2e versnelling van mijn Thundercat kapot?

RijNooit

MF veteraan
3 apr 2004
6.555
0
Mensen nu heb ik me daar weer iets.

Rij nu 2 maandjes met vol vermogen op mn cat en dat is helemaal super! Vooral het optrekken is een stuk beter maar nu een dip......

Nu was ik gister lekker aan het rondrijden en stond even te tanken langs de snelweg en moest dus weer even flink optrekken om weer mee te kunnen stromen en toen hij in z`n 2e versnelling rond de 10k zat schoot hij er wat doorheen ofzo... Ik maar snel doorschakelen en langzamerhand testen of dat ook zo was in de 3,4,5 en 6 maar dat was niet zo. Bij het stoplicht ook maar eens de 1 getest, die was ook prima maar toen ik weer naar die 2 ging knalde hij er al doorheen bij 5k... Hij werd dus snel slechter.

Nu had ik vorige week mn olie lampje 1 keer zien branden... nouja 1 keer zien knipperen maar heb er gelijk nieuwe olie ingedaan en dat was dus ook meteen geregeld.

Iemand een idee wat het is? Ik heb al wat gezocht door het forum maar echt duidelijk is het me niet...

a. kan het zijn dat mn koppelingsplaten op zijn en doordat ik nu 100pk ipv 34pk heb ik het dus snel merk door meer power.

b. Kan het zijn dar de versnelling kapot is oid?

c. Kan het liggen dat het blok even dus te weinig olie heeft gehad.. nouja olielampje brandde en dat dat hem een 'tik'heeft gegeven?

Ik hoor het graag!

Reinoud
 
Olielampje bij een Yamaha hoeft niks voor te stellen, is niveaumeting dus als de boel koud is en traag terugloopt of je toerental ligt hoog (en je oliepomp draait dus ook snel) dan kan ie al aangaan als ie halverwege min en max staat.

Je versnelling klinkt in ieder geval niet goed. Als het je koppeling zou zijn zou je het juist in de hogere versnellingen moeten merken.
 
Bedoel je dat ie met 'er doorheen schieten' uit de 2e versnelling schiet. :?

Nou uhmm hij schiet niet uit de versnelling... meer slippen denk ik...1e keer schoot ie dacht ik er wel uit maar stom genoeg weet ik dat niet zeker omdat ik meteen mn koppeling introk en op schakelde...

Tjah heb het niet te vaak geprobeerd omdat ik hij zo fijn vond gaan zegmaar ;)
Maar meer toeren waren er ineens wel bij gas geven, dus slippen denk ik zo...
Het deed me een beetje denken aan vroegah -O- tijdens scooter tijdperk waar de v-snaar hard doorslipte... Misschien zelfs wel het gevoel dat een "ketting oid" doorslipt over een tandwiel binnenin...
 
Nou uhmm hij schiet niet uit de versnelling... meer slippen denk ik...1e keer schoot ie dacht ik er wel uit maar stom genoeg weet ik dat niet zeker omdat ik meteen mn koppeling introk en op schakelde...

Tjah heb het niet te vaak geprobeerd omdat ik hij zo fijn vond gaan zegmaar ;)
Maar meer toeren waren er ineens wel bij gas geven, dus slippen denk ik zo...
Het deed me een beetje denken aan vroegah -O- tijdens scooter tijdperk waar de v-snaar hard doorslipte...


Als het een slippende koopeling is dan heb je dat gewoon in elke versnelling en niet alleen in zijn 2. :N
 
Een slippende koppeling herken je zo. Langzaam rijden en 'em in een hoge versnelling zetten. Blokje veel toeren laten maken en dan de koppeling redelijk vlot op laten komen. Het toerental meot dan snel zakken. Blijft het toerental hoog en gaat de snelheid slechts langzaam omhoog, dan is 'ie versleten. Kunnen echter ook de koppelingsveren zijn die "moe" zijn. In beide gevallen is het "no biggie", relatief gezien. Bij een auto is het vervangen van een koppeling over het algemeen lastiger.
Maar zoals al eens gemeld is, doorslippen doet een versnellingsbak niet en een echt versleten koppeling zal in elke versnelling bij flink optrekken doorslippen. Een bak van een motor is heel anders dan die van een auto. In een auto gooi je eigenlijk de versnellingen in elkaar met de tanden. De synchromesh ringen passen de snelheden tussen de tandwielen aan. Bij een motor zijn alle tandwielparen al met elkaar in contact. Van elk paar kan er een vrij draaien op de as. De "buurman" van elk vrij tandwiel zit vast op de as. Met vast bedoel ik eigenlijk dat 'ie moet meedraaien met de as, maar het is wel zo dat 'ie naar links en rechts over de as kan bewegen. Aan de zijkanten van een tandwiel zitten uitstulpsels. Net als de kantelen op een kasteelmuur, zogezegd. Het schuivende tandwiel pakt hiermee het vrije tandwiel en zo krijgt men een verbinding. Als die kantelen versleten zijn, dan zullen de twee tandwielen elkaar wegduwen zodra er vermogen op overgebracht moet worden. En 2e versnelling moet nogal wat vermogen overbrengen.
Je verhaal hoort zich aan alsof dat ook het geval is. Dan is het niet zo goed ... Maar als het eerst een 35 kw motor is geweest, dan kan ik me niet indenken dat het al versleten is. Of hij moet eerst al een hard leven hebben gehad. Schakelt het ding wel lekker in de andere versnellingen? Misschien worden de tandwielen niet helemaal tegen elkaar aan gedrukt. Als die kantelen elkaar op de puntjes moeten pakken, dan heb je ook kans dat ze los laten. En die manier van misschakelen verhoogd de slijtage door de kantelen aan de toppen af te ronden. In ieder geval een zaak voor een monteur. Succes
 
st.george, ik heb mn vraag overal op hetnet neergezet, hier zelfs ook nog een keer :) maar hoor nu dat het de schakelvrok kan zijn die versleten is... klopt dit bij jou verhaal? Ik probeer het te begrijpen maar ben geen monteur alhoewel ik wel aardig snap hoe het in elkaar zit maar toch...
|(

Reinoud
 
Als de schakelvork krom is dan gaat ie gewoon moeilijk in zijn versnelling en dat is bij jouw niet het geval. :N

Het is maar net naar welke kant ie krom is. Meestal drukt ie door de kromme schakelvork de tandwielen nog minder goed in elkaar en knalt ie er nog sneller uit ,waardoor de vork nog krommer wordt,waardoor ie er nog sneller uitschiet,waardoor de vork nog krommer wordt,........................

Frans


Al de kromme vorkjes die ik gezien heb stonden dezelfde kant uit.Altijd drukte hij daardoor de tandwielen nog minder ver in elkaar.
 
Een bak van een motor is heel anders dan die van een auto. In een auto gooi je eigenlijk de versnellingen in elkaar met de tanden. De synchromesh ringen passen de snelheden tussen de tandwielen aan. Bij een motor zijn alle tandwielparen al met elkaar in contact. Van elk paar kan er een vrij draaien op de as. De "buurman" van elk vrij tandwiel zit vast op de as...
Bij een auto is het niet anders hoor, verder een prima uitleg ;) Ff uit m'n hoofd, alleen de achteruit werkt volgens mij d.m.v. de tandwielen in elkaar schuiven. Ongwtwijfeld zullen er nog wat tropische varianten zijn.
 
ik zou even rustig in zijn 2 gaan rijden, en even luistern of je terwijl geen getikker hoort, zo ja, dan kan er een tand zijn afgebroken zijn......(ervaring |( ) en anders zou ik ook denken aan een kromme schakelvork, zodat wanneer hij hoger in toeren komt, hij meer kracht krijgt op de 2e versnelling en vervolgens dus eruit schiet.

Succes!! :Y
 
LOL ik heb dus echt net pcies tzelfde gehad.. je blok moet uit elkaar.

tussen de tandwielen van je vernellingsbak zitte soort van uitstekende nokken en die horen van bovenaf vierkant te zijn.. bij jou zullen die nu een schaaf plek hebbe waardoor ze dus steeds bij de 2e versnelling eruit schiete.
ander gevolg is ook dat je tandwiel in je schakelvorken gaan schaven :X

per impressie foto's van hoeveel werk het is kan je hier vinde..

http://www.xs4all.nl/~wramak/FZS_blok/
 
Dat ga ik zeker even proberen maar studeer en heb mn motor bij mn ouders staan en ben er deze week dus niet... moet volgend weekend dan weer worden :S

Maar zo ver ik weet geen gek geluid in de 2... '(

Reinoud
 
Je probleem klinkt helaas maar al te bekend en als je wilt weten wat het is moet je even bij mij in de garage komen kijken, ik heb inmiddels een aardige verzameling tandwielen en schakelvorken bij elkaar gespaard van Yamaha's die ditzelfde probleem hebben.

De uitsparingen van het tandwiel van de 2e versnelling op de uitgaande as zijn afgerond/versleten, en de schakelnokken van het schuiftandwiel van de 6e versnelling die in de 2 valt zijn afgerond/versleten, en de schakelvork van de 2e versnelling is of krom of de tips zijn ingevreten.

Ik heb de afgelopen 3 weken weer 2 Yamaha FZR600R blokken geheel opengehad om deze schade te repareren, en ik ben de tel een beetje kwijt geraakt hoeveel ik er inmiddels al gedaan heb. Zoals je misschien weet heeft de Thundercat hetzelfde blok als de FZR600R dus dat blok van jou haal ik inmiddels met m'n ogen dicht uit elkaar.

Maar je blok moet tot aan dit punt uit elkaar (Sorry maar het is niet anders ;( ):
dsc00599xl7.jpg


maar dit is dus een normaal tandwiel:
600r_11.jpg


zo ziet het tandwiel eruit wat er in jouw Thundercat zit:
600r_12.jpg


close-up, lijkt me wel duidelijk wat er aan de hand is:
600r_13.jpg


en zo ziet je schakelvork eruit, let even op de ingesleten zijkant:
600r_06.jpg



Ik kan 'm makkelijk repareren voor je, mail me maar als je meer info wilt hebben.

1 advies: ga eerst even langs bij een motorzaak om te horen wat het daar kost, en als je dan van de klap bent bijgekomen vertel ik je mijn prijs wel, ik denk dat die wel heel wat gunstiger zal zijn.


Groeten Rene.


(Sorry voor het verkloten van de lay-out van dit topic met die grote foto van me.......) O-)
 
Laatst bewerkt:
Rene bedankt!! Nu heb ik tenminste even een beeld van wat het allemaal is... Idd geen geintje :S Ik laat het je nog weten. Ik zat te kijken naar een andere motor (kwam ik gister zelfs vandaan!, een zx6r 636) maar nu kijken of dat nog haalbaar is '(

Trouwens even algemeen genomen blijf ik me verbazen over hoe hulpzaam iedereen hier is!!! *O* super!!! Bedankt allen! :}

Reinoud
 
Klopt, Ik heb je foto's bekeken en het is ook altijd dezelfde schade.

Ik weet echt niet meer hoe vaak ik dit al gerepareerd heb en dan hou ik me alleen nog maar bezig met Yamaha FZR-ren, en daar heb je bijna een dagtaak aan.

Kan je nagaan als ik andere type's/merken er ook bij gaat doen, dan kan ik m'n vaste baan wel opzeggen... :+


Fazer heeft bijna t zelfde blok.. ach ik weet nu hoe t moet, maar zou t niet graag nog een keer wille doen :+
 
Nu was ik gister lekker aan het rondrijden en stond even te tanken langs de snelweg en moest dus weer even flink optrekken om weer mee te kunnen stromen en toen hij in z`n 2e versnelling rond de 10k zat schoot hij er wat doorheen ofzo... Ik maar snel doorschakelen en langzamerhand testen of dat ook zo was in de 3,4,5 en 6 maar dat was niet zo. Bij het stoplicht ook maar eens de 1 getest, die was ook prima maar toen ik weer naar die 2 ging knalde hij er al doorheen bij 5k... Hij werd dus snel slechter.

Zie allemaal grote verhalen over schakelvorken waar die jongen nachtmerries van krijgt, maar ik kan nergens uit dit verhaal opmaken dat hij uit de versnelling schiet.

1ste keer, bij 10.000 toeren schoot hij er wat doorheen. :? Wat schoot er doorheen? iig niet uit de versnelling zoals ik het begrijp uit het verhaal.

2de keer bij 5000 toeren hetzelfde verhaal, maar weer niet dat hij uit de versnelling schiet, ik kan alleen maar uit dit verhaal opmaken dat de koppeling slipt.

Hij heeft olie ververst, misschien verkeerde olie erin geflikkerd en dat daardoor de koppeling wat gaat slippen?
Gaat eerst maar eens langs iemand met verstand van zaken en laat die de boel beoordelen. suc6
 
@FZRene: heb je misschien nog tips hoe een dergelijke schade te voorkomen is? Of dat de kans erop iets kleiner wordt?

@TS: naar aanleiding van bovenstaande opmerking je openingspost nog maar eens doorgelezen. Goede diagnose is imho op z'n plaats, dat van die schakelwals is zo te lezen een bekend probleem, hoeft natuurlijk niet ook bij jouw motor het geval te zijn. Heb je hem b.v. niet toevallig in de toerenbegrenzer laten lopen? Als je dat niet verwacht schrik je je ook de pleuris :+

Suc6 in elk geval, Dutch
 
Uiteraard geldt voor de TS dat er eerst gekeken moet worden of het de versnelling wel is maar als ik de woorden "Yamaha", "2e versnelling, "doorschieten" in 1 zin hoor hoor weet ik meestal al hoe laat het is.

Heb je er nou wat olie BIJ gedaan toen je lampje ging branden of heb je alle olie compleet vervangen, dat haal ik even niet uit de openingspost. Maar aangezien het probleem alleen maar in de uiterst verdachte 2e versnelling voorkomt en kennelijk ook bij steeds lagere toerentallen vrees ik toch echt dat het de bak is.

Het verschijnsel wordt ook vaak op een verschillende manier omschreven:

Men heeft het vaak over "in z'n vrij schieten", maar je hoort ook heel veel mensen zeggen dat het lijkt "alsof hij doorschiet, oftwel net alsof de ketting een tandje over het kettingwiel heenslaat alvorens aan te grijpen".

Maar ik kan het het best omschrijven dat je gas geeft in de 2 en zodra hij begint te versnellen voel je een schok(je) in de aandrijving en het lijkt alsof hij een fractie van een seconde de aandrijving geheel kwijt is. Vervolgens komt hij alsnog met een ruk erin en kan je verder accelereren. In een later stadium gaat hij dit herhalen, dus meerdere schokken achter elkaar en moet je echt van het gas af om het rukken te stoppen.

Hoe het te voorkomen is weet ik niet, veel Yamaha's hebben er last van maar nog veel meer Yamaha's hebben het nooit, 't zal wel aan de manier van schakelen liggen.

Maar het is vrijwel altijd de 2, niet zo verwonderlijk omdat bij het schakelen van 1 naar 2 het snelheidsverschil wat overwonnen moet worden tussen de nokken het grootst is.

Even een indicatie van de prijzen bij een FZR600R: Schakelvork ±35,- , tandwiel ±75,- en een schuiftandwiel ±105 a 110,-. Met een pakkingset van 100 euro erbij praat je over ongeveer 320 euro aan materiaalkosten.

Moet je alleen nog iemand vinden die het spul erin bouwt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan