Circuitbanden-Topic

zo even weer bij gelezen :D

:P

iemand al eens een overzicht gemaakt ?

welke combinatie's fijn zij etc etc ? / vergelijk ?

pirrelli vs metzler ?

en de andere merken ?
 
Heb een klein beetje info over de 2015 Pirelli Superbike slicks.
De voorbanden 120/70 hebben een druk van 2,1 - 2,5 nodig. De SC1 is een band die gebruikt word als de baan nog koud is met een druk van 2,3 - 2,5. Is de baan echt koud dan is 2,4 - 2,5 een mooie druk omdat anders de band teveel afkoelt op de rechte stukken.
De SC2 rij je met een druk van 2,1 - 2,3.

200/60 achterband SC2 pakken als het buiten onder de 15 graden is. Daarboven de SC1. Er zijn natuurlijk ook veel rijders die gewoon het hele jaar met de SC2 kunnen rijden. Karkas is hetzelfde gebleven t.o.v. de 2014 band. Compound is een combi van de sc1 en de special van vorig jaar.
Bandendruk weer 1,7 rijdend? Ben ik vergeten te vragen.

Denk dat de meeste rijders met een SC1 voorband en SC2 achterband het beste uit de voeten kunnen.

Ook met de achterband straks niet te laag in druk gaan zitten als de baan nog koud is. Dan wordt het contactvlak band/asfalt te groot op de rechte stukken waardoor de band teveel afkoelt.

Iemand nog aanvullingen? Henk?
 
Ha mede coureurs,

Ik ben me aan het orienteren op regenbanden, welk merk + type is aan te raden?
Kan een setje bridgetone battlax racing e05z en e08z kopen, licht gebruikt, uit 2012. Is dat wat bijvoorbeeld?

Mocht er iemand toevallig ook wat in de aanbieding hebben, laat het me gerust even weten.
 
Heb zelf goei ervaring met Sabra motorbanden in Geldermalsen
Rijdt zelf ook op t circuit en levert ook vaak aan coureurs


GR jorgoooooossssss
 
Hier lees ik veel het advies om SC1 voorbanden te gebruiken in de meeste omstandigheden en vooral bij een koude baan. Zelf gebruik ik al jaren SC2 voorbanden naar volle tevredenheid onder zowel koude als warme omstandigheden. Ze hebben nooit grip problemen of rare slijtage sporen gegeven.

Nu ik het advies veel lees begin ik toch te twijfelen. Zijn er mensen die verschil merken? Hoe is de levensduur van de SC1 band t.o.v. de SC2? SC1 achterbanden slijten namelijk een stuk sneller, ik zou het zonde vinden als dit met de voorbanden ook het geval is terwijl ik de extra grip niet nodig heb.

Achter rijdt ik ook met SC2. Banden zijn de superbike slicks.

Rondetijden zijn 1.59 op Zandvoort en 1.54 op Assen (oude Ruskenhoek). Gereden met een 600.
 
Hier lees ik veel het advies om SC1 voorbanden te gebruiken in de meeste omstandigheden en vooral bij een koude baan. Zelf gebruik ik al jaren SC2 voorbanden naar volle tevredenheid onder zowel koude als warme omstandigheden. Ze hebben nooit grip problemen of rare slijtage sporen gegeven.

Nu ik het advies veel lees begin ik toch te twijfelen. Zijn er mensen die verschil merken? Hoe is de levensduur van de SC1 band t.o.v. de SC2? SC1 achterbanden slijten namelijk een stuk sneller, ik zou het zonde vinden als dit met de voorbanden ook het geval is terwijl ik de extra grip niet nodig heb.

Achter rijdt ik ook met SC2. Banden zijn de superbike slicks.

Rondetijden zijn 1.59 op Zandvoort en 1.54 op Assen (oude Ruskenhoek). Gereden met een 600.

Als je die vraag volgend jaar weer vraagt kan ik je een antwoord geven :P

Reed ook altijd met SC2 voor en achter en voor dit jaar overgestapt naar Metzeler K1 voor en K2 achter. Ik had trouwens ook nooit problemen met verlies van grip aan de voorkant, maar door alle reacties hier ben ik dus toch maar overgestapt om een jaartje te proberen.

Met m'n 600 reed ik trouwens ook 1.54 op Assen oude Ruskenhoek. Overstap naar een 1000 had ik eerder moet doen.... scheelt bijna 9 seconden :P
 
Laatst bewerkt:
Hier lees ik veel het advies om SC1 voorbanden te gebruiken in de meeste omstandigheden en vooral bij een koude baan. Zelf gebruik ik al jaren SC2 voorbanden naar volle tevredenheid onder zowel koude als warme omstandigheden. Ze hebben nooit grip problemen of rare slijtage sporen gegeven.

Nu ik het advies veel lees begin ik toch te twijfelen. Zijn er mensen die verschil merken? Hoe is de levensduur van de SC1 band t.o.v. de SC2? SC1 achterbanden slijten namelijk een stuk sneller, ik zou het zonde vinden als dit met de voorbanden ook het geval is terwijl ik de extra grip niet nodig heb.

Achter rijdt ik ook met SC2. Banden zijn de superbike slicks.

Rondetijden zijn 1.59 op Zandvoort en 1.54 op Assen (oude Ruskenhoek). Gereden met een 600.
Sc1 voorband hoeft zeker niet harder te slijten dan een sc2. Als de band beter in zijn werkgebied zit slijt hij minder snel dan een hardere voorband die net buiten zijn werkgebied zit en daardoor meer moet zoeken naar grip.
 
Bedankt! Dan ga ik komend seizoen zeker eens een paar SC1 voorbandjes proberen. Ik ben benieuwd.
 
Iemand enig idee hoe de Diablo Supercorsa SP banden zich verhouden tot de compound banden? Is dit echt een compleet andere band of zou deze ook op het circuit kunnen volstaan?
 
Ha mede coureurs,

Ik ben me aan het orienteren op regenbanden, welk merk + type is aan te raden?
Kan een setje bridgetone battlax racing e05z en e08z kopen, licht gebruikt, uit 2012. Is dat wat bijvoorbeeld?

Mocht er iemand toevallig ook wat in de aanbieding hebben, laat het me gerust even weten.

Niemand?
 

Het enige dat ik je kan vertellen is dat die Bridgestone regenbanden,ondanks de lagere prijs tgo andere A merken, best goed zijn. Het is moeilijk om te vergelijken maar ze hebben me heel snel, heel veel vertrouwen gegeven de eerste maal. Vertrouwen dat je vooral in je hoofd moet opbouwen.
Over een setje kopen van 2012...ik weet het niet. Voor sommige zijn ze te oud, sommige zullen er toch mee rijden. Ik twijfel ook voor zoiets en uiteindelijk koop ik nieuwe. Meer geld maar geen twijfel meer. Daar kan ik mee leven ;)

Even een snelle vraag van mij: hebben Pirelli Wet's een groter temperatuurbereik dan de slicks? Ga morgen gewoon ff de nieuwe machine testen op Zolder. Testen,geen toptijden proberen halen ;) Ipv de nieuwe slicks(Metzeler K1-K2 combo) zou ik eventueel mijn licht gebruikte Wet's monteren.
 
Het enige dat ik je kan vertellen is dat die Bridgestone regenbanden,ondanks de lagere prijs tgo andere A merken, best goed zijn. Het is moeilijk om te vergelijken maar ze hebben me heel snel, heel veel vertrouwen gegeven de eerste maal. Vertrouwen dat je vooral in je hoofd moet opbouwen.
Over een setje kopen van 2012...ik weet het niet. Voor sommige zijn ze te oud, sommige zullen er toch mee rijden. Ik twijfel ook voor zoiets en uiteindelijk koop ik nieuwe. Meer geld maar geen twijfel meer. Daar kan ik mee leven ;)

Even een snelle vraag van mij: hebben Pirelli Wet's een groter temperatuurbereik dan de slicks? Ga morgen gewoon ff de nieuwe machine testen op Zolder. Testen,geen toptijden proberen halen ;) Ipv de nieuwe slicks(Metzeler K1-K2 combo) zou ik eventueel mijn licht gebruikte Wet's monteren.

Ik heb in zolder de laatste circuitdag van vorig jaar (10 october volgens mij) ook gereden met oude regenbanden. pirelli rain volgens mij
smorgens was de baan nog nat en smiddag droogde hij goed op. ik heb daar toen net onder de 2 min mee gereden.

Hou er wel rekening mee dat als je een beetje doorrijd dat je banden na morge wel kaal zulle zijn.

gr
 
Bedankt voor de reacties! Bridgestones waren helaas al weer weg.

Ik zoek nog even door. Zag een setje conti rains. Weet niet of dat wat is...? Misschien dat ik ze gewoon eens probeer. Zolang ik geen 1.55 op regenbanden rijd op Assen zal het best voldoen lijkt me.
 
Bedankt voor de reacties! Bridgestones waren helaas al weer weg.

Ik zoek nog even door. Zag een setje conti rains. Weet niet of dat wat is...? Misschien dat ik ze gewoon eens probeer. Zolang ik geen 1.55 op regenbanden rijd op Assen zal het best voldoen lijkt me.
Conti :X

Zoek ff verder voor een setje Pirelli/Metzeler.........die worden regelmatig aangeboden.
 
Duidelijk. Thanks! Ik zoek nog even verder. Pirelli, Metzeler, Bridgestone ga ik me op orienteren.
 
De regenbsanden van Michelin zijn erg goed! En geven mij in de regen eg veel vertrouwen.
Voor het droge ga ik dit jaar met de Nieuwe Racetec RR rijden.
 
ik heb nog een set Metzeler regenbanden liggen. 120/180 K2. DOT uit 2009....
voorband ziet er nog als nieuw uit. achterband heeft iets meer sporen.

iemand interesse? 50,- voor de set.

denk dat ze nog goed als "intermediates" dienst kunnen doen.
voor als het maar half-nat is zeg maar :)
full
 
moeilijke vraag mark... ja en nee

ja als je genoeg ervaring hebt om niet meer aan/uit-met-dat-gas te rijden, niet meer stop en go maar rollen en duwen, begrijpt wanneer je gas kan of moet geven en wanneer niet
en ja als je een motor hebt met traction control

nee als je nog niet vloeiend en gecontroleerd rijdt
als je nog een stop-en-go rijder bent zul je denk ik eerder de limiet van de band overschrijden
en zonder traction control zou ik het een vermoeiende band vinden (grip zit immers deels ook tussen de oren ;))
in dat geval zul je beter af zijn met een "competitie" band waarvan de grenzen wat verder weg liggen.
ik zou een beginnende rijder eerder aanraden om goede 2e hands SC's oid te scoren; een versleten SC heeft nog altijd net iets meer grip dan de PRO.

dus als je goede throttle control hebt, je met je verstand kan rijden, een fiets met TC hebt, en niet op een fun- of trainingsdag een band in een dag wilt wegbranden... dan is de PRO de bom! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan