Verstralers blijft branden

Easygoing

Rookie
26 feb 2021
3
2
Hallo,
Een paar weken geleden een andere motor aangeschaft met verstralers van sw motech. Gisteren voor het eerst even aangehad en na uitschakelen bleef de linker branden. Is dat normaal? Uit voorzorg heb ik ze losgekoppeld maar misschien zou de lamp na enige tijd zijn uitgegaan?
 
Zet er even bij om welke motor het gaat.
In sommige gevallen is het mogelijk extra verlichting zodanig aan te sluiten/instellen.
Dat deze na een x aantal seconden pas uit gaan.
Dat de rechter uit gaat en de linker niet is wel vreemd.
Even de bedrading na-lopen of er ergens iet verkeerd is aangesloten
 
Sommige accessoire-aansluitingen houden nog eventjes spanning na uitzetten contact, o.a. BMW heeft daar een handje van. Je zou natuurlijk de stoute schoenen aan kunnen trekken en een paar minuten wachten om te kijken of hij ook uitgaat… Wat kan je gebeuren?

Netjes is het niet en dat er 1 aanblijft en de ander uitgaat, doet vermoeden dat er creatief gebeund is. In ieder geval de moeite waard om het eens na te laten kijken.
 
De motor is een Honda Valkyrie. De lamp is toch zeker wel vijf minuten blijven branden voor ik ze loskoppelde van de accu. Het leek mij niet normaal. Ik laat er wel een keer naar kijken.
 
Maar er zitten 2 lampen op 1 relais. Dus plakkend relais is het sowieso niet
Dan ga je er vanuit dat het goed is aangesloten, onderschat de hobbyist niet ;)

Het is sowieso al raar dat wanneer ze parallel zijn aangesloten dat er eentje uitgaat en de andere niet, dat kan dan niet eens.
aanvulling:
Ik zie dat dit gelijk de eerste keer gebeurde.
Ga er maar vanuit dat het verkeerd aangesloten is.
@Easygoing zelf aangesloten? hoe heb je het bedraad/aangesloten?
 
Dan ga je er vanuit dat het goed is aangesloten, onderschat de hobbyist niet ;)

Het is sowieso al raar dat wanneer ze parallel zijn aangesloten dat er eentje uitgaat en de andere niet, dat kan dan niet eens.
aanvulling:
Ik zie dat dit gelijk de eerste keer gebeurde.
Ga er maar vanuit dat het verkeerd aangesloten is.
@Easygoing zelf aangesloten? hoe heb je het bedraad/aangesloten?
Er staat nergens dat er überhaupt een relais is gebruikt, daarbij zou een dubbelpolig relais er wel voor kunnen zorgen dat 1 van de 2 blijft branden.
 
Er staat nergens dat er überhaupt een relais is gebruikt, daarbij zou een dubbelpolig relais er wel voor kunnen zorgen dat 1 van de 2 blijft branden.
Nee, maar dat is wel normaal en beter bij aansluiting aparte verlichting.
Dubbelpolig relais, kan maar dat wordt bijna nooit gebruikt.
Maar we kunnen wel blijven gokken:

@Easygoing moet nu even met meer info komen, welke lampen/leds en hoe aangesloten.
 
Ehm.... Jij vroeg waarom dit relevant is. Moet je nu niet bijdehand gaan doen.
bravo.
maar ik zie nog steeds niet in wat LED hiermee te maken heeft. relais of geen relais.
je zegt zelf dat het door het lager stroomverbruik niet aan het relais zal liggen, terwijl een ingebrand relais nou net 1 van de oorzaken van dit probleem zou kunnen zijn .
leg jij het eens uit ? wat heeft LED er dan wel mee te maken ?
 
Laatst bewerkt:
bravo.
maar ik zie nog steeds niet in wat LED hiermee te maken heeft. relais of geen relais.
je zegt zelf dat het door het lager stroomverbruik niet aan het relais zal liggen, terwijl een ingebrand relais nou net 1 van de oorzaken van dit probleem zou kunnen zijn .
leg jij het eens uit ? wat heeft LED er dan wel mee te maken ?
Een ingebrand relais kan zeker de oorzaak van dit probleem zijn. Echter een relais brandt pas in als er (te) hoge stromen lopen. Met name het schakelen van hoge stromen, zeker als er sprake is van gelijkstroom. LED gebruikt echter zo weinig stroom dat dit effect niet snel zou optreden, vandaar dat het relevant is, of er LED-lampen of halogeen lampen gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:
vermits die lampen achteraf geplaatst zijn, kan niemand een antwoord geven op het probleem. daarvoor moet je eerst weten hoe ze ingeschakeld worden.
de eerste vraag moet dus niet zijn of het LED's zijn, maar hoe ze juist zijn aangesloten.
 
Mijn gokje, een of andere beunhaas heeft voor een van de verstralers een, naar het lijkt, geschakelde 12V gebruikt die daar niet voor bedoeld was. Gewoon de zooi loskoppelen en opnieuw aansluiten. Liefst met een relais rechtstreeks op de accu. Dat relais kan dan bijvoorbeeld door het grootlicht gestuurd worden of een aparte schakelaar.
 
Mijn gokje, een of andere beunhaas heeft voor een van de verstralers een, naar het lijkt, geschakelde 12V gebruikt die daar niet voor bedoeld was. Gewoon de zooi loskoppelen en opnieuw aansluiten. Liefst met een relais rechtstreeks op de accu. Dat relais kan dan bijvoorbeeld door het grootlicht gestuurd worden of een aparte schakelaar.
Wel graag een zekering tussen accu en relais.
 
Terug
Bovenaan Onderaan