En hoe zit het nou met de snelheid. Zou ik met een 125 sneller over de baan gaan, of met een 250? Zelfde bouwjaar e.d.
Kracht van de 250 of de lenigheid van een 125. Dat is waar het me om gaat. Vermogen e.d. zegt me vrij weinig, alleen wat op de baan het snelst leert en rijdt, en de meeste fun mee heb. Want dat is waar het allemaal om draait.
Van wat ik zag is het rijwielgedeelte van 125 en 250 voor 1 merk bij hetzelfde bouwjaar identiek. Alleen het blok was anders. Dit scheelt dan hooguit iets in gewicht.
Wat je wel zult merken, elke keer dat je een bocht uitkomt of flink wilt versnellen, is dat de 250 minder kritisch is op de versnelling waar je in rijd en steeds voorsprong neemt op die plekken ten opzichte van kleinere vermogens.
Voor de rest hangt het meeste van de rijder af.
En van het onderhoud, 125 is veel gevoeliger voor alles omdat je geen pk kan missen en heeft sowieso al kortere intervallen voor zuigers enzo.
Ook is er een nogal sterk gerucht dat de 250 2t, 250 4t en 125 vanaf 2010 in 1 klasse zullen rijden. Daardoor zullen 125 (en 144) liefhebbers dan letterlijk dat verschil in vermogen goed moeten maken met hun rijprestaties.
Fun is nogal persoonlijk, de 1 heeft graag een zo bruut mogelijke machine die altijd harder kan, de ander geniet ervan om zo veel mogelijk volgas te rijden met een absurd toerental.
EDIT:
Als het financieel haalbaar is, probeer dan gerust ook eens een 4t. Het topvermogen van bijvoorbeeld 125 2t versus 250 4t scheelt weliswaar niet zoveel, maar het koppel ligt een halve klasse hoger, waardoor je veel soepeler rijd op alle momenten dat je niet op het ideale toerental zit.