SV650S start langzaam

25 sep 2023
12
5
Goedendag,

Ik heb een paar dagen geleden een mooie suzuki SV650S gehaald als eerste motor.
Hij rijdt en klinkt heerlijk maar er is 1 ding waar ik mij wat over afvraag is het starten van de motor.
Dit gaat namelijk wat traag, de starter doet het prima alleen hij moet met de choke bijna vol open even flink doorstarten voordat er ineens leven ontstaat en hij meestal ineens de toeren injaagt van de choke daarna valt hij ook niet uit en is hij goed. Is dit een beetje het karakter van de motor? Of iets wat ik naar de garage moet brengen voor bijvoorbeeld carb reiniging, mijn broer en ik hadden toen al flink ruzie met zijn carbs dus liever maar even goed laten doen, stellen ze ook meteen alles nog ff af
 
Humm, paar dagen geleden gekocht.. Hoe lang staat de Suus al stil. Wat is de kwaliteit van de bezine?
Ik zou willen voorstellen: tap de brandstof af, kieper vol met Shell Super, BP Super maar in iedergeval (nooit meer) euro 95 E10.
Gooi vol met E5, ga een flink stuk te gaan rijden, pak een stuk autobbaan, stook heet!
Eventueel injectorreiniger toevoegen.
O, als de motor lang stil gestaan heeft en of korte stukje gereden heeft, kan condens in de olie zitten. Stook je echt heet, dan verdampt de water fractie, dat kan betekenen dat je olie niveau sterk kan zakken!
 
Goedendag,

Ik heb een paar dagen geleden een mooie suzuki SV650S gehaald als eerste motor.
Hij rijdt en klinkt heerlijk maar er is 1 ding waar ik mij wat over afvraag is het starten van de motor.
Dit gaat namelijk wat traag, de starter doet het prima alleen hij moet met de choke bijna vol open even flink doorstarten voordat er ineens leven ontstaat en hij meestal ineens de toeren injaagt van de choke daarna valt hij ook niet uit en is hij goed. Is dit een beetje het karakter van de motor? Of iets wat ik naar de garage moet brengen voor bijvoorbeeld carb reiniging, mijn broer en ik hadden toen al flink ruzie met zijn carbs dus liever maar even goed laten doen, stellen ze ook meteen alles nog ff af
Gen1 suzuki sv650? Het rondere model? Hoort zeer snel te starten weet ik uit eigen ervaring. Vertel eens wat meer over de motor. Hoe oud, hoe lang geleden onderhoud uitgevoerd, rijd na het starten probleemloos, etc.
 
Gen1 suzuki sv650? Het rondere model? Hoort zeer snel te starten weet ik uit eigen ervaring. Vertel eens wat meer over de motor. Hoe oud, hoe lang geleden onderhoud uitgevoerd, rijd na het starten probleemloos, etc.
hij komt uit 2000, is dus indd de gen1. er is 17 mei een beurt gedaan . hier is de achterband vervangen, nieuwe motorolie eringedaan, nieuw oliefilter en remolie en jaren daarvoor ook netjes onderhoud met de facturen erbij. hij heeft sinds toen mischien maar 50KM gereden en heel af en toe gelopen bij hun voordat ik hem kocht. daar startte hij prima op de choke, maar wel ongeveer even lang als nu. we hebben er zelf nu 98 (E0) in getankt maar weet niet of er euro95 in zat hiervoor. zoals ik zei ben ik echt geen technicus maar vermoed mischien iets met de sproeiers vies ofzo. ruikt ook lekkere benzine lucht nadat hij is gestart, dus hij loopt wel rijk maar dit verdwijnt nadat hij is gestart
zoiezo was ik al van plan e5 of zoveel mogelijk e0 te tanken (sinds dit vaak goedkoopst euro98 is en dichtbij)

Hij gaat de komende maanden ook nog grotendeels stilstaan wegens rijbewijs nog niet hebben.


Maar we moeten er dus even flink hoog in de toeren mee in de toeren rijden, word ie lekker warm en dan zien of het beter word?
wat zouden jullie aanraden om in de brandstof te mengen voor eventuele verbetering of reiniging van de carb?
 
Laatst bewerkt:
hierbij een klein filmpje
eerste is gewoon dat je wel hoort dat ie netjes loopt
en tweede laat een beetje horen dat ie moeilijk doet, hij pakt zegmaar moeilijk de choke op met toeren maken. gas bijgeven start ie wel sneller

Ik kan als hij eenmaal ook de choke heeft gepakt best snel de choke weer helemaal uitzetten
 

Bijlagen

  • VID20230923130130.mp4
    2,4 MB
  • VID_20230925204300.mp4
    8,6 MB
Ziet er trouwens wel uit als een erg nette SV650S, dat dan weer wel!
ja daarom heb ik hem ook gekocht.
IMG_20230923_141611.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is geen scooter he :)
Dat je motor een keer 4 seconden nodig heeft om te starten is niet gek. Met dit weer hoef je maar een klein beetje choke te gebruiken, als 'ie warm is helemaal niet.
 
Mijn Gen1 heeft ook de choke nodig om te starten maar kan deze nu vrij snel terugzetten. Start overigens ook niet helemaal direct maar het was voor de beurt slechter :')

Overigens heb ik gemerkt dat wanneer ik een klein beetje het gas opendraai het ook vlotter gaat met starten. Beetje op weg helpen.

Btw geinige SV, nog redelijk standaard zo te zien?
 
Mijn Gen1 heeft ook de choke nodig om te starten maar kan deze nu vrij snel terugzetten. Start overigens ook niet helemaal direct maar het was voor de beurt slechter :')

Overigens heb ik gemerkt dat wanneer ik een klein beetje het gas opendraai het ook vlotter gaat met starten. Beetje op weg helpen.

Btw geinige SV, nog redelijk standaard zo te zien?
Ik herken inderdaad wat jij zegt met het starten. Eenmaal gestart kan je bijna meteen de choke halveren en paar tellen later druk ik hem helemaal dicht en loopt hij gewoon ook met zelf gas geven klopt ja. En de sv is inderdaad redelijk standaard, zit een slip on op die erg heerlijk klinkt en op hoge touren vgm zelfs backfire geeft 😄
De kappen zijn eigenlijks onaangetast van krassen, behalve de tank. Maar goed wat wil je ook met een motor waar je over de tank hangt haha. Voor de rest ben ik mischien nog wel van plan een gear indicator te installeren. Is vgm niet al te moeilijk in te bouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan