Uitvallen verlichting BMW R65 van 1986

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
25.307
6.692
Capelle aan den IJssel
Zaterdagavonds bij het starten geen licht, ook geen instrumentverlichting. Gedimd en grootlicht beide dood, ook achterlicht brandde niet. Alleen de seinstand groot licht gaf groot licht en ook de instrumentverlichting deed het in die stand. Het relais dat de verlichting uit zet tijdens het starten omdat de seinstand dat relais overbrugd verwisselt met een ander van hetzelfde type gaf geen verbetering, dus het relais zal wel goed zijn. Beide zekeringen zien er gezond uit, geen onderbreking in de smeltdraad. Of dat het probleem zaterdag pas ontstaan is of eerder weet ik niet. Daarvoor nooit met donker gereden. Wel weet ik dat 1 maand geleden het nog wel werkzaam was.
Wie weet raad.
 
Meten
Komt er spanning op je zekeringen, gaat er spanning uit
Komt er spanning op je ontlastrelais, schakelt die in na het starten, gaat er spanning uit
Komt er spanning op je lichtschakelaar, gaat er spanning uit
Komt er spanning op je lampstekker
Enz
Gewoon gestructureerd je analyse doen
Heb je een elektrisch plan?
 
Heb je een elektrisch plan?
Dat heb ik, alleen de seinknop staat niet apart in getekend. Ik ga in dat schema alle bedrading aangeven die te maken hebben met verlichting en kijken wat ik kan vinden als oorzaak van het niet branden.
Alle andere functies doen het wel en voorlopig hoef ik niet in het donker te rijden.
Ik heb toen met mijn duim de seinstand continue omlaag moeten drukken, Die stand is terugverend.
 
ik heb bij het lichtrelais een diode gevonden die in beide richtingen in de diodestand een OL geven, dus een onderbreking.
relais.jpg

Het gaat om de diode tussen 86 en 87b.. Ik ga bij de Hobbyist dat relais bestellen en dan kijken of de fout opgelost is. Het zal een speurtocht van de lange adem kunnen worden.
 
ik heb bij het lichtrelais een diode gevonden die in beide richtingen in de diodestand een OL geven, dus een onderbreking.
Bekijk bijlage 1995071
Het gaat om de diode tussen 86 en 87b.. Ik ga bij de Hobbyist dat relais bestellen en dan kijken of de fout opgelost is. Het zal een speurtocht van de lange adem kunnen worden.
Meet je op 30 spanning?
 
Terug
Bovenaan Onderaan