Lease motor, ik lach me rot ..

Tuutuut

MF veteraan
23 jun 2003
5.711
7
Purmerend
Vanwege de wijziging mbt personenauto's en bestelauto's toch maar eens uitgezocht hoe het nu zit met de lease motor.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonbelasting/lb22/lb22-317.html

Quote website belastingdienst:
"Als u een motor of een bromfiets aan de werknemer ter beschikking stelt, is de waarde in het economische verkeer van het privé-gebruik loon. De waarde bedraagt het aantal privé-kilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs, verminderd met de bijdrage die de werknemer aan u betaalt voor het privé-gebruik. De waarde kan per saldo niet negatief zijn."

Dit geld ook voor 2006 (nadat ik gebeld had met de belastingdienst) en de kilometerprijs was volgens de vrouw van de belastingdienst in 2005 18 cent per km en voor 2006 19 cent per km. :Y

En het scheelt de werkgever ook nog eens in zijn kosten (tov de eindafrekening van 12% voor leaseauto's) Hiervoor geld ook het deel privegebruik voor de omzetbelasting :]

Ik lach me dus rot... _O-
 
Laatst bewerkt:
weet je, ik snap er geen zak van wat er zo grappig is :P
Hebbie een rekenvoorbeeldje voor me?
 
heel verhaal

Dit geld ook voor 2006 (nadat ik gebeld had met de belastingdienst) en de kilometerprijs was volgens de vrouw van de belastingdienst in 2005 18 cent per km en voor 2006 19 cent per km. :Y

En het scheelt de werkgever ook nog eens in zijn kosten (tov de eindafrekening van 12% voor leaseauto's) Hiervoor geld ook het deel privegebruik voor de omzetbelasting :]

Ik lach me dus rot... _O-

dat klopt wat ze schrijven op de site (uiteraard). voor de bijtelling voor de motor is geen fictiebepaling ingesteld maar geldt de werkelijke waarde van het privegebruik :Y ga dat maar eens uitrekenen . :W

die 18 of 19 cent per kilometer kan sowieso belastingvrij vergoed worden voor prive gereden kiloeters indien er geen auto van de zaak is. (en geldt niet voor de ter beschikking gesteld motor, daarvoor geldt de werkelijke prijs per kilometer). :]

[me]Unieque vindt er niet veel grappigs aan
[/me]

:+
 
als volgt:
stel je kunt van je werkgever een auto ter beschikking krijgen of een motor, dan is het volgende het geval:
Stel auto met een cataloguswaarde van € 25.000
Stel privé kilometers motor 10.000

De bijtelling voor de auto is: 22% van € 25.000= € 5.500
De bijtelling voor de motor is: 10.000 x € 0,19= € 1.900
Verschil in bijtelling: € 3600
Bij een IB-percentage van 42% scheelt dit dus € 1.512 per jaar!


deze was gratis :+
 
heel verhaal

De bijtelling voor de auto is: 22% van € 25.000= € 5.500
De bijtelling voor de motor is: 10.000 x € 0,19= € 1.900
Verschil in bijtelling: € 3600
Bij een IB-percentage van 42% scheelt dit dus € 1.512 per jaar!

:N

voor de motor geldt de WERKELIJKE kilometerprijs (inclusief afschrijving, onderhoud etc.) en niet de forfaitair vastgelegde vrije vergoeding ad € 0,19 in 2006.
 
mee eens, mijn 999 zal wat duurder zijn, een CB 250 goedkoper, maar het ging om het voorbeeld

oh ok!

19 cent is echt te weinig hoor!

*O*

voor een motor van 25000 euro (en die vergelijking moet je dan ook maken, zelfde als de auto!) zullen die kosten ruim boven die 19 cent zitten :Y
 
als volgt:
stel je kunt van je werkgever een auto ter beschikking krijgen of een motor, dan is het volgende het geval:
Stel auto met een cataloguswaarde van € 25.000
Stel privé kilometers motor 10.000

De bijtelling voor de auto is: 22% van € 25.000= € 5.500
De bijtelling voor de motor is: 10.000 x € 0,19= € 1.900
Verschil in bijtelling: € 3600
Bij een IB-percentage van 42% scheelt dit dus € 1.512 per jaar!


deze was gratis :+

Of je gebruikt de lease auto puur voor werk dan is er geen bijtelling.
 
:N

voor de motor geldt de WERKELIJKE kilometerprijs (inclusief afschrijving, onderhoud etc.) en niet de forfaitair vastgelegde vrije vergoeding ad € 0,19 in 2006.
De belastingdienst gaf me zelf deze getallen: 0.18 ct/km in 2005 en 0.19 ct/km in 2006 O-)
 
De belastingdienst gaf me zelf deze getallen: 0.18 ct/km in 2005 en 0.19 ct/km in 2006 O-)

zeker 08000543 gebeld? daar zitten vaak mensen die het zelf niet helemaal snappen O-)

wel k*t om verkeerd voorgelicht te worden! wellicht heb ik het een beetje duidelijker kunnen maken?

:?
 
zeker 08000543 gebeld? daar zitten vaak mensen die het zelf niet helemaal snappen O-)

wel k*t om verkeerd voorgelicht te worden! wellicht heb ik het een beetje duidelijker kunnen maken?

:?
Afdeling ondernemers, bij particulieren begonnen ze over auto's dus daar was ik snel klaar |(

ps, werd wel vaak doorverbonden omdat "lease motor" blijkbaar iets bijzonders is B|

ps2, bij 0.24 ct/km lach ik me nog rot ;)
 
Laatst bewerkt:
en dan nog? Ik ken niemand die een leuke auto kan rijden voor hetzelfde bedrag als dat ik jaarlijks kwijt ben aan bijtelling.
Alleen al wegenbelasting & verzekering & brandstofkosten zouden meer zijn.

Laat mij maar lekker blik van de baas rijden. Plus dat een motor niet altijd practisch is, met mijn werk helemaal niet met zooi meeslepen.
 
ps2, bij 0.24 ct/km lach ik me nog rot ;)

Tuurlijk, maar een auto is vaak een stuk duurder dan een motor. Het gaat om het belasten van de waarde van het loon in natura en dan moet de waarde wel gelijk zijn. Bij een auto van 25000 zal de prijs per kilometer ook hoger zijn dan die 24 cent en bij een motor waarschinlijk ook. alleen al een afschrijving van € 3500 per jaar (heel reeel) zal bij 10000 km een kostprijs opleveren van € 0,35. lach je dan nog? :?

(Ik schat de totale kosten inclusief benzine en onderhoud wel op zo'n 45 cpkm).
 
en dan nog? Ik ken niemand die een leuke auto kan rijden voor hetzelfde bedrag als dat ik jaarlijks kwijt ben aan bijtelling.

Het kost niet alleen jou wat maar de baas ook. Het geld dat ie nu kwijt is aan jouw auto, kan hij anders direct aan jou overmaken (onder inhouding van loonbelasting uiteraard). Dat zijn ook niet-zichtbare kosten die je wel moet meerekenen.
 
Tuurlijk, maar een auto is vaak een stuk duurder dan een motor. Het gaat om het belasten van de waarde van het loon in natura en dan moet de waarde wel gelijk zijn. Bij een auto van 25000 zal de prijs per kilometer ook hoger zijn dan die 24 cent en bij een motor waarschinlijk ook. alleen al een afschrijving van € 3500 per jaar (heel reeel) zal bij 10000 km een kostprijs opleveren van € 0,35. lach je dan nog? :?

(Ik schat de totale kosten inclusief benzine en onderhoud wel op zo'n 45 cpkm).
24 ct/km is operationeel lease bedrag gedeeld door km/jaar (excl. benzine) :)
 
Het kost niet alleen jou wat maar de baas ook. Het geld dat ie nu kwijt is aan jouw auto, kan hij anders direct aan jou overmaken (onder inhouding van loonbelasting uiteraard). Dat zijn ook niet-zichtbare kosten die je wel moet meerekenen.
Daarnaast betaald de baas geen 12% eindafrekening maar moet hij het percentage prive gebruik bij de omzetbelasting tellen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan