Knipperlichten branden alle vier tegelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

geenspam

Rookie
27 nov 2007
3
0
Handig als ik dacht te zijn heb ik zelf led verlichting ingebouwd in de knippers. Heel mooi in de vorm van pijlen die mijn gewenste richting aangeven. Natuurlijk doet het relais het niet goed, dus een nieuw relais aangeschaft die geschikt is voor leds (kwam ik achter dankzij dit forum, dank!!!).

Net het hele spulletje erin gezet en de L, B en E connector aangesloten en wat gebeurt er.... Of ik nu links of rechts aan wil geven, alle vier gaan ze knipperen (wel op een goede frequentie overigens).

Nu las ik ergens op dit forum dat een bepaald soort relais een foutje hebben dat ze alsnog een weerstand nodig hebben, maar mijn relais is van het merk Booster en niet dat "defecte merk".

Iemand een idee?
 
Oplossing
Kunstjes om, over bestaande installatie heen, lichtjes op halve sterkte te laten branden zou ik per geval denkelijk wel klaar krijgen met behulp van dioden; bij LED-pinkers moeilijker/kritischer dan bij gloeidraadpinkers maar bij gloeidraadpinkers door de grotere stromen weer meer warmte-ontwikkeling in de diodes.

Rekening houden dus met te verwachten stromen en ook voorzien in een koelplaatje.

Komt er een keer kortsluiting dan zal een diode meestal sneller klappen dan een zekering ....

Kort voorbeeldje van eigenschappen van silicium-dioden:

- een diode werkt als een ventiel voor stroom, met een kleine voorwaartse spanningsval
- over 1 diode ontstaat altijd tussen 0,6 en 1 Volt spanningsval, enigszins afhankelijk van de...
:^

Het branden van de 4 lampen heeft niets met een weerstand te maken. :N
Loop even het circuit na en zorg dat links en rechts gescheiden worden van elkaar.
Ik zou beginnen bij het relais. :+
 
Zoals ik het begrijp word er pas gekozen tussen links en rechts, na de knipperautomaat.

Schakelaar maar even nakijken, en checken dat je niet per ongeluk 2 draden bijelkaar hebt gehangen?

Bjorn
 
Zoals ik het begrijp word er pas gekozen tussen links en rechts, na de knipperautomaat.

Schakelaar maar even nakijken, en checken dat je niet per ongeluk 2 draden bijelkaar hebt gehangen?

Bjorn
bij de meeste modellen wel ja. (bmw en HD doen weer moeilijk)

maar zoals eerder aangehaald: beginnen vanaf het relais :Y
 
Hier waren al threads over.

Het lampje op je dashboard zal de oorzaak zijn, want dat is berekend op pinkers van groter wattage en zonder de drempelspanning van LEDS.

Meestal is dan de klassieke schakeling toegepast waarbij dat lampje geen eigen min-leiding heeft maar tussen de twee lampsecties in hangt, daarbij met zijn dan in verhouding klein verbruik "aarde makend door de koude lampen heen".

LEDS verbruiken zo weinig dat ze via het dashboardverklikkerlampje doorverbonden worden.

Haal het verklikkerlampje er even uit voor de proef.
 
Hier waren al threads over.

Het lampje op je dashboard zal de oorzaak zijn, want dat is berekend op pinkers van groter wattage en zonder de drempelspanning van LEDS.

Meestal is dan de klassieke schakeling toegepast waarbij dat lampje geen eigen min-leiding heeft maar tussen de twee lampsecties in hangt, daarbij met zijn dan in verhouding klein verbruik "aarde makend door de koude lampen heen".

LEDS verbruiken zo weinig dat ze via het dashboardverklikkerlampje doorverbonden worden.

Haal het verklikkerlampje er even uit voor de proef.


die Willem... grote kans dat hij nog gelijk heeft ook :Y
 
Hier waren al threads over.

Het lampje op je dashboard zal de oorzaak zijn, want dat is berekend op pinkers van groter wattage en zonder de drempelspanning van LEDS.

Meestal is dan de klassieke schakeling toegepast waarbij dat lampje geen eigen min-leiding heeft maar tussen de twee lampsecties in hangt, daarbij met zijn dan in verhouding klein verbruik "aarde makend door de koude lampen heen".

LEDS verbruiken zo weinig dat ze via het dashboardverklikkerlampje doorverbonden worden.

Haal het verklikkerlampje er even uit voor de proef.

Sjees, daar moet je ook maar op komen om daar te gaan zoeken. :X
 
Bedankt voor het meedenken. Ik had inderdaad al gezocht op dit forum maar enkel dat met die weerstanden gevonden. Ik heb overigens een Yamaha XJ600 diversion uit 95.

Ga het vanavond meteen proberen van de verklikker.
 
Als je slechts één controlelampje hebt, dan hééft ie gelijk ;)
Het is zelfs technisch bestaanbaar (maar kweenie of een griezel dat al gebouwd heeft) met 2 lampjes met elk een antiparallel-diode .....
====

Evengoed kan toch 1 lampje wel correct-blijvend zijn/worden geschakeld, indien het een eigen aardpunt heeft/krijgt en de pluskant met een "poortje" van 1 diode op R en 1 diode op L (staat ook ergens als remedie in de oude draadjes, dacht ik).

Maar voorlopig houd ik het op deze "klassieker", tot nader nieuws.
====

Op oude bromfietsen met alleenmaar wisselspanning hing ik wel een bruggelijkrichtcel tussen L en R en dan op plus en min van die cel een electronisch piepding.
Diodes werken op zich wel leuk, gewoon een ventiel voor stroom.
 
Laatst bewerkt:
Het is zelfs technisch bestaanbaar (maar kweenie of een griezel dat al gebouwd heeft) met 2 lampjes met elk een antiparallel-diode .....
====

Evengoed kan toch 1 lampje wel correct-blijvend zijn/worden geschakeld, indien het een eigen aardpunt heeft/krijgt en de pluskant met een "poortje" van 1 diode op R en 1 diode op L (staat ook ergens als remedie in de oude draadjes, dacht ik).

Maar voorlopig houd ik het op deze "klassieker", tot nader nieuws.
====

Op oude bromfietsen met alleenmaar wisselspanning hing ik wel een bruggelijkrichtcel tussen L en R en dan op plus en min van die cel een electronisch piepding.
Diodes werken op zich wel leuk, gewoon een ventiel voor stroom.

....ik was je na antiparallel-diode al kwijt :P...
 
Kunstjes om, over bestaande installatie heen, lichtjes op halve sterkte te laten branden zou ik per geval denkelijk wel klaar krijgen met behulp van dioden; bij LED-pinkers moeilijker/kritischer dan bij gloeidraadpinkers maar bij gloeidraadpinkers door de grotere stromen weer meer warmte-ontwikkeling in de diodes.

Rekening houden dus met te verwachten stromen en ook voorzien in een koelplaatje.

Komt er een keer kortsluiting dan zal een diode meestal sneller klappen dan een zekering ....

Kort voorbeeldje van eigenschappen van silicium-dioden:

- een diode werkt als een ventiel voor stroom, met een kleine voorwaartse spanningsval
- over 1 diode ontstaat altijd tussen 0,6 en 1 Volt spanningsval, enigszins afhankelijk van de sterkte van de erdoor lopende stroom; ik reken altijd met 0,7 en dat komt (kwam) vooral aardig uit omdat ik altijd voor alles weliswaar laagspannings-typen gebruikte (hoger dan 100V maakt alleen maar duurder en 30 of 50 gebruikte ik net zo vrolijk) maar graag vreselijk "overgedimensioneerde" typen, voor een bedrijfsstroompje van 10 Amp rustig een inzetten die (met voldoende koelplaatje) 50-Amp zou mogen hebben.
- wilde ik een voedingsspanning 5 Volt laten zakken dan pakte ik dus grofweg 7 diodes in serie (7x0,7=4,9)

Voorbeeld van hoe ik het bij gloeilamp-pinkers zou knoeien:

- maak een plus-verzorgingspunt. Dat punt moet wel flinke stroom mogen leveren en ik zou dat zó forceren:
- 1 diode met de anodekant aan plus grootlicht
- 1 diode met de anodekant aan plus dimlicht
- de kathode-kanten van de diodes aan elkaar verbinden, die zijn samen je werk-plus waaraan de rest komt te hangen

- sluit vanaf je werk-plus naar elk lampje dat "aan" moet blijven over de bestaande schakelarij heen, een diode (met de "kathode-"kant aan het lampje, anders geen licht).
De lampjes zullen nu op nagenoeg volle sterkte branden maar "zien" ELKAAR niet.

Nu het verder verlagen van de spanning: de lampjes-dioden van de werk-plus losmaken maar wel aan ELKAAR laten zitten; tussen die knoop en de werk-plus een stuk of 7 dioden als een kettinkje aanleggen, serie dus. Denk erom dat door dit kettinkje de opgetelde stroom zal lopen van alle verzorgde lampjes. Alle kathode-kanten moeten stroomsgewijs "wijzen" naar de pinkers, anders geen licht.
Denk er ook om dat door de verlaagde spanning niet veel stroom wordt bespaard want minder hete lampen verlagen hun inwendige weerstand (PTC) dus bij halve spanning kunnen ze makkelijk iets van 80% van de nominale stroom trekken (schat ik; jammer genoeg nooit nagemeten) máár de lichtsterkte ligt een stuk lager want ze gaan dan van witgloeiend naar geler/roodachtiger gloeiend.

Diodes bestaan in nogal wat modellen en vooral de types die dikke stromen kunnen doorstaan hebben vaak een metalen huisje, dat tevens 1 van de aansluitingen is. Om die op een koelplaat te monteren zit er gewoonlijk een mica(-achtig) isolatie-ringetje of -plaatje bij, zodat de koelplaat geen dingen electrisch doorverbindt. Net als bij kracht-transistors en bij een CPU van een computer wordt daar het liefst ook koelpasta tegenaan gebruikt.

In een electronica-onderdelenwinkel zijn laagspanningsdioden voor forse stromen vaak gunstig geprijsd in aanbiedingen; je vraagt niet naar een type maar zegt bijvoorbeeld: ik ga er 12 Volt doorheensturen maar wel flink wat Ampères; dan begrijpt de verkoper die meestal zelf techneut of minstens knutselaar is, het meteen en denkt mee.

Het gebruik van een kettinkje dioden voor spanningsverlaging heeft boven weerstanden het grote voordeel dat als er 1 lampje wegvalt of je knutselt er iets achter met wisselende lampjes-aantallen ingeschakeld, de lichtsterkte per lampje hoegenaamd niet zal veranderen want de "drempel" in een diode is zo goed als constant.

Ik heb op Net gezocht, maar zie nergens meer de oude vertrouwde opsommingen en type-afbeeldingen van winkels of groothandelaren, kan dus niet linken naar plaatjes/typen/modellen.

Meestal is de kathode-aansluiting de gemerkte of afgeplatte zijde van de diode; in schema's is het de streep (symbool driehoekje met punt tegen midden van streep) en dat symbooltje staat ook wel tamelijk vaak op de diode afgedrukt. Ook wel eens: letter k.

circ_diode.gif


Maar denk eerst goed na of het je al de knutsel-inspanningen èn nieuwe gevoeligheden/foutmaakkansen wel waard is; electronica is stiekem en geniepig spul, kan prachtig werken zolang alles goed blijft maar hapert er iets dan zoek je je wel gek.
 
Oplossing
Nee, misverstand; ik bedoelde, binnen een GLOEIpinkerschakeling, een SERIEschakeling van 2 lampjes tussen L en R, zonder "aardverbinding" en dan elk van de 2 lampjes antiparallel (gerekend vanuit de gewenste brandstroom-richting) overbrugd door een diode; een uitbreidingsvariant op de KLASSIEKE door-de-koude-lamp-heenbrand-schakeling dus. De diode laat dan per lampje de ONGEWENSTE impuls voorbijgaan naar het andere lampje (L, R).
 
Hier waren al threads over.

Het lampje op je dashboard zal de oorzaak zijn, want dat is berekend op pinkers van groter wattage en zonder de drempelspanning van LEDS.

Meestal is dan de klassieke schakeling toegepast waarbij dat lampje geen eigen min-leiding heeft maar tussen de twee lampsecties in hangt, daarbij met zijn dan in verhouding klein verbruik "aarde makend door de koude lampen heen".

LEDS verbruiken zo weinig dat ze via het dashboardverklikkerlampje doorverbonden worden.

Haal het verklikkerlampje er even uit voor de proef.
bedankt Willem1940, probleem opgelost!
 
Bedankt voor het meedenken. Ik had inderdaad al gezocht op dit forum maar enkel dat met die weerstanden gevonden. Ik heb overigens een Yamaha XJ600 diversion uit 95.

Ga het vanavond meteen proberen van de verklikker.
Dan is je verklikkerlampje inderdaad je probleem.
Zelf ook ondervonden op mijn toenmalige Diversion. O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan