- 20 feb 2008
- 12.010
- 652
Ik heb in al die tijd dat ik HD's rijdt van alle smaken sturen op me brommers gehad , dus ik vermeld hier MIJN EIGEN ervaringen .As woensdag proefrijden op een street glide uit 2011, hij staat bij central harley davidson in Den Bosch te koop . Ben benieuwd , er zit een apehanger stuur op waar ik zo op het eerste gezicht geen fan van ben .
Wordt vervolgd
Ik heb me destijds laten leiden door te vragen aan anderen met dergelijke diverse sturen , door de vraag te stellen : "Rijdt dat nou prettig ? "
Het antwoord dat je daarop krijgt is 9 van de 10 keer : "oh ,...het rijdt heerlijk , ...ik wou dat ik 't eerder had veranderd" , etc......
( .....maar zo'n enthousiast antwoord is niet zelden op basis van "gedeelde smart = halve smart" )
De zithouding op een HD zoals die uit de fabriek komt is echt wel doordacht ( die fabriek wordt niet gerund door mongolen )
Een zgn "halve ape-hanger" kan écht prettig zijn voor mensen met rugklachten , maar dat veel hogere spul gaat vlug tegenstaan als je lange ritten maakt.
Let maar 'ns op hoeveel mensen die de brommer hebben voorzien van hogere ape-hangers ineens met 1 handje aan het stuur rijden of hun handjes beurteling afkloppen om de bloed-toevoer weer te kunnen herstellen.
Voor kortere , rustige ritten kan het best een prettige indruk geven , maar die verdwijnt snel als je lang op de motor moet blijven zitten.
-------------------------------------
De zgn brede , lage "beach bar" of "drag bar" ( maar ook de brede zgn "herte-geweien" ) :
Advies : Beter nooit aan beginnen ,....de stuur-eigenschappen zijn gewoon gevaarlijk te noemen.
Door de extra breedte is het kracht-koppel om te sturen afgenomen waardoor de directe controle/gevoel van het voorwiel met de weg onduidelijker wordt.
Het staat natuurlijk wél enorm stoer en leuk ,.....maar of dat de doorslag moet geven t.o.v. de nadelen ?
Na zelf een paar jaartjes "stoer" rond te hebben gereden waardoor het aantal "bijna-ongelukken" me teveel werd , belandden die ondingen hier in de oud-ijzer-ton van de buurman ( runt een garage-bedrijf )
--------------------------------------------------------------------------------
Je kunt natuurlijk altijd vóór een eventuele aankoop een verandering voorleggen aan de verkoop-afdeling voor montage van een lager/standaard stuur.
Een investering voor bijv. een kwalitatief beter zadel waardoor je na een hele dag rijden zonder een beurse reet af kan stappen is i.m.o. een beter idee.
Laatst bewerkt: