Looprichting Continental Roadattack

OllieNL

MF veteraan
24 jan 2008
1.287
32
Goedemorgen,

deze weekend heb ik een nieuwe voorband laten monteren, voor type, zie TT. Ik heb m'n wiel er thuis uit gedraaid en ben toen naar de dealer gereden waar ze de band hebben vervangen voor een vers rubbertje. Betaald en weer naar huis gereden om hem te monteren. Tot zover niks aan de hand lijkt het.

Maar... bij de montage viel het mij op dat het profiel de andere kant op stond dan de oude band. Tevens komt hij ook niet overeen met mijn achterband. Heb toen gekeken of ik de draairichting goed had. Mijn velg en remschijven gaan de goede kant op. De pijl op de band staat ook in die richting, maar geeft deze pijl wel de richting aan? Heb gezocht op internet naar andere foto's, heb er helaas maar 1tje kunnen vinden en die staat dus ook de andere kant op. Krijg het gevoel dat de pijl de voorkant aangeeft, i.p.v. de draairichting. Staat ook front bij, maar dat kan ook zijn omdat het een voorband is.

Voor de zekerheid toch de band in de auto gegooid en weer naar de dealer gereden. Ik had het compleet verkeerd volgens de beste man en hij had het rubbertje er goed omgedaan. Weer terug gereden, toch gemonteerd en nog niet goed vo;gens mij. :z

Dus is er iemand hier die weet hoe de band precies moet zitten??? Zit me namelijk niet lekker, zo a-technisch ben ik dacht ik ook weer niet. :X :/

Nog ff een foto voor de duidelijkheid, is van voren genomen.
Nijzing motoren heeft trouwens niet deze bandje erom gelegd. :Y
fgfdgfd289.jpg
 
Ik ken de band zelf niet, dus aan het profiel kan ik niets zien...

Maaaarrrrrr:

De pijl met "Front"Geeft inderdaad de rijrichting aan, en Front staat voor voorband. Dus als je vooruit rijdt, moet de band draaien in de richting die de pijl aanwijst..

Je bandenboer heeft het dus helemaal goed!
 
Maar... bij de montage viel het mij op dat het profiel de andere kant op stond dan de oude band. Tevens komt hij ook niet overeen met mijn achterband. Heb toen gekeken of ik de draairichting goed had. Mijn velg en remschijven gaan de goede kant op. De pijl op de band staat ook in die richting, maar geeft deze pijl wel de richting aan? Heb gezocht op internet naar andere foto's, heb er helaas maar 1tje kunnen vinden en die staat dus ook de andere kant op. Krijg het gevoel dat de pijl de voorkant aangeeft, i.p.v. de draairichting. Staat ook front bij, maar dat kan ook zijn omdat het een voorband is.

Zat je oude band er wel goed om? volgens mij geeft de pijl de draai richting aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de band zelf niet, dus aan het profiel kan ik niets zien...

Maaaarrrrrr:

De pijl met "Front"Geeft inderdaad de rijrichting aan, en Front staat voor voorband. Dus als je vooruit rijdt, moet de band draaien in de richting die de pijl aanwijst..

Je bandenboer heeft het dus helemaal goed!


Lekker snelle reacties hier. *O*

Maar dat zal dus betekenen dat ik meer dan een jaar lang met een verkeerd gemonteerde band heb gereden? En dat de beste man van de foto die ik heb gevonden het ook fout had? :X

Maar bekijk het profiel eens. Op de manier dat hij nu gemonteerd zal hij als het regent het water naar binnen persen i.p.v. naar buiten. -O-
Op mijn achterband staat de pijl overigens de andere kant op ten opzichte van het profiel, wat ik ook raar vindt. :/
 
Lekker snelle reacties hier. *O*

Maar dat zal dus betekenen dat ik meer dan een jaar lang met een verkeerd gemonteerde band heb gereden? En dat de beste man van de foto die ik heb gevonden het ook fout had? :X

Maar bekijk het profiel eens. Op de manier dat hij nu gemonteerd zal hij als het regent het water naar binnen persen i.p.v. naar buiten. -O-
Op mijn achterband staat de pijl overigens de andere kant op ten opzichte van het profiel, wat ik ook raar vindt. :/

Was je vorige band exact dezelfde dan? Of was het een andere band, met een ander profiel, en zag dat er gewoon "andersom" uit?

De vorm/richting van het profiel van een motorband is er niet voor gemaakt om water af te voeren, wél om de krachten van een bocht/remmen op te vangen. Doordat een motorband rond is, is het geen probleem dat het water "naar het midden" wordt gevoerd.

Ook het feit dat het profiel van voor en achterband tegengesteld zijn, heeft met deze krachtoverbrenging te maken: De achterband krijgt het meeste te voorduren bij accellereren: Kracht naar voren gericht. De voorband juist bij het remmen: Kracht naar achteren gericht. Hierom zijn de profielen van voor- en achterband dus precies contra (bij andere banden soms gewoon een volledig ander profiel).

Het enige waar je dus naar moet kijken zijn de pijlen. De fabrikant zet ze er niet voor niets, en ook echt niet per ongeluk verkeerd op. Kijken naar het profiel zelf is bij een motor vaak verradelijk..


(En dat sommige mensen met hun band verkeerd om rijden zegt niets over de band, maar meer over de verradelijkheid van het "profielkijken" :X )
 
Idd een toppertje, daarom er ook weer voor gekozen.

Oude band was hetzelfde merk/type. En zie hieronder hoe deze gemonteerd zat. :/

100_0904180.jpg


@Dreadfuldre:
Had idd al de gegevens opgezocht, mail is trouwens 2wheel@conti.nl
Vanmiddag maar een mail heen sturen, zij zouden het toch wel moeten weten.
 
De bandenzaak geeft het juist aan, de pijl op de band geeft het juist aan, en je wil het niet geloven, waarom zou je ons dan wel gaan geloven :?

Euh... zoiets als een second opinion misschien? :?

Wat zou jij doen als je ziet dat er opeens iets anders is? Voor lief nemen? En zeker nadat je na wat speurwerk meerdere keren foto's (zie hierboven) tegen komt waar de band ook anders om zit. Zou raar zijn dat ik dan als enige die band er zo om heb zitten. Even door vragen kan geen kwaad dunkt mij. :z
 
Tsja... Klinkt allemaal wel een beetje vreemd zo...
- Pijl staat goed, dat is een feit.
- Profiel an sich is geen reden om eraan te twijfelen.
- profiel van de achterband die precies omgekeerd staat is wat mij betreft een bevestiging dat hij goed zit.
- Feit dat je vorige band, én andere voorbeelden andersom stonden, is echter wél een reden tot twijfel..

Conclusie: Voor de zekerheid even contact opnemen met Continental is misschien geen slecht idee... Misschien zijn er enkele veranderingen doorgevoerd, waardoor de band nu andersom moet? (En anders lezen we hier wellicht over een paar weken een terugroepactie van continental i.v.m. verkeerd staande pijltjes.. :+)

Houd ons op de hoogte...
 
Tsja... Klinkt allemaal wel een beetje vreemd zo...
- Pijl staat goed, dat is een feit.
- Profiel an sich is geen reden om eraan te twijfelen.
- profiel van de achterband die precies omgekeerd staat is wat mij betreft een bevestiging dat hij goed zit.
- Feit dat je vorige band, én andere voorbeelden andersom stonden, is echter wél een reden tot twijfel..

Conclusie: Voor de zekerheid even contact opnemen met Continental is misschien geen slecht idee... Misschien zijn er enkele veranderingen doorgevoerd, waardoor de band nu andersom moet? (En anders lezen we hier wellicht over een paar weken een terugroepactie van continental i.v.m. verkeerd staande pijltjes.. :+)

Houd ons op de hoogte...


Mail is de deur uit, zullen zien wat er uit komt. Laat het zeker even weten hier. :+
 
Zojuist reactie weer gehad van Conti, lekker snel! :}
En nog beter, ben niet gek! Kan weer opgelucht adem halen. *O*


Zie hier:

Geachte heer Idioot1234,

Scherp opgemerkt, complimenten!!
De pijlen op de wang (zijkant) van de band met daarin of erbij de notitie Rotation of Direction zijn bindend! Deze dienen opgevolgd te worden. Het uiterlijk van het profiel is niet de leidraad.
De RoadAttack voorband is gedurende zijn bestaan gemodificeerd.
In eerste instantie was de "richting" van het profiel voor de "gewone" voorbanden in 17" inderdaad andersom.
De 18" en 19" voorbanden en de 120/70 17 voorbanden met een extra letter kregen destijds het profiel andersom omdat dit de performance verbeterde.
Deze omslag pakte zo goed uit dat men besloot om ook de "gewone" te voorzien van een omgedraaide draairichting en dit uitgebreid te testen.
De uitkomst van deze tests was zo positief dat besloten is om ook de standaard 120/70 17 om te draaien.
Let op; het verschil in performance uit zich niet bij een nieuwe band, maar komt naar voren als de band half (of nog verder) versleten is omdat de slijtage gelijkmatiger plaats vindt, om deze manier onstaat er geen "cupping" of zaagtand effect, wat je ook wel ziet ontstaan als de bandenspanning "verslonst" wordt.

Veel plezier met je nieuwe RoadAttack band(en)!

Met vriendelijke groeten,
CONTINENTAL BANDEN GROEP B.V.
 
Kijk aan, dat is een goeie zaak, want ,mijn voorband was ook aan het 'cuppen'. Ik dacht zelf dat het door een te lage bandenspanning kwam.


Let op; het verschil in performance uit zich niet bij een nieuwe band, maar komt naar voren als de band half (of nog verder) versleten is omdat de slijtage gelijkmatiger plaats vindt, om deze manier onstaat er geen "cupping" of zaagtand effect, wat je ook wel ziet ontstaan als de bandenspanning "verslonst" wordt.

Staat er toch ook.

ik rij met de roadattack met de volgende spanning 2,4V en 2,7A

op het circuit mag je naar 2,2V en 2,5A
 
Terug
Bovenaan Onderaan