Nog een slippende koppeling (XJ 600 1991)

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
De koppeling van mijn XJ 600 van 1991 (model van voor de Diversion) slipt door. Als ik rond de 4-7000 toeren plots gasgeef is het net een oude Mercedes automaat haha, zo'n geluid. toerenteller schiet omhoog maar de snelheidsmeter niet.

Gisteren even bij m'n dealer geweest, heeft de hoofdmonteur er even op gereden en die zei dat het inderdaad versleten werk was. De XJ heeft 64,500 km gelopen, en het is naar ik aanneem de eerste koppeling. Ik heb hem zelf vanaf km stand 41000 en vanaf toen is er niets aan de koppeling gedaan. Kan dat ongeveer, dat ie nu gaar is?

En kan ik het beste zoals ze zeiden de hele koppeling vervangen? Ik heb offerte aangevraagd, maar wat zeggen de experts hier, wat mag het kosten, materiaal en arbeid...

Ik zal de prijs nog wel een keer vermelden maar ik wil eerst graag eens horen wat "men" voorspelt..

Alvast bedankt
 
bijna 65 k met een koppeling is best redelijk volgens mij. Netjes gedaan :P . Ik zou wel de hele koppeling vervangen, omdat de delen a) op elkaa ringesleten zijn en b) de metalen platen (zonder voering zeg maar) ook al wel gesleten zullen zijn (is even een gokje, heb zelf nl. een ander soort koppeling, maar kan me zoeits indenken).

Ik heb zelf slechte ervaringen met delen van koppelingen verwisselen, mijn broer ook (heeft hem een keer de eerste plaats gekost in een enduro :X ). Als semi-ervaringsdeskundige zeg ik dus: hele zooitje vervangen!

Geen idee wat het kost, maar volgens mij valt het qua werktuid mee bij jouw type motor. :)
 
Geen idee wat het kost, maar volgens mij valt het qua werktuid mee bij jouw type motor. :)
1 uur ongeveer hadden ze het over, en het wordt dan gecombineerd met een grote beurt die hij toch nodig heeft.

Geen idee voor de prijs?

Ik ben trouwens ook niet geinteresseerd in "lapmiddelen" zoals opschuren oid, ik hou niet van brassen.. zeker niet als ik toch nog een hele tijd met die (deze!) motor wil doen. Dus, een oplossing waarmee je lange tijd vooruit kan.
 
Op woensdag 05 maart 2003 11:10 schreef Haga-San het volgende:Geen idee voor de prijs?
Gokje dan: 150 - 200 euro voor materiaal? :?

Mijn BMW-koppeling kostte iets meer, gulden of 500. Verwacht niet dat de jouwe zo duur zal zijn. Effe de offerte afwachten dus :)
 
voor mijn BMW waren de beklede platen €75,- onbeklede platen €38,- en een paar veertjes € 10,- of zo.
Dus het valt best wel mee.

Mijn ervaring is dat je het beste het in 1 keer kan vervangen.Kep zelf eerst de beklede platen vervangen en kon 10k verder de veren en onbeklede platen moeten vervangen.

DOE HET IN ééN KEER !!!!!
 
Totaal off-topic, maar waarom heb je naast je Gixxer nog een Div? Als pekelfiets of gewoon net als ik omdat je er geen afstand van wil doen? Levert toch niets meer op...?
 
Totaal off-topic, maar waarom heb je naast je Gixxer nog een Div? Als pekelfiets of gewoon net als ik omdat je er geen afstand van wil doen? Levert toch niets meer op...?
Het is geen Div he, de voorganger daarvan.. :P

Ik rij voor woon-werk dagelijks 85km waarvan 65 over de drukke snelweg. Dat werd me een beetje te gortig in vierkant gereden sportbanden en zo, die XJ rijdt veel goedkoper (verbruik, verzekering, onderdelen) en je zit jezelf tenminste niet zo op te naaien als men niet "doorrijdt".. tuf nu lekker 120-130 met het verkeer mee, of 70-80 als het weer eens niet opschiet. Bevalt me prima. Is het mooi weer en kan ik me niet inhouden, pak ik de Gixxer en rij ik binnendoor. Maar ja dat doe je ook niet dagelijks he.
Verder rij ik voor mijn plezier uiteraard nog genoeg op de Gixxer, daar zorg ik wel voor! }) .

Oh ja en met de auto gaan: :r :r :r
 
Hmmm dat van die 4kante sportmaxxen had ik nie aan ged8. Nog een reden om mijn Div (<36000 km) ernaast te houden :]

Zo zie je maar weer hoeveel je aan t M-F hebt :} :}
 
Maaruh, waarom ook de stalen platen vervangen? Kijk eerst eens naar de toestand van die dingen. Zijn ze nog recht? niet blauw gestookt.

Offuhh...rij je al een tijdej met een semi automaat ;) Dan zullen die stalen platen ook wel hun beste tijd hebben gehad.
 
Maaruh, waarom ook de stalen platen vervangen? Kijk eerst eens naar de toestand van die dingen. Zijn ze nog recht? niet blauw gestookt.

Offuhh...rij je al een tijdej met een semi automaat ;) Dan zullen die stalen platen ook wel hun beste tijd hebben gehad.
Lijkt me wel het beste alles in 1 keer te doen, kan het (met nieuwe olie) gelijk op elkaar inlopen. wat je bespaart anders is toch maar tientjeswerk, en ik hoor veel mensen zeggen dat je binnen 10K toch weer aan het sleutelen kan. Dat is niet de opzet.. ik wil nog lang rijden met dat ding als het kan. Anders zou ik wel effe wat revetten onder de veren kunnen leggen zodat het weer even gaat, snel inruilen en klaar.. but that's not the meaning!! 8-) .
 
Deze reactie kreeg ik per mail van een MF-lezer die geen lid is:

Op het motorforum las ik dat je de koppelling van je XJ wil vervangen. Omdat ik niet actief ben op het forum antwoord ik je maar op deze manier. Ik ben in het bezit van een '89 XJ. Heeft ruim 60.000 km gelopen. Afgelopen jaar is het naaldlager in de koppelling 3x naar z'n grootje gegaan. Zuinig doen en zo weinig mogelijk onderdelen vervangen. Je kent dat wel.
Nu was de maat vol en heb ik vrijwel alles vervangen, uitgezonderd de stalen platen. Die zagen er nog perfect uit.
Mijn kosten:
pakking 3.71
druk as 43.14
kabel 18.69
platen 74.24
drukplaat 21.89
ring 0.92
lager 8.56
veren 9.50
alle prijzen excl. BTW
Besteld bij Wim ter Braake motoren in Nijeveen.

Ik ben ongeveer 2 uur bezig geweest om het een en ander te monteren. (De zoveelste keer maakt het een routineklus)
Ik hoop dat je nog wat aan deze gegevens hebt.

Met vriendelijke groet,

Pieter I.

Kijk, daar heb je nog eens wat aan. Alles bij elkaar is hij aan onderdelen dus wel wat duurder uit dan ik met 170 euro... Maar, ik ben ook nog niet klaar.. wie weet kost het achteraf toch nog meer?? ik hoop van niet uiteraard.
Ik zal na de reparatie/beurt de prijzen eens vergelijken.

Pieter, bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan