• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

2 cilinder naked funbike

• Onderwerp starter Onderwerp starter dzow
  • Startdatum Startdatum

dzow

MF'er
Lid geworden
14 apr 2015
Waarderingsscore
89
Ik heb dit al gepost in het corsaire topic maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen ook, dus dan maar ff een nieuw topic openen voor een vrije discussie over meningen en smaken…

Ik ben zelf in de markt voor een 2 cilinder naked voor fun ritjes en sensatie. Ik woon in Zuid Frankrijk niet zo ver van de bergen en heb besloten dat het tijd is om terug een dikke v-twin/2 cilinder in de garage te zetten.

Mijn v-twin ervaring:
- honda vtr1000f met andere lijn en afstelling op testbank en veren upgrades
- cagiva raptor 1000
- aprilia futura 1000

Mijn huidige garage:
- honda cbr929rr (sportieve ritten alleen)
- honda xr650r supermotard en 100% getuned (korte hooligan ritjes en trackdays)
- honda st1300 pan european (reizen en toertochten met 2)
- honda crf450r competitie supermoto (100% trackdays)

Ik ben dus op zoek naar een rauwe naked bike met een hoek af. Heb in de ardeche regio eens met superduke 1290 gereden en was eigenlijk niet enorm onder de indruk... Ik vermoed dat de tractiecontrole aanstond en hierin een grote rol speelde, maar ik vond de motor erg gemakkelijk. Ik wil niet zeggen dat hij mak was maar had meer agressie verwacht. (meer zoals de xr650r maar dan met langere adem)
De corsaro (nog nooit mee gereden) lijkt me mogelijk bruter of meer analoog aanvoelen, daarom niet sneller ik heb het puur over het gevoel. andere motoren die ik bekeken heb zijn de tl1000s/sv1000 (dat is het toch net niet qua vering enzo tegenover e alternatieven), vtr sp (geen naked en te duur ondertussen), vtr 1000f heb ik al gehad, KTM 990 superduke , ducati streetfighter (stukje duurder en niet perse mooier), superduke 1290 zie hierboven.
Misschien aprilia tuono (niet de v4) maar nog nooit de kans gehad ermee te rijden.
Dorsoduro 1200 misschien?
Husqvarna nuda, veel minder vemogen en geen v-twin maar wel een leuk ding.

Goed ik denk dat jullie het idee wel snappen. De corsaro 1200 heeft mijn aandacht maar zou dus graag wat ervaringen van jullie hebben met eventueel vergelijkingen met andere krachtige 2 cilinders.

Sm(r) 990
IMG_20180429_142336.webp

Meer Hooligan als een 1290 is er niet toch, miss stond die op rain?

Korter vertanden en wat hulpmiddelen uitzetten?

Zelf een 990r gehad, ook leuk en ook wel eens ritje op een tuono v2 gedaan. Maar ik vond het ritje op een 1290 toch wel het meest hooligan wat ik ooit gereden heb.

Ik heb een Corsaro 1200 gehad in 2010 en die heeft nog steeds een geweldige indruk gemaakt.
Wat een karakter dat blok, en hij kan ook intimiderend optrekken als je het niet gewend bent. :o :9
Maar rijtesten en circuit verhalen over de KTM 1290 Superduke doen toch wel vermoeden dat die heel wat sneller zal zijn en ook meer het onderste uit de kan laat rijden.

Bedankt voor de reacties alvast.
Smr, hypermotard en dorsoduro twijfel ik voor het nut gezien ik al echte supermoto heb en ik daarom een ‘echte’ naked misschien meer kans geef.

Ik weet zeker dat de motor niet op rain stond maar heb al wel gelezen dat de TC elke wheelie neiging eruit haalt. De motor was zeker snel! Maar niet intimiderend, heel makkelijk om gewoon efficiënt hard mee te gaan. Als ik als enige motor zou zoeken was het een No contest geweest. Ik ben er 100% zeker van dat hij sneller is dan de corsaro omdat het gewoon allemaal te goed werkt… Mijn enige aantekening was dat de uitlaat wel de grond raakte in het betere bochtenwerk, ik was niet aan het rijden maar mijn Fireblade ging netjes de bocht door waar mijn kameraad voor me met de 1290 de uitlaatbochten aan de grond had.

Zal misschien eens moeten testen met alles uitgeschakeld… Ik houd wel van een motor die wat agressie toont naar de rijder toe en respect afdwingt. Vandaar dat de corsaro op mijn radar kwam omdat ik goede dingen lees over het blok! En het is een mooie motor, iets uniek. Maar dat maakt het heel lastig beide te testrijden😅

Eigenlijk dacht ik bij de tweede alinea van de openings post aan de (nog niet leverbare) BMW G450GS.
Ik heb de 310 gehad op SM wielen en daarna een nieuwe R3.
Die zijn op de openbare weg al meer dan snel genoeg en ook leuk in de bergen.
Op het circuit zelfs mee gereden in de snellere groep tussen de Panigale's en S1000RR's.
Midden in de tijdenlijst met de dikke superbikes voor en achter mij.

Op de openbare weg moet je helemaal geen dikke motor hebben is mijn idee.
Je kan hem eigenlijk nergens asociaal uitwringen anders dan op het circuit.

Maar de garage is ook al lekker vol met alternatieven.
Een luxe probleem. :+

In de bergen is er niets beter dan lichte motor met beetje vermogen… Met dezelfde kameraad met zijn superduke (hij was hier op vakantie) in de bergen samen gaan rijden met Fireblade. Goed tempo beiden gelijk op de Blade en superduke …

Dag 2 dezelfde wegen met xr650r en superduke en de boodschap in de intercom was duidelijk: “wacht maar gewoon op het einde van de weg dit tempo kan ik niet volgen…” De wendbaarheid is onnavolgbaar op kleine wegen maar het is een ander concept.

De superduke heb je dan op een tamme rij modi gereden? Alleen in de race of track mapping is de gashendel 1 op 1. Alle andere is die onderin progressief. Als je fun voorop stelt, misschien kijken naar een duke 890 of 990 (de nieuwe), minder gewicht, 120pk ongeveer, genoeg op de weg in elk geval.

De superduke heb je dan op een tamme rij modi gereden? Alleen in de race of track mapping is de gashendel 1 op 1. Alle andere is die onderin progressief. Als je fun voorop stelt, misschien kijken naar een duke 890 of 990 (de nieuwe), minder gewicht, 120pk ongeveer, genoeg op de weg in elk geval.
Niet op tamme rijmodus maar ik vermoed met TC aan waardoor hij te efficiënt was en het drama er wat uit gefilterd werd…

Terug
Bovenaan Onderaan