Motor blijft benzine lekken bij luchtfilter

mobell

MF'er
17 sep 2010
48
6
Eerbeek
Hallo
Wie weet wat het kan zijn. Mijn motor suzuki gs850 blijft benzine lekken bij luchtfilter. Eerst dacht ik de benzinekraan en daarom een nieuwe gekocht. Dit ging 3 dagen goed en nu gaat hij ook weer lekken. Wat opvalt is dat de benzinekraan blijft stromen, ook als de motor uit is, eigenlijk altijd de pri stand dus. Hij zou toch dicht moeten gaan door de vacuüm werking?
De carburateur is ultrasoon gereinigd en de motor loopt heel erg mooi en goed, maar ik weet niet waar ik nu verder moet zoeken.
Wat me wel opviel is dat de vorige eigenaar een extra benzinekraantje had in de slang, dus waarschijnlijk had hij het probleem ook.
Wie heeft een idee?
 
Ter vergelijk:
De keukenkraan lekt en als je de hoofdkraan dichtdraait houdt het op met druppelen.
Nu is de hoofdkraan ook lek dus zetten we er nog een kraantje tussen.

Succes.

Natuurlijk is vervangen door een goed werkend kraantje het mooist, als er maar iets is wat goed afdicht want op de vlotternaalden kun je niet vertrouwen. Een extra kraantje heeft wel een no-nonsense gehalte , daar kan ik wel waardering voor hebben. Het is denk ik goedkoop, weinig werk en het functioneert goed dus Mobell kan weer rijden (terwijl wij hier nog ruziën _O- ).
 

Bijlagen

  • download.jpeg
    download.jpeg
    11,1 KB · Weergaven: 12
Natuurlijk is vervangen door een goed werkend kraantje het mooist, als er maar iets is wat goed afdicht want op de vlotternaalden kun je niet vertrouwen. Een extra kraantje heeft wel een no-nonsense gehalte , daar kan ik wel waardering voor hebben. Het is denk ik goedkoop, weinig werk en het functioneert goed dus Mobell kan weer rijden (terwijl wij hier nog ruziën _O- ).
Precies het cirkeltje komt steeds weer rond, pagina na pagina ;)
 
Natuurlijk is vervangen door een goed werkend kraantje het mooist, als er maar iets is wat goed afdicht want op de vlotternaalden kun je niet vertrouwen. Een extra kraantje heeft wel een no-nonsense gehalte , daar kan ik wel waardering voor hebben. Het is denk ik goedkoop, weinig werk en het functioneert goed dus Mobell kan weer rijden (terwijl wij hier nog ruziën _O- ).
Ik niet.
De vlotters sluiten nog steeds niet goed af en de kraan lekt.

Overigens kan die kraan ook door de vacuumslang lekken en dan zit er weer benzine in het carter.

De op 1 na beste oplossing is om de tank leeg te houden.
 
De vlotternaalden in de carburateurs horen te voorkomen dat er zo veel benzine door kan stromen dat het je carter in loopt. De benzinekraan is voor sommigen een extra laag veiligheid. Ik weet niet wat de gebruikershandleiding er over zegt.

Bij jou werken beide systemen niet meer. Je hebt nu een tweede kraan gemonteerd maar zou je dat ook in je huis doen? Iedere keer voor- en nadat je de WC hebt doorgetrokken handmatig een aparte kraan bedienen om te voorkomen dat de boel overstroomt?
 
Bedankt voor alle reacties, maar helaas wordt het niet duidelijker voor mij. De motor loopt perfect en nu met tussenkraantje dicht bij stilstand ook totaal geen benzine lekkage meer dus is het nu toch opgelost zo?
Yeps, geen lekkage meer, de tussenkraan doet zijn werk, de motor loopt perfect, wat wil een mens nog meer!
Rijden en genieten!
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is wel opgelost maar de oorzaak niet. So what, als alles nu in orde is en de eigenaar met deze oplossing prima kan leven, waarom dan meer tijd en geld er in steken?

Voor het geval je vindt dat er een probleem in de vlotternaalden zit, stel nou dat het kraantje niet had gelekt, wie had dan geweten dat de vlotternaalden niet 100% afdichtten? Hoeveel motoren rijden er zo niet rond, moeten die allemaal dit gaan checken omdat ze anders misschien te rijk afgesteld zijn? En wat is 'te rijk'? De motor rijdt perfect aldus TS, dus hij loopt goed stationair, reageert goed op het gas en goed bij hogere snelheid, dus hoe kan iemand zeggen dat het niveau in de vlotterkamer te hoog staat en dat het mengsel te rijk is afgesteld. Dat is allemaal bangmakerij over de rug en portemonnee van TS.

Voor het geval dat je vindt dat er een probleem in het kraantje zit, dat lijkt mij ook. Is het bijvoorbeeld een klassieker die je graag zo origineel mogelijk wilt houden dat zou ik ook voor een goed kraantje gaan. Voor een motor die het gewoon dagelijks moet doen is een extra kraantje een prima oplossing. Misschien ooit nog eens naar kijken als je tijd en zin hebt of als je hem wilt verkopen zodat je misschien een beter prijs kunt vragen of als je het gehannes met het graaien naar dat extra kraantje zat bent enz. enz.

Naar aanleiding van je tweede zin ben ik benieuwd naar welke problemen je nog meer ziet.

@TS: gewoon gaan rijden, als de situatie verandert kun je altijd opnieuw kijken.
 
Het probleem is wel opgelost maar de oorzaak niet. So what, als alles nu in orde is en de eigenaar met deze oplossing prima kan leven, waarom dan meer tijd en geld er in steken?

Voor het geval je vindt dat er een probleem in de vlotternaalden zit, stel nou dat het kraantje niet had gelekt, wie had dan geweten dat de vlotternaalden niet 100% afdichtten? Hoeveel motoren rijden er zo niet rond, moeten die allemaal dit gaan checken omdat ze anders misschien te rijk afgesteld zijn? En wat is 'te rijk'? De motor rijdt perfect aldus TS, dus hij loopt goed stationair, reageert goed op het gas en goed bij hogere snelheid, dus hoe kan iemand zeggen dat het niveau in de vlotterkamer te hoog staat en dat het mengsel te rijk is afgesteld. Dat is allemaal bangmakerij over de rug en portemonnee van TS.

Voor het geval dat je vindt dat er een probleem in het kraantje zit, dat lijkt mij ook. Is het bijvoorbeeld een klassieker die je graag zo origineel mogelijk wilt houden dat zou ik ook voor een goed kraantje gaan. Voor een motor die het gewoon dagelijks moet doen is een extra kraantje een prima oplossing. Misschien ooit nog eens naar kijken als je tijd en zin hebt of als je hem wilt verkopen zodat je misschien een beter prijs kunt vragen of als je het gehannes met het graaien naar dat extra kraantje zat bent enz. enz.

Naar aanleiding van je tweede zin ben ik benieuwd naar welke problemen je nog meer ziet.

@TS: gewoon gaan rijden, als de situatie verandert kun je altijd opnieuw kijken.
Ik heb dat dus gehad met beide RG500's, ik kwam er achter dat de benzinekranen lekten, komt bij veel RG's voor, dus tussenkranen gemonteerd. Groot voordeel is nu dat ze veel beter willen starten, blijkbaar lieten de vlotters toch ook benzine door maar daar was niets van te merken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat dus gehad met beide RG500's, ik kwam er achter dat de benzinekranen lekten, komt bij veel RG's voor, dus tussenkranen gemonteerd. Groot voordeel is nu dat ze veel beter willen starten, blijkbaar lieten de vlotters toch ook benzine door maar daar was niets van te merken.
alleen bij de start was het dus wel te merken ...
vlotters horen niet te lekken. je kan het blijven negeren maar het blijft een feit.
met lekkende vlotters kan je nooit weten of het benzine nivo klopt. foto uit de GS850 manual :
gs850.png
 
Maar je weet dus niet of ze lekken, een goed werkende kraan of tussenkraan is essentieel.
Ik rij al jaren met tussenkranen op 3 van mijn motoren, nooit meer gestoord aan vlotters, gaat perfect zo!
 
Ik heb een keer een gratis GS500E gehad, zo'n motor waar je dan ook niks in wilt investeren. Die liep over als de motor uit stond, als de motor liep dan was er niks aan de hand en reedt die perfect dus ik deed er niets aan. Is het technisch correct? Nee. Werkte het in de praktijk? Ja. :9 Zou ik het weer zo doen bij een motor waar ik wat om geef? Nee.
 
Wat mij opvalt, er zijn recent wel vijf verschillende posts over lekkende kranen en het zijn allemaal Suzuki's, dat is wel bijzonder... Maar liever een euvel als dit dan iets wat diep in het blok zit oid :) (overigens had mijn kawa ooit een benzine lek via de vacuumslang dus daar komt het ook wel voor)
 
Ik heb 3 Suzuki's en alle3 met lekke kranen, opgelost met tussenkraantjes.
Bij de RG500 is het zelfs zo erg dat de specialisten de tussenkraantjes in het assortiment hebben.
 
Wat mij opvalt, er zijn recent wel vijf verschillende posts over lekkende kranen en het zijn allemaal Suzuki's, dat is wel bijzonder... Maar liever een euvel als dit dan iets wat diep in het blok zit oid :) (overigens had mijn kawa ooit een benzine lek via de vacuumslang dus daar komt het ook wel voor)
Suzuki’s, Kawa’s, Yamaha’s. Allemaal ouwe rommel met vacuüm kraantjes.
Gaan allemaal lekken…. Ouwe rommel :P :+

Ouwe hand bediende kraantjes ook (guzzi)
 
Wat mij opvalt, er zijn recent wel vijf verschillende posts over lekkende kranen en het zijn allemaal Suzuki's, dat is wel bijzonder... Maar liever een euvel als dit dan iets wat diep in het blok zit oid :) (overigens had mijn kawa ooit een benzine lek via de vacuumslang dus daar komt het ook wel voor)
Alle merken oudere motoren kunnen problemen krijgen met rubber wat in aanraking komt met moderne benzine, ik denk dat de rest gewoon de motor naar de dealer brengt. :P
 
Op deze motor zitten toch van die carburateurs met losse vlotternaald zittingen? Om die zittingen zit een O-ring die verdroogd en gaat lekken. Schoonmaken helpt niet, er moet een revisie setje in de carburateurs. En in de kraan. Hiermee wordt de dagwaarde van de motor overschreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan