Euro 95 / 98, verschil?

Marc aka Foddex

MF veteraan
15 okt 2002
10.224
1
Stockholm, Zweden
Heb al effe gezocht hier op het forum of ik over dit onderwerp iets kon vinden, maar kon niets vinden, vandaar deze vraag:

Maakt het verschil of ik in mijn Kawasaki ZZR-600 4-cylinder Euro 95 of Euro 98 gooi? Toen ik nog mijn 2-cylinder Honda NTV-650 had, ben ik ooit eens een motorrijder bij een benzinepomp tegen gekomen die mij adviseerde VOORAL Euro 98 te tanken in plaats van Euro 95, omdat hij de ervaring had dat het - ondanks de hogere prijs - zeker uit kon (z'n motor liep er beter en zuiniger van zei hij). Ik heb het destijds ook es een paar tanks vol geprobeerd met m'n Honda, maar die liep er geen moment zuiniger van (oftewel het kon toen niet uit).

Heb het er later eens met m'n broer over gehad (werkt als technicus in de auto industrie in Duitsland) en hij zei dat het bij een 4-cylinder ZOU kunnen uitmaken omdat de druk bij 4-cylinders in de cylinder zelf hoger is dan bij een 2-cylinder en dat dan de Euro-98 benzine nuttiger zou kunnen zijn (iets in die geest, ben zelf helemaal niet technisch, maar dat is wat ik er van begrepen en onthouden heb :-)).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dergelijke kwesties? Ben benieuwd naar antwoorden!

Marc
 
Toen ik mijn RS125 had (2-takt) zeiden ze ook dat ik euro 98 moest tanken. Dat zou beter zijn en hij zou beter lopen. Ben na een tijdje overgestapt naar euro 95 en hij liep er geen kilometer minder hard door. Scheelt wel een paar centen in de prijs. Maar of het in theorie sneller zou moeten zijn, weet ik niet.
 
Ik tank af en toe 98'er. Qua rijden merk ik er niks van. Doe het omdat een werkplaatschef me ooit vertelde dat het (door zijn hogere verbrandingsgraad) je kleppen e.d. schoonbrand
 
Voor zover ik weet is er geen enkele reden om 98 te tanken wanneer je motor geschikt is voor 95. 98 heeft een hoger octaangetal en dus hogere klopvastheid.
Als je volgens 't instructieboekje 95 mag tanken schiet je er niks mee op 98 te tanken. Je motor zal echt niet zuiniger lopen, niet sneller zijn, en er niet harder van gaan glimmen.
Alleen wanneer je echt aan je motor hebt zitten tunen (en dan heb ik het niet over een andere demper of dyno-kitje maar meer over verhoogde compressie en ontstekingsvervroeging) kan het nodig zijn over te stappen van 95 op 98.
 
Euro 98 heeft een hogere kwaliteit dan euro 95. Euro 98 heeft een hoger octaan- gehalte, waardoor 98 meer verbrandingswarmte afgeeft dan 95 als we over hetzelfde volume praten (bevat meer energie).

Zo hé, iemand die alle fabeltjes tegelijk een post weet te zetten.... knap hoor ;)

Beide brandstoffen zijn van gelijke kwaliteit, en bevatten de zelfde hoeveelheid energie.

Er is hier al eens een topic over geweest. Een vrij lang topic, ik zal eens ff zoeken of ik hem weer kan vinden, en dan edit kem er ff bij.

[edit]
octaanbooster

Dit Topic gaat over octaanbooster, maar hierin word ook het verschil tussen Euro95 en 98 behandeld. Lees vooral de links!
 
Laatst bewerkt:
Hmm, en dan te bedenken dat er in benzine niet eens octaan zit :P ...is een alleen maatstaf voor klopvastheid, wat weer zorgt dat je benzine niet door druk maar ontsteking verbrand (zelfontbranding). Hoe meer druk je op kunt bouwen alvorens tot verbranding over te gaan (hoe later je dus kunt ontsteken), hoe meer vermogen er vrijkomt (bovendien is de verbranding dan 'vollediger', en dus 'schoner'). Theoretisch heb je dus meer vermogen met 98, maar daar merk je geen bal van omdat je motor dezelfde compressieverhouding blijft behouden.
Ethanol (111 RON) kun je als vervanger voor benzine gebruiken (of mengen) en is vooral nuttig bij hoge compressie en turbo's. Ethanol is ook goedkoper dacht ik.
Hoger RON nummer is niet schadelijk voor je motor, te laag wel (komt niet meer voor).

Koz
 
Mij is verteld dat het vooral bij oudere motoren(en auto's) zin heeft om 98 te tanken.

De nieuwe techniek is er zo op gemaakt dat het geen reet uit zou maken.
Veel mensen tanken 1 op de 5 x 98 maarja of dat helpt...?
 
Bij een auto is het volgens mij zo dat, wanneer die afgesteld is voor 98 en je tankt 95, dan kan ie gaan pingelen (detonatie te vroeg) andersom is geen probleem, maar heeft ook weinig nut. Ik weet niet of dat voor motoren ook geldt.

Overigens, nu we het er toch over hebben. Als je toch 95 tankt, heeft het dan volgens jullie zin om Pura van die grote oliemaatschappij (geen reclame maken :P ) te tanken?
 
Bij een auto is het volgens mij zo dat, wanneer die afgesteld is voor 98 en je tankt 95, dan kan ie gaan pingelen (detonatie te vroeg) andersom is geen probleem, maar heeft ook weinig nut. Ik weet niet of dat voor motoren ook geldt.

Klopt. Principe blijft gelijk en dus geen verschil tussen motorfiets en automotor. De motor van de brommmert draait alleen meer toeren. Hoger octaangehalte tanken leidt tot niets, alleen een legere portemonnee |(

Overigens, nu we het er toch over hebben. Als je toch 95 tankt, heeft het dan volgens jullie zin om Pura van die grote oliemaatschappij (geen reclame maken :P ) te tanken?

Ze claimen dat je tot 2% lager verbruik kan hebben. Bij mijn auto heb ik geen verschil gemerkt, ook niet in een mooiere loop van de motor. Het scheelt natuurlijk wel zwavel uitstoot en nog wat andere troep, dus voor het milieu zou je het kunnen overwegen. Lees ook: www.pura.nl Vroeger stond er ook nog een TNO rapport bij maar dat heb ik niet gevonden. Zelf tank ik zelden meer pura omdat ik geen verschil merk en er dan niet zo veel extra voor wil betalen.

En je motor schoonbranden: lange rit(ten) maken als je normaal gesproken alleen korte ritten maakt.
 
Ik heb mijzelf altijd wijsgemaakt dat de benodigde hoogte van het octaangetal in eerste instantie afhankelijk is van de compressieverhouding en in tweede instantie van de vorm en de afwerking van de verbrandingskamers. De grens bij een octaangetal van 98 ligt rond de 1:12,5 en volgens mij voor octaangetal 95 rond de 1:11.

Dat van die 1 op de 5 keer 98 tanken heeft te maken met lood in de benzine. Oude motoren met zachte klepzittingen krijgen ingeslagen klepzittingen zonder lood in de brandstof (lood slaat als een soort kussen neer op de klepzittingen).

Mijn TLleke (met een compressieverhouding van 1:11,3) mag volgens het boekie lopen op 95, maar ik heb altijd gereden met 98 omdat hij niet lekker loopt op 95 (mits je hem wel aan de veter trekt). Dit zal te maken hebben met het op de grens zijn van de compressieverhouding en misschien met het enkele bougietje of van de grote cilinders met veel 'squish' ruimte, kweetniet.

Ik zou zeggen probeer het gewoon eens.......
 
Dat van die 1 op de 5 keer 98 tanken heeft te maken met lood in de benzine. Oude motoren met zachte klepzittingen krijgen ingeslagen klepzittingen zonder lood in de brandstof (lood slaat als een soort kussen neer op de klepzittingen).

Lood :? Dat zit al jaren niet meer in benzine... Als een motor nog lood nodig heeft dan moet je loodvervanger toevoegen aan de benzine. Of 'm laten aanpassen dat ie dat niet meer nodig heeft (bij sommige motoren schijnt dat te kunnen). Weet niet of die loodvervanger invloed heeft op de klopvastheid van de benzine... :? dat zou een reden kunnen zijn om 98 te tanken in combinatie met loodvervanger.
 
Lood :? Dat zit al jaren niet meer in benzine... Als een motor nog lood nodig heeft dan moet je loodvervanger toevoegen aan de benzine. Of 'm laten aanpassen dat ie dat niet meer nodig heeft (bij sommige motoren schijnt dat te kunnen). Weet niet of die loodvervanger invloed heeft op de klopvastheid van de benzine... :? dat zou een reden kunnen zijn om 98 te tanken in combinatie met loodvervanger.

Klopt helemaal, er is nog bijna overal 98 met loodvervanger te koop, waarom dit nou net 98 weet ik niet, daar je vroeger 91 en 92 (dacht ik) had.
De loodvervanger is om de 'zachte' kleppen te beschermen, die kun je dus idd laten vervangen, is vaak een dure grap.

Koz
 
Klopt helemaal, er is nog bijna overal 98 met loodvervanger te koop, waarom dit nou net 98 weet ik niet, daar je vroeger 91 en 92 (dacht ik) had.
De loodvervanger is om de 'zachte' kleppen te beschermen, die kun je dus idd laten vervangen, is vaak een dure grap.

Koz

& klepzittingen.
Als een motor omgebouwd word voor loodvrij worden er altijd nieuwe zittingen geplaatst omdat die oude zittingen inlopen zonder lood bij de brandstof.
 
Het kan zijn dat een motor waarvoor 95 gespecificeerd is toch 98 nodig heeft. Dit komt door kool neerslag in de verbrandingsruimte. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van hoog olieverbruik en te langzaam rijden of korte ritten. De koolafzetting veroorzaakt gloeipuntjes die detonatie veroorzaakt. Tevens stijgt de compressieverhouding iets door koolafzetting.

Euro 98 is iets moeilijkere te ontsteken dan Euro 95, hierdoor komt de piekdruk bij gebruik van 98 dus iets later als dat het geval is met 95. Daardoor zal een motor die ontworpen is voor 95 iets minder vermogen leveren als 98 gebruikt wordt. Ik ga hier uit van een schone, goed functionerende motor.

John.
 
Klopt helemaal, er is nog bijna overal 98 met loodvervanger te koop, waarom dit nou net 98 weet ik niet, daar je vroeger 91 en 92 (dacht ik) had.
De loodvervanger is om de 'zachte' kleppen te beschermen, die kun je dus idd laten vervangen, is vaak een dure grap.

Koz

Volgens mij uit logistiek oogpunt. Een pomp heeft per plek vier slangen: diesel, normaal, super-98, 98 met loodvervanger. Bij Shell kan je die laatste niet meer krijgen omdat ze Pura hebben ingevoerd. Er is feitenlijk maar één slang beschikbaar voor bezine met loodvervanger... dus hoogste octaan gehalte... zit je altijd goed als leverancier. Want een motor kan kapot-pingelen... Klap komt voor de ontsteking en kan schade aan lagers, kleppen en wat al niet meer opleveren.
 
als ik woonwerkverkeer rijd tank ik 95...
als serieus ga speren met een aantal medemotorrijders tank ik 98 t liefst nog gelood...dat rijd veel beter...dan 95 (althans ik merk het verschil ...vooral in acceleratie...)en gas respons...

ik tank niet te vaak 98..omdat het zo gruwelijk duur is...tov euro... :)
 
Voor de tweetakten staat zelfs in het boekje 98 dacht ik? Voor de Mille vinden ze 91 al goed!

Ze hebben mij verteld dat hoe lager het getal het eerder zal ontbranden. Klopt dat? Door compressie onstaat hitte, en kan 91 bijvoorbeeld te vroeg ontbranden. 98 zal niet te laat ontbranden doordat de bougie het op tijd ontsteekt. Wel kan ik me voorstellen dat de ideale manier zou zijn dat vlak voordat de bougie het mengsel onsteekt het mengsel bijna wil ontsteken door de compressie.

Dus is er voor een motor maar één octaangehalte wat het beste is en waar het meeste vermogen uit komt? Lager kan slecht zijn, hoger heeft geen zin en zal ook iets minder vermogen leveren. Of hebben ze mij dat verkeerd verteld? ;)
 
hoe hoger het getal...hoe beter de benzine...
hoe hoger het getal hoe beter de verbranding...

Op zaterdag 23 november 2002 19:54 schreef Yzf1kr het volgende:Zo hé, iemand die alle fabeltjes tegelijk een post weet te zetten.... knap hoor ;)

Beide brandstoffen zijn van gelijke kwaliteit, en bevatten de zelfde hoeveelheid energie.

Er is hier al eens een topic over geweest. Een vrij lang topic, ik zal eens ff zoeken of ik hem weer kan vinden, en dan edit kem er ff bij.

[edit]
octaanbooster

Dit Topic gaat over octaanbooster, maar hierin word ook het verschil tussen Euro95 en 98 behandeld. Lees vooral de links!

:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan