Zundapp van KS50(bromfiets) naar KS80(motor)

magca

MF veteraan
31 jul 2007
1.524
0
Tilburg
Facebook
Goedendag alle,
Na een tijdje al op het motor-forum hebben rondgehangen te hebben zal ik hier mijn project ook maar ff neerzetten.
Na vroeger al Zundapp gereden te hebben, kwam ik op internet het Zundapp-Forum tegen, en de liefde voor deze brommer herleefde weer.
In 2005 heb ik mijn zundapp in Eindhoven gekocht voor een prikkie, want deze stond al 3 jaar buiten stil.
IMG_0099.JPG


Nadat ik hem heb opgeknapt, zag hij er zo uit:
DSC00542.JPG


Niet gek he *D

Sindsdien rij ik echt dagelijks met die dapp, en ook overal naartoe, voor deel te nemen aan diverse toertochten.
Ik rij elk jaar zo rond de 7000 km, niet gek voor een brommer.
Maar omdat je aan snelheid gewent raakt, en het is 2-takt, ging hij ook steeds harder lopen.
Toen heb ik er een KS80 blok gekocht, het voordeel hiervan is lekker laagtoerig, genoeg koppel onderin(voor een brommer) en klauwgeschakeld.
Dit rijdt heerlijk, maar omdat er ook politie rondrijdt, met rollerbanken, en omdat ik al veel geld in mijn dapp had gestoken, had ik geen zin om hem af te geven.
Dus heb ik in 2007 mijn motorrijbewijs gehaald, en toen ben ik begonnen met ombouwen.
Omdat ik iemand meerdere malen had geholpen met zijn dapp, kreeg ik voor de nope een KS80 frame met papieren.
Dit frame heb ik gestraald en gespoten.
Heb daar alleen geen foto van.
Maar ik heb dit project moeten doen in mijn garage, dus niet erg veel ruimte ;(
Maargoed tijd voor Foto's van het strippen.
IMG_1824.jpg


IMG_1825.jpg


IMG_1826.jpg


IMG_1827.jpg


Tot zover het strippen, meerdere foto's en updates volgen spoedig *D
 
Officieel is het een lichte motorfiets.
maarja als je een handa hornet of susuki bandit gewend bent, is het niet meer dan een opgevoerde brommer.
Maarja ieder zn fiets ;)
Der komt ook nog weleens een zwaardere motor derbij, maar voorlopig nog niet.
Dan hoef ik mijn dapp niet zoveel te slijten.
 
Leuk ding, en zo'n opgevoerde brommer is altijd makkelijk voor in de stad.
Heb veel 80 en 125 cc-ers gehad oa. een 125 Laverda Zundapp.
Rij nu een iets grotere brommer: MZ ETZ251..en is ook ideaal voor woon-werk.
Maar het is weer goed mogelijk dat er een Zundappje bij komt,MZllss, Rob.
 
Grappig zoals je hem naar origineel heb omgebouwd, zelfs met waterkoeling :?

brommer = brommer en motor=motor
volgens de wet is een ks80 idd een lichte motorfiets.
Volgens mij is het gewoon een brommer en brommers moeten naar brommer.forum.nl O-)


(p.s. mijn honda mb80 met 125cc vond ik ook een brommer)
 
Ooit.... sloot ik dit topic omdat het een bromfiets topic was.... na wat heen-en-weer mailen met de topicstarter blijkt dat eea overgebouwd is op een Zundapp motorframe en inmiddels RDW gekeurd is en helemaal officieel een motorfiets mag zijn ....


Weer open dus... en :} voor je manier van werken :)
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel.
Zal morgen nog wat foto's posten.
En de 1 vindt het nog steeds een brommer, maar dat neemt niet weg dat ik er 7000km per jaar met vreugde rondrijdt, en diverse leuke tochten rij en organiseer ;)
22 Maart 2008 organiseer ik mijn eerste zundapp motortourrit.
 
Leuk Dappje.
De meningen brommer=brommer en motor=motor lopen nogal uiteen.
Als ik op m'n XJ900 zit is het ook net een brommertje....
Zelfde was het geval met de Vulcan.
Met 2,04 meter op een motor zitten lijkt het gewoon een brommer qua formaat.
 
Wat ik wel bijzonder vind is dat Magca zijn rijbewijs haalt op om een zundapp te kunnen blijven rijden (om te voorkomen dat het ding in beslag wordt genomen). De meesten halen hun rijbewijs om over te kunnen stappen.

Ik heb er ook een 125cc Yamaha DT bij voor het brommer-gevoel. Maar ik voel me een stuk veiliger nu met rijbewijs en kentekenplaat, dan vroeger op mijn 50cc Yamaha DT (ook al was die gewoon verzekerd en had ik een certificaat gekocht). Op die brommer was het toch altijd een beetje uitkijken voor de politie.....
 
Ik had je project al gezien d.m.v. de link naar het Zundappforum die je in het Tilburgtopic had geplaatst.
Je hebt goed werk geleverd :9~
 
Ik heb het destijds, na het halen van het motorrijbewijs, ook overwogen om m'n Zundapp te verbouwen naar KS80 en te laten keuren.
Gezien alle bijkomende kosten en problemen heb ik het toen niet gedaan en de Dapp voor een prikje weggedaan.
Achteraf wel veel spijt van gehad vanwege 3 redenen:

- het was het laatste model KS50 dat door Zundapp is gemaakt (dus gebaseerd op de Sprinter).
- de nieuwe eigenaar had een maand nodig om hem total loss te rijden.
- de prijs wat er tegenwoordig voor moet worden betaald.
 
Ook ga ik het blokje reviseren, dat dat pas gedaan, maar toch bleek er weer speling op de krukaslagers te zitten.
Ik had gehoord als je je blokje in de vaatwasser deed, dat hij er als nieuw uitkwam.
IMG_1829.jpg


Niet dus |(
Dan maar stralen
IMG_1840.jpg


IMG_1842.jpg


Mooi he :9~

Kwam tijdens het blokmontage wel achter dat je dan alle tapgaten opnieuw moest tappen, vanwege heel dat zand erin.

Hier nog meer gestraald spul.
IMG_1843.jpg


Ook gelijk de slijtage onderdelen vervangen zoals de balhoofdlagering.
Dit is best een leuk karweitje.
Hier heb je het frame met de nieuwe schalen
IMG_1830.jpg


Dan moet je een dikke laag vet eropsmeren en daar 19 balletjes van 6mm derin zetten, en dat boven en onder.
IMG_1831.jpg


IMG_1833.jpg


En dan inelkaar zetten en dan vastzetten
IMG_1834.jpg


Ook nieuwe swingasbussen derin, als je toch bezig bent.
IMG_1837.jpg


Die witte ringen zijn afstandringen voor de motorsteunen anders past het blok er straks niet tussen.

Ook ben ik met de radiator bezig geweest.
Dat was echt een rotkarwei, die durfde ik niet te stralen, dus maar met afbijt aan de gang.
Dat is rotspul, maarja, je doet het voor je dapp.
IMG_1835.jpg


IMG_1836.jpg
 
1 van de redenen van Baksteen om topic te sluiten was, dat je geen brommer met kenteken kon omkeuren naar motorfiets.
Dus ik ff gemaild met iemand van de RDW en kreeg het volgende antwoord:

Klopt half , is afhankelijk van het bouwjaar /datum toelating.

Voor 26-11-1975 altijd mogelijk

Bij een ex-bromfiets, i.g.g. tussen 26-11-1975 en 01-01-1995 is toelating mogelijk indien het voertuig overeenkomt met een typegoedkeuring voor een motorfiets . Bestaat er geen typegoedkeuring dan is naast onderstaande aspectenlijst een rijdende geluidstest bij rdw lelystad noodzakelijk. (geluidstest kost iets van 300/400 euro dacht ik)

na 01-01-1995 is het enkel mogelijk indien wordt aangetoond dat het voertuig voldoet aan dezelfde eisen als die voor een motorfietstypegoedkeuring gelden

komt er op neer dat vanaf 1995 het eigenlijk onmogelijk is
omdat de fabrikant dan moet verklaren dat je brommer identiek is aan een motorfiets in nl geleverd (nationale goedkeur)en dat doen ze nooit .( of kost heeeel veel geld )

Een voertuig (auto,motor,brommer) met een europese goedkeur
is nooit te wijzigen (ongeveer vanaf 1998)
dus ook niet van brom naar snorfiets.

Let op: hier kunnen geen rechten aan worden ontleend!
 
Laatst bewerkt:
Wat ben je kwijt voor zo'n herkeuring dan? Heb hier nog een smal type staan van 72, past ook vast wel een 110 onder }) (als ik ooit weer geld er voor heb :z )
Of kan dat alleen maar bij frames die als 80 cc in de papieren staan?

Mooi projectje trouwens! Dacht even dat ik een reincarnatie van de mijne zag, maar die is geknikt (en donkerdere lak)
 
Laatst bewerkt:
Hoi, der zijn derbij die dus een 517 (Oud model zundapp) ombouwen met een 125cc blok deronder, maar dan moet hij compleet voldoen aan het typegoedkeuring.
Wat ook weleens wordt gedaan is hem laten keuren als 50cc(makkelijker dus) en daarna een 125 onder zetten.
Maar dan ben je inprincipe niet verzekerd en het mag ook niet.
Ik heb het geluk dat ik een frame heb met 100cc papieren en er ook een 100cc cilinder derop heb.
Wat beter kan, is dus laten keuren en daarna een 284 cilinder derop, met een 20mm mikuni, dat rijdt ong 80 met 8500 toeren, dus geen jank geval.
50cc is 50cc alleen de 1 is 2,9pk en de ander is 6,3 pk.
 
Wat ben je kwijt voor zo'n herkeuring dan? Heb hier nog een smal type staan van 72, past ook vast wel een 110 onder }) (als ik ooit weer geld er voor heb :z )
Of kan dat alleen maar bij frames die als 80 cc in de papieren staan?

Mooi projectje trouwens! Dacht even dat ik een reincarnatie van de mijne zag, maar die is geknikt (en donkerdere lak)

Kan gewoon als hij technisch maar aan de eisen van motorfiets voldoet
remmen/verlichting/geluid/banden/
En technisch ook alles in goede staat natuurlijk
 
Volgens mij kan tegenwoordig geen 517 meer gekeurd worden met een 125/175 eronder..oa een reden dat ze ook zo $%^&* duur zijn. Anders had ik denk ik ook wel 1 gehad. Voor het geld wat ze voor veel specials vragen kan je meestal een hele mooie grote motor kopen :X ,MZlls,Rob.
 
Tuurlijk kan dat wel, en tsja duur, is net wat je duur vindt.
4000€ voor een speciaal is vrij normaal, maar als je het kosteplaatje erbij houdt is het nog vrij goedkoop.
Daarbij moet het maar net in jou smaak zijn.
Maar als je een 517 koopt, dan moet je hem nog een motorsteun lassen, dan de achterbrug verstevigen, motornaven derin, dan nog een blok en die laten reviseren.
Dan nog alles laen spuiten, en een beetje leuke kleur kost ook geld.
Dan nog verchromen derbij, en dan nog keuren, maar dat valt dan mee 109€.
Dus ben je al gauw 5000-6000€ kwijt, maar dan is het wel in jou smaak ;)
 
Zo weer tijd voor een update.
Omdat ik alle verlichting op de accu wou hebben, heb ik navraag gedaan, en kwam er op neer dat ik er minimaal een 7Ah accu erin moest zetten, maa als ik mijn knipperlichten en remlicht meetel dan kwam ik op 12Ah.
Waarom alle lampen optellen en delen door de voltage.
Doe je dat niet, dan raakt de accu gestressed, wat dat betekend weet ik eigenlijk niet goed.
Orgineel zit er alleen maar een droge accu in van 1 Ah, en zit de verlichting rechtstreeks op de spoelen.
Dus moest ik het 1 en ander aanpassen
IMG_1828.jpg


Dus beginnen met montage van het geheel
IMG_1861.jpg


De radiator weer als nieuw
IMG_1857.jpg


IMG_1858.jpg


De radiatorbeugels
IMG_1859.jpg


IMG_1860.jpg


Ook gelijk overal nieuwe rubber enz erin
Lagers voor het blok en rvs bouten erin
IMG_1855.jpg
 
Over dat 125 onder een 517 ga dat nog een keer na in elk geval. Ik heb het uit de kring van ervaren Zundapp special bouwers. Zeker bij (deel)zelfbouw is de RDW niet makkelijk en het gaat ook steeds moeilijker worden.
Over de prijzen gesproken, de prijs word opgedreven door de kopers. De lui die vroegah geen geld hadden voor een mooie special (toen was er ook veel gestolen spul) zijn nu rond de 40 en hebben wel het geld en betalen dan ook gewoon in mijn ogen absurd bedrag., ook al istie nog zo mooi.
Verder blijft het voor de meesten wel een mooi jeugdsentiment,ook ik vind het nog steeds een mooi gezicht zo'n dikke waaierkop onder dat smalle frampje.
Zag ze voor het eerst toen ik nog onder de 16 was bij Philipsen en Camaro tuning aan de Kruiskade in Rotjeknor. En later bij die maffe koninginnetreffens van Fred motoren.
Ik heb nog bergen foto's daarvan en papieren van de politie dat iedereen weg moest blijven :P ..misschien iets om een topic te starten?
Verder vind ik wel dat je je Dappie mooi opknapt. Ziet er goed uit en ik vind persoonlijk een 529 lekkerder rijden dan een 517. Misschien komt er nog ooit 1. Was ff bezig met een K80 aan te schaffen maar ik heb nu ff teveel motoren...misschien had ik toch maar die Laverda Zundapp 125 niet weg moeten doen?
MZllls,Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan