1000 km beurt Suzuki V-Strom 650

26 apr 2020
46
6
Allen,

Mijn nieuwe Suzuki V-Strom 650 gaat naar de dealer voor de 1000 km. Om de garantie van Suzuki te behouden, laat ik dit door de dealer doen. In het onderhoudsboekje staat bij de 1000 km onderhoud: Aandraaien/inspecteren uitlaat pijp bouten, Olie en olie filter vervangen, Inspecteren throttle kabel speling, Ketting schoonmaken en smeren, remmen inspecteren, stuurmechanisme inspecteren, Chassis bouten en moeren inspecteren. Houd de dealer zich aan het onderhoudsboekje. Gaat de dealer nog extra werkzaamheden uitvoeren bovenop de bovengenoemde? Is het gek om te vragen of je mag kijken bij de beurt? Zo kan ik het een en ander afkijken van de monteur. Ik had al wel voorgenomen af en toe een vraag te stellen, maar hij is bezig met zijn werk. Zo leer ik ook het een en ander van de motor :) vind ik leuk. Hij heeft zeker geen zin in iemand die zich ermee bemoeit natuurlijk. Was ik ook zeker niet van plan.

Iemand nog tips of eigen ervaring zodat ik weet wat ik kan verwachten. Inspecteren koppelingskabel speling(deze heeft nu een speling van een cm) zit er niet bij in volgens het boekje. Is volgens mij wel gewoon nodig met 1 a 2 cm speling?
 
Waar meet jij je speling van je koppelingskabel? Aan het uiteinde van de hendel?

De ene monteur vindt het niet erg als er iemand meekijkt en vraagt, de meerderheid heeft er een hekel aan en vraag dubbel tarief. En net iedereen kan iets in voor een leek begrijpelijke taal uitleggen
 
Waar meet jij je speling van je koppelingskabel? Aan het uiteinde van de hendel?

De ene monteur vindt het niet erg als er iemand meekijkt en vraagt, de meerderheid heeft er een hekel aan en vraag dubbel tarief. En net iedereen kan iets in voor een leek begrijpelijke taal uitleggen
Bij de aanhechting koppelingshendel met kabel inderdaad
 
Ik ken jouw dealer niet, dus ik weet ook niet wat hij doet of leuk vindt.
Bij veel dealers mag je niet meekijken, en ik kan me goed voorstellen waarom dat zo is.
Vergelijk het eens met een ander beroep. Als je bijvoorbeeld even meekijkt met een IT-er of een zeeman weet je ook nog niks.
 
Ik ken jouw dealer niet, dus ik weet ook niet wat hij doet of leuk vindt.
Bij veel dealers mag je niet meekijken, en ik kan me goed voorstellen waarom dat zo is.
Vergelijk het eens met een ander beroep. Als je bijvoorbeeld even meekijkt met een IT-er of een zeeman weet je ook nog niks.
Ik heb zelf werkzaamheden op zee gedaan. Mij hoor je nie
Dan is een cm al rijkelijk veel. Maar dat kun je zelf prima bijstellen. Hoe dat moet staat wel in je instructieboekje.
Ik had al gekeken in het onderhoudsboekje, daar staat het serieus niet in. Met wat zoeken op internet kom ik er zeker uit. Hartstikke bedankt voor je reactie!
 
Bij sommige dealers hebben ze bedacht dat het ARBO-technisch niet mogelijk is om in de werkplaats te komen als klant. Iets met veiligheidsschoenen enzo. En vaak maar beter ook, denk niet dat je vrolijk naar buiten stapt nadat je hebt gezien wat zo’n moderne onderhoudsbeurt (niet) inhoudt.

Had eens een GPS tracker in de auto (ik ontwikkelde mee aan die dingen). Om 8:00 gebracht, 17:15 uur opgehaald. Is net 40 minuten in de werkplaats geweest (30.000 km beurt, ca. €400,- als ik me goed herinner) en is daarna met de “proefrit” 2 filialen langsgereden in aangrenzende plaatsen en een privé-adresje van de chauffeur, tijdens lunchpauze denk ik. Heb er niet moeilijk over gedaan, wilde de monteur/chauffeur niet in problemen brengen, maar een echt fijne ervaring was het niet. Dan kun je maar beter niets weten.
 
Bij sommige dealers hebben ze bedacht dat het ARBO-technisch niet mogelijk is om in de werkplaats te komen als klant. Iets met veiligheidsschoenen enzo. En vaak maar beter ook, denk niet dat je vrolijk naar buiten stapt nadat je hebt gezien wat zo’n moderne onderhoudsbeurt (niet) inhoudt.

Had eens een GPS tracker in de auto (ik ontwikkelde mee aan die dingen). Om 8:00 gebracht, 17:15 uur opgehaald. Is net 40 minuten in de werkplaats geweest (30.000 km beurt, ca. €400,- als ik me goed herinner) en is daarna met de “proefrit” 2 filialen langsgereden in aangrenzende plaatsen en een privé-adresje van de chauffeur, tijdens lunchpauze denk ik. Heb er niet moeilijk over gedaan, wilde de monteur/chauffeur niet in problemen brengen, maar een echt fijne ervaring was het niet. Dan kun je maar beter niets weten.
Ik had die al zien aankomen, had serieus gedacht een overall en werkschoenen mee te nemen om dat te voorkomen. Ga ik niet doen, want als ze willen wijzen ze je toch af. Ik vind het gewoon leuk om te zien en ik leer er nog wat van. Mijn hoop is niet zo groot, ga het natuurlijk wel gewoon vriendelijk vragen.
 
Vragen kan geen kwaad, de ene keer mag ik wel kijken, de andere keer absoluut niet.

Ligt veelal aan de monteur.
Onlangs 2x bij de volvo geweest voor recall, 1x wel kijken 1x niet.

Zo ook bij de alfa dealer, mocht ik wel ff mee de werkplaats in voor een ecu update.

Daarna nog bij een tuner geweest en daar mocht ik niet kijken en daarna nog bij een algemene garage en dat mocht ook absoluut niet.

De garage waar ik altijd voor de apk kom loop ik ook altijd mee naar binnen, als er dan iets met de auto is laat hij het meteen zien, de auto fiks ik dan zelf en herkeuring is gratis.

Met de motor nog nooit bij een dealer of garage geweest..

Gewoon ff vragen dus, nee heb je.
 
Update

Oliefilter 16 eu. Milieu heffing 10 eu. Olie 40 eu motul 5100 4t semi synthetisch. Zag dat als je een 208 L vat bij oliedienst koopt dat je 13 euro kwijt zou zijn omgerekend. Maar massa is kassa natuurlijk.
Eerste onderhoudsbeurt, hoefde alleen de onderdelen te betalen. Geen arbeidskosten. Totaal 60 eu voor een beurt. Koppelingskabel is extra afgesteld. Heeft nu zo'n 5 mm speling zo op het blote oog. 1 bout valbeugels waarvan ik vermoedde dat het Schroefdraad van binnen niet goed was getapt. Zeevaartschool, kan het zelf met de goed tools en heb het geleerd. Laat het toch door de dealer zelf doen. Recht tappen vergt oefening. Netjes de Bout Inc dopje erop gedaan. Niet speciaal maar wel zo netjes.

Kijken met sleutelen mocht niet. Ze hadden geen geheimen. Snap ik opzich wel. Bandenspanning had ik al gedaan. Zeiden ze ook van dat dat prima in orde was. Ketting gesmeerd met motul kettingspray. Verder vriendelijk en prima geregeld. Goede eerste ervaring dus.
 
Radiateur begon iets vol te raken met vliegen. Die hebben ze vast niet schoongemaakt. Ga ik zelf doen. Hoevaak doen jullie het? Iedere 3 a 4 k? Ketting iedere 1000? Schoonmaken en opnieuw smeren. Handige kettingborstel gekocht. Poets je meg 3 zijden, kent iedereen vast wel
 
De prijs valt me alles mee dus daar heb je echt geen klagen over en dat ze marge pakken op vaten olie is ook niet gek. Als ik hier 208L neer zou zetten dan hoop ik dat de komende 30 jaar alle voertuigen dezelfde olie lusten.

Radiateur schoonmaken ook liever niet, veel te kwetsbaar. Hooguit met een zachte waterstraal afspoelen.
De lamellen zijn zo krom en dan zit je 4u te punnikken met een tandenstoker.
 
@Vstrom650_2020 Een vat van ruim 200 liter is geen echt goede vergelijking, dat zou je nooit zelf kopen (tenzij je wekelijks je olie zelf wisselt). Wel weiger ik om 2,5x meer te betalen voor een 4 liter fles met exact hetzelfde spul. Zowel voor de motor als voor de auto. Vooral met de longlife olie lijkt het wel of er goud in zit bij de garage. De tijden dat de consument compleet voor de gek kon worden gehouden, hield op toen we zelf online konden gaan kopen.

Radiateur met water spoelen, voorzichtig. Geen Kärcher erop loslaten uiteraard. Kromme lamellen zet je makkelijk en snel weer recht met een Ali-tooltje (“condensor tool”) van een paar euro. Een radiateurkam eigenlijk.
 
Radiateur begon iets vol te raken met vliegen. Die hebben ze vast niet schoongemaakt. Ga ik zelf doen. Hoevaak doen jullie het? Iedere 3 a 4 k? Ketting iedere 1000? Schoonmaken en opnieuw smeren. Handige kettingborstel gekocht. Poets je meg 3 zijden, kent iedereen vast wel
Als die kettingborstel harde zwarte borstels heeft zou ik hem direct wegpleuren.
Ketting iedere 4-500km smeren, schoonmaken is niet nodig.
Standaard onderhoudsschema staat in het boekje dat bij je motor zit.
 
@kirill007 Als @Vstrom650_2020 zo‘n borstel bedoelt:

D3F4A99F-F216-4847-90CF-278FA444D28B.jpeg


Dan zijn het borstels waar je bij wijze van spreken je tandjes nog mee kan poetsen. Worden bij diverse merken kettingreinigers en -smeersetjes meegeleverd. Ik gebruik ze al een tijdje, maar had er wat meer van verwacht. Het blijft een klusje waarbij je ketting schoon wordt, maar de rest eromheen kun je meteen ook aanpakken door het onvermijdelijke gespetter.
 
Ja prijs viel zeker mee. Vliegjes zelfde weg erin als eruit, geen hoge druk spuit inderdaad. Ik heb een radiateur beschermer die ik erop wil zetten. Ik denk meteen die radiateur schoonmaken. Heb ik dat ook gehad. Ik haal altijd al na iedere rit de grote beesten weg. Helm, ruitje, koplamp doe ik ook na iedere rit. Hoevaak maken jullie de radiateur schoon?
Je poetst het vuil niet eerst van je ketting af voor dat je gaat smeren? Afhankelijk natuurlijk wat er aan troep op je ketting blijft hangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan