Motor blijft hangen bij 3000 toeren.

21 dec 2023
29
11
Ik heb afgelopen week een Suzuki GS500E uit 1993 gekocht. De vorige eigenaar gaf aan dat als de motor warm was hij 3000 toeren liep en niet lager wilde. Nu heb ik al het nodige onderhoud gedaan( bougies, olie, kleppen gesteld, luchtfilter, spruitstuk oring, carbs synchroon gesteld en rubbers in de carburateur vervangen) echter is het probleem nog steeds aanwezig.

De motor loopt stationair goed en als je dan gas geeft boven de 3000/ 4000 toeren blijft hij daar hangen. Als je dan je koppeling een beetje laat opkomen zakt hij weer terug maar als je weer gas geeft blijft hij weer hangen. Soms schiet hij ook ineens naar de 3000 toeren zonder dat je gaf geeft. Hij blijft ook hangen tijdens het rijden. Ik heb alles goed aangesloten en de carburateur ook meerderemalen gecheckt. Heb remreiniger gepoten en heb geen valse lucht kunnen constateren. Ik heb wel de compressie gemeten en allebij de cilinders komen precies op 6,1 bar uit. Dat is erg laag maar omdat ze allebij precies op het zelfde afkomen snap ik het niet helemaal
Dan lijkt het me niet dat er een klep lek is want dan zouden de waarden wel anders moeten zijn. Mischien een lekken koppaking?

Pilot screw staat 2,5 slag open zoals standaard zou moeten.


Ik weet het nu ook niet meer mischien een van jullie wel


Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en voor de reacties.
 
Als een stationair sproeier verstopt zit, dan zou hij niet stationair willen lopen en zou je het stationair toerental moeten opdraaien tot de hoofdsproeier in bedrijf komt. Ik denk dat de luchtmengselschroef dan geen effect meer heeft. Maar die heeft bij jou wel effect. Mijn conclusie zou dan zijn: de stationair sproeier zit niet verstopt.

Als de ontsteking oorzaak zou zijn (bijvoorbeeld te veel voorontsteking bij lage toerentallen) dan zou je het stationair toerental op moeten schroeven tot het toerental past bij de voorontsteking.
Misschien is dat een mogelijke oorzaak.

Valse lucht (mijn eerste verdenking) had je al gecheckt. Het zou nog kunnen dat hij langs de gasbuis intern valse lucht trekt.

Wat ook nog zou kunnen is dat de gaskabel zo stroef loopt dat de gasklep in de carburateur een beetje open blijft staan. Als je gas dicht doet.

Ik hoop dat mijn ideeën iets toevoegen. Succes.
 
Als een stationair sproeier verstopt zit, dan zou hij niet stationair willen lopen en zou je het stationair toerental moeten opdraaien tot de hoofdsproeier in bedrijf komt. Ik denk dat de luchtmengselschroef dan geen effect meer heeft. Maar die heeft bij jou wel effect. Mijn conclusie zou dan zijn: de stationair sproeier zit niet verstopt.
Enige wat je daar nog mist is dat het stationair circuit ook vervuild kan zijn. Het is bij carburateurs niet net als injectie dat het er in 1x mee op houdt.

Dus nogmaals: degelijk schoonmaken met ultrasoon, dat komt in alle kanaaltjes. Daarna begin je pas met een schone lei.
 
Als een stationair sproeier verstopt zit, dan zou hij niet stationair willen lopen en zou je het stationair toerental moeten opdraaien tot de hoofdsproeier in bedrijf komt.
neen, de opening naald/buis is kleiner dan de opening van de hoofdsproeier. de hoofdsproeier opening wordt pas groter vanaf 3kwart gasopening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan