BMW F800 GS - Voorvork Blijft Lekken

Gustaafdv27

MF'er
26 sep 2022
31
7
Beste Allemaal,

Sinds een jaar ben ik trots eigenaar van een BMW F800 GS uit 2008.
IK heb dit jaar al twee keer nieuwe voorvork keeringen geplaatst, maar de voorvork blijft lekken.

Voor zover ik kan zien en voelen zijn de poten helemaal gaaf. Er zitten progresseive hyperpro veren in, met olie SAE10

Deze keerringen gebruikt:
BMW F 800 GS SKF voorvork keerring low friction

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen ? Zou een dikkere olie helpen bijvoorveeld ?

Ik hoor het graag !

alvast bedankt,

Groeten Gutaaf
 
dat zou ongeveer juist moeten zijn, maar hoe meet je?

bij een te kleine luchtkamer krijgen de keerringen flink op hun flikker


ik meet de luchtkamer door de buitenpoot om de binnenpoot naar beneden laat zakken. Van de rand tot aan het begin van de olie is het aantal mm luchtkamer. en heb uiteraard eerst gevuld en het binnnewerk op en neer geveerd totdat deze heel veel weerstand gaf.
 
Op mijn factuur stond enkel dat de voorvork keerringen vervangen zijn.

Maar die keeringen zijn alweer vervangen en de bussen dus ook. Dus wat is aan te raden om nu te doen, zodat de motor weer een cm of 5 hoger staat ?
 
Wat bedoel je met Sag, ik weet niet wat die term inhoud.

Ik zat nog te denken, hoe kan ik zeker weten dat er hyperpro veren inzitten ? De vorige eigenaar heeft me dit verteld, en er zit een sticker van op men voorvork. Kunnen er niet toch normale veren van BWM inzitten, dat ik dan toch een luchtkamer van 70mm aan moet houden, dan heb ik wel die 5 cm die ik nu mis....
 
ff gekeken bij je foto,s en dat zijn geen progresieve veren

22330443-932c-4802-b26a-3626ecc7db77-jpeg.1936735
 
Heb de veren gisteravond nog uitvoerig onderzocht, maar geen nummer tegen gekomen. Ook niep at ondere plaatsen. dat is is vrij jammer.

Ik heb beide poten aangevuld tot 70mm luchtkamer en weer gemonteerd. De motor zakt meteen weer te ver door zijn vering, zoals op de foto die ik eerder heb gepost.
Kan het zijn dat ik grotere preload spacers dien te monteren? zodat hij beter op spanning staat als ik hem in elkaar draai?
 
Misschien zat hij eerst fout in elkaar en heb jij het nu goed gedaan?
Of eerst was hij goed en jij hebt hem on de verkeerde volgorde in elkaar gezet?

De oorzaak doet er eigenlijk niet toe, maar het moet nu gewoon goed.

Ik zou beginnen met meten.
De totale veerweg is dicht ik 23 cm.
Even opmeten wat de afstand tussen 2 punten op de vork is als het wiel in de lucht is.
Daarna meten hoeveel het is als je er op gaat zitten. Dan zou het ongeveer 30% van 23 cm moeten zijn. Dus ongeveer 7 cm minder. Als jij een zware kerel bent zou dat best 9 cm minder kunnen zijn.
Dan houd je dus 14 tot 16 cm veerweg over.
Daarna nog even meten hoeveel hij inzakt als je er niet op zit. 2-3 cm zou mooi zijn.
Als hij te veel inzakt als je er op zit zou je de veervoorspanning op kunnen draaien, maar je wilt die niet zover opdraaien dat hij niet meer inzakt als je er niet op zit.

Als het niet lukt om hem goed af te stellen, dan zet je hem niet goed in elkaar, of je hebt de verkeerde veren, te kort of te slap.
 
Beste Allen, heb even met griep eruit gelegen maar vandaag de veerweg opgemeten

Veerweg max: 23 cm
Veerweg motor op de bok: 22cm
Weerweg motor vd bok af: 17,5cm
Veerweg met mezelf erop (weeg 79,5 kg). 16,5 cm

Is dit acceptabel ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan