Motor importeren uit Amerika met lage dollarkoers?

gr1000

MF'er
19 nov 2007
189
0
heeft er iemand ervaring met importeren van een motor buiten EU landen met name amerika, aangezien de lage dollar koers ???
 
Nee, daar heb ik geen ervaring mee.

Weet enkel van een kennis, dat ie destijds een Harley uit de VS had gehaald en deze via Duitsland de Nederlandse weg op heeft gekregen.
 
Niet met motoren en/of het importeren zelf, wel met auto(onderdelen). Om je een rekenvoorbeeldje te geven:

(((Aanschafprijs + transportkosten) x dollarkoers) + 4.5% invoerbelasting) + 19% btw) + bpm + bijkomende kosten als keuren, kenteken, evt. aanpassen aan europeses/nederlandse richtlijnen

Dus bij en motor van 10.000 dollar met 2.000 dollar transportkosten:

10.000 + 2.000 = 12.000
12.000 x 0,635 = 7.621 (huidige koers volgens gwk)
7.621 x 1.24355 = 9.477 (1.24355 = de belastingen 4.5% en 19%, idd belasting over belasting )

BPM (20,7% van de netto cataloguswaarde verminderd met 224 euro) is even tricky want die berekenen ze over de netto cataloguswaarde zoals die in nederland geldt. Dus niet over de cataloguswaarde in het land van aanschaf.
Laat ik daarvoor een fictieve cataloguswaarde van 12.500 euro nemen.

(12.500 x 20,7%) -224 = 2363,50

9.477 + 2363,50 = 11.840,50 (+ nog je bijkomende kosten.)

Dus kun je (ongevéér) stellen dat de aanschafprijs in dollars de uiteindelijke prijs in euro's is.
 
Laatst bewerkt:
'MOTOR IMPORTEREN UIT AMERIKA' > 'Motor importeren uit Amerika met lage dollarkoers?'

Niet schreeuwen in topictitels.
 
allemaal mensen die zodra ze een vraag hebben het gelijk op een willekeurig forum pleuren en daarna nooit meer terugkomen.....ipv de zoek functie te gebruiken.
 
Niet met motoren en/of het importeren zelf, wel met auto(onderdelen). Om je een rekenvoorbeeldje te geven:

(((Aanschafprijs + transportkosten) x dollarkoers) + 4.5% invoerbelasting) + 19% btw) + bpm + bijkomende kosten als keuren, kenteken, evt. aanpassen aan europeses/nederlandse richtlijnen

Dus bij en motor van 10.000 dollar met 2.000 dollar transportkosten:

10.000 + 2.000 = 12.000
12.000 x 0,635 = 7.621 (huidige koers volgens gwk)
7.621 x 1.24355 = 9.477 (1.24355 = de belastingen 4.5% en 19%, idd belasting over belasting )

BPM (20,7% van de netto cataloguswaarde verminderd met 224 euro) is even tricky want die berekenen ze over de netto cataloguswaarde zoals die in nederland geldt. Dus niet over de cataloguswaarde in het land van aanschaf.
Laat ik daarvoor een fictieve cataloguswaarde van 12.500 euro nemen.

(12.500 x 20,7%) -224 = 2363,50

9.477 + 2363,50 = 11.840,50 (+ nog je bijkomende kosten.)

Dus kun je (ongevéér) stellen dat de aanschafprijs in dollars de uiteindelijke prijs in euro's is.
Scheelt toch een heleboel met de 12.500 x (1+0.207+0.19) = €17,462 die je in NL kwijt zou zijn.
 
allemaal mensen die zodra ze een vraag hebben het gelijk op een willekeurig forum pleuren en daarna nooit meer terugkomen.....ipv de zoek functie te gebruiken.

Ja en dat moet kunnen bij een openbaar forum vind ik.

Moet je dan eerst dikke maatjes worden om te mogen replyen?
Ten tweede, je hoeft niet te reageren.

Als ik al dagenlang naar iets google en plots kom ik bij een goedlopend forum uit. Dan is mijn eerste reactie: daar vragen. Wees blij dat je jezelf eerst moet aanmelden, dit verhoogt de drempel nog enigszins.
 
sorry voor de dubbele post is me eerste x en ik wou alleen informatie maar nog bedankt voor je commentaar. thnx IMAV voor je info , scheelt wel wat met een gsx-r1000 die hier een 15.000 en $11,499.00* daarzo ...
 
weet niet of het voor amerika ook geldt, maar een motor van 6 maanden oud en/of minstens 6k op de teller geldt de bpm niet meer (of iets dergelijks)....
In andere topics heb ik zoiets gelezen.. (geloof motor uit duitsland halen). :)
 
Jawel, aan die BPM ontkom je niet. Probleem als de motor nieuw is (minder dan 6000 km gereden of jonger dan 6 maanden), dan moet je over het aankoopsbedrag nog extra 19% BTW betalen.

Vergeet ook niet dat alle amerikanen geen BTW/Tax gebruiken in hun prijs van hun producten. Dus als er staat dat een motor $ 10.000 kost, dan komt er nog tax bij van die staat!! Elke staat hanteert een ander tax tarief, maar dat zal rond de 5 tot 9% liggen. Er zijn zelfs 2 of 3 staten die geen tax hebben.
 
Jawel, aan die BPM ontkom je niet. Probleem als de motor nieuw is (minder dan 6000 km gereden of jonger dan 6 maanden), dan moet je over het aankoopsbedrag nog extra 19% BTW betalen.

Vergeet ook niet dat alle amerikanen geen BTW/Tax gebruiken in hun prijs van hun producten. Dus als er staat dat een motor $ 10.000 kost, dan komt er nog tax bij van die staat!! Elke staat hanteert een ander tax tarief, maar dat zal rond de 5 tot 9% liggen. Er zijn zelfs 2 of 3 staten die geen tax hebben.

Die 'tax' geldt niet bij export.
 
Bij import uit Amerika komt er altijd 19% BTW bij en invoerrechten naast de BPM!
 
Laatst bewerkt:
Scheelt toch een heleboel met de 12.500 x (1+0.207+0.19) = €17,462 die je in NL kwijt zou zijn.

Hij heeft toch al gesteld dat de 12.500 de cataloguswaarde is in EURO's. De totale kosten voor import van 11.840,50 zal dan ook in EURO's bedoeld zijn. De conclusie van iMav is dus dat je de prijs in Dollars (incl verzending) 1 op 1 kan omrekenen naar Euro's bij import naar Nederland en dat import dus onzin is als het maar een fractie scheelt met de Nederlandse catalogusprijs als je daar ook nog allemaal import en kenteken toeren voor moet uithalen.
 
Toen een jaar of 15 jaar geleden de $ koers ook lekker laag was zijn de gebruikte en overjarige nieuwe motoren met containers vol uit de VS en Canada naar NL gekomen.

Toen ik met m'n 400 Maxim door de VS getourd was heb ik hem ook in New York op de boot gezet. Invoeren en op kenteken krijgen was toen vrij eenvoudig, al zou het me niet verbazen dat de papierwinkel in 16 jaar flink gegroeid is (conformiteitsverklaring, emissietesten en weet ik wat niet meer).

full


Verschil is dat toen gebruikte motoren in NL bloedjeduur waren terwijl ze aan de andere kant van de vijver een flinke afschrijving hadden. Nu zijn gebruikte brommers in NL nog steeds niet goedkoop maar ik het het idee dat er in elk geval iets van een normale afschrijving op zit.
 
Laatst bewerkt:
voor onderdelen loont het zich iig wel.
kan sommige onderdelen via de vs voor een fractie van europese prijzen krijgen.

ik denk echter wel dat de douna de komende tijd wel extra streng word met import uit de vs en landen die de dollar hanteren.
die lui daar zijn ook niet gek :+

maar als je een motor importeerd heb je geen garantie of een dealer waarop je kan terug vallen als er iets is....

ik denk dat de meerwaarde van die service bij een nieuwe motor in nederland wel wat mag kosten...
 
Van de RDW-site van vandaag:

Particuliere import motoren Japan en VS eenvoudiger

Zoetermeer, 6 november 2007
Sinds oktober 2007 is het mogelijk om motoren zonder Europese typegoedkeuring te importeren uit landen buiten de EU en de EVA-landen (Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein).

Omdat toch vastgesteld moet worden of deze motoren voldoen aan de Europese milieu- en veiligheidseisen moeten ze gekeurd of getest worden voor ze de weg op mogen.

Als het gaat om een fabrieksmatig geproduceerde motorfiets en deze wordt particulier geïmporteerd, dan kan een keuring bij de RDW worden aangevraagd en eenvoudig worden afgehandeld. De keuring en de testen worden uitgevoerd op het RDW-testcentrum in Lelystad. Daar kan de RDW goed vaststellen of de motor voldoet aan de Europese veiligheids- en milieueisen.

Ook personenauto’s en lichte bedrijfswagens
Het is al enige tijd mogelijk fabrieksmatig geproduceerde personenauto’s en lichte bedrijfswagens uit landen buiten de EU en EVA-landen direct via de RDW te laten registreren. Zo heeft de RDW sinds april 2006 bijna 300 auto’s gekeurd. Deze voertuigen kwamen voornamelijk uit de Verenigde Staten, Canada, Japan en soms uit het Midden Oosten. Zo’n 95% van de voertuigen passeerden in één keer de toelatingskeuring. De overige voertuigen moesten terug komen voor een herkansing vanwege problemen op het gebied van remmen of uitlaten.

Behoefte aan een eenvoudige keuring
Met deze nieuwe keuring komt de RDW tegemoet aan een behoefte in Nederland. Voorheen was directe import uit verre landen duur en een stuk lastiger. Dit vanwege de dure testprocedures die daarbij nodig waren. Daarom koos men voor een omweg via een ander EU-land, zoals Duitsland. Deze omweg is nu overbodig.

Met de nieuwe toelatingskeuring is de import uit landen buiten EU- en EVA-landen eenvoudiger geworden, zonder dat de milieu- en veiligheidseisen - waaraan voertuigen moeten voldoen zijn aangepast.

Kosten
De keuring duurt ongeveer een halve dag. De kosten van een keuring van een motorfiets zonder Europese typegoedkeuring bedraagt 552 euro (tarief 2007). Het keuren van een personenauto of lichte bedrijfsauto kost 952 euro. Voor het kentekenbewijs moet men aanvullend 46 euro betalen. De genoemde kosten zijn exclusief eventuele aanvullende tests en de aanschaf van kentekenplaten.
 
Ik heb het laatst een keer globaal uitgerekend voor een Z1000 maar kom uit na BPM BTW dat ik €8,- goedkoper uit ben. Reken daar de transport en importkosten bij en je bent nog duurder uit B|
Ze weten hier wel hoe ze je moeten naaien :(
 
Hmmm... ben wel benieuwd wat het gaat kosten als ik een Amerikaanse ZZR600 '07 importeer. Dat is nl hetzelfde model als wat hier in NL vroeger de ZX6R '00 en '01 was. Leuke 600cc sportmotor. Niet zo'n "ik zit dubbelgevouwen kramp te krijgen op m'n hypersportieve motor" model.

Kost daar 7.299 dollar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan