Yamaha XV Virago Topic

Een XV Virago...

  • ..is on-ooglijk, laag, maar rijd erg lekker

    Stemmen: 8 6,5%
  • ...is onverwoestbaar

    Stemmen: 12 9,7%
  • ... is geen echte HD

    Stemmen: 9 7,3%
  • ...rijdt gewoon relaxed

    Stemmen: 24 19,4%
  • ...is de perfecte basis voor custom-bouwers

    Stemmen: 7 5,6%
  • ...is één van de vele leuke fietsen

    Stemmen: 60 48,4%
  • ...is een verslaving...

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Status
Niet open voor verdere reacties.
zo, laat ik ook maar weer eens wat van mij horen. :W
Na wat heen en weer gemail met amerika, was er dus een misverstand over de bestelde spullen, en werd er dus niet verzonden. |(
Misverstand uit de wereld geholpen, en het materiaal is onder weg, ik verwacht het begin volgende week. :Y
Omdat ik niet alles tegelijk uit elkaar wilde halen om overzicht te houden, heb ik gewacht op de spullen wat mij dus weer telang ging duren, met het gevolg dat het ding nu dus wel helemaal uit elkaar licht *O*
lijstje:

Carb's voledig gedemonteerd
linker carter los en startmotor eruit
voorpoten voledig gedemonteerd
rem klauwen voledig uitelkaar
balhoofd idem dito

in elkaar: frame met blok en achterkant _O-
 
Slecht startende XV750SE uit 1981.

Ik heb vandaag mijn XV open liggen omdat ik toch wil dat hij wat beter start.
Ik kwam erachter dat er al flink aan gewerkt was.
Wel vond ik een tandwiel NR 6 wat er andersom in zat.
Het idler tandwiel NR 7 was nogal ingelopen, of hebben ze die bewust afgeschuint?
De veer NR 10 was gehalveerd.
Op het idler tandwiel NR 7 zat een tweede groef in zonder die extra Clip NR 8.

Nu mijn vraag zouden jullie ook het idler tandwiel NR 7 omdraaien omdat je dan weer een gaaf tandwiel hebt wat aangrijpt op het vliegwiel.

Zie foto

(Afbeelding)
Sorry, ik toch gehoopt eerder ermee te kunnen beginnen, om met de foto's erbij het topic te kunnen vullen, maar nu was je me toch iets eerder. ;)
Tandwiel 6 andersom? lijkt mij niet goed, hij moet met de uitstekende flens naar tandwiel 7 wijzen
Tandwiel 7 dat is idd pure slijtage, als de jouwe echt 2 groeven heeft zou ik hem zeker omdraaien, de clip moet aan de veer kant blijven.
In een bepaalde reparatie beschrijving staat (ooit eens ergens gelezen weet niet meer waar) idd dat veer 10 gehalveerd moet worden om de druk niet alte groot te maken bij het plaatsen van de ring op tandwiel 6. mijn ide is dat het niet zoveel uit maakt omdat de kracht van de startmotor meer dan voldoende is om dat te overwinnen
 
gelukkig hebben we de foto's nog:

mijn tandwiel nr 7:
full

ook hier is de slijtage goed te zien
 
Het clipje dat bij de bestelling zat om meer kracht van de veer op het tandwiel over te brengen.
Dit zorgt ervoor dat het tandwiel sneller afremt na het starten zodat hij door de schijne vertanding sneller terug schiet, zodat hij niet zolang blijft "na ratelen"
full
 
Hoezo een "krachtige" startmotor:
full

door de kracht is de kop getordeerd, met ook slecht starten tot gevolg, op de virago's niet zovaak gezien, maar een hele serie dragstar 1100's zijn ervoor terug geroepen
 
1 van de bestellingen die nu dus wel binnen zijn

full

bovenaan de extra ring voor in de start motor, met de nieuwe bouten.
onderaan links de vulring voor op tandwiel 6 en rechts het clipje voor op de klem veer
 
@ Gman

Ik kreeg vaan roco een mailtje met de volgende inhoud:

Hij vroeg nog of we de synchro wel bij 3000 rpm hebben gedaan want bij stationair kan dat niet goed bij de virago's, omdat de cilinders niet gelijk lopen.
ik zei dat bij hoge toeren de zaak perfect was afgeregeld.
het ploffen bleek te komen door:
1 de co2 schroef van de linker carb
2 in combinatie met een te strak afgestelde stationaire schroef van de linker carb=achterste cilinder.

bij het stationair lopen regel je nl alleen de voorste cilinder met de stelschroef aan de rechter carb.
de linker carb(achterste cilinder) doet dan niet mee voor het stellen.
je kon ook zien na het bijstellen dat bij heeeeel weinig gas geven eerst de voorste cilinder oppakt en 1-2 mm daarna de linker carb en zo hoort het.
de sattionair afstelschroef op de linker carb is dan ook vastgezet met een moer.

en:

Hoe kom je er achter van welke carb de co2 schroef niet goed staat.
mijn dealer deed het volgende:
hij liet de motor goed stationair lopen.
haalde de bougiekap los van de achterste cilinder en luisterde hoe de motor
verder liep op 1 cilinder, nl de voorste.
dan de bougiekap er weer op.
nu haal je de bougiekap los van de voorste cilinder.
je luistert wat de motor nu doet. hoe loopt de achterste cilinder alleen .

bij mij was dat snel gebeurd. de voorste cilinder liep mooi door en trok de achterste mee.
de achterste cilinder kon de voorste niet meetrekken, kon zelfs zelf niet aan
blijven. hij liep slecht en stierf weg.
dus de achterste stond niet goed=de linker carb.

de bougiekap er weer op en als beide cilinders lopen, ga je dus de linker carb
in dit geval bij regelen tot de motor mooi loopt.

als beide carbs niet goed staan kun je dat ook horen, want je luistert naar elke
cilinder apart.

dan moet je dus ook de truc met de bougiekappen weer toepassen om te horen of je
al 1 carb(cilinder) goed hebt.

mijns inziens doe je dit ná het stellen van de kleppen, en synchroniseren van de carb's.

Hoop dat je (en anderen natuurlijk) er wat aan hebt.

Met dank aan Roco en zijn dealer :)
 
10 of 20W40 erin bij een ouder type geen syntetische olie.

Rookt je motor erg.

Volle tank ongeveer 140 km.

GMAN hoe zijn je rubbers (ik denk valse lucht)


Fred :]

wat de olie betreft ben ik het met je eens, maar de actieradius zou volgens mij met een volle tank toch wel meer moeten zijn.
Maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van de rij stijl.
maar +/- 12 l inhoud X 15 (niet echt zuinig)= 180 km.
met een goed afgestelde motor en zijnig rijden zou je 200 km moeten kunnen halen.
 
@ Beest mbt de startmotor:
Voor welke fiets ben je aan het werk en hoeveel was je kwijt voor alles bijmekaar als ik vragen mag ?Was het niet goedkoper/beter een complete startmotor voor US $ 129 te kopen ? Waarom ik dit vraag:
- Mijn startmotor komt "langzaam op gang", dat kan natuurlijk ook aan de accu liggen, de orinele is eigenlijk nooit optimaal geweest...(dorroggekookt door vorige eigenaar).Nu zit er tijdelijk een 14ah in, die eigenlijk te licht is, moet 20Ah zijn...
- Bij het starten hoor je soms dat de tandwielen (denk ik) niet goed pakken, dit gebeurd soms voor, soms na het starten, is dat hetzelfde euvel als jij omschrijft ?
@ Gman

Ik kreeg vaan roco een mailtje met de volgende inhoud:en:mijns inziens doe je dit ná het stellen van de kleppen, en synchroniseren van de carb's.
Hoop dat je (en anderen natuurlijk) er wat aan hebt.
Met dank aan Roco en zijn dealer :)
Beest !
Dank voor de tips ! :}
Frappante is dat de Virago mooi loopt op 1 cilinder, zowel voorste als achterste, dus die bougiedoppentest he'k al eerder gedoan...
Een vriend van me meent dat de motor goed is afgesteld als de motor plm 4 a 5 slagen doorloopt en daarna afslaat. Hij is echter een BMW-rijder en is dus de vraag of dat voor Virago's ook geldt...
Wellicht dat ik toch aan de gang moet met die synch-toestand en co-schroef (dat is toch eigenlijk alleen voor de mengselverhouding van het stationair ?), want die vorige eigenaar heeft dat met de hand gedaan... |( dus de vraag is of dat goed staat...

Zijn deze oplossingen speciefiek bedoeld voor backfire-problemen ?
Is naar mijn idee nog geen oplossing voor het af en toe "inhouden", of toch wel... :?
Zoals eerder omschreven wil de motor soms na fel accellereren en gasloslaten niet boven een toerental of 3000 komen en houdt in/begin te pruttelen/lijkt soms op 1 cylinder te lopen/etc.

Helaas heb ik geen sync-klokken dus ik moet eens kijken wie me dat wil gaan leren...Heb je trouwens voor het stellen van de kleppen nog speciaal gereedschap nodig of gaat dat gewoon met voelermaatjes en ring/steeksleutels ?
wat de olie betreft ben ik het met je eens, maar de actieradius zou volgens mij met een volle tank toch wel meer moeten zijn.
Maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van de rij stijl.
maar +/- 12 l inhoud X 15 (niet echt zuinig)= 180 km.
met een goed afgestelde motor en zijnig rijden zou je 200 km moeten kunnen halen.
Hm...
Dan zal mijn verbruik, dus afstelling ook niet goed zijn...
Het verbruik is ongeveer (iets slechter) 1 liter op 10 mile = plm 1:15
Ik moet wel zeggen da'k doorgaans niet bepaald rustig heb gereden, dus dat kan wel eens meetellen...

Andere vraag over ZIJdekselpakkingen:
- zijn deze geschikt voor hergebruik ? Evt goed schoonmaken... :?
- Kan ik anders pakkingspapier gebruiken om zelf kleppendekselpakkingen te maken, of is dit af te raden ? Zoja, welke dikte ? (Secuur werken is natuurlijk een noodzaak)
 
Laatst bewerkt:
Voor welke fiets ben je aan het werk de 920
hoeveel was je kwijt voor alles bijmekaar $ 43,- inc verzending
Mijn startmotor komt "langzaam op gang" dat lígt natuurlijk ook aan de accu moet 20Ah zijn... :Y
Bij het starten hoor je soms dat de tandwielen niet goed pakken, dit gebeurd soms voor, soms na het starten, is dat hetzelfde euvel als jij omschrijft ? idd daar is dat clipje voorBeest !
Dank voor de tips ! :} graag gedaan *D
Frappante is dat de Virago mooi loopt op 1 cilinder, zowel voorste als achterste, dus die bougiedoppentest he'k al eerder gedoan...
Een vriend van me meent dat de motor goed is afgesteld als de motor plm 4 a 5 slagen doorloopt en daarna afslaat. :? nooit van gehoord
Wellicht dat ik toch aan de gang moet met die synch-toestand en co-schroef (dat is toch eigenlijk alleen voor de mengselverhouding van het stationair ?), want die vorige eigenaar heeft dat met de hand gedaan... |( dus de vraag is of dat goed staat... Checken B| alleen zeker weten bij dit soort dingen 8-)

Heb je trouwens voor het stellen van de kleppen nog speciaal gereedschap nodig of gaat dat gewoon met voelermaatjes en ring/steeksleutels ? :Y wel goed op gevoel , en als je meet met het voelermaatje, geen gereedschap op de tuimelaar laten zitten

- zijn deze geschikt voor hergebruik ? Evt goed schoonmaken... :? wordt niet aangeraden, maar als hij glad en zonder kreukels eraf komt valt het te proberen
- Kan ik anders pakkingspapier gebruiken om zelf kleppendekselpakkingen te maken, of is dit af te raden ? Zoja, welke dikte ? (Secuur werken is natuurlijk een noodzaak)geen ervaring mee

:+
 
1 van de bestellingen die nu dus wel binnen zijn

(Afbeelding)
bovenaan de extra ring voor in de start motor, met de nieuwe bouten.
onderaan links de vulring voor op tandwiel 6 en rechts het clipje voor op de klem veer

Bij mij zaten er ook 2 hele dunne ringen in de startmotor.

Ik heb er een uitgehaald omdat het er volgens boek een moet zijn maar is twee dunne ringen beter?


Fred
 
het hele zooitje bij elkaar:
(Afbeelding)

Vervang je het Idler tandwiel niet omdat hij zo is ingelopen.

Je zou zeggen dat het met die afgesleten tanden wel sneller kan ingrijpen op het vliegwiel.(het zoekt wat meer)

Bij mij is aan de kant van de veer het bumper materiaal (rubber eraf) zal dit erg veel uitmaken anders draai ik een teflon ringetje.

Het clipje op de veer zit dat niet in de weg de klip moet wel goed kunnenschuiven in de gleuf van het carterhelft.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zaten er ook 2 hele dunne ringen in de startmotor.

Ik heb er een uitgehaald omdat het er volgens boek een moet zijn maar is twee dunne ringen beter?


Fred
mijn ring is 1mm dik, ik weet niet of die van jou samen ook imm zijn ?
De ring is zo te zien om de vertragings kast van de startmotor beter te laten lopen, dus ik weet niet of die dikte het exact komt
 
Onderstand platje moet duidelijkheid bieden, waar de pijl naar toe wijst komt de ring, er zat er bij mij geen, maar de plaat er achter was wel ingesleten, de ring is om verdere slijtage te voorkomen denk ik
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan