BMW F800S Enorme herrie, verlies van vermogen, nieuw blok

Ozzoes

MF'er
5 apr 2021
88
66
Beste alle,

Gisteren was ik er lekker op uit met mijn inmiddels vertrouwende BMW F800S uit 2007, toen mijn dag een donkere wolk trof.. bij het optrekken miste ik wat vermogen maar dacht dat het aan mij lach... na een langzaam stuk gereden te hebben viel me wederom op dat ik toch wat vermogen leek te missen, en nu ik er wat meer oplette klonk de motor ook anders.. eenmaal geparkeerd niks kunnen vinden.... stationair klinkt prima alleen klinkt het alsof er ergens een stukje plastic los zit of dergelijk.. Ik dacht ik rijd naar huis, 30 min ongeveer, en zoek het daar verder uit..

Bij wegrijden was het missende vermogen nog erger geworden, en ook het geluid samen met een vibratie welke vanaf de voorkant van het blok lijkt te komen.. ook het olielampje gaat nu sporadisch knipperen.. motor geparkeerd, opnieuw gestart zelfde probleem.. olie gecheckt en bijgevuld.. iets verholpen maar na geen 5 minuten opnieuw een knipperend olie lampje en erg wordende symptomen.. Het gekke is dat het lijkt alsof het probleem er om de seconde wel/niet is... maar er is in elk geval iets goed mis..

Heeft iemand enige suggesties wat hier aan de hand zou kunnen zijn? De motor heeft nog geen 40.000 km gelopen en is recent bij de dealer geweest voor onderhoud.. maar ik ben nu vrij radeloos en bel liever niet de dealer.. de vorige rekening voel ik nog namelijk..
 
Bedoel je nou serieus dat men het risico loopt niet verzekerd te zijn voor letselschade wanneer je niet over de juiste papieren beschikt vanwege het inlepelen van een motorblok zonder RDW-keuring?

Ja, als het echt een ander motorblok is.
Anders als in hoeveelheid cilinders, vermogen enz. Vervang je het blok door exact hetzelfde merk/type zal het zo'n vaart niet lopen.


Beter gezegd: je kunt verzekeren wat je wil, je kan een MTX80 met een cbr600 blok verzekeren, als je alleen het VIN nummer opgeeft en je premie betaald kun je een verzekering afsluiten.

Alleen...als er een fatsoenlijke aanrijding plaats vind zal een politieagent toch echt even kijken naar de voertuigen.
Bij een letselschade zal er zelfs best goed naar gekeken worden en dan zal blijken dat de motor niet voldoet aan de vereisten.
Waarop je verzekering je de kleine lettertjes onder de neus duwt waarin staat dat je motorvoertuig straat legaal moet zijn en dat is hij dan dus niet. Waarop de verzekering de schade aan de benadeelde uitbetaald maar gelijk dat bedrag bij jouw weer terug claimt.
Daarna zullen ze je royeren en ben je aangewezen op Rialto als verzekeraar, die accepteert iedereen, maar wel tegen een behoorlijk hogere premie.

Je kan premie betalen wat je wil, iedere verzekering vind dat prima. Je kan je motor bv verzekeren terwijl je niet eens een rijbewijs hebt.
Toch vind de verzekering daar wat van, als je zonder rijbewijs bij een aanrijding betrokken raakt.
Dan hebben ze wel lekker premie geïncasseerd maar daar heb je dan dus helemaal niets aan.

De benadeelde zal altijd schadeloos gesteld worden, dat hebben de maatschappijen onderling geregeld, maar de die uitkering kunnen ze dan toch echt vrij makkelijk weer op jou verhalen.
 
Laatst bewerkt:
Bij de eerste keer valt het vaak wel mee,mijn vader zat in verzekeringen,zo doende week ik er ook wat van
Ik had een oom verzekerd bij mijn vader ,die reed met zijn dronken kop zijn mercedes tegen een boom,werd gewoon vergoed premie werd verhoogd,daarna nog een keer de boel platgereden weer vergoed maar uit de verzekering gegooid, toen kon hij alleen nog bij Lloyds verzekerd worden tegen een heel hoog bedrag
 
Bij de eerste keer valt het vaak wel mee,mijn vader zat in verzekeringen,zo doende week ik er ook wat van
Ik had een oom verzekerd bij mijn vader ,die reed met zijn dronken kop zijn mercedes tegen een boom,werd gewoon vergoed premie werd verhoogd,daarna nog een keer de boel platgereden weer vergoed maar uit de verzekering gegooid, toen kon hij alleen nog bij Lloyds verzekerd worden tegen een heel hoog bedrag
Dan heeft ie heel erg geluk gehad.
Ik ben geroyeerd bij Unive, de reden; ik had een auto verkocht, en de nieuwe eigenaar had de auto niet verzekert, en ik weigerde daar de premie voor te betalen... Geloof het of niet, echt gebeurd.
 
Het onderhoud aan mijn bmw heb ik uitbesteed, omdat ik het voor eens allemaal goed wilde doen. Ik dacht dat ik iets knaps gekocht had, en wilde daar knap mee omgaan. Een beurtje bij de dealer na aanschaf leek mij een goed idee.

Normaal doe ik mijn onderhoud altijd zelf. Een blok open halen gaat me echter ver boven de pet.

Maar om terug te komen op de motor... ik heb de dealer de motor laten ophalen met het idee dat er wellicht iets te verhalen valt ivm het kort geleden gebeurde onderhoud. Bij het eerste contact noemde de Dealer dit zelf ook al op, ik weet nog niet welke plaats dit in het verhaal gaat krijgen.

Maar om tot de kern van de zaak te komen, het blok is aan gort. Het geluid is zo onheilspellend voor hun oren als voor de mijne, en toen de olie werd afgetapt zat deze vol met metaal deeltjes. Voor alsnog is de prioriteit niet zo zeer het blok open pellen, maar opzoek gaan naar een geschikte vervanger. Of dit blok vervolgens door de dealer wordt geplaatst of dat ik dit zelf ga proberen met mijn buurman weet ik nog niet, dat hangt af van zijn tijd en zin. Ook dat durf ik niet alleen aan.

Al met al een jammer verhaal, ik ben enorm dol op mijn BMW F800S, en dat is maar goed ook... gellukig ben ik in de tussentijd niet veroordeelt tot een koek blik, maakt de zaak een stuk dragelijker voor me.
 
Als ik zo gek ben van een motor als jij zegt te zijn, dan komt 'ie bij mij echt niet met te weinig olie te staan. Al met al een dure les, een blik olie was echt goedkoper geweest.
Er werd ergens in dit topic gevraagd hoeveel olie je moest bijvullen Hoeveel was dat ? In combinatie met de onlangs uitgevoerde beurt kan dat wellicht nog een dingetje zijn om op terug te komen bij de dealer.
Hoop wel dat je de F800 weer op de weg krijgt, zonder er compleet op leeg te lopen. Houd ons op de hoogte van het vervolg.
 
Als ik zo gek ben van een motor als jij zegt te zijn, dan komt 'ie bij mij echt niet met te weinig olie te staan. Al met al een dure les, een blik olie was echt goedkoper geweest.
Fijn dat jouw motor nooit zonder olie komt te staan, en fijn die achteraf wijsheid daar heeft de TS veel aan.🤔

Shit happens is mij ook wel eens over komen met een auto(was wel zo'n frans hok dus geen ramp:+), gebeurt je een keer en daarna nooit meer. ;)

Hoop dat het je lukt een nieuw blok onder je BMW te lepelen, al met al zwaar balen maar zie het als een duur leermomentje!
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed ergens dat het defect er voor het gezorgd heeft dat het blok zijn olie direct is gaan verstoken... Ik heb er een goede slok in gegooid en vlak daarna ging het olie lampje wederom branden. Op het moment van vermogensverlies heeft er geen olie lampje o.i.d. gebrand.. pa na het constateren van het euvel was dit het geval. Natuurlijk is ook mijn eerste gedachte naar de dealer te wijzen, of uberhaupt naar dit olie gebrek... maar ik vermoed dat hier de schuld niet ligt en ik slachtoffer ben van de slechte reputatie van het grijze F800 blok... al had ik tijdens mijn voor onderzoek echt begrepen dat met de juiste terugroepacties 200.000 km geen probleem zou moeten zijn ook niet met een grijs blok..

Maar ja, ik had absoluut tussentijds het oliepeil moeten checken, inderdaad een les geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Ik vermoed ergens dat het defect er voor het gezorgd heeft dat het blok zijn olie direct is gaan verstoken... Ik heb er een goede slok in gegooid en vlak daarna ging het olie lampje wederom branden. Op het moment van vermogensverlies heeft er geen olie lampje o.i.d. gebrand.. pa na het constateren van het euvel was dit het geval. Natuurlijk is ook mijn eerste gedachte naar de dealer te wijzen, of uberhaupt naar dit olie gebrek... maar ik vermoed dat hier de schuld niet ligt en ik slachtoffer ben van de slechte reputatie van het grijze F800 blok... al had ik tijdens mijn voor onderzoek echt begrepen dat met de juiste terugroepacties 200.000 km geen probleem zou moeten zijn ook niet met een grijs blok..

Maar ja, ik had absoluut tussentijds het oliepeil moeten checken, inderdaad een les geleerd.
200.00 km is wel een erg optimistische verwachting voor een motor met zo'n zwak hart.
Het oliegebrek kan ook komen doordat de motor al kapot was.
 
Fijn dat jouw motor nooit zonder olie komt te staan, en fijn die achteraf wijsheid daar heeft de TS veel aan.🤔
Als je verder niks te melden hebt ,zeg dan lekker niks. Helemaal omdat je zelf ook zo snugger bent om zonder olie rond te rijden... Goeie reclame voor jezelf.
Leuk he, zo een beetje quoten wat je uitkomt.
Verder reageer ik niet meer op je, je hebt vast nog wel wat zinloos te roepen, "talk to the hand..."
Welterusten.
 
Als je verder niks te melden hebt ,zeg dan lekker niks. Helemaal omdat je zelf ook zo snugger bent om zonder olie rond te rijden... Goeie reclame voor jezelf.
Leuk he, zo een beetje quoten wat je uitkomt.
Verder reageer ik niet meer op je, je hebt vast nog wel wat zinloos te roepen, "talk to the hand..."
Welterusten.
Je wordt aangesproken op het feit dat je TS nog even aanwrijft dat hij niet goed voor zijn motor heeft gezorgd. En bij je reactie daarop ga je op hetzelfde toontje verder, niet nodig.

@ TS: kijk je ook in Duitsland? Passen alle 800 blokken?
 
BMW F-serie zijn fijne rij-machientjes en al helemaal de GS lijn.
Heb zelf getwijfeld tussen een gebruikte F700-GS of een nieuwe Suzuki V-Strom650.

Na het lezen van jouw ellende blij dat ik voor een nieuwe Jap ben gegaan.
Sterkte!
 
Wie weet heeft je motor in het verleden bij iemand anders al een keer een optater gehad. Mogelijk pluk je daar nu de zure vruchten van, je weet het nooit. Even uithuilen en weer doorpakken.
Zou natuurlijk altijd kunnen, en dat zal ik nooit te weten komen... Maar inderdaad uithalen, doorpakken.
200.00 km is wel een erg optimistische verwachting voor een motor met zo'n zwak hart.
Het oliegebrek kan ook komen doordat de motor al kapot was.
Snap wat je zegt, was gebasseerd op wat ik heb gelezen op meerdere forums rondom deze motor, ik begreep dat dit zwakke hart was opgelapt.

Als je verder niks te melden hebt ,zeg dan lekker niks. Helemaal omdat je zelf ook zo snugger bent om zonder olie rond te rijden... Goeie reclame voor jezelf.
Leuk he, zo een beetje quoten wat je uitkomt.
Verder reageer ik niet meer op je, je hebt vast nog wel wat zinloos te roepen, "talk to the hand..."
Welterusten.
AWH, je boodschap was absoluut waardevol, jammer dat je die zo enorm boos moet brengen. Het spijt me dat je een rot dag hebt.
Je wordt aangesproken op het feit dat je TS nog even aanwrijft dat hij niet goed voor zijn motor heeft gezorgd. En bij je reactie daarop ga je op hetzelfde toontje verder, niet nodig.

@ TS: kijk je ook in Duitsland? Passen alle 800 blokken?
Bedankt voor de tip, vooralsnog vertrouwde ik op google maar ik zal de duitse optie zeker mee nemen. Of alle 800 blokken passen, dat weet ik nog neit, vraag ik mezelf ook af; dat kan me zoekgebied aanzienlijk vergroten.
BMW F-serie zijn fijne rij-machientjes en al helemaal de GS lijn.
Heb zelf getwijfeld tussen een gebruikte F700-GS of een nieuwe Suzuki V-Strom650.

Na het lezen van jouw ellende blij dat ik voor een nieuwe Jap ben gegaan.
Sterkte!
Ik heb nog nooit op een andere bmw gereden, maar de F800 stuurt echt enorm prettig inderdaad, heeft vermogen beschikbaar bij elk toerental en garandeerd je een big smile.
Ik snap dat je blij bent met je keuze voor een nieuwe jap, grappig genoeg heb ik nog heel hard getwijfeld tussen deze een een GSXR 750, maar die vond ik teveel op me andere motor lijken. En na de proefrit was ik totaal verkocht.

Ik houdt jullie alle op de hoogte, maar dit zal een lang verhaal worden; ik ga rustig de tijd nemen om een fatsoenlijk nieuw blok te vinden.
 
Ik vermoed ergens dat het defect er voor het gezorgd heeft dat het blok zijn olie direct is gaan verstoken... Ik heb er een goede slok in gegooid en vlak daarna ging het olie lampje wederom branden. Op het moment van vermogensverlies heeft er geen olie lampje o.i.d. gebrand.. pa na het constateren van het euvel was dit het geval. Natuurlijk is ook mijn eerste gedachte naar de dealer te wijzen, of uberhaupt naar dit olie gebrek... maar ik vermoed dat hier de schuld niet ligt en ik slachtoffer ben van de slechte reputatie van het grijze F800 blok... al had ik tijdens mijn voor onderzoek echt begrepen dat met de juiste terugroepacties 200.000 km geen probleem zou moeten zijn ook niet met een grijs blok..

Maar ja, ik had absoluut tussentijds het oliepeil moeten checken, inderdaad een les geleerd.
Als er genoeg olie in het blok zit wil dat niet zeggen dat de oliedruk voldoende is en dat kan een aantal oorzaken hebben. Maar bij te weinig oliedruk is het bigend als eerste aan de beurt.

En die motor had niet lang daarvoor een beurt gehad en ik neem zonder meer aan dat die goed is uitgevoerd en er voldoende olie in is gedaan. Maar als hij zoveel gebruikt moet hij of ernstig lekken onder het rijden, of een blauw rookgordijn leggen.

En kom er maar eens achter wat de oorzaak is geweest, kan van alles zijn, defect in de oliepomp, een vuiltje op de verkeerde plek in een oliekanaaltje, zie er maar eens achter te komen.
 
Even een update...

Blok is dus inderdaad aangort en heb ik 2 realitische opties...
een tweedehands blok van circa 800/900 euro; 2 opties 1 met 50k km niet getest, of een exemplaar met 80k en alle cruciale waardes getest (aldus mijn dealer).
De andere optie is een splinter nieuw grijs blok.. voordeel is dat hierbij 2 jaar garantie komt. Maar als het blok wederom in de soep loopt krijg ik een nieuw grijs blok...

Ik neig naar de laatste optie, de duurste optie maar dan kan ik in elk geval relatief zorgeloos 2 jaar rond rijden... het zwarte blok klinkt anzich beter maar een ongetest blok met 50k op de teller vind ik eng, en een blok met 80k op de teller maar alles getoetst.... als ik vraag of mijn blok 1 week voor het zich zelf in elkaar draaide ook postief getest zou worden is het andwoord een schor voetende ja...

Ik ben erg benieuwd naar alle input die ik hier krijg aangezien ik het zelf een ernstig moeilijke keuze vindt...
 
Wat is het prijsverschil onder de streep met inbouw en alles erbij? Mijn mening zou zijn nieuw grijs blok met de garantie. Wat je nog zou kunnen nakijken is of er nog modificaties zijn geweest voor het blok sinds jouw exemplaar uit 2007. Als dit blok later is geproduceerd kan dit misschien ook verschil maken.
 
Even een update...

Blok is dus inderdaad aangort en heb ik 2 realitische opties...
een tweedehands blok van circa 800/900 euro; 2 opties 1 met 50k km niet getest, of een exemplaar met 80k en alle cruciale waardes getest (aldus mijn dealer).
De andere optie is een splinter nieuw grijs blok.. voordeel is dat hierbij 2 jaar garantie komt. Maar als het blok wederom in de soep loopt krijg ik een nieuw grijs blok...

Ik neig naar de laatste optie, de duurste optie maar dan kan ik in elk geval relatief zorgeloos 2 jaar rond rijden... het zwarte blok klinkt anzich beter maar een ongetest blok met 50k op de teller vind ik eng, en een blok met 80k op de teller maar alles getoetst.... als ik vraag of mijn blok 1 week voor het zich zelf in elkaar draaide ook postief getest zou worden is het andwoord een schor voetende ja...

Ik ben erg benieuwd naar alle input die ik hier krijg aangezien ik het zelf een ernstig moeilijke keuze vindt...
Hoeveel kost een nieuw nieuw blok?
 
Mij is verteld, was 1 van de eerste dingen die ik vroeg voor ik de motor aanschafte, dat alle terugroep acties zijn uitgevoerd. Daarom durfde ik de motor ook te kopen.

Op het nieuwe blok, dat weet ik nog niet...

Inbouwen kost me hoe dan ook 1000 euro, maar dat ga ik dus lekker zelf doen. Een blok open maken vind ik dood eng, al ben ik er wel toe veroordeeld; maar dat is offtopic, maar het terug plaatsen moet te doen zijn....
 
ehhhhh in geen 8000 jaar.... Dan zou ik gaan voor deur 2, een blok met de meeste zekerheid en minste aantoonbare kilometers. Die dingen staan voor 3000 op marktplaats, dan is 8K waanzin natuurlijk
 
Mij is verteld, was 1 van de eerste dingen die ik vroeg voor ik de motor aanschafte, dat alle terugroep acties zijn uitgevoerd. Daarom durfde ik de motor ook te kopen.

Op het nieuwe blok, dat weet ik nog niet...

Inbouwen kost me hoe dan ook 1000 euro, maar dat ga ik dus lekker zelf doen. Een blok open maken vind ik dood eng, al ben ik er wel toe veroordeeld; maar dat is offtopic, maar het terug plaatsen moet te doen zijn....
Als je alles labelt is in en uitbouwen goed te doen. heb een XJ550 ook helemaal gestript om het frame te laten coaten en die doet het nog steeds O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan