Remdruk verminderd tijdens circuit rijden

Waymen

Rookie
22 aug 2021
25
12
Goedemiddag allemaal,

Ik zit met het volgende probleem: Tijdens het circuit rijden verminderd per sessie mijn remdruk waardoor ik mijn hendel steeds verder van me af moet stellen. Het rare is dat tijdens het aan remmen de druk lijkt te verhogen :? Ik kan ook aan het einde van de dag net zo hard remmen als aan het begin van de dag, alleen moet ik dus me hendel steeds verder van me af zetten om de druk te houden en niet me hendel tegen me vingers aan te trekken.

Gaat om een Suzuki gsx-r 1000 k5 met volgende setup:
- Brembo rcs19 rempomp nieuw
- Stalen remleidingen
- 5.1 remvloeistof, 1 circuitdag oud
- Tokico remklauwen, 2 jaar geleden gereviseerd
- Remschijven Braking
- Ferodo XRAC blokken 1 circuitdag oud


Verder heb ik het systeem goed ontlucht vervolgens dit nog een keer bij een motorzaak laten doen, die kwam tot dezelfde conclusie dat het systeem luchtvrij is.

Iemand enig idee??
 
Doe die tokishits eerst maar eens vervangen voor fatsoenlijke remklauwen en blokjes (die je hebt lijken al wel oké denk ik, maar andere klauwen = nieuwe blokskes) :Y

#toevoeging:
Deze klauwen?
1686312132325.png
 
Laatst bewerkt:
Jeetje, dat is wel een hele fijne tip zeg:( Er zijn vast betere remklauwen te krijgen voor een hoop €€€ Maar dat wil niet zeggen dat de standaard remklauwen niet aan de praat te krijgen zijn.

@Waymen Ik kan geen panklare oplossing voor het probleem dat je omschrijft geven, maar mijn ervaring met een remsysteem dat je op circuit gebruikt is dat het VEEEEEEL onderhoud nodig heeft, en poetsen/schoonmaken is daar het grootste deel van. Dus ik zou een keer proberen het zaakje te demonteren de zuigertjes met de rempomp een beetje naarbuiten te drukken, kijken of ze allemaal gangbaar zijn, en ze heel goed schoon te schrobben met een tandenborstel ofzo.
Is al best wat over te vinden op het forum. Dan het zaakje weer terug en eens kjken wat het doet.
 
Jeetje, dat is wel een hele fijne tip zeg:( Er zijn vast betere remklauwen te krijgen voor een hoop €€€ Maar dat wil niet zeggen dat de standaard remklauwen niet aan de praat te krijgen zijn.
Dit is ("helaas" voor TS) zeer zeker wel een fijne tip.
Die tokico klauwen zijn RUK (ja zeg ik uit ervaring), die doen namelijk precies wat hier wordt beschreven en is inherent aan de klauw. Vloeistof, goed ontluchten, goeie blokken, niks helpt.

Eenvoudige fix is om (bijvoorbeeld) Nissin klauwen te installeren, zijn een hele bups Kawasaki's waar deze standaard op zitten (o.a. de ZZR1400).
Kosten om en nabij 100 per klauw inclusief blokjes. Já, dikke Brembo's voor een hoop ekkies kan ook, maar dit is al het grote gros van verbetering.
Voorbeeld:
https://www.baboon.eu/nl/onderdeel/...1400a-b-remklauw-links-voor-2008/000001429750
En:
Brembo Brake Pads 07KA28SR
 
Laatst bewerkt:
Dit is ("helaas" voor TS) zeer zeker wel een fijne tip.
Die tokico klauwen zijn RUK (ja zeg ik uit ervaring), die doen namelijk precies wat hier wordt beschreven en is inherent aan de klauw. Vloeistof, goed ontluchten, goeie blokken, niks helpt.

Eenvoudige fix is om (bijvoorbeeld) Nissin klauwen te installeren, zijn een hele bups Kawasaki's waar deze standaard op zitten (o.a. de ZZR1400).
Kosten om en nabij 100 per klauw inclusief blokjes. Já, dikke Brembo's voor een hoop ekkies kan ook, maar dit is al het grote gros van verbetering.
Voorbeeld:
https://www.baboon.eu/nl/onderdeel/...1400a-b-remklauw-links-voor-2008/000001429750
En:
Brembo Brake Pads 07KA28SR
Ok... ben ik wel benieuwd naar wat er dan mis zou zijn met die klauw. Heb je een idee hoe het dan komt? Ik ben er oprecht benieuwd naar namelijk
 
Ok... ben ik wel benieuwd naar wat er dan mis zou zijn met die klauw. Heb je een idee hoe het dan komt? Ik ben er oprecht benieuwd naar namelijk
Nou ja, "mis" is relatief. Voor straat werk voldoen ze wel/prima, maar voor het circuit zijn ze gewoon eigenlijk niet goed genoeg.
Waarom het precies zo is weet ik niet (en ook waarom sommigen er geen problemen mee hebben, maar die zijn absoluut zeldzaam), maar het enige wat ik kan bedenken is dat de klauwen net ff te "fragiel" zijn ontworpen, dus veel gaan vervormen als het spul goed op temperatuur komt.
Ik heb dat soort problemen niet met m'n tokico klauwen op mn gsxr600 k6.
Good for you :) :Y
Hoe het bekend staat in de Gixxer gemeenschap weet ik niet, maar in de ZX10R gemeenschappen zijn er vele, véle circuit rijders met deze ervaring (ik dus ook). Hier op dit forum zijn er ook genoeg.

Overigens kan ik niet met 100% zekerheid zeggen dat deze tokico klauwen identiek zijn aan die zijn gemonteerd op Kawasaki's destijds, maar het zou mij verbazen als ze (sterk) anders zouden zijn.
 
Is je rempomp goed ontlucht?
Ontlucht die toch nog eens.
Zit er een origineel brembo handvat op die rempomp?
Is het probleem al aanwezig sinds revisie remklauwen?

Het klinkt bijna alsof de slijtage van de remblokken niet gecompenseerd wordt.
 
Ik zag op circuit ook heel regelmatig GSXR's met Yamaha R1 klauwen.
Er zal vast een goede reden voor zijn.
De klauwen zijn wel enigzins sponzig/zacht.
M'n workaround is harde remblokken (qua gevoel) met een grote wrijvingscoëfficiënt zodat je weinig druk moet uitoefenen.
Met zachtere remblokken voel je duidelijk dat de klauwen nogal slap zijn.(in combinatie met stalen remleiding en rcs pomp)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Doe die tokishits eerst maar eens vervangen voor fatsoenlijke remklauwen en blokjes (die je hebt lijken al wel oké denk ik, maar andere klauwen = nieuwe blokskes) :Y

#toevoeging:
Deze klauwen?
Bekijk bijlage 1889527
Ja klopt gaat om deze remklauwen.
Dit is ("helaas" voor TS) zeer zeker wel een fijne tip.
Die tokico klauwen zijn RUK (ja zeg ik uit ervaring), die doen namelijk precies wat hier wordt beschreven en is inherent aan de klauw. Vloeistof, goed ontluchten, goeie blokken, niks helpt.

Eenvoudige fix is om (bijvoorbeeld) Nissin klauwen te installeren, zijn een hele bups Kawasaki's waar deze standaard op zitten (o.a. de ZZR1400).
Kosten om en nabij 100 per klauw inclusief blokjes. Já, dikke Brembo's voor een hoop ekkies kan ook, maar dit is al het grote gros van verbetering.
Voorbeeld:
https://www.baboon.eu/nl/onderdeel/...1400a-b-remklauw-links-voor-2008/000001429750
En:
Brembo Brake Pads 07KA28SR
Ik zal is op zoek gaan naar ander klauwen+blokken, heb ook al ergens gelezen wat hier verderop ook al gezegd word, dat er R1 klauwen opgezet worden.
 
Is je rempomp goed ontlucht?
Ontlucht die toch nog eens.
Zit er een origineel brembo handvat op die rempomp?
Is het probleem al aanwezig sinds revisie remklauwen?

Het klinkt bijna alsof de slijtage van de remblokken niet gecompenseerd wordt.
Ja door mezelf en vervolgens nog eens grondig door de motorzaak, deze kreeg er ook geen lucht meer uit.
De rem pomp is nieuw en helemaal origineel.
Nee, probleem was er al voor de revisie. Toen revisie gedaan, vervolgens andere blokken en andere pomp. Maar nog steeds zelfde probleem.
 
Als je het voorwiel los zet van de grond, eenmaal hard in de voorrem knijpt en dan een slinger aan het voorwiel geeft, draait het dan lang vrij of stopt het direct of vrij snel? Filmpje mag ook :Y
Heb ik gedaan van de week, mijn inziens draait het soepel wel enige weerstand maar niet dat hij direct weer stil staat. Zal kijken of ik van het weekend filmpje kan maken.
 
Weet je zeker dat de remvloeistof goed ververst is? Nieuwe in het reservoir kieperen en alleen bij de ontluchtingsnippel eruit laten lopen is niet super grondig. Wat je wil is de remvloeistof achter de zuigers ook zoveel mogelijk verversen. Dat is waar de hitte ook in gaat zitten.

Verder kun je bij sommige fabrikanten de frictie grafiek opzoeken. Aan de hand daarvan kun je zien hoe het remblok reageert. Sommige remblokken worden stroever naar mate ze warmer worden. Waardoor het lijkt alsof je meer remdruk krijgt.

Andere remklauwen is natuurlijk ook een idee. Het mooie is dat de 108mm steek maat super veel voorkomend is. Dus remklauwen van een paar jaar oud vinden voor weinig is goed te doen.
 
Andere remklauwen is natuurlijk ook een idee. Het mooie is dat de 108mm steek maat super veel voorkomend is. Dus remklauwen van een paar jaar oud vinden voor weinig is goed te doen.

Besef wel dat als de klauw ook een paar jaar door de pekel getrokken is een revisie soms nodig kan zijn, en dat zowel bij brembo als nissin niet over tientjeswerk gaat :) (uitgaande van originele delen)
 
Weet je zeker dat de remvloeistof goed ververst is? Nieuwe in het reservoir kieperen en alleen bij de ontluchtingsnippel eruit laten lopen is niet super grondig. Wat je wil is de remvloeistof achter de zuigers ook zoveel mogelijk verversen. Dat is waar de hitte ook in gaat zitten.

Verder kun je bij sommige fabrikanten de frictie grafiek opzoeken. Aan de hand daarvan kun je zien hoe het remblok reageert. Sommige remblokken worden stroever naar mate ze warmer worden. Waardoor het lijkt alsof je meer remdruk krijgt.

Andere remklauwen is natuurlijk ook een idee. Het mooie is dat de 108mm steek maat super veel voorkomend is. Dus remklauwen van een paar jaar oud vinden voor weinig is goed te doen.
Ik heb alles vacuum leeg getrokken en opnieuw gevuld juist om echt alles eruit te krijgen.
Besef wel dat als de klauw ook een paar jaar door de pekel getrokken is een revisie soms nodig kan zijn, en dat zowel bij brembo als nissin niet over tientjeswerk gaat :) (uitgaande van originele delen)
Ja snap ik, maar als daarmee het probleem verholpen is vind ik het prima 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan