Startmotor kapot(?)

16 apr 2023
9
0
Dag allen,

Ik heb vandaag heerlijk gereden (is bijna niet te geloven als je naar het weer kijkt), en mijn motor deed het nog op en top vanochtend. Maar als ik mijn motor nu wil starten, dan hoor ik alleen een *klik* en dan start hij niet. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Ik denk zelf de startmotor, alleen ik heb totaal geen technische kennis.

Motor is een KTM Duke 125 uit 2015 met 21.5Dkm

Alvast bedankt,

Carsten
 
startermotor is van ijzer. die ram je niet kapot met een rubberen hamer...... echt niet. die dingen zijn 200 gram zwaar?
1699968541009.png
 
Rij per dag ongeveer 70 km per dag. 2 keer starten. Maar als je elke keer 10 km rijdt (of 5 plekken per dag bezoekt, das minimaal 5 keer starten, das 5 keer zoveel als ik) en dat een rit noemt dan start je toch veel vaker dan ikke.

Dus gaat het ook wel sneller op nie? Makkelijke rekensom. Afstand gereden zegt nog niet alles.
Edit: Door technische foutjes kan het veel eerder kapot:
https://www.r1-forum.com/threads/starter-motor-drawing-too-much-current.628357/

Quote:
Hi Andrew,

No typo my friend.. Sadly I really do only have approx 3,000 miles on my R1! :frown2: I am baffled as you are, as I had a 2008 R1 with 40,000 miles with original starter + brushes, original clutch, etc. No issues till around 35,000 miles... Then the real problems happened - magnets in the alternator melted and ended up in my engine (as it seems Yamaha uses shitty glue). The engine had to be opened, cleaned, alternator replaced and it cost me circa £2,000. I always looked after that bike too so that was a horrible experience.

I guess it all comes down to pot luck... And manufacturers cutting corners. :frown2:

Previous bikes ZX6R, Aprilia RS250, Aprilia RS125 no issues at all. I love Yamaha, but the whole "amazing build quality" the magazines talk about is a joke reading some of the experiences in this forum (along with mine.) It seems Honda or BMW S1000RR has the best reliability of all?

I'm new to this forum and really appreciate the input, feedback and suggestions. 0 :smile2:
 
Laatst bewerkt:
Rij per dag ongeveer 70 km per dag. 2 keer starten. Maar als je elke keer 10 km rijdt (of 5 plekken per dag bezoekt, das minimaal 5 keer starten, das 5 keer zoveel als ik) en dat een rit noemt dan start je toch veel vaker dan ikke.

Dus gaat het ook wel sneller op nie? Makkelijke rekensom. Afstand gereden zegt nog niet alles.
Edit: Door technische foutjes kan het veel eerder kapot:
https://www.r1-forum.com/threads/starter-motor-drawing-too-much-current.628357/
*blablabla*

In dat topic wat je citeert hebben ze de borstels vervangen maar is het probleem nog steeds niet opgelost. Er staan geen foto's in dat topic van de betreffende borstels dus of ze nou echt versleten waren weten we helemaal niet.

Ook weten we niet of de motor waar DIT topic over gaat korte ritten gemaakt heeft, dat verzin jij.
 
Hey Carsten,
Ik heb een probleem met mijn gloednieuwe PME motor en ik zag dat jij dit ook had. zou je mij hiermee kunnen helpen? Zag dat je in de albert heijn in Doetinchem werkte. ik ben best bereid langs te komen.
MVG,
Erik
 
Ik weet niet wat een PME motor (automotor?) is maar als die gloednieuw is zou ik lekker terug gaan naar waar je de motor vandaan hebt, je hebt garantie mag ik hopen (niet onaardig bedoelt). En voor zover ik kan lezen is het probleem of nog niet opgelost of de oplossing niet gedeeld hier. :)
 
Ik weet niet wat een PME motor (automotor?) is maar als die gloednieuw is zou ik lekker terug gaan naar waar je de motor vandaan hebt, je hebt garantie mag ik hopen (niet onaardig bedoelt). En voor zover ik kan lezen is het probleem of nog niet opgelost of de oplossing niet gedeeld hier. :)
Topic heet startmotor kapot.

Een PME-motor verwijst mogelijk naar een Permanent Magnet Excited motor.
 
Dag allen,

knip

Ik denk zelf de startmotor, alleen ik heb totaal geen technische kennis.

knip

en:

Hey Carsten,
Ik heb een probleem met mijn gloednieuwe PME motor en ik zag dat jij dit ook had. zou je mij hiermee kunnen helpen? Zag dat je in de albert heijn in Doetinchem werkte. ik ben best bereid langs te komen.
MVG,
Erik

TS is niet technisch, er is geen terugkoppeling in dit topic dat er ook maar iets is opgelost. Zal vast gezellig worden bij de AH, maar of dat tot meer leidt dan boodschappen halen (vergeet je bonuskaart niet :P), ik ben benieuwd ;).
 
Graag gedaan :t . Hoop dat jullie beide weer snel een rijdende motor hebben :Y.
Overigens kan je voor vragen waar je verder geen anderen in wil betrekken (het is tenslotte een open forum) ook een privé bericht sturen, mits dit in je profiel open staat als optie.
 
Beste Erik,

Ik heb toevallig ook een PME motor. Klinkt als een probleem met de stuurbekrachtiging. Vaak helpt het om hier op te rammen met een rubberen hamer. Hoop dat het snel is opgelost.

P.S. Ik vind het niet leuk dat mensen hier niet serieus reageren op problemen met een PME-motor. Jammer om te zien dat jullie zogenaamde motorfans/kenners duidelijk niks weten van motors.
eindelijk iemand die er wat van weet. zullen we samen verhaal halen bij appie in Doetinchem. Ik vind de manier van elkaar helpen hier zwaar beneden pijl. ik probeer gewoon hulp te krijgen maar blijkbaar niemand met enig gevoel voor sympathie. Verschrikkelijk dit. Fijn om te zien dat er wel iemand is die wilt helpen.
met teleurstellende groeten,
Erik
 
Terug
Bovenaan Onderaan