Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hallo oma's, exciting news op Instagram. Er zit weer iets in de pijplijn bij Cagiva. Een nieuwe Elefant?
Wiellagers inderdaad en balhoofdlagers heb ik ook al vervangen, maar daarna niet weer.
Wat wel een dingetje is, is dat het rempedaal, de chokekabel en koppelingskabel niet meer leverbaar zijn. Die kabels kunnen op maat gemaakt worden, maar een defect pedaal wordt een probleem.
Onderdelen zijn verkrijgbaar, maar niet alles is meer te koop. Bij www.oemmotorparts.com kun je de originele onderdelenlijsten vinden en ook het originele spul bestellen.
Het blok is van een TL, dus tikken bij de kleppen (automatische decompressie) is geen onbekend geluid, maar ook weinig aan te doen. Smeltende stekkers heeft de navigator geen last van, of hij moet veel achterstallig onderhoud hebben. Koude start gaat vaak wel goed, maar tijdens de opwarmfase loopt ie over het algemeen te rijk en wil ie nog wel eens moeite hebben met het stationair toerental. Vanaf 80 graden is ie op bedrijfstemperatuur en dan loopt ie wat soepeler. Onderin kan ie wat bokkerig rijden (aan/uit effect), pas boven de 2500/3000 rpm voelt ie zich op zijn gemak. Sommigen zeggen dat dit af te stellen is, maar dat lukt niet altijd.
Afhankelijk van de afstelling qua vering, bandenspanning, wind en hoe je gekleed bent kan de motor boven de 150 km/h beginnen te slingeren. Klinkt eng, maar als je dan bv. plat gaat liggen, of een leren jas aan hebt kan het al weggaan. Bij die snelheid (en hoger) wordt de voorkant (te) licht, constructiefoutje van Cagiva in die tijd.
Bij de mijne was de voorvering ruk, daar zit nu Hyperpro in en dat is een hele verbetering. De remmen voor piepen vrij snel, zachte remblokken is een oplossing, of een complete set schijven + blokken.
Verder had de mijne last van defecte snelkoppelingen bij de tanks waardoor 1 tank vol bleef en dat is dan de tank waar de sensor voor de tankindicatie in zit, niet handig.......
De koplamp kan van binnen versmeren (stof en dergelijke), deze kan echter uit elkaar en dus worden schoongemaakt.
Als het een 2005 is met gietwielen, dan is het achtertandwiel een dingetje. Bij de meeste tandwielboeren is deze detailwijziging gewoon niet bekend, maar ze zijn wel leverbaar, iets meer zoekwerk is dan vereist. De spaakwielen variant heeft dit probleem niet.
Hier is een review geschreven door een vorige eigenaar van mijn Navigator: Test: Cagiva Navigator (2005) door HornEd - Motorshopper
Crashen kan op beide kanten, zorg alleen dat je de afgebroken stukjes weer terugvind.
De remschijven zijn idd. gelijk aan die van vele Honda modellen, de klauw achter oa. van een Yamaha Super Tenere en voor ook weer van vele Honda's. Bij een remupgrade is het dus makkelijk aan onderdelen komen. De hendels van Suzuki en BMW en het luchtfilter is bv. gelijk aan die van een Fiat Cinquecento. De accu is eigenlijk een tractie accu welke bij een gewone accuboer wel te krijgen is. De motortoebehorenleveranciers bieden ook accu's aan, maar deze zijn meestal onderbemeten.
Dat schakelaartje is waarschijnlijk het ding wat gebruikt word om de injectie te laten denken dat ie niet in de 2 of 3 rijd. Heb dit er ook tussen gehad, maar later er uit gehaald omdat dit niet fijn werkte icm. de Powercommander. Afstellen helpt en de Powercommander ook, maar de opwarmfase blijft een dingetje.....
Om het slingeren tegen te gaan heb ik de vering voor dus aangepast, achter laten afstellen door een specialist, een iets bredere/hogere achterband en de ruit rechterop gezet. Het scheelt behoorlijk, maar de kans blijft dat bij bepaalde weersomstandigheden hij toch gaat slingeren. Ik ben echter tevreden zo.
De tanks zijn aan de onderkant gekoppeld dmv. een slang met snelkoppelingen, ze lopen hierdoor gelijk leeg. De linkertank is de hoofdtank waar de pomp op zit, de rechter kan in principe afgekoppeld worden. De snelkoppelingen zijn gelijk aan die van Ducati en Triumph. Let er even op dat ze daar niet lekken.
Als er gewerkt moet worden aan de motor dan heb je al snel dat de tanks er af moeten, geen snel klusje, maar als je 1x weet hoe het moet dan is het goed te doen.
Tja, het verschil tussen een Multi en de Cavia....... De looks natuurlijk en in mijn ogen is het blok van de Cavia een stuk aggressiever dan die van de Multi. Verkrijgbaarheid van onderdelen en toebehoren is bij Ducati beter geregeld, maar ik hou wel van de uitdaging om toch iets te vinden.
Succes aankomende week!
Ok, dat systeempje. Daar heb ik idd ook van gehoord, maar nog niet aan toe gekomen om het te proberen en voor mij is het ook niet erg genoeg om dit aan te passen. Zo heb ik ook nog een ECU en nokkenassen liggen van een TL1000R......
Mooi dat je hem gekocht hebt! Ziet er goed uit!! Mooie remschijfjes voorop en zo op de foto ziet ie er knapper uit dan de mijne.
Dat geluid uit de airbox zal waarschijnlijk komen door een K&N achtig luchtfilter en misschien is de airbox aangepast. Tenminste, bij de mijne was het geluid na de montage van het K&N luchtfilter een stuk mooier!
Qua ruit zou je eens kunnen kijken naar eentje van een Gran Canyon, die heeft het slingerprobleem volgens mij niet.
Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn als je in de bergjes bent geweest.
Veel plezier daar!
Nog even kijken hoe ik de nep-choke kan afstellen, die doet vrijwel niets...
Weet ik, vandaar nep chokeHet is dan ook geen choke, maar een toerental-verhoger.
Hallo allen,
Bij deze wil ik me even voorstellen als nieuwe Cagiva Navigator rijder! (@Kuupertje wij hadden elkaar al gesproken via Marktplaats!)
In het verleden heb ik vooral sport/ tour gereden (Honda VTR 1000 Firestorm, Aprilia SL 1000 Falco, Honda VFR 800 FI & Honda Hawk 650 GT).
Daarna heb ik een uitstapje gedaan naar choppers (Honda VT 800 C Shadow & Suzuki VL 1500 LC Intruder)
I.V.M. gezinsprioriteiten heb ik mijn laatste motor ruim 2 jaar geleden verkocht. Voor volgend seizoen was ik alvast op zoek naar een motor voor klein budget waar ik toch de komende jaren toch weer veel plezier van kan hebben.
Een chopper voor een klein budget resulteert automatisch in een kleine en oude motor welke niet bij mijn lengte past (1,87m). Ook miste ik toch ook het wat betere bochten werk.
Een sportief uiterlijk trekt mij ook niet meer zo, vandaar was ik op zoek naar een motor wat past bij mijn lengte en een fijne zitpositie en toch iets avontuurlijks / stoers uitstraalt.
Ik heb lang gezocht wat voor type motor bij mij zou passen. Ik had ook al vaker gedacht aan een all-road maar dacht dat dat buiten bereik lag i.v.m. het beperkte budget. Tot ik een beetje buiten het boekje ging kijken en de Cagiva Navigator tegen kwam!
Het plan was dus om volgend seizoen een motor aan te schaffen. Echter kwam ik een advertentie tegen van een Navigator uit 2000 met een KM stand van 103.000 en wat lichte valschade. Hierdoor was de prijs zeer aantrekkelijk. Van dichtbij is de motor niet de mooiste maar motorisch lijkt het allemaal dik in orde. Er zijn wel een aantal slijtage onderdelen aan vervanging toe zoals de kettingset. Ook de achterrem moet nagekeken worden.
Wat meteen opvalt is het (al meer besproken) aan / uit effect van de injectie bij een vrij lage constante snelheid. Nu snap ik dat dat ook wel de aard van het beestje is maar na alle V-twins die ik gereden heb is dit best extreem te noemen. Bij een constante snelheid van 50 KMU lijkt het of er constant aan de gaskabel getrokken word. Ervaren jullie dit ook zo? Of zou de injectie afgesteld moeten worden?
Bekijk bijlage 1420045Bekijk bijlage 1420046
Ok, dat systeempje. Daar heb ik idd ook van gehoord, maar nog niet aan toe gekomen om het te proberen en voor mij is het ook niet erg genoeg om dit aan te passen. Zo heb ik ook nog een ECU en nokkenassen liggen van een TL1000R......
Mooi dat je hem gekocht hebt! Ziet er goed uit!! Mooie remschijfjes voorop en zo op de foto ziet ie er knapper uit dan de mijne.
Dat geluid uit de airbox zal waarschijnlijk komen door een K&N achtig luchtfilter en misschien is de airbox aangepast. Tenminste, bij de mijne was het geluid na de montage van het K&N luchtfilter een stuk mooier!
Qua ruit zou je eens kunnen kijken naar eentje van een Gran Canyon, die heeft het slingerprobleem volgens mij niet.
Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn als je in de bergjes bent geweest.
Veel plezier daar!
Mooi!Hallo allen,
Bij deze wil ik me even voorstellen als nieuwe Cagiva Navigator rijder! (@Kuupertje wij hadden elkaar al gesproken via Marktplaats!)
In het verleden heb ik vooral sport/ tour gereden (Honda VTR 1000 Firestorm, Aprilia SL 1000 Falco, Honda VFR 800 FI & Honda Hawk 650 GT).
Daarna heb ik een uitstapje gedaan naar choppers (Honda VT 800 C Shadow & Suzuki VL 1500 LC Intruder)
I.V.M. gezinsprioriteiten heb ik mijn laatste motor ruim 2 jaar geleden verkocht. Voor volgend seizoen was ik alvast op zoek naar een motor voor klein budget waar ik toch de komende jaren toch weer veel plezier van kan hebben.
Een chopper voor een klein budget resulteert automatisch in een kleine en oude motor welke niet bij mijn lengte past (1,87m). Ook miste ik toch ook het wat betere bochten werk.
Een sportief uiterlijk trekt mij ook niet meer zo, vandaar was ik op zoek naar een motor wat past bij mijn lengte en een fijne zitpositie en toch iets avontuurlijks / stoers uitstraalt.
Ik heb lang gezocht wat voor type motor bij mij zou passen. Ik had ook al vaker gedacht aan een all-road maar dacht dat dat buiten bereik lag i.v.m. het beperkte budget. Tot ik een beetje buiten het boekje ging kijken en de Cagiva Navigator tegen kwam!
Het plan was dus om volgend seizoen een motor aan te schaffen. Echter kwam ik een advertentie tegen van een Navigator uit 2000 met een KM stand van 103.000 en wat lichte valschade. Hierdoor was de prijs zeer aantrekkelijk. Van dichtbij is de motor niet de mooiste maar motorisch lijkt het allemaal dik in orde. Er zijn wel een aantal slijtage onderdelen aan vervanging toe zoals de kettingset. Ook de achterrem moet nagekeken worden.
Wat meteen opvalt is het (al meer besproken) aan / uit effect van de injectie bij een vrij lage constante snelheid. Nu snap ik dat dat ook wel de aard van het beestje is maar na alle V-twins die ik gereden heb is dit best extreem te noemen. Bij een constante snelheid van 50 KMU lijkt het of er constant aan de gaskabel getrokken word. Ervaren jullie dit ook zo? Of zou de injectie afgesteld moeten worden?
Bekijk bijlage 1420045Bekijk bijlage 1420046