Ratel in blok XJ 600

XV 750

MF'er
6 aug 2002
68
0
Arnhem
Sinds het weekend ben ik de trotse eigenaar van een XJ 600. Helaas heb ik tijdens de rit naar huis ontdekt, dat er soms bij +/- 4000 toeren (kruissnelheid) een ratel in het blok zit.

Als ik het gas iets los laat is de ratel weg en boven de 4000 toeren is hij er ook niet.

Ik denk zelf aan een versleten ketting of riem.

Kan iemand me vertellen wat dit zou kunnen zijn en wat een reparatie zou gaan kosten???

Alvast bedankt,

Greetz,

Ruben
 
Misschien ergens een resonantie? Is het bij die toeren in elke versnelling? Zoek eerst eens naar de goedkoopste oorzaak van het probleem. Rammelt er nergens iets tegen ijzer aan ofzo? Ga dan pas denken aan duurdere reparaties.

Succes!
 
zou wel eens de primaire aandrijving (kettingaandrijving van de krukas naar de koppeling) kunnen zijn, schijnt vaker te gebeuren bij een diversion 600


Allereerst :} voor je reactie maar waar ik benieuwd naar ben is of dit kwaad kan (zoals de distributieriem bij een auto). Wat kost zoiets als je het door een garage laat repareren???

Ik heb natuurlijk als eerste gezocht naar iets wat zou kunnen resoneren maar ik krijg toch de indruk, dat het geluid uit het blok komt.

Ik maak me zorgen ;(
 
Op maandag 25 november 2002 14:46 schreef XV 750 het volgende:Ik maak me zorgen ;(
Niet te veel zorgen maken. ;)

Kan natuurlijk altijd iets ernstig in de soep lopen, ook bij een nieuwe motor. 't is nou eenmaal een samenspel van een hoop factoren, die allemaal van nature eigenlijk niet mee willen doen.

Als 't alleen bij 1 toerental, onafhankelijk van snelheid & versnelling gebeurt, is 't iig resonantie.

Misschien de nokkenas-ketting ofzo? :? Bij mij was 't laatst de koplamp ophanging die rammelde bij 1 bepaald toerental. :P

1.tip...laat.er.iemand.naar.luisteren.met.kennis.van.zaken...
 
Allereerst :} voor je reactie maar waar ik benieuwd naar ben is of dit kwaad kan (zoals de distributieriem bij een auto). Wat kost zoiets als je het door een garage laat repareren???

Ik heb natuurlijk als eerste gezocht naar iets wat zou kunnen resoneren maar ik krijg toch de indruk, dat het geluid uit het blok komt.

Ik maak me zorgen ;(

De Yamaha dealer zal zeker snel een diagnose kunne stellen (evenals elke andere goede monteur). Als het de primaire aandrijving is kan het op korte termijn niet al te veel kwaad, maar ik zou het zeker na laten kijken. Ik eigenlijk geen idee wat het kost, maar 100 euro is niks tegenwoordig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan