Motor blijft hangen bij 3000 toeren.

21 dec 2023
29
11
Ik heb afgelopen week een Suzuki GS500E uit 1993 gekocht. De vorige eigenaar gaf aan dat als de motor warm was hij 3000 toeren liep en niet lager wilde. Nu heb ik al het nodige onderhoud gedaan( bougies, olie, kleppen gesteld, luchtfilter, spruitstuk oring, carbs synchroon gesteld en rubbers in de carburateur vervangen) echter is het probleem nog steeds aanwezig.

De motor loopt stationair goed en als je dan gas geeft boven de 3000/ 4000 toeren blijft hij daar hangen. Als je dan je koppeling een beetje laat opkomen zakt hij weer terug maar als je weer gas geeft blijft hij weer hangen. Soms schiet hij ook ineens naar de 3000 toeren zonder dat je gaf geeft. Hij blijft ook hangen tijdens het rijden. Ik heb alles goed aangesloten en de carburateur ook meerderemalen gecheckt. Heb remreiniger gepoten en heb geen valse lucht kunnen constateren. Ik heb wel de compressie gemeten en allebij de cilinders komen precies op 6,1 bar uit. Dat is erg laag maar omdat ze allebij precies op het zelfde afkomen snap ik het niet helemaal
Dan lijkt het me niet dat er een klep lek is want dan zouden de waarden wel anders moeten zijn. Mischien een lekken koppaking?

Pilot screw staat 2,5 slag open zoals standaard zou moeten.


Ik weet het nu ook niet meer mischien een van jullie wel


Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en voor de reacties.
 
Ik heb wel de compressie gemeten en allebij de cilinders komen precies op 6,1 bar uit. Dat is erg laag maar omdat ze allebij precies op het zelfde afkomen snap ik het niet helemaal
Heb je de gashendel volledig opengedraaid bij het testen?

Zo ja: nog een keer proberen met een andere compressiemeter, indien nog hetzelfde een beetje olie in de verbrandingskamer gooien, indien nog hetzelfde -> eerst de oorzaak zoeken voor je ook nog maar naar iets anders gaat kijken.
 
Als je een probleem zou hebben met compressie, dan loopt hij niet goed stationair, maar dat hij blijft hangen op 3000 toeren, zou niet weten hoe dat zou komen door slechte compressie.

Zoek het vooral in een gasklep welke niet goed dicht gaat. Iets mechanisch in de carburateur of de bediening ervan zou ik mijn geld op zetten.

Laat je ons weten wat je vind, ik vind het altijd leuk om te horen hoe je het opgelost.
 
Lage compressie kan er inderdaad voor zorgen dat je motor rare dingen gaat doen stationair, bijvoorbeeld blijven hangen in toeren. Meerdere malen meegemaakt, wel bij ééncilinders. Al is dat dan eerder als je compressie tussen de 3 en 6 bar gaat zitten. Maar probeer eerst ervoor te zorgen dat al de rest zeker in orde is zoals hierboven beschreven.
 
Gaat je gas bediening, kabel, handvat en de aansluiting op de carb goed soepel en hoe staat de stationair instelschroef? Kan je daar niets aan stellen.
Ja alles gaat soepel en je hoort het gas ook dicht vallen dus dat is het niet.
Als de motor koud is blijft hij 1200 toeren lopen maar zodra hij ook maat iets van warm is gaat het toeren tal naar 3/ 4000 toeren en als hij soms wel terug valt weer op 1500 . Als ik de schoef lager zet gast hij alsnog naar de 3000 en als hij dsn weer terug zakt valt hij uit. Dus denk niet dat dst het is
 
Zou de bobine sneller vonken? Dan lijkt het me dat jij heel slecht zou moeten lopen. Ik heb een stuk gereden en ik vond hem niet raar rijden naar het hoge toerental. Echter heb ik naast deze en een les motor geen goeie ervaring.
Ik kan me niet voorstellen dat dit ergens door ontsteking verklaard kan worden. Kijk nog eens of de gaskabel en schuiven/kleppen wel helemaal terugkomt en controleer choke op werking?
 
Heb je de gashendel volledig opengedraaid bij het testen?

Zo ja: nog een keer proberen met een andere compressiemeter, indien nog hetzelfde een beetje olie in de verbrandingskamer gooien, indien nog hetzelfde -> eerst de oorzaak zoeken voor je ook nog maar naar iets anders gaat kijken.
Dat heb ik niet gedaan wist niet dat dar moest. Ik ga het straks gelijk proberen of dat helpt.
 
Als je een probleem zou hebben met compressie, dan loopt hij niet goed stationair, maar dat hij blijft hangen op 3000 toeren, zou niet weten hoe dat zou komen door slechte compressie.

Zoek het vooral in een gasklep welke niet goed dicht gaat. Iets mechanisch in de carburateur of de bediening ervan zou ik mijn geld op zetten.

Laat je ons weten wat je vind, ik vind het altijd leuk om te horen hoe je het opgelost.
Ik ga verder zoeken maar heb gister de carb voor de 5x gecheckt en toen bleef de membraam hangen omdat de veer niet helemaal goed zat ofzo maar toen ik dat gefixt had was het probleem er nog steeds.
 
Lage compressie kan er inderdaad voor zorgen dat je motor rare dingen gaat doen stationair, bijvoorbeeld blijven hangen in toeren. Meerdere malen meegemaakt, wel bij ééncilinders. Al is dat dan eerder als je compressie tussen de 3 en 6 bar gaat zitten. Maar probeer eerst ervoor te zorgen dat al de rest zeker in orde is zoals hierboven beschreven.
Ik ga proberen de kop vaster te zetten mischien dat hij na 30 jaar wat losser is gaan zitten en dat hij daarom niet genoeg compressie heeft
 
Ik kan me niet voorstellen dat dit ergens door ontsteking verklaard kan worden. Kijk nog eens of de gaskabel en schuiven/kleppen wel helemaal terugkomt en controleer choke op werking?
Ja heb ik wel 5x gedaan en alles gaat terug en choke werkt ook gewoon. Ik ga straks effe compressie test effe opnieuw doen met gas open en kijken wat voor waarden ik krijg.
 
Standaard staan ze ontzettend arm afgesteld. Je zou om te kunnen proberen de pilot screws een rondje verder uit te draaien. En voor de duidelijkheid 1 slag is 360 graden. Bij die van mij heb ik er grotere stationair sproeiers ingestoken zodat de pilot screws weer op een normale aantal slagen uit gedraaid konden worden. (liep daarvoor ook beroerd stationair)
6 bar is inderdaad weinig maar omdat ze allebei hetzelfde zijn zou het ook aan de meter kunnen liggen... En inderdaad meten met gas vol open of nog liever zonder carbs.
 
Standaard staan ze ontzettend arm afgesteld. Je zou om te kunnen proberen de pilot screws een rondje verder uit te draaien. En voor de duidelijkheid 1 slag is 360 graden. Bij die van mij heb ik er grotere stationair sproeiers ingestoken zodat de pilot screws weer op een normale aantal slagen uit gedraaid konden worden. (liep daarvoor ook beroerd stationair)
6 bar is inderdaad weinig maar omdat ze allebei hetzelfde zijn zou het ook aan de meter kunnen liggen... En inderdaad meten met gas vol open of nog liever zonder carbs.
De pilot screw staat nu 3,5 slag open want dat had ik ook geprobeerd maar geen geluk helaas. Ja dat dat zou best kunnen was geen duur ding maar iemand schreef ook dat je gas open moet en dat had ik niet dus ik probeer dat eerst en als dat niks veranderd leen ik er wel eentje.
 
Als de carbs synchroon staan en je geen valse lucht hebt vermoed ik dat het stationaircircuit nog niet goed open is.
Heb je de stationairmengselschroeven en stationairsproeiers uit de carbs gehad en alles doorgeblazen en gecheckt of alles open is?
Let op dat bij de mengselschroeven een veertje, een metalen ring en een rubber o-ring aanwezig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als de carbs synchroon staan en je geen valse lucht hebt vermoed ik dat het stationaircircuit nog niet goed open is.
Heb je de stationairmengselschroeven en stationairsproeiers uit de carbs gehad en alles doorgeblazen en gecheckt of alles open is?
Let op dat bij de mengselschroeven een veertje, een metalen ringen en een rubber o-ring aanwezig zijn.
Ja en vervangen allemaal
Het membraam zag er goed uit maar ik check hem nog een wel een keertje voor de zekerheid. Maar zijn deze symptomen passend bij een lek membraam?
 
Terug
Bovenaan Onderaan