Sv650s 2002: Barrel met ratel

23 mei 2022
16
11
Gouda, Woerden
Geachte beunhazen en sleutelaars,

Na 2 jaar stilstand, staat mijn sv650s weer op de paddockstand. Laatste rit eindigde, naar wat het leek, lopend op één cilinder en 25% choke.

Op de snelweg liep hij volgas opeens maar 110, toen 100, 90, 80, koppeling in en hij sloeg af. Na afkoelen kon ik dus op de choke 1000m verder rijden op 1 cilinder, pitstop bij Goedhart voor snel advies. Moeizaam gestart en op beroerd lopende 1 cilinder met ratel naar huis, 4km binnendoor. Kans is aanwezig dat hij veel te weinig olie had door verhoogd vebruik, maar het lampje stond niet aan.

Nu 2 jaar verder loopt hij eigenlijk prima, maar met een duidelijke ratel. Ik heb de nokkenas kettingspanner opnieuw ingesteld en gemonteerd, om te kijken of dit het probleem tijdelijk verhelpt. Wat overigens een drama klus is.

Ratel blijft en klinkt als op filmpje. Wat zal het zijn? Klinkt mij als de ketting of is dit een klep, zuigerveer, krukas?

Motor heeft 80.000km gelopen en verbuikt olie. Uiterlijk is nog oké. Ik wil er liefst weinig (lees: niets) aan uitgeven. Altijd een beroerde starter geweest, carbs moeten waarschijnlijk schoongemaakt. Schijven zijn versleten voorbij spec, maar ik heb nieuwere liggen en banden zou ik verwisselen.

Ik zie dit als een lol project. Als hij loopt, wordt het misschien een speelfiets of gaat ie weg. Als iemand interesse heeft, be my guest.
 

Bijlagen

  • Snapchat-19349134.mp4
    7,3 MB
  • Screenshot_20211214-221348_Gallery.jpg
    Screenshot_20211214-221348_Gallery.jpg
    125,7 KB · Weergaven: 2
Olieverbruik is vaak niet zo goed. En een ratel al helemaal niet. Klepspeling zou ik eens checken om te beginnen en anders zullen het waarschijnlijk je big-ends zijn
 
Veel antwoorden gelijk, top! Bedankt.

Olie aftappen is een goed idee, lekker makkelijk. Zit wel net 5 min stationair geleden 1.5 liter nieuw bij.

Klepspeling checken heb ik nog nooit gedaan, goede om eens te proberen.

Als ik het zo hoor, zegt mijn gevoel dat ik uitkom bij een van de big ends. Als dat het is, los ik het dan op of gaat Suzi in onderdelen verder? Dan denk ik namelijk dat ik het blok niet eens open maak en ff lekker ga spelen met dat hok.
 
Veel antwoorden gelijk, top! Bedankt.

Olie aftappen is een goed idee, lekker makkelijk. Zit wel net 5 min stationair geleden 1.5 liter nieuw bij.

Klepspeling checken heb ik nog nooit gedaan, goede om eens te proberen.

Als ik het zo hoor, zegt mijn gevoel dat ik uitkom bij een van de big ends. Als dat het is, los ik het dan op of gaat Suzi in onderdelen verder? Dan denk ik namelijk dat ik het blok niet eens open maak en ff lekker ga spelen met dat hok.
Big-end vervangen is wel een van de meest ingrijpende reparaties die je aan je motor kan doen.... dus als je nog nooit kleppen hebt gesteld aan de SV is dat geen appeltje/eitje. Kleppen stellen is trouwens ook al een behoorlijke klus. De nokkenassen moeten eruit.
 
Big-end vervangen is wel een van de meest ingrijpende reparaties die je aan je motor kan doen.... dus als je nog nooit kleppen hebt gesteld aan de SV is dat geen appeltje/eitje. Kleppen stellen is trouwens ook al een behoorlijke klus. De nokkenassen moeten eruit.
Klepspeling controleren is niet zo moeilijk. Probeer dat nu eerst maar. Dan kan je altijd nog de eventuele noodzaak van het afstellen van de kleeospelinv bepalen. Wat dat is, zoals gezegd, wat meer werk. Maar ook niet meer dan dat. Geen rocketscience als je het eenmaal gedaan hebt.
 
Klepspeling controleren is niet zo moeilijk. Probeer dat nu eerst maar. Dan kan je altijd nog de eventuele noodzaak van het afstellen van de kleeospelinv bepalen. Wat dat is, zoals gezegd, wat meer werk. Maar ook niet meer dan dat. Geen rocketscience als je het eenmaal gedaan hebt.
Aan een SV is natuurlijk helemaal niks rocketscience, daar heb je een punt ;) Ik had er andere nokkenassen in geknutseld en toen was ik m'n markeringen kwijt8)7Moest ik wel even goed opletten voordat het weer klopte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan