Motor stottert in de regen

28 okt 2022
5
0
Beste lezer,

Ik rijd bijna elke dag op de motor. Wanneer het regent stottert mijn motor heel erg, en moet ik veel gas anders slaat de motor af. hij verliest ook veel vermogen.

Bij een beetje regen stottert hij minder en bij hevige regen meer. het is gelijk vanaf lage toeren en in de hoge toeren een stuk minder.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en wat ik er aan kan doen.

Gaat om een honda cbf 600 na uit 2009

Bij voorbaat dank!

Quinten
 
My 2 cents.. ontsteking.
Bougiekabels (of heeft deze bobinepennen?) en bougiedoppen checken, sowieso alles even inspuiten met siliconenspray (misschien een quick tijdelijke fix).
En dat geldt ook voor stuurschakelaars, connectoren, etc.

Wanneer was de laatste grote beurt?
Hoi, bedankt voor de snelle terugkoppeling.

Ik heb siliconenspray bestelt en zal kijken of dit het probleem oplost. Ik heb de motor een jaar in bezit, de banden en ketting tandwielen heb ik afgelopen maand laten vervangen, maar is niet gelijk voor een grote beurt geweest. Kan ik deze spray gewoon in de bougiedoppen spuiten of alleen aan de buitenkant?
 
Buiten kant . Ik had verwacht dat je eerder een spuitbus vocht verwijder besteld zouw hebben Zelf ben ik hier ook niet zo voorstander van. beter is om bougiedop en bougiekabel te controle op scheurtjes of poreusheid daarna goed schoon maken . Nog beter is deze te vervangen.en zoals al geschreven is ,heb je open lucht filters of hebben ze het filter kast verprutst.zo ja dan is dat de oorzaak .
 
Je kan beter meteen een afspraak plannen voor grote beurt, tenzij in jouw boekje staat dat het al door een offcieele dealer / goede zaak gedaan is. Je weet immers niet of de olie al "2 eeuw" over zijn beste tijd is. o.a. Staat het nergens, dan kan je beter vanuit gaan dat alles gedaan moet worden.

Ook, a.u.b. je banden jaartal checken voor de gein. Als het ruim 5 jaar is, kijk of er scheuren in je band zitten die misschien te groot zijn.

Leidingen invetten? etc etc.
 
Beste lezer,

Ik rijd bijna elke dag op de motor. Wanneer het regent stottert mijn motor heel erg, en moet ik veel gas anders slaat de motor af. hij verliest ook veel vermogen.

Bij een beetje regen stottert hij minder en bij hevige regen meer. het is gelijk vanaf lage toeren en in de hoge toeren een stuk minder.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en wat ik er aan kan doen.

Gaat om een honda cbf 600 na uit 2009

Bij voorbaat dank!

Quinten
Ik zou de motor op een droge dag eens stationair laten draaien en dan met een plantenspuit proberen te lokaliseren waar het probleem zich exact voordoet. Ik ben er zeker van dat de oplossing voor jouw probleem niet in een spuitbus silicone spray of haarlak zit.
 
Ik heb het ook gehad met mijn Suzuki Bandit. Bobine zat een scheurtje in met stotteren en op minder poten lopen in de regen als alles zeiknat werd als gevolg.

Ik zou als eerste bougiedoppen(/pennen), bougiekabels, bobines visueel eens controleren.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft het over in de regen rijden dat het probleem opkomt. De bougies slaan door omdat ze door het regenwater contact maken met blok, dus kortsluiting.
Kan het "regen"water afvloeien via normale weg? Blijft er geen water staan in bougie ruimte? Dan slaan de bougies door. Stroom gaat dan ook via blok zijn weg zoeken.
 
Hij heeft het over in de regen rijden dat het probleem opkomt. De bougies slaan door omdat ze door het regenwater contact maken met blok, dus kortsluiting.
Kan het "regen"water afvloeien via normale weg? Blijft er geen water staan in bougie ruimte? Dan slaan de bougies door. Stroom gaat dan ook via blok zijn weg zoeken.
nou je zie het, DIT is de oplossing, gooi alle andere adviezen maar weg
 
Ik zou de motor op een droge dag eens stationair laten draaien en dan met een plantenspuit proberen te lokaliseren waar het probleem zich exact voordoet. Ik ben er zeker van dat de oplossing voor jouw probleem niet in een spuitbus silicone spray of haarlak zit.
Dat was ook alleen even een mogelijke quick fix om daarna z.s.m. de bobine, bougiedoppen en kabels te checken/vervangen / of wat je dan tegen komt.

De plantenspuit is een leuke optie. :t
 
gettyimages-685868568-1597063320.jpg
 
Quote: :Ik heb siliconenspray bestelt en zal kijken of dit het probleem oplost. Ik heb de motor een jaar in bezit, de banden en ketting tandwielen heb ik afgelopen maand laten vervangen, maar is niet gelijk voor een grote beurt geweest. Kan ik deze spray gewoon in de bougiedoppen spuiten of alleen aan de buitenkant?"

Het is echt wel verstandig de olie te vervangen....motor gekocht, 1 jaar rondgereden en niet eens weten wanneer de laatste verversing is?????? ehhhh en mijn advies is niet goed? grapjassen. Loop jullie ook 1 kjaar rond met dezelfde onderbroek? :o
 
Quote: :Ik heb siliconenspray bestelt en zal kijken of dit het probleem oplost. Ik heb de motor een jaar in bezit, de banden en ketting tandwielen heb ik afgelopen maand laten vervangen, maar is niet gelijk voor een grote beurt geweest. Kan ik deze spray gewoon in de bougiedoppen spuiten of alleen aan de buitenkant?"

Het is echt wel verstandig de olie te vervangen....motor gekocht, 1 jaar rondgereden en niet eens weten wanneer de laatste verversing is?????? ehhhh en mijn advies is niet goed? grapjassen. Loop jullie ook 1 kjaar rond met dezelfde onderbroek? :o
Lion, de motorolie is niet het onderwerp van dit topic.
 
Misschien ook de Bougies vervangen ,als niet duidelijk is wanneer deze vervangen zijn.
Inspuiten met siliconen zal maar een beetje effect hebben.
Neem silicone VET speciaal voor onsteking systemen (isolerend). Smeer daar de doppen en kabels mee in.
Koop nieuwe doppen als de doppen al een paar jaar oud zijn.
Maak alle stekkers van de onsteking (naar Bobine) schoon en puit deze in met bv wd40.
 
Lang geleden had ik een CB550 en in de regen ging die altijd op 2 of 3 pitten lopen. Ik heb me toen krom gezocht bij de ontsteking tot ik een tip kreeg over de overflow slangetjes van de carburateurs. Die hingen naar beneden en kwamen ergens uit bij het achterwiel. Blijkbaar staat daar een flink vacuum op want die zogen het water naar binnen. Slangetjes een paar cm korter, probleem verholpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan