BMW F800 GS - Voorvork Blijft Lekken

Gustaafdv27

MF'er
26 sep 2022
31
7
Beste Allemaal,

Sinds een jaar ben ik trots eigenaar van een BMW F800 GS uit 2008.
IK heb dit jaar al twee keer nieuwe voorvork keeringen geplaatst, maar de voorvork blijft lekken.

Voor zover ik kan zien en voelen zijn de poten helemaal gaaf. Er zitten progresseive hyperpro veren in, met olie SAE10

Deze keerringen gebruikt:
BMW F 800 GS SKF voorvork keerring low friction

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen ? Zou een dikkere olie helpen bijvoorveeld ?

Ik hoor het graag !

alvast bedankt,

Groeten Gutaaf
 
Beste Allen, heb even met griep eruit gelegen maar vandaag de veerweg opgemeten

Veerweg max: 23 cm
Veerweg motor op de bok: 22cm
Weerweg motor vd bok af: 17,5cm
Veerweg met mezelf erop (weeg 79,5 kg). 16,5 cm

Is dit acceptabel ?
nee, te korte en te harde veer lijkt mij. 1 cm verschil op 23cm veerweg met berijder en 5.5 cm op eigen gewicht motor?

je kan een stuk meer voorspanning geven, maar dan moet dat iets van 4 cm worden en heb je bijna geen negatieve Veerweg
 
Laatst bewerkt:
Beste Allen, heb even met griep eruit gelegen maar vandaag de veerweg opgemeten

Veerweg max: 23 cm
Veerweg motor op de bok: 22cm
Weerweg motor vd bok af: 17,5cm
Veerweg met mezelf erop (weeg 79,5 kg). 16,5 cm

Is dit acceptabel ?
Je vering kan dus nog 16,5 cm inveren en hij kan 6,5 cm uitveren. Een mooie verhouding.
Zonder jou veert hij al 5,5 cm in.
Dat zou best wat minder mogen. Je zou dus de veervoorspanning kunnen opdraaien, maar daarmee vergroot je de beschikbare inveerweg (geen probleem) en verklein je de uitveerweg en dat is jammer. Het opdraaien van veervoorspanning kun je compenseren met een zachtere veer.
Met een zachtere veer is het makkelijker om de volledige veerweg te benutten, maar je motor gaat ook meer duiken bij het remmen en zakt verder in als je een passagier of bagage meeneemt.
Alle plussen en minnen vergeleken denk ik dat je vering al een mooi compromis is.
 
De beschadiging op je veerpoot is op zeker de boosdoener voor het lekken. Alles wat je met de nagel voelen kan is fout.

Waarom hij eerder hoger stond kan ik alleen aan teveel oplie bedenken.

Maar met deze olie en zo laag lijkt haast op verlagingsveren van 50mm. Je hebt geen doos waar de veren ooit i gezeten hebben? Daar staan de nummer op die refereren naar wat het is.

De voorveren dan zomaar vervangen is geen optie gezien in dat geval ook de achterveer/schokbreke lager zal zijn. Verlagen doe je voor en achter dus simpelste manier van kijken wat er gebeurd is zal meten van je achterschokbreker zijn (mits deze niet meer de originele standaard schokbreker is). Een standaard schokbreker is hart op hart gemeten 42.5cm en kan je redelijk meten als bij op de middenbok staat.
 
Laatst bewerkt:
De beschadiging op je veerpoot is op zeker de boosdoener voor het lekken. Alles wat je met de nagel voelen kan is fout.

Waarom hij eerder hoger stond kan ik alleen aan teveel oplie bedenken.

Maar met deze olie en zo laag lijkt haast op verlagingsveren van 50mm. Je hebt geen doos waar de veren ooit i gezeten hebben? Daar staan de nummer op die refereren naar wat het is.

De voorveren dan zomaar vervangen is geen optie gezien in dat geval ook de achterveer/schokbreke lager zal zijn. Verlagen doe je voor en achter dus simpelste manier van kijken wat er gebeurd is zal meten van je achterschokbreker zijn (mits deze niet meer de originele standaard schokbreker is). Een standaard schokbreker is hart op hart gemeten 42.5cm en kan je redelijk meten als bij op de middenbok staat.
tenzij ook aan de achterkant er alleen een verlaging veer op zit. Naast een originele zetten of de maten vergelijken met een originele is de enige weg
 
tenzij ook aan de achterkant er alleen een verlaging veer op zit. Naast een originele zetten of de maten vergelijken met een originele is de enige weg
Dat bedoelde ik ook met de standaard schokbreker,had ik even moeten even duidelijken met compleet. (In de voorvork zie ik een progresieve veer en neem dan aan dit achter ook zo zou zijn. Dus is meteen van buitenaf te zien).

De veren naast elkaar leggen gaat niet altijd op gezien deze qua karakastiek anders zijn kan en met dezelfde lengte. Zo zal je bij de verlagingsveren in de voorvork (achter weet ik niet) geen verschil in de totale lengte zien. Is dan dus alleen de zien hoeveel kilo druk die geeft bij bv 5cm indrukken.
 
Beste Allen,

In de tussentijd heb ik het een en ander uitgezocht.

Had via marktplaats een set "Standaard" Wilbers Progressieve veren gekocht. Deze geinstalleerd, hiermee stond de motor nog lager als die van de bok af was, ik had nog 14,5 cm over. Contact opgenomen met de verkoper en deze snapte het ook niet meer. Hij had wel nog een set orginele lineare veren van de BMW F800 GS. Deze heeft hij mij opgestuurd en ik heb ze geinstalleerd. Van de bok af heb ik met de lineare veren nog 20.4 cm veerweg. Dit lijkt er meer op :D

De lengtes van de veren heb ik opgemoeten;
Wilbers: 45,5 cm
“Hyperpro”: 46 cm
Lineaire: 47,5 cm

Conclusie: er zat een 2,5 cm verlagings vering in, van vermoedelijk hyperpro volgens de man waar ik de motor van gekocht heb. De wilbers veren bleken geen standaard maar ook verlaagde veren. Met de lineare orginele veren staat die weer goed op zijn pootjes.

Iedereen bedankt voor het meedenken en alle tips die ik heb gekregen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan