2012 bmw maxi scooter

Wel een beetje off topic dat remmen,een filmpje dan maar?
Die man spreekt wel niet helemaal accentloos Nederlands maar misschien is het toch nog te volgen:


Deze dame kan ik ook niet verstaan,maar ik viel een beetje voor het strakke beeld ;) :

 
BMW 600/650 onderhouds-interval.

Ik ben een lijstje aan het samenstellen van het onderhoud met prijzen
van de tijdens onderhoud te vervangen onderdelen.
Arbeids-uren is nog niet bij iedere beurt bekent, maar zodra ik het weet
voeg ik het uurloon en/of werkuren toe aan de desbetreffende beurt

CVT onderdelen:

De rollen & glij-nokken moeten volgens de BMW service interval met 20.000km worden vervangen, maar ik vindt de OEM rollen & glij-nokken met 60,85 + 62,78 euro aardig aan de prijs, beter stap je dan volgens mij "mits je geen sportvario wil" over op de de door mij aanbevolen goedkopere maar zeer duurzame Dr. Pulley rollen. (sliders)
De levensduur is ± 5X langer als OEM rollen.
Duitse site met OEM rollen prijs > Duitse site met OEM glij-nokken prijs
De Dr. Pulleys & glij-nokken kosten maar 65 euro, zie hier en dan ben je gelijk klaar voor ± 50.000km., of mogelijk langer ;)

C600 Sport, OEM rollen specificaties zijn: 30x20/8-33 gram.
30 is de hoogte in mm. / 20 is de breedte in mm. / 8 is het aantal rollen.
Dr. Pulley vuist regel is: "Neem ± 10% lichter als OEM"
Dr. Pulley vervanging is: SR3020R/8-[28gram=Ok] & [30gram=Ok]
Een internationale research leert mij dat 28gram het meest wordt gebruikt.
Daarentegen zijn de 30 grams dan weer ietsje zuiniger in verbruik.
Dr. Pulley Vario V302002
Dr. Pulley Hit -clutch 302002 hier
Tech-Pulley X4-Kiss-clutch voor BMW is momenteel in de laatste test fase (juli 2015).
Dit is gewoon de bom op clutch gebied, de scooter krijgt hierdoor veel meer power!

Variator MALOSSI MHR Multivar
Polini Maxi Hi-Speed
Nieuwste J.Costa EVO4-RC
Huidige J.Costa EVO4-R

Lees 6 berichten lager voor de huidige goedkoopste Mitsuboshi OEM V-snaar prijs.

Uitleg:
De prijzen die ik in de lijst hieronder gebruik komen van een Duitse site waar ik in het verleden vaker BMW OEM parts voor een redelijke prijs ben tegen gekomen.
In NL. hebben we geen oem part webshop, dus vandaar maar even gluren bij de buren.

En aangezien de OEM onderdeel nummers niet in het "wphb" staan en ook niet in een lijst op die Duitse site, zoek ik desbetreffende OEM part nummers eerst via een andere site op namelijk via: MAX BMW Motorcycles - BMW Parts & Technical Diagrams - C650GT 16 (K19)

Vervolgens op url hieronder van de Duitse site links boven het OEM onderdeel nummer invullen, je krijgt dan het artikel en de bijhorende euro prijs te zien.
De prijzen zijn overigens exclusief 12 euro verzendkosten naar NL.!

Duitse Url........: BMW Bike parts - KFM-Motorräder

Ik heb zelf alvast alle onderdelen t.b.v. alle onderhouds-beurten opgezocht:

Ketting......................................: Part nr. 33838544675 = € 66,63
Ketting SlotSchakel......................: Part nr. 27727720938 = € 5,16
Voortandwiel (16T)......................: Part nr. 33827729830 = € 34,14
Achtertandwiel (27T)...................: Part nr. 33847729795 = € 102,99
Pakking achterbrug kettingkast.....: Part nr. 33358540920 = 28,44
V-Snaar......................................: Part nr. 24827729767 = € 173,73
Rollen........................................: Part nr. 24818536807 = € 62,78
Glijnokken..................................: Part nr. 24818531129 = € 60,85
Olie filter....................................: Part nr. 11427673541 = € 14,64
Olie filter Hiflo - HF164.................: None OEM NL webshop = € 9,70
Olie screener...............................: Part nr. 11428523455 = € 12,13
Olie keerring in/uitgaande as.........: Part nr. 24218525954 = € 15,23
Filt-ring 92X100X5.......................: Part nr. 33358526239 = € 4,90
Aandrijfas keerring 93X105X7........: Part nr. 33358524772 = € 12,95
Olie keerring deksel achterbrug......: Part nr. 33358532912 = € 16,60
Oliekeerring achterbrug.................: Part nr. 33358535194= € 14,61
rubber elementen vervangen..........: Part nr. 33178535468 = € 24,52
Luchtfilter....................................: Part nr. 13727724933 = € 20,36
Remblokken Voor per 2..................: Part nr. 34118524942 = € 66,35
Remblokken Achter........................: Part nr. 34218524952 = € 51,04
Benzine Filter................................: Part nr. 16137676361 = € 40,10
Bougie 'NGK LMAR8D-J'..................: Part nr. 12128532942 = €13,90
Versnellingsbak-olie *SAF-XO..........: Part nr. 33117695240 = € 44,17 (1liter)
Versnellingsbak-olie *SAF-XO..........: in NL webshop = €13,95 (1liter)
Motorolie *15W50..........................: Part nr. 83212213684 = € 21,28 (1liter) *Castrol Power1, 15W50 API SJ / JASO MA2 / Circa 3,1 liter nodig met filter vervanging
*Versnellingsbak/achterbrug-olie Castrol Syntrax Long Life Vol. Synth. 75W-90 API GL-5
(Achterbrug Olie inhoud 500ML./Versnellingsbak Olie inhoud 250ml.)

*Replaces SAF-XO

De door BMW aanbevolen Castrol Power1 motorolie kost bij deolieconcurrent
4 liter voor € 33,96. De verzendkosten bedragen 6,75 euro.

Naast Castrol Power1 is er nog een paar euro per liter duurdere olie Castrol Power-Racing die ook aan de door BMW gestelde specificaties voldoet.


Regulier onderhoud:
Elke /10.000/20.000/30.000/40.000 etc.

Motor-olie wissel:
Jaarlijks of elke 10.000km (whichever come first)


Rem-olie wissel na 1 jaar daarna om de 2 jaar. (DOT4 LV, LOW VISCOSITY)

Koelvloeistof nivo zelf tussendoor in de gaten houden en desgewenst aanvullen.
Koelvloeistof elke 20.000km compleet vervangen.

Achterbrug Olie 500Mml. (20.000km.)
Vervangen versnellingsbak Olie 250ml. "Vol Synth 75W-90 API GL-5" elke 40.000km.

Rem blokken wanneer nodig vervangen, achter is organisch dus mogelijk eerder versleten.
Gemiddelde levens duur 15 tot 20.000km.





Bij nieuwe aanschaf eerste inrij onderhouds beurt bij 1000km.
Motor olie + oliefilter + olie screener & diverse checken/afstellen (zie screenshot)
Inrij beurt aan materiaal = 91 euro

BMW 1000km. beurt
image.php

image.php






10,000km (Motor olie service)
Motor-olie + oliefilter + rem-olie (zie screenshot t.b.v. de rest van de beurt)
Materiaal = 90 euro
[me="De 'Motor olie service' totaal prijs van de 10.000km beurt kost 300 euro op 6 mei 2015"][/me]
Lees: PolderSM in "2012 bmw maxi scooter"

10.000km beurt
image.php

image.php






20,000km (Klein onderhoud)
Motor-olie + oliefilter, oliescreener, V-Snaar + rollen, glijnokken, luchtfilter, koelvloeistof, ketting, kettingslotschakel, pakking achterbrug kettingkast, achterbrug Olie 500Mml.
(zie screenshot t.b.v. de rest van de beurt)
Ik lees in het 'wphb' dat de ketting met 20.000 ook moet worden vervangen.
image.php

Materiaal = 565,94 euro Prijs is inclusief ketting en 1X Olie keerring deksel, en exclusief (Remblokken mischien op? V/A 184 euro. Banden misschien versleten? 210 euro)

Ondertussen zijn er voor de 20.000km. beurt 2 gevallen bekend die allebei incl. arbeidsloon rond de 1100 euro kosten, dit is dan nog zonder banden.
Lees o.a. : Betrouwbaarheid C650GT?
De andere persoon betreft MTeun


20.000km beurt
image.php

image.php






30,000km (Motor olie service)
Motor-olie + oliefilter (zie screenshot t.b.v. de rest van deze beurt)
Materiaal = 90 euro (remblokken achter mischien op?)

30.000km beurt
image.php

image.php






40,000km (Groot onderhoud)
Motor-olie + oliefilter, oliescreener, versnellingsbak-olie 250ml. + achterbrug-olie 500Mml., luchtfilter, koelvloeistof, benzinefilter, 2X bougie, V-Snaar + rollen, glijnokken, ketting + tandwielen V/A, pakking achterbrug kettingkast + olie keringen + O-ringen etc.
BMW hanteert eerste kleppen check ook bij 40.000km. (IN-0,20 / UIT-0,28)
(zie screenshot t.b.v. de rest van deze grote beurt)
Materiaal = 831,94 euro en exclusief Remblokken mischien op? V/A 184 euro. Banden misschien versleten? 210 euro)


40.000km beurt
image.php

image.php





Werkzaamheden van alle onderhoudsbeurten
image.php





♥♥♥ ↔ DIY Olie wissel

Diagnose interface tool GS-911 USB Enthusiast
De bijbehorende Hexcode software is te downloaden via The Home of GS-911 — HEX Code

Download PDF t.b.v. oliewissel BMW scooter uit mijn google-drive klikkerdeklik

Bobine Trekker BMW (t.b.v bougie wissel)

Dikke inbus om wiel te demonteren

Download de inhoud van dit bericht als PDF uit mijn google-drive klikkerdeklik
 
Laatst bewerkt:
Dat is weer een hoop bruikbare info.

Vraag; mijn temperatuurmeter (buitentemp.)
meet niet lager dan 10 graden is dat normaal,
geen idee of het altijd zo is geweest.
 
Sorry hoor maar ik zit al heel lang te wachten tot mijn temperatuur meter dubbele cijfers aangeeft.
Die van jouw doet dat al wat een mazzel.
tuurlijk is dat niet normaal haha.
 
Was even leuk,
ik heb bij elke beurt in het bericht even hoger op de onderdelen die nodig zijn om het periodiek onderhoud uit te voeren bij elkaar opgeteld.

Uiteraard zijn de prijzen zonder arbeidsloon, en het is nog maar de vraag of je de spullen in NL. voor de zelfde prijs kan krijgen als in Duitsland?
De OEM part prijzen kunnen dus een beetje afwijken, in sommige gevallen kan het ook zo maar een paar euro goedkoper.
De specifieke door BMW voorgeschreven olie is met 21,28 euro per liter behoorlijk prijzig.
ik heb gewoon 3 liters aan prijs genomen en daar 2,20 euro voor 0,1 liter bij opgeteld....of de BMW dealer ook zo vriendelijk is om je niet een 4e liter aan te laten schaffen weet ik niet :?
Elke beurt met olie filter wissel gaat er namelijk 3,1 liter in het systeem.
Voor rem-olie reken ik per rem-olie wissel 10 euro voor de olie.

De 40.000km beurt gaat als er voor de rest niets aan de hand is alleen al aan materiaal 725 euro kosten.
Met arbeidsloon erbij van dit redelijk arbeids-intensive klusje ga je gewoon dik door de 1000 euro heen... en dan mag je dus maar hopen dat er niet meer onderdelen zijn versleten.

De BMW dealert is erg makkelijk met het uit de kast trekken van nieuwe onderdelen, voor je het weet duwen ze zonder dat ze er voldoende verstand van hebben een nieuwe gradenplaat bij 20.000km in je mik.
Dat is allemaal een beetje flauw, je bent sowieso als je een beetje handig bent voordeliger uit als je de CVT voorziet van ander materiaal en in eigen beheer neemt.

Mvg. Jan ;)

Edit:
De juiste Castrol Power1 motorolie bij Louis voor een normale prijs.
Castrol Power1 4T 15W-50: € 11.99 per 1liter
Buy Castrol Power1 4T Engine Oil HC-Synthetic, 15W-50 | Louis Motorcycle & Leisure
Deze Motul kan ook.
 
Laatst bewerkt:
Werkelijke waarde van een BMW OEM V-snaar

Ik was er van het weekend achter gekomen dat BMW net als het gros van de scootermerken ook het kwaliteitsproduct van Mitsuboshi als OEM V-Snaar aanhoud.

Mitsuboshi origineel part nummer is: G9010500
BMW OEM part nummer is: 24827729767

Met in mijn gedachten dat de prijs die BMW hanteert niet strookt met de werkelijke waarde van een kwalitiets V-snaar ben ik het eens gaan uitzoeken.
In eerste instantie via de Mitsuboshi catalogus en ook via de Kymco MyRoad.
Uiteindelijk het snaartje gevonden voor ongeveer de werkelijke waarde van zo'n snaar.

Bij de NL BMW dealer kost de snaar 185 euro.
In de US betalen ze 250 dollar voor deze BMW Mitsuboshi OEM snaar.
Op de Duitse site uit mijn eerdere bericht kost deze BMW Mitsuboshi OEM snaar € 173,73 (ex. €12 verzenden naar NL.)
Op de Italiaanse site hieronder betaal je voor deze BMW Mitsuboshi OEM snaar € 72,20 (ex. € 9,76 verzenden naar NL.)

Mitsuboshi Transmission Belt BMW C600 / C650, vervangt OEM BMW 24827729767

image.php


Mitsuboshi Kymco MyRoad 23100-KKE5-E00 onder de BMW snaar.
image.php


Als goedkoopste prijs na verloop van tijd niet meer actueel is google dan op:

"Mitsuboshi Part Number: G9010500"
Of op:
"Mitsuboshi Transmission Belt BMW C600 / C650, replaces OEM BMW 24827729767"
Of op:
Ebay en dan: Cinghia Trasmissione Mitsuboshi BMW C600 Sport


Mvg. Jan ;)
 
Laatst bewerkt:
Je kunt beter niet eens gaan vragen wat ze bij 20.000km voor een V-Snaar rekenen, maar gewoon de snaar zelf in-kopen en bij weg brengen voor service beurt de snaar in de buddybak leggen.

Dan dus motor weg brengen voor service beurt, en vlak voor dat je weg loopt nog even snel toe fluisteren dat ze geen snaar hoeven te kopen voor deze beurt want die ligt al nieuw in de buddybak, en vervolgens nog even dringend toe roepen dat ze die maar moeten gebruiken ;)
En dat je de oude snaar mee naar huis wil nemen als reserve.
Hiermee ga je gewoon 100 euro's in je eigen zak steken, en zo is het met meer zaken.
Ik verneem uiteindelijk later natuurlijk graag wat een OEM snaar volgens BMW artikel nummer 24827729767 daadwerkelijk bij de 20.000 onderhoudsbeurt kost. (later zelf even gebeld en bedraagt 182 euro)

Overigens geld dit V-snaar regeltje voor meerdere scooters, je moet alleen even weten wat nou eigenlijk de werkelijke waarde is van een mooi stukje Mitsoboshi kwaliteit rubber of polyurethanen riem, en die waarde weet ik, en de Beemer-man in de winkel weet die werkelijke waarde niet.

Mvg. Jan

edit
Laat de olie en andere OEM-shit dan maar duur zijn bij meneertje Beemer, neem zelf je snaar mee en ook een rollen set van Dr. P. en je bent goed bezig.
Of koop voor de fun-factor gewoon een sportvario en laat die er in zetten bij 20.000km, de vario is voor die beurt toch al los.
Sla je dit alles als echte BMW rijder in de wind, dan geloof ik dat graag ;)
 
Laatst bewerkt:
ik ben binnekort toe aan de 20000km beurt.ga toch is over die sportvario denken en wat de nadelen zijn
?
en vooral wat schiet ik ermee op.
wat ik vervelend vins is schokkerig aan en uit gedrag bij zacht rijden dat is nu heerlijk tam en dan neem ik dat dipje voor lief.
ik vind hem namelijk snel genoeg ,maar ik rijd nooit harder dan 140 150km per uur op de snelweg.
dus als er onderin wat winst te behalen valt waarom niet.
en het verbruik moet ook niet te veel omhoog gaan want echt zuinig is ie niet met mijn rijstyl.
 
Laatst bewerkt:
Schokkerig aan uit gedrag komt meestal niet uit een vario, daar is vaker het achter gedeelte van de cvt zoals koppeling en koppelingshuis voor verantwoordelijk.
Voor de rest is de keuze aan U, je kunt er ook een paar dr. Peetjes in douwen, die doen het even wat langer als die rolletjes die je nu hebt.

Wat heb jij voor de 10.000 betaald aan materiaal en eventueel ook arbeidsuren?
Deze BMW scooters zijn trouwens voor de kenner straks vlak voor de 40.000km beurt een stuk minder waard.
Valt me trouwens op dat er meestal veel meer 650GT's in Duitsland en NL te koop staan als C 600 Sport's

Je kunt uit mijn eerdere bericht makkelijk opmaken wat de onderdelen voor de 20.000km in Duitse webshop kosten.
Ik ben wel benieuwd hoe consequent ze zijn want officieel komt
op die 376 euro aan onderdelen het geen hieronder staat er ook nog bij.

Ketting.......................................: Part nr. 33838544675 = € 66,63
Olie keerring deksel achterbrug......: Part nr. 33358532912 = € 16,60
Versnellingsbak-olie SAF-XO ..........: Part nr. 33117695240 = € 10 (500Ml.)
(remblokken achter mogelijk op? Zie mijn prijslijst)
Voor remblokken gaan langer mee want die zijn sintered en niet zoals achter organisch.
 
Laatst bewerkt:
Net bij de BMW dealer geweest
Mitsuboshi V-snaar met BMW OEM artikel nummer 24827729767
kost bij de NL. BMW dealer 182,15 euro incl btw. ;)
 
Laatst bewerkt:
Kom je met je goedkope snaartje bij je dealer, kost het inbouwen in eens 2x zo duur....

Per toeval plaatste we 1 minuut achter elkaar één bericht :)

Voorop is mijn verhaal gemaakt om jullie een beetje op- de hoogte te brengen van wat iets nou werkelijk kost en wat er eventueel zelf aan bij te dragen is.

Als jou dealer jou met uurloon zou pootje lichten dan is dat gewoon een smerige crimininele daad.
Overigens zal het uurloon al niet al te goedkoop zijn in Zwitzerland,
en hier in NL. trouwens ook niet.
Ik schat zomaar in dat het 75 euro of meer per uur zal zijn ?

Het is ook niet zo dat je met aanschaf van een scooter van dik 12000 euro een gevangenis contract hebt getekend.
Zou je met het hele scale aankomen, dus de olie die jij 100% zelf goedkoper kan krijgen en noem maar op aan onderdelen waar een paar euro op valt te bekibbelen dan zou je wat mij betreft als ik dealer was ook lekker naar de pomp mogen lopen, want we hoeven er geen doekjes om heen te winden dat er ook op onderdelen geld wordt verdiend, dus dat zou een te grote aanslag worden voor die dealer.

Maar een ieder is er vrij in om zelf een reserve snaartje met vario blokkeertool
in zijn buddyseat mee te dragen (al is het b.v. allleen maar om je ver weg vakantie door een gebroken snaartje niet te laten verzieken)

Dus als jij zo'n snaartje in je buddy hebt liggen en je hebt gewoon een oude jongens krentenbrood verhouding.
En niet geheel onbelangrijk dat je elkaar iets gunt, dan mag jij gerust opmerken dat ze het OEM snaartje wat nog netjes in het fabriekszakje zit uit je buddybak maar moeten gebruiken.
De rest aan onderdelen bestellen ze dan zelf maar.

Daarnaast kan het voor mensen uit de garantie en die terecht zijn gekomen bij een "none bmw dealer" alleen al op het snaartje een redelijke winst zijn.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle dure onderdelen in jou scoot waar een Kymco stempel in staat, want geloof me jou scooter zit vol met Kymco stempels.

Dit is b.v. jou BMW gasklephuis
image.php


image.php


image.php




Mvg. Jan *D
 
Laatst bewerkt:
Hi hi tja leuk Kymco gebruikt BMW parts, als die lijpe aftaanse zware olifant
die Kymco Myroad heet niet eerder had bestaan, had ik dat ook zo neer gezet ;)

Tja voor de rest is het een beetje geven en nemen,
nu is de snaar daar in Italië wel extreem goedkoop, voor dat ik ging googelen had ik hem ingeschat te vinden zo rond de 100 ex verzenden, maar zelfs met de verzendkosten zijn de Italianen zowaar eens een keertje normaal geprijsd.
In de regel ga je vanuit Italië tussen de 15 en 25 euro aan verzend kosten betalen, maar nu voor het snaartje € 9,76.

Op het voorbeeldje hieronder staan nog een paar artikelen waar een briefie van 100 tussen zit.
Maar er zitten ook wel onderdelen bij die qua prijs redelijk gelijk opgaan.
(onderdelen hier onder zijn 100% identiek en met Kymco logo op BMW)

BMW part 13547729883 Gasklephuis 415,59 € (Kymco 318,73 EUR)

BMW part 12417729688 Startmotor 316 € (Kymco 213,43 EUR)

BMW part 13547729706 TPS SENSOR 53,80 € (Kymco 51,92 EUR)

BMW part 11787716654 OXYGEN SENSOR 147,60 € (Kymco 133,21 EUR)

Ben idd. wel eens benieuwd naar wat jij voor de 10.000km beurt hebt betaald,
Op zich zal het omdat dit alleen een olieservice beurt is geweest niet al te schokkend zijn.

Zo'n ketting in de 20.000km beurt is eigenlijk nog veel interessanter om te weten.
De ketting zelf kost eigenlijk maar een drol, maar ja hij moet er wel af gehaald worden.
Ik heb eerlijk gezegd wat moeite om te geloven dat zo'n ketting met 20.000km vervangen dient te worden.
Dat met 20.000km een setje rollen en V-snaar aan de beurt is lijkt me vrij duidelijk, immers alle scooter merken hanteren een snaar interval van +/- 20.000km.
 
Laatst bewerkt:
Behalve piaggio die hanteert 10 a 15.00 km voor de meeste modellen.
En aangezien de piaggio group groot is met aprilia gilera vespa etc,
 
Ik kijk zelf haast niet met me neus richting Italië, wel wil ik als je dat interessant vindt om te zien even mijn lijst die ik heb samengesteld hier neer zetten en daar staat maar 1 Italiaan op namelijk de Beverly 350 en die heeft voor de V-Snaar als we het daar over hebben ook een interval van 20.000km.
Mijn lijst is Honda/Div. Yamaha/MaxSym/Kymco/Kawa/BMW/PiaggoBev

Waarbij het opvallend is dat de Honda PCX 150 een snaar interval van 24.000km heeft,
daarin tegen heeft de SH300 een interval van 18.000km.
Met uitzondering van MaxSym400 (15.000km.) heeft de rest allemaal een interval van 20.000km.
Intervallen zoals jij opgeeft ken ik niet omdat ik dus weinig naar Italiaans materiaal kijk.
 
Laatst bewerkt:
Was nu uiteindelijk toch wel benieuwd dus heb van een paar Italianen de V-snaar interval uit het wphb opgezocht.
Voor de rest heb ik wegens weinig interesse in Italiaans niet veel kijk op die brommers.
Vespa ga ik niet naar kijken en heb ik ook niks van, maar best tegenvallend dat er aan V-Snaar interval 2X 10 en 2X 15.000Km. in de lijst voorkomt.
Die motorblokkies zullen wel het zelfde zijn bij 300 en 500 maar whatever met die Italiaanse brommers.... ik vindt alleen de BEV350 een geweldig ding.
De SRV en X10 350ie sluiten dan wel weer netjes aan bij de grotere lijst met een V-snaar interval van 20.000Km.

BEVERLY Cruiser 500ie
Driving belt - replacement AFTER 10.000Km.

Scarabeo500ie
Driving belt - replacement AFTER 10.000Km.

Nexus 300 i.e. E3 ( 2008)
Driving belt - replacement AFTER 15.000Km.

Aprilia SR MAX 300 i.e. (2011)
Driving belt - replacement AFTER 15.000Km.

X10 350ie
Driving belt - replacement AFTER 20.000Km.

Aprilia SRV 850
Driving belt - replacement AFTER 20.000Km.

image.php
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan