Gisteren proef gereden op de vernieuwde BMW C650 Sport op de BMW experience dag bij Van Harten in Amersfoort.
Er stond een mooie zwarte klaar.
Was erg benieuwd naar de rij-eigenschappen. Helemaal omdat de vorige keer op de C600 sport zo enorm tegenviel.
De problemen bij deze waren
- voelde me niet op mn gemak
- het blok maakte een lawaai die de akra overstemde!
- een irritante dip tijdens acceleratie in t begin, dus bij stoplichten
- traag met sturen
Pluspunten waren toen
- snel (maar de tmax voelt veel sneller/dynamischer)
- stabiel
- zithouding
- mooie nette tellers
Nou, de vernieuwde 650 dus en in t zwart.
2 x links de kersenbaan op en binnen 2 minuten de stad uit.
En of die anders bleek te zijn!
- voelde me meteen op mn gemak
- mechanisch lawaai uit het blok helemaal weg!
- de zithouding is de beste die ik ooit op n motor heb meegemaakt. De ruimte om je benen en voeten neer te zetten is enorm. Opmerkelijk is dat de meest comfortabele zithouding op de BMW voor mij is met de voeten naar voren. Maar je voeten passen ook op het overgangstuk van vlak naar schuin.
- acceleratie....top. Geen dip meer! Hij trekt serieus aan de armen
Er is eigenlijk maar 1 minpunt, maar die is gewoon persoonlijk.
De motor voelt alsof hij n veel langere wielbasis heeft dan andere. Hierdoor stuurt hij minder dynamisch.
Lijkt op t verschil tussen een xmax 400 en een tmax.
Een xmax 400 is enorm koersvast in de bochten, net als de BMW. Eenmaal in de bocht is hij moeilijker van zn lijn te krijgen.
Een tmax valt een bocht in. Ligt ook strak in de bocht, maar is met speels gemak van die lijn te krijgen. Wil je de bocht ineens scherper maken? Geen probleem.
Ik word nooit volwassen, want als ik lekker aan t rijden ben en er is n recht stuk, dan ga ik n beetje slingeren, soms beetje extra gas erop, soms niet.
Dat gaat bij zo'n BMW gewoon wat moeilijker en langzamer, met mn aprilia heel makkelijk en met de tmax net zo.
Nogmaals dit is persoonlijk. Mn vriendin reed n stukje met de tmax toen ik daar n proefrit mee deed en schrok zich wezeloos omdat die zo de bocht in viel, ik vind het heerlijk.
De BMW gedraagt zich meer als een supersport, want met de BMW ga je "lijnen rijden" en dus op de snellere wegen.
Een tmax is meer voor de iets meer kronkelende wegen, want die is zo wendbaar en voelt heel snel. Wegen die ik zo leuk vindt: 60 80 km pu kronkelend door bossen, weilanden etcetera.
Moest ff straatje keren met de BMW en dat gaat dan traag en voorzichtig. Omdat t zo voelt.
Natuurlijk kunnen bezitters dit veel sneller dan ik, maar t is gewoon anders.
Maar nogmaals, wat een verbeteringen! Heerlijke scoot en....je wordt totaal niet moe.
Alle knopjes zitten goed en eh, prachtige knopjes voor hand en zadelverwarming. Gewoon knopjes op t stuur he.
Oh ja, het ruitje. Jammer dat ze nog steeds dat opmerkelijke stelsysteem hebben, met die plastic draaiknoppen.
Waarom niet de elektrisch verstelbare zoals op de GT?
Ruit stond op de hoogste stand en ik had geen klagen. Toen ik op n gegeven moment wat dieper ging duiken, mn hoofd naar beneden, zat ik helemaal uit de wind! Dat zou wel heel mooi zijn, misschien n andere ruit met n welving?
Nogmaal, wind was gewoon, net als op mn aprilia, niet storend.
Dus:
Geweldige scoot, heel snel, echte stuurmachine.
Totaal verschillend als de tmax die andere stuureigenschappen heeft.
Allebei helemaal top, maar je moet ze echt allebei proefrijden als je er eentje wilt kopen, want ze rijden totaal anders.
Mn vriendin vond de looks van de BMW echt dik. Ze reed met me mee op haar MP3
Daarna samen met mn vriendin gaan toeren. Hm....dan is mn aprilia ineens maar een brommertje hoor