduur van hun banden.

Continental Road Attack (RA): Erg goed sturende allround band. Vooral enorm goed op de secundaire wegen, in de regen misschien ietsje minder maar dat vergeef je hem gewoon. Slijtage is een heikel puntje... het is bijna geen sport/tournaam waardig.
Continental Road Attack 2: Vernieuwde versie van de originele RA. Schijnt absoluut fabelachtig te sturen, maar ik heb er helaas geen ervaring mee. Een echt goede keuze wanneer je niet al te veel geeft over levensduur, want daar is ie nog altijd niet zo goed in. Ziet er bovendien echt da-bomb uit.
Continental Sport Attack (SA): Is goed, maar niet per se even goed als z'n concurrentie. Valt niet zo op als de RA tussen z'n concurrenten op het vlak van secundaire vaardigheid, maar is ook absoluut niet slecht. Sportbanden hebben echter een nauwere band van eisen, waardoor het lastiger is echt boven het maaiveld uit te stijgen. Ook hier weer: levensduur is een issue.



Dat was het wel kwa grote merken eigenlijk, maar die merken zijn groot met een reden. Goedkoop is vaak duurkoop bij banden. Goedkope banden gaan veel minder lang mee, liggen 10 jaar achter in ontwikkeling of zijn domweg onbetrouwbaar. Kosten/prestaties is een vrij rechte lijn, meer betalen is meer krijgen. Tenminste, je kunt een bepaald type natuurlijk altijd zo goedkoop mogelijk proberen te scoren :+ Je hebt ook nog merken als Maxxis, Avon en Metzeler, maar die liggen allemaal een stuk achter in ontwikkeling. Het is misschien niet eerlijk om Metzeler in dit rijtje te noemen, die zit toch wel een stuk boven de andere twee maar biedt geen zinnige reden om te verkiezen boven de hierboven genoemde merken.
 
Laatst bewerkt:
Haha luuk wat een tekst _O- . Mooi geschreven, handig voor iedereen trouwens! (niet alleen bandit-rijders). Waar baseer je et op trouwens? (naast eigen ervaring natuurlijk :+). Daadwerkelijke testjes opgezocht?

Anyway met die motorboer laatst ook over banden staan praten. Waar ik in eerste instantie zou denken dat de aller zachtste band op een lichtere motor (bandit 400 dus) overkill zou zijn, zei hij dat je juist op lichtere motoren zachte banden moet nemen. Ze worden minder immers snel (=niet snel genoeg) warm.

Hij zei daarbij dat de BT45 een van de zachste banden was voor de lichte categorie en daarom nog steeds een goede keuze is (wel hogere slijtage etc).
Daarbij..als je minder van een band vraagt slijt ie ook minder. Puur uit veiligheidsopzicht zou het dus geen overkill zijn. Of zijn bijvoorbeeld de sportssmarts zoveel minder in de regen dan roadsmarts?
 
Laatst bewerkt:
Roadsmart past op jouw motor, neem alsjeblieft Roadsmarts. Dat je het over dezelfde monteur hebt die zei dat ie kleppen wel warm kon stellen neem ik even aan, maar opwarmen van banden heeft niet veel te maken met het gewicht wat er op rust. Dat is natuurlijk wel tot op zekere hoogte zo, maar het is een combinatie tussen gewicht en de bandenspanning... Op een lichtere motor volstaat lagere spanning voor hetzelfde resultaat, en dan warmen ze prima op. Bij dezelfde spanning krijg je inderdaad wel minder temperatuur en dus grip. In jouw geval, op de 400, zal 2.1/2.4bar waarschijnlijk uitstekend sturen, maar op m'n 1200 houd ik 2.4/2.8 aan voor strak gedrag. Dat jouw monteur een BT-45 tegenwoordig nog aanraadt heb ik echt geen goed woord voor over.

De Sportsmart is in de regen niet per se slechter dan de Roadsmart, het probleem is dat een Sportsmart net iets meer nodig heeft om op temperatuur te komen, en die temperatuur is in de regen lastiger te bereiken (water koelt stiekem best goed), waardoor er minder grip voor handen is. De goede werktemperatuur is alles, zeker bij banden :)

Neem nou maar van mij aan, moderne banden zijn in alle opzichten beter dan de oude modellen, als ze er op passen, monteer ze in godsnaam. Ik weet een hoop uit ervaring (heb op de meeste banden wel een rondje gereden), ik lees ongeveer elke bandentest die er te vinden is en ik spreek regelmatig bandenboeren over daadwerkelijke ervaringen, niemand weet alles maar één ding weet ik zeker: technologie staat niet stil.
 
Hm hoor toch wel vaak mensen die zo'n road of sport attack hebben.
Maar behalve gewicht/bandenspanning, heeft bijv. ook vermogen wel invloed. Vandaar dat ze over het algemeen ook minder snel warm zullen worden.

Hoezo wordt zo'n sportsmart eigenlijk minder snel warm als deze band zachter is dan de roadsmart? De sportsmart heeft toch meer frictie? Of puur door de samenstelling etc van de band?
 
Laatst bewerkt:
Hm hoor toch wel vaak mensen die zo'n road of sport attack hebben.
Klopt, ik ben em gewoon echt vergeten :P Zijn hele goede banden, maar hebben nogal last van rubberuitval.
Maar behalve gewicht/bandenspanning, heeft bijv. ook vermogen wel invloed. Vandaar dat ze over het algemeen ook minder snel warm zullen worden.
Klopt, maar een lichte motor in gewicht heeft vaak ook minder vermogen. Zeker bij Bandits gaat dit gewoon op :)
Hoezo wordt zo'n sportsmart eigenlijk minder snel warm als deze band zachter is dan de roadsmart? De sportsmart heeft toch meer frictie? Of puur door de samenstelling etc van de band?
Samenstelling, frictie is geen probleem zolang er niets doorspint dus mag je buiten beschouwing laten, vervorming is wat telt. Dat is inderdaad meer bij de Sportsmart, maar tegelijkertijd is deze berekend op een veel hogere belasting. Bovendien... Probeer maar eens een Sportsmart in z'n elastische gebied te krijgen bij slecht weer... Sterkte.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan