BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

1) daar noem je ook wat..., die akelig afgeknepen dieseltjes waren er alleen voor de NL markt..., geen ander land wilde zoiets..., ook niet gek... ;)

Mee eens; er zijn hier al eens posts geschreven over dat het autorijden een emotie is. Dit was indertijd een zakelijke beslissing: ik vond het totaal niet mijn auto. Daarnaast veel ellende meegehad en de VW-dealer wiste het allemaal ook niet. Mijn auto had alle kinderziektes, die zich elke keer ver van huis openbaarden.
Geen enkel merk heeft diesel verstuivers die er tegelijk in de zelfde klap mee uitscheiden. Volgens de VW dealer in Alkmaar heeft Volkswagen dat dus wel. (en ik was de enige die het overkomen is) Tsja en een 2.5 jaar oude auto valt natuurlijk buiten de garantie...….

2) dat waren die D-4D dieselblokken..., een complete ramp was dat..., nog een wonder dat het ding het 9 jaar vol gehouden heeft... :+

Nope, was een 2.0 rechtoe-rechtaan motor.

3) ja hoor..., de aloude GTi 1, de GTi 2 16V-150 PK en G60 variant, en natuurlijk de G60 Rally waren (en zijn ook) toch echt wel hebbedingen van de bovenste plank.
De Golf 3 VR6 (hoewel dat dan foldertechnisch gezien geen GTI is...) is er ook zo eentje. En dan het liefst in het Dustymauve Pareleffect.

Bij onze vrienden van Terpstra in het Friesche Sexbierum staat bijvoorbeeld een akelig fraaie (want rood...) Scirocco 2 GTI 16V..., wel met kat. dus minder vermogen..., maar dan nog...

Ach, de elegance van een Citroen DS of CX is nog nooit geévenaard door een Duits merk.
De CX 2500 GTI Turbo2 …… :9~
BX Rallye, Visa chrono, BX Sport (uit Flodder)
Peugeot 406 Coupe
de 309 of 405 MI 16
de 205 1.9 GTI
Renault 19 (eerste model) of Alpine

Enkele van de auto's waar ik meer waardering voor heb.
 
Ik heb wat vreemds voor met een R1200RT. Motor is van 2016. Maand of 2 terug hield ie plots op de snelweg in en maakte ie een enorme herrie. Het leek alsof hij op 1 cilinder liep. Vermogen viel terug en snelheid was max 70-80.
Na enkele minuten was het voorbij.

Paar weken terug opnieuw hetzelfde, maar toen ging het niet meer over. RT getakeld via BMW assistance, twee weken bij de dealer geweest. Na uitlezen bleek het twee keer de nokkenassensor te zijn.

Tweed rit sinds hij terug is, start hij plots moeilijk. Lampje motorstoring blijft branden... Dus gaat opnieuw naar de dealer nu. Motor heeft net geen 60.000 gelopen...

Bijzonder: ik loop al een paar jaar mee in de RT wereld en heb vele mankementen op diverse RT's voorbij zien komen.
Deze echter nog niet.

Zelf heb ik ook een 2006 RT en die loopt op goedkope brandstoffen ook niet erg lekker.
Hij slaat zelfs af na een lange inspannende rit. Bijvoorbeeld als je een stuk snelweg heb gereden, moet je goed opletten als je een afrit neemt.
Dit gebeurt voornamelijk met euro 95 van Fieten, Firezone, Tango etc. en niet bij Shell, Texaco of Esso nooit.
Misschien speelt dat ook mee.

Mijn ervaring is dat als het de nokkenassensor is dat de motor dan helemaal niet loopt.
Als ie van slag is oid dan begint ie te ploffen in de uitlaat, omdat ie het BDP van de eerste cilinder niet ziet, of niet op het juiste moment.

Is de sensor inmiddels vervangen ?

De 2006 RT is trouwens ook gevoelig voor bougies: elke 30.000 vervangen voor nieuwe (iridium) bougies.
 
Helemaal correct. Hij is net getakeld naar de dealer.

Gadverdarre..... ik heb voor mijn huidige RT een 2010 DOHC gehad die me slechts 3x “in de steek” heeft gelaten, alle 3 de keren op het werk en tevens laat.

1e keer: niet starten, bleek originele BMW accu de -7 graden waar ie in stond niet lekker te vinden. Op aanraden van ...Ron... een Odyssey PC680 er in geprutst: problem solved.

2e keer: mijn sleutel werd niet meer herkend. Was ik niet zelf achter gekomen, maarde ANWB meneer. Eerste wat hij vroeg: “heb je ook je reserve sleutel mee?” En dat had ik (ff aan denken om de reserve sleutel van Spätzi een handige plek te geven, destijds had ik de reserve sleutels vd RS en de RT in mijn portemonnee...). Hij heeft ter plaatse mijn gewone sleutel weer werkbaar weten te maken, iets wat niet moet schijnen te kunnen...

3e keer: wilde weer niet starten, bleek dodemansknop te zijn. Knopperij ter plaatse, onder de verkeerstoren van Schiphol, voor 50% coulance korting, vervangen.

Verders 4,75 probleemloze jaren met de DOHC gereden. Ik hoop echter nog minder dan die 3 keer te blijven staan met Spätzi. De eerste 5.000 km zitten er al weer op...

Hopelijk wordt vlot duidelijk wat er aan jouw RT schoRT...
 
1569912082469.png
 
Tsja de Renault 19 ging natuurlijk over deze:


r19.jpgr19-2.jpg

En de R 16:

r16.jpg


Renault Alpine

R alpine.png
r alpine 2.jpg


En de nieuwe die de naam retro in mijn opinie wel verdient
Deze zomer een keer laten passeren op de col de la Bonette.
Het leek wel of we stilstonden met de 206cc.


r alpine 3.jpg


En dan natuurlijk de snelle 5

R 5 turbo.jpg
R 5 GT turbo.png


Die GT-turbo is een mooie wolf in schaapskleren.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder: ik loop al een paar jaar mee in de RT wereld en heb vele mankementen op diverse RT's voorbij zien komen.
Deze echter nog niet.

Zelf heb ik ook een 2006 RT en die loopt op goedkope brandstoffen ook niet erg lekker.
Hij slaat zelfs af na een lange inspannende rit. Bijvoorbeeld als je een stuk snelweg heb gereden, moet je goed opletten als je een afrit neemt.
Dit gebeurt voornamelijk met euro 95 van Fieten, Firezone, Tango etc. en niet bij Shell, Texaco of Esso nooit.
Misschien speelt dat ook mee.

Mijn ervaring is dat als het de nokkenassensor is dat de motor dan helemaal niet loopt.
Als ie van slag is oid dan begint ie te ploffen in de uitlaat, omdat ie het BDP van de eerste cilinder niet ziet, of niet op het juiste moment.

Is de sensor inmiddels vervangen ?

De 2006 RT is trouwens ook gevoelig voor bougies: elke 30.000 vervangen voor nieuwe (iridium) bougies.

In mn 2005 RT gooi ik altijd gewone ron 95 benzine en loopt daar prima op. Ron 98 nog nooit geprobeerd, maar afslaan na of tijdens een rit doet ie niet, dan lijkt er iets mis.
 
Ron schreef:

En ondanks dat er geen storing zichtbaar was via de diagnose apparatuur, bleek uiteindelijk na best lang de 'trial-and-error' methode toe te passen, de krukaspositiesensor de boosdoener te zijn.

Gezien de toenemende complexiteit van de nieuwere generatie boxermotoren in het algemeen, zou mij het niet verbazen als zo'n ding ook een krukaspositiesensor heeft.
[/QUOTE]
Inderdaad, de zgn Hall sensor. Bij auto's zit hij vaak op de nokkenas (halve snelheid van de krukas, vier+ cilinder), bij een boxer op de krukas want.....elke bougie vonkt bij elke omwenteling zodat ze om beurten aan het eind van de compressieslag (boem) en bij de uitlaatslag (loos) vonken. Ik heb een moderne aftermarket sensor op de R100RT gezet samen met de dubbele ontsteking. Ik meen dat die dingen tegenwoordig meermalen per omwenteling een signaal op pikken (in het geval van de R100RT vier keer) om sneller/beter te kunnen reageren op snelheidsveranderingen (van de krukas).
Er zijn veel verhalen van uitvallen/storingen bij warme motor, er is niets te meten, zelfs niet aan de Hall sensor, maar toch zit de fout daar. Na een poosje wachten werkt alles weer tot een eindje verder. Het is wel progressief..... Ik heb het zelf nog niet meegemaakt (met twee maal 1100RS, en een R1200RT). Een los sensortje kost minder dan 2 euro, maar het hele ding (van BMW) kost een factor honderd of zo meer.
 
1: Elk injectiesysteem heeft een krukassensor. Weten wat het toerental van de motor is is een basisvoorwaarde voor het kunnen functioneren van injectie. Zonder nokkenassensor start/loopt de motor niet.

2: Een nokkenassensor is een latere vinding, zodat er maar 1x tijdens het viertaktproces ingespoten en gevonkt hoeft te worden. Mocht deze sensor stuk gaan bij een BMW, dan loopt de motor gewoon. Zet je hem uit en start je hem opnieuw, dan start en loopt ie ook, zij het wat onzuiniger en met iets minder vermogen omdat beide cilinders dan tegelijk een inspuiting hebben en dat 2x per vier slagen, omdat de ECU niet weet waar de cilinders zich bevinden in het viertaktproces.

3: hall-sensoren zijn sinds de eerste 1200 reeks inductiesensoren geworden.
 
Over regel-geneuzel: Kontrolle !

Tjsa, en hoe zit het dan met de Oot-vloot ?

RT:
spiegels: oké
Motorabgassysteem voldoet net: uitlaat standaard K&N luchtfilter nicht seriën massig.
Gelukkig mag je één van de twee veranderen.
Wat me opvalt is dat de tolerantie van het geluid ruim.

VT500c:
Spiegels (origineel sinds 1984) 70 mm.

Mw. Ootje moet achterop.
 
Vandaag nog maar eens op de RT heen en weer naar het werk.
Op de terugweg een stukkie opgereden en gefilterd met 3 dienders op hun RT achter me aan, tot ze de afslag naar de hofstad namen, even zwaai-zwaai en weg waren ze.
 
2: Een nokkenassensor is een latere vinding, zodat er maar 1x tijdens het viertaktproces ingespoten en gevonkt hoeft te worden. Mocht deze sensor stuk gaan bij een BMW, dan loopt de motor gewoon. Zet je hem uit en start je hem opnieuw, dan start en loopt ie ook, zij het wat onzuiniger en met iets minder vermogen omdat beide cilinders dan tegelijk een inspuiting hebben en dat 2x per vier slagen, omdat de ECU niet weet waar de cilinders zich bevinden in het viertaktproces.
Ik ga dat bij mijn RS eens onderzoeken, ik realiseer me nu dat je inderdaad wel twee keer kunt 'vonken' maar niet dubbel mag injecteren. Mijn RS gebruikt tussen de 1 op 18 (winter) en 1 op 19 (zomer), dus ben ik niet ongerust, maar vind het interessant genoeg om uit te pluizen.
 
Ik ga dat bij mijn RS eens onderzoeken, ik realiseer me nu dat je inderdaad wel twee keer kunt 'vonken' maar niet dubbel mag injecteren. Mijn RS gebruikt tussen de 1 op 18 (winter) en 1 op 19 (zomer), dus ben ik niet ongerust, maar vind het interessant genoeg om uit te pluizen.

Dubbel inspuiten mag wel hoor, 1100/1150 boxers doen niet anders. Alleen het scheelt een stukje verbruik/vermogen als er gerichter ingespoten wordt.
 
Over de BX............Op de een of andere manier moet ik dan altijd aan een polaroid foto als betaal middel denken. Oke wel een GTI sport met diverse extra’s :)
 
Goed dat jouw schaduw die olievlek verdoezeld. :/

Over de BX............Op de een of andere manier moet ik dan altijd aan een polaroid foto als betaal middel denken. Oke wel een GTI sport met diverse extra’s :)

Ja en het onvergetelijke "buurman wat doet u nou "

Overigens geen GTI, maar een 16 TRI en een 1.8TRD Turbo gereden.
Heerlijke auto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan