Motor temperatuur blijft laag tijdens rijden

randelldb

Rookie
26 jul 2012
15
1
Hii,

Mijn cbr600f3 1996 word niet warm als ik op de snel weg rijd. De temperatuur meter loopt iets op zeg iets minder dan 1/4 van het bereik.
Als ik eenmaal van de snelweg af ben en wat rustiger rij dan loopt hij wel mooi op tot in het midden.
Ook als ik de motor even laat staan blijft de temperatuur mooi in het midden staan.

Nu vraag ik mij af of dit de thermostaat zou kunnen zijn, voor zover mijn kennis gaat is een defecte thermostaan helemaal niet op temperatuur komen of juist oververhitten.
Ook las ik dat mijn motor een thermovalve heeft maar ben niet bekend met de werking ervan.

Ik hoop dat iemand mij een beetje de goede richting in kan sturen om dit uit te zoeken.

Alvast bedankt,

mvg,

Randell
 
Ik heb de motor pas, en het leek mij niet helemaal kloppend. In mijn beleving was het de bedoeling dat de temperatuur redelijk stabiel bleef en niet snelweg rijden 1/4 temp en bij stil staan 1/2 temp maar ik kan het mis hebben
 
Als er geen temperaturen aangegeven staan in de schaalverdeling van dat metertje weet je eigenlijk helemaal niks.
Bij mijn Honda komt de meter nauwelijks uit de linker hoek, net boven het laagste streepje, toch is de motor netjes op temperatuur na een stuk rijden.
 
Als er geen temperaturen aangegeven staan in de schaalverdeling van dat metertje weet je eigenlijk helemaal niks.
Bij mijn Honda komt de meter nauwelijks uit de linker hoek, net boven het laagste streepje, toch is de motor netjes op temperatuur na een stuk rijden.
Aah zoo goed om te weten. Misschien maar een digitaal klokje aanschaffen om zeker te weten of het goed werkt.
 
Hii,

Mijn cbr600f3 1996 word niet warm als ik op de snel weg rijd. De temperatuur meter loopt iets op zeg iets minder dan 1/4 van het bereik.
Als ik eenmaal van de snelweg af ben en wat rustiger rij dan loopt hij wel mooi op tot in het midden.
Ook als ik de motor even laat staan blijft de temperatuur mooi in het midden staan.

Nu vraag ik mij af of dit de thermostaat zou kunnen zijn, voor zover mijn kennis gaat is een defecte thermostaan helemaal niet op temperatuur komen of juist oververhitten.
Ook las ik dat mijn motor een thermovalve heeft maar ben niet bekend met de werking ervan.

Ik hoop dat iemand mij een beetje de goede richting in kan sturen om dit uit te zoeken.

Alvast bedankt,

mvg,

Randell
Heb een F2 ( bijna hetzelfde als de F3 ) gehad en die meter lag ook bijna altijd links onderin. Bij stadsverkeer liep die iets verder op. Zo'n beetje als je omschrijft.
Niets aan de hand dus.
 
Bij mijn Transalp was het niet anders, meter kwam nauwelijks omhoog op de snelweg en bij lagere snelheden kwam hij wel hoger. Geen schaalverdeling dus het zei eigenlijk niks. Bij stationair draaien ging de ventilator na enige tijd wel draaien.

Zal bij TS zijn Honda niet anders zijn.
 
Bij mijn Transalp was het niet anders, meter kwam nauwelijks omhoog op de snelweg en bij lagere snelheden kwam hij wel hoger. Geen schaalverdeling dus het zei eigenlijk niks. Bij stationair draaien ging de ventilator na enige tijd wel draaien.

Zal bij TS zijn Honda niet anders zijn.
Zelfde bij mijn honda NTV van rond het bouwjaar van TS. Komt net aan uit de hoek, en bij iets langer stationair of stadsverkeer soms iets hoger. In de winter komt ie amper uit de hoek. Maar blok is prima warm, en koelventilator slaat ook gewoon aan. Ik zou me er niet druk om maken.
 
Ik heb een CBR600F4i en daar zit een digitale meter.
Dus kan zien dat bij flink doorrijden, 150-160 de temperatuur tussen de 76 en 80 zit.

Als je boven de 80 rijdt blijft de temperatuur contant op 86 graden.

Als je langzamer dan 50 gaat rijden loopt de temperatuur langzaam op naar 105 graden ongeveer.

Bij filerijden gaat de temperatuur verder omhoog tot een graad of 108 en dan slaat de ventilator aan. En die slaat weer af als de temperatuur onder de 105 komt.

Geen flauw idee waar dit zich op een naald zou bevinden, maar dit geeft wel de schommelingen weer.
Het is een rijwind verhaaltje.
 
Wat is een brandstof meter, dat reserve metertje wat aan gaat? _O-

Ho ho, vfr rc36/1 had een echte meter.. en lampje..

Meter geeft vol aan... tank ergens tussen vol en half vol
Meter geeft half vol aan tank niveau lager als de helft
Meter geeft bijna op aan.. "je gaat zo stilvallen"

Was trouwens wel op te lossen met een ander weerstand en wat buig-trek zaken aan de vlotter .

Varadero '00 , lampje aan.. " je hebt nog 50km .. als je geluk hebt ..." en wind mee.. en geen file

XL500 "huh" ? .. prut-prut = op reserve zetten... om er vervolgens achter te komen dat ie dat al stond... hoorde ik van een vriend.
prut-prut word dan hijg hijg van het duwen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan