Krakert
Rookie
- 29 okt 2018
- 10
- 3
Beste motormuizen,
Zelf ben ik in het bezit van een KTM Duke 390 uit het jaar 2013. En rij hier al ruim 1.5 jaar lang op met plezier.
Afgelopen vakantie ben ik naar de alpen geweest en heb hier heerlijk mogen rijden. Echter begon mijn voorrem na 5 dagen opeens te trillen.
Dit verpeste soms wel een beetje de fun omdat hij (de motor) normaal echt top remt.
Eenmaal thuis gekomen heb ik de micro meter er bij gepakt. En er bleek 0.3 mm slag in de schijf te zitten.
Door de tijd heen heb ik nog wat onderdelen kunnen scoren voor de motor onder andere, schijfremmen. Deze schijven zijn ook gemonteerd geweest en vervolgens ook gemeten.
Het gaat in totaal om 4 schijven.. alle schijven hebben een slag in de schijf. Variërend van 0.1mm tot een half mm (0.5mm).
Deze afwijkingen zijn natuurlijk super veel. En daarom met deze rede een nieuwe EBC schijf besteld. Na montage gelijk gemeten en hier bleek ook 0.3 mm slag in te zitten.
Nu begon ik echt te twijfelen. Alle voorgaande schijven waren allemaal al tweedehands. '' En ja.. het kan best zijn dat die echt krom zijn.'' Alleen nu ook met een nieuwe schijf het zelfde gezeur.
Daarom heb ik vervolgens het wiel gemonteerd zonder schijf en alleen de zitting van de remschijf gemeten (flens). En hier uit blijkt dat de zitting al niet helemaal snor is.
Zelf heb ik ook drie voorwielen liggen (Altijd handig een extra wiel ):
Wiel #1: 0.03mm afwijking
Wiel #2: 0.05mm afwijking
Wiel #3: 0.15mm afwijking (wat te zien is de video)
Wiel #3 met nieuwe EBC schijf gemonteerd (misschien wat onstabiel gefilmd, sorry daarvoor)
Dat laatste wiel is by far the worst, en ik kan me dan heel goed voorstellen als de flens niet goed is dat de schijf een nog grotere afwijking zal hebben. Nu wil ik de wiel flens zelf opnieuw slijpen om zo de afwijking tot vrijwel 0 te krijgen.
Nu zit ik zelf wel met de volgende vragen.
1.) Als je erop let.. dan heeft denk ik wel 80% van alle motor een zweefden schijf, is dit zodat de zitting van het wiel minder nauwkeurig hoeft te zijn of is het echt omdat ze zoveel beter zijn. Zelf wil ik nog niet aan zo`n schijf beginnen aangezien de prijzen te hoog zijn.
2.) Zijn er mensen die zelf ook dit soort gezeur hebben meegemaakt met een KTM of met een andere motor.
Tip en ideeën zijn altijd welkom en ik hoop van jullie te mogen leren.
Alvast bedankt, Stefan
Zelf ben ik in het bezit van een KTM Duke 390 uit het jaar 2013. En rij hier al ruim 1.5 jaar lang op met plezier.
Afgelopen vakantie ben ik naar de alpen geweest en heb hier heerlijk mogen rijden. Echter begon mijn voorrem na 5 dagen opeens te trillen.
Dit verpeste soms wel een beetje de fun omdat hij (de motor) normaal echt top remt.
Eenmaal thuis gekomen heb ik de micro meter er bij gepakt. En er bleek 0.3 mm slag in de schijf te zitten.
Door de tijd heen heb ik nog wat onderdelen kunnen scoren voor de motor onder andere, schijfremmen. Deze schijven zijn ook gemonteerd geweest en vervolgens ook gemeten.
Het gaat in totaal om 4 schijven.. alle schijven hebben een slag in de schijf. Variërend van 0.1mm tot een half mm (0.5mm).
Deze afwijkingen zijn natuurlijk super veel. En daarom met deze rede een nieuwe EBC schijf besteld. Na montage gelijk gemeten en hier bleek ook 0.3 mm slag in te zitten.
Nu begon ik echt te twijfelen. Alle voorgaande schijven waren allemaal al tweedehands. '' En ja.. het kan best zijn dat die echt krom zijn.'' Alleen nu ook met een nieuwe schijf het zelfde gezeur.
Daarom heb ik vervolgens het wiel gemonteerd zonder schijf en alleen de zitting van de remschijf gemeten (flens). En hier uit blijkt dat de zitting al niet helemaal snor is.
Zelf heb ik ook drie voorwielen liggen (Altijd handig een extra wiel ):
Wiel #1: 0.03mm afwijking
Wiel #2: 0.05mm afwijking
Wiel #3: 0.15mm afwijking (wat te zien is de video)
Wiel #3 met nieuwe EBC schijf gemonteerd (misschien wat onstabiel gefilmd, sorry daarvoor)
Dat laatste wiel is by far the worst, en ik kan me dan heel goed voorstellen als de flens niet goed is dat de schijf een nog grotere afwijking zal hebben. Nu wil ik de wiel flens zelf opnieuw slijpen om zo de afwijking tot vrijwel 0 te krijgen.
Nu zit ik zelf wel met de volgende vragen.
1.) Als je erop let.. dan heeft denk ik wel 80% van alle motor een zweefden schijf, is dit zodat de zitting van het wiel minder nauwkeurig hoeft te zijn of is het echt omdat ze zoveel beter zijn. Zelf wil ik nog niet aan zo`n schijf beginnen aangezien de prijzen te hoog zijn.
2.) Zijn er mensen die zelf ook dit soort gezeur hebben meegemaakt met een KTM of met een andere motor.
Tip en ideeën zijn altijd welkom en ik hoop van jullie te mogen leren.
Alvast bedankt, Stefan