Getik tijdens rijden

Stefanstr

Rookie
10 jun 2023
5
1
Goedemorgen alle,

Tijdens mijn laatste rit hoorde ik een getik (voor mijn gevoel uit het motorblok). Nu hoor ik de tik alleen als ik rij en meestal van zo'n 3000 toeren. bij stationair niet of als ik tijdens het rijden mijn koppeling indruk. Nu heb ik door andere forums besloten om toch mijn ketting en tandwielen te vervangen voor het geval dat dit de oorzaak was van het getik. Helaas was het getik er nog steeds bij het rijden. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Voor mijn gevoel kan het niet de nokkenasketting zijn aangezien ik het niet stationair hoor. hetzelfde geldt voor de kleppen.

Graag hoor ik of jullie ideeën hebben.

Ps: het gaat om een suzuki gs500e uit 1990
 
Nu hoor ik de tik alleen als ik rij en meestal van zo'n 3000 toeren. bij stationair niet of als ik tijdens het rijden mijn koppeling indruk.

Graag hoor ik of jullie ideeën hebben.

Even zo puur op wat jij schrijft, zou ik kijken naar bewegende onderdelen die alleen bewegen als je rijd en niet je koppeling indrukt...

Maar daar verder over nadenkend kan dat niet...
als de motor draait en je hebt je koppeling in, dan bewegen er onderdelen tot je koppeling.... daar zit volgens jou het geluid niet in.

Als je rijd, koppeling niet in, dan beweegt alles vanaf je koppeling tot en met je achterwiel ook.... en dan hoor je het geluid, maar als je je koppeling tijdens het rijden in knijpt, bewegen de onderdelen die in beweging waren terug tot aan de koppeling ook omdat die nu in beweging worden gezet door 't draaiend achterwiel.... (via de ketting, voortandwiel-as, die weer via je versnellingsbak aan je koppeling zit....)

--edit:
Ik heb deze 4 maanden geleden vervangen. dus dat zal het wel niet zijn.

Misschien niet goed vast gezet en hoor je iets los(zittend) trillen?
 
Even zo puur op wat jij schrijft, zou ik kijken naar bewegende onderdelen die alleen bewegen als je rijd en niet je koppeling indrukt...

Maar daar verder over nadenkend kan dat niet...
als de motor draait en je hebt je koppeling in, dan bewegen er onderdelen tot je koppeling.... daar zit volgens jou het geluid niet in.

Als je rijd, koppeling niet in, dan beweegt alles vanaf je koppeling tot en met je achterwiel ook.... en dan hoor je het geluid, maar als je je koppeling tijdens het rijden in knijpt, bewegen de onderdelen die in beweging waren terug tot aan de koppeling ook omdat die nu in beweging worden gezet door 't draaiend achterwiel.... (via de ketting, voortandwiel-as, die weer via je versnellingsbak aan je koppeling zit....)

--edit:


Misschien niet goed vast gezet en hoor je iets los(zittend) trillen?
Bedankt voor je reactie. vaak zit er natuurlijk wel verschil of een bewegend deel kracht moet leveren of dat deze vrij kan bewegen. zo loopt een ketting anders als deze aangedreven wordt of dat deze 'los' rondloopt. maar ik ga morgen dan toch maar is checken of de uitlaat er wel goed onderzit. misschien dat deze na een aantal kilometers toch anders is gaan zitten.
 
Nou vandaag nog even gekeken of het aan mn uitlaat lag. Was helaas niet het geval. Toch maar even rustig naar motoport in Zelhem gereden om te kijken wat zij denken dat het is. hun conclusie was dat de lager van de aandrijfingsas niet meer goed is en dat ik beter naar een nieuw blok kon zoeken. dus das mooi klote. nu maar is nadenken of ik zelf een poging ga wagen of dat het tijd is voor een nieuwe motor in het algemeen :s
 
Terug
Bovenaan Onderaan