Motor stottert bij 7500 toeren.

Meton66

Rookie
12 jul 2023
19
10
Hallo iedereen,

Ik heb wat hulp nodig bij het diagnosticeren van een probleem met mijn motorfiets. Het is een Honda CB600S Hornet 2003, en recentelijk begon het te stotteren rond de 7500 toeren. De totale toerentallen die de motor kan bereiken is 13000, maar zodra ik rond de 7500 kom, begint de motor merkbaar te haperen. Het maakt dan niet uit in wat voor versnelling de motor is.

Eerder had ik een probleem waarbij de motor niet harder ging dan 180 km/u en als ik dan extra gas gaf, ging de motor langzamer en bleef hangen rond de 170. Dit gold ook toen ik een versnelling lager ging (5e versnelling). Sindsdien heb ik een carburateur reiniger additief heb gebruikt, wat enige verbetering heeft gebracht (de motor stottert niet meer op hoge snelheden en beter gasresponse), maar het probleem bij 7500 toeren blijft. Het lijkt een gevoel te geven alsof het zich inhoudt.

Graag zou ik willen weten wat voor stappen ik moet doorlopen om mijn probleem te diagnosticeren, ik heb de motor ongeveer 3 weken in bezit. Zou een zachte val naar rechts iets te maken kunnen hebben?

Heeft iemand dit soort probleem eerder meegemaakt, of heeft iemand suggesties voor wat ik verder kan proberen? Alle input wordt zeer op prijs gesteld.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
en recentelijk begon het te stotteren rond de 7500 toeren.
is er iets aan de motor gewijzigd wat dit kan verklaren of trad het spontaan op?

Eerder had ik een probleem waarbij de motor niet harder ging dan 180 km/u en als ik dan extra gas gaf, ging de motor langzamer en bleef hangen rond de 170. Dit gold ook toen ik een versnelling lager ging (5e versnelling).
Klinkt mij als een brandstof tekort, zit er een benzinefilter in de tank/benzineleiding, misschien deze eens vervangen. Controleren of er geen vacuumlek is als je een vacuumgestuurde benzinekraan hebt.
 
is er iets aan de motor gewijzigd wat dit kan verklaren of trad het spontaan op?


Klinkt mij als een brandstof tekort, zit er een benzinefilter in de tank/benzineleiding, misschien deze eens vervangen. Controleren of er geen vacuumlek is als je een vacuumgestuurde benzinekraan hebt.
Naar mijn weten is er niet iets gewijzigd. De verkoper gaf aan dat de motor aan het begin van het jaar de motor een kleine beurt heeft gehad.

Dank voor uw suggestie, ik zal eens een kijkje nemen.
 
Nog een update: het bleek dat mijn brandstoftank vervuild was geraakt, want het probleem kwam weer terug. Nadat de tank gereinigd werd, reed de motor weer naar behoren.
Wat zat er dan in de tank?
Roest? Verf? Water?
Nu wil ik het weten ook😁

Nog een kleine tip voor als je een indenticiele rijder bent,
Lees eens wat over e10….
 
Het gekke is bij de koop werd er duidelijk tegen mij gezegd dat ik E10 moest tanken omdat de motor tot een carburateur beschikt. Ik heb daardoor sowieso alleen maar euro 98 getankt in Nederland en in Duitsland En benzine is niet eens zo heel duur want ik rij wekelijks maximaal 150 km.

Ik heb begrepen dat het chemisch rook vanwege de additieven die ik had toegevoegd op advies van de verkoper waar ik hem toen had gekocht. En dat het daardoor het probleem dus erger maakte voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan