Remblokken vervangen...koperpasta?

Tr@x

MF veteraan
1 aug 2002
6.825
403
OK, ik ga m'n remblokken vervangen. Voor het eerst.

Dus: werkplaatshandboek erbij, loctite gekocht en ook koperpasta want dat voorkomt dat je remmen gaan piepen.

Eh...da's zo'n typisch geval van "klok horen luiden"....

Waar smeer je die koperpasta op? :?
 
ff goed de schijven inspuiten met wd40, de blokken met koperpasta, en daartussen een laagje rempasta :D


nee serieus: zorg wel dat je niet te veel doet.. geen hele klodders, want zodra ook maar het kleinste drupje een keer op je schijf land (bijvoorbeeld door trillingen etc als je een lompe klodder vet hebt) ben je de lul.
 
Ik smeer het kopervet ook op de remcylinders zelf. Voorzicht de cylinders eruit pompen (maar niet te ver!!!) en dan de zijkanten proper maken met remmenreiniger en vervolgens invetten met eendun laagje. Dat voorkomt dat je zuigers op een bepaald moment gaan vastzitten.
 
Ik smeer het kopervet ook op de remcylinders zelf. Voorzicht de cylinders eruit pompen (maar niet te ver!!!) en dan de zijkanten proper maken met remmenreiniger en vervolgens invetten met eendun laagje. Dat voorkomt dat je zuigers op een bepaald moment gaan vastzitten.

Als er voldoende viezigheid bij je stofring komt (oxidatie, zand, stof, etc.) dan gaat het vanzelf vastzitten. Vet of niet.
 
Kopervet word toch pittig hard als het er een tijdje zit... Dat is niet echt bevordelijk voor afdichtingen.

Ik smeer het altijd op de plekken waar de blokjes de klauw raken en verder ook niet. Ook de bouten in de vorkpoot geef ik een likje [edit] vet. :)
 
Ook de bouten in de vorkpoot geef ik een likje [edit] vet. :)

De bouten waarmee je de remklauw aan de vork bevestigd?

Die moet je niet insmeren met vet, maar schoonmaken en dan loctite erop.
Als je ze indraait met vet, draai je ze met hetzelfde moment een tikje verder waardoor het draad net iets ruimer wordt.
Als je klauw opwarmt en uitzet (de klauw zet sneller uit dan de bout), dan kan de bout makkelijker lostrillen.
 
Misschien baat het niet, maar schaden doet het ook niet :N

Dat gaat in dit geval niet op... wil je die troep in je remvloeistof hebben? Op ze zuigers moet niks anders als een likje remvloeistof bij het monteren, of eventueel remvet. Later moet je ze niet weer gaan smeren. Ik zal het je nog sterker vertellen, je hebt zelfs kans dat je zuiger éérder vast gaat zitten als je de zuiger invet. Alle remstof en vuil blijft dan aan het vet hangen en gaat zich lekker ophopen rond de stofring. Als je pech hebt druk je volgende keer de zuiger naar binnen om de blokken te verwisselen, vuil gaat mee en hoppa keerring lek. Dan ben je nog ff verder van huis. Dat is trouwens ook de reden waarom ik mensen altijd aanraad om de blokjes te voorzien van kopervet op alléén de raakvlakken met de klauw i.p.v. de hele achterkant.
 
Ik smeer het kopervet ook op de remcylinders zelf. Voorzicht de cylinders eruit pompen (maar niet te ver!!!) en dan de zijkanten proper maken met remmenreiniger en vervolgens invetten met eendun laagje. Dat voorkomt dat je zuigers op een bepaald moment gaan vastzitten.


zullen ze wel lekker inschuren.

Man daar moet je geen koperpasta voor gebruiken maar nosqueze dat grijze spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan