G.P.T. olietemperatuurmeter

DonDragon

MF veteraan
3 dec 2006
1.217
0
Utrecht
hoi ik wil op mijn motor een olietemperatuur meter inbouwen, zodat ik gewoon een display heb en in een oogomslag afkan lezen en niet zo'n ding voor vervanging van vuldop, omdat ik vaak korte stukken rij en dijkje pak tussendoor.
dus kwam ik bij g.p.t. olietemp meter uit van www.mototuning.nl
maar ik vind er vrijweinig over.

zelf heb ik een gsx-r 750 k1

zijn er meschien mensen met ervaring met inbouwen hiervan is dat eenvoudig of. veel geklote?

alvast bedankt
 
Voor de een is een kort stukje 100km voor de ander 20 ..... :W

Anders mail je ze toch even of er een inbouw handleiding bijzit of iets dergelijks?
ik heb er 1 van Daytona, werkt super dat ding.
Is te bestellen bij
JVMmotoren/EW-Parts.
Er zit een plug in de pers van je oliepomp, maar bij evt problemen de dealer een manometer (drukmeter) op aan kan sluiten om te zien of je oliepomp nog goed presteert.
Daar heb ik hem ingedaan, is geen restrictie in je olietoevoer en werkt bij mij al zo'n 15000 km prima :)

full


btw: er staat nu 26500 km op, en het duurt meetsal toch wel een 15 min voordat je olie 80 graden is, in tegen steling tot je koelvloeistog wat in 2 min opgewarmd is
 
Laatst bewerkt:
ik heb er 1 van Daytona, werkt super dat ding.
Is te bestellen bij
JVMmotoren/EW-Parts.
Er zit een plug in de pers van je oliepomp, maar bij evt problemen de dealer een manometer (drukmeter) op aan kan sluiten om te zien of je oliepomp nog goed presteert.
Daar heb ik hem ingedaan, is geen restrictie in je olietoevoer en werkt bij mij al zo'n 15000 km prima :)

[afbeelding]

btw: er staat nu 26500 km op, en het duurt meetsal toch wel een 15 min voordat je olie 80 graden is, in tegen steling tot je koelvloeistog wat in 2 min opgewarmd is

MMM goed idee,zou er een op mijn gixxer uit 90 willen,enig idee of er daar ook een plug opzit? *D
 
MMM goed idee,zou er een op mijn gixxer uit 90 willen,enig idee of er daar ook een plug opzit? *D
ik zou even in een werkplaatshandboek kijken, je kan de aftapbout ook gebruiken hiervoor maar dan moet die er uit als je olie wisselt, + als die in de opers van de oliepomp zit weet je welke tempratuur olie er echt door de gallerij gaat en dus over de nokkenassen etc gaat.
 
Koelvloeistofmeting... meest wazige meting die er ooit is uitgevonden B| Ik snap niet waarom niet er standaard een olietempmeter op een auto/motor zit.
koelvloeistof is voor mij een waardeloze meting, net een roodlampje net als oliedruk zou genoeg zijn, bijv de fam slaat aan bj 105, bij 110/115 een lampje.
Nu denken veel mensen ja de motor staat warm dus knallen maar, maar als mijn water 80 graden is is de olie nog amper 25, boven de 50 graden loopt die wel wat sneller op maar de eerste 10 a 20 graden kan best even duren
 
De koelwatertemperatuur is waarschijnlijk interessanter om oververhitting van het blok te meten.

Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om zoiets te maken, misschien in de vuldop, misschien ergens anders. Ik zat er zelf aan te denken om de aanvoer leiding van de oliekoeler een stukje te isoleren en daar een sensor tegenaan te plakken (dus met de sensor tegen de leiding onder de sensor). Dat lijkt me de kleinste ingreep.

De nadelen van een sensor in de aftapplug lijkt me dat de kabel langs de uitlaten moeten, en ik een beetje twijfels heb bij de meting daar; er zitten hete uitlaten in de buurt, maar de carterpan koelt de plug ook af.

Het hoeft natuurlijk ook niet op de graad nauwkeurig, dus misschien maakt het ook niet zoveel uit.
 
De koelwatertemperatuur is waarschijnlijk interessanter om oververhitting van het blok te meten.
daarom zou voor mij enkel een lampje voldoende zijn.

Veel mensen gaan nu wel erg vroeg tot de naad terwijl de olie nog lang niet warm is, voor mij de reden om een nieuwe motor te kopen.
Zo weet ik precies wat er mee gebeurd is, :)
 
koelvloeistof is voor mij een waardeloze meting, net een roodlampje net als oliedruk zou genoeg zijn, bijv de fam slaat aan bj 105, bij 110/115 een lampje.
Nu denken veel mensen ja de motor staat warm dus knallen maar, maar als mijn water 80 graden is is de olie nog amper 25, boven de 50 graden loopt die wel wat sneller op maar de eerste 10 a 20 graden kan best even duren

:^

Bij mij ook... koeltemp. staat op pakweg 80C. En is me olie soms amper 35 graden. Ik verbaas me daar soms over, dat dat best even duurt... Ik ben echt zo iemand die daarom gelijk een olie temp. koopt, want voor me motor op bedrijfstemperaatuur is knal ik absoluut niet. Zodra die eenmaal op temp is. Minimaal 75-80 graden, gaat bij mij pas echt de gaskraan open. En als het buiten wat kouder wordt wil die soms al niet verder komen dan 65 graden met normaal rijden.
 
:^

Bij mij ook... koeltemp. staat op pakweg 80C. En is me olie soms amper 35 graden. Ik verbaas me daar soms over, dat dat best even duurt... Ik ben echt zo iemand die daarom gelijk een olie temp. koopt, want voor me motor op bedrijfstemperaatuur is knal ik absoluut niet. Zodra die eenmaal op temp is. Minimaal 75-80 graden, gaat bij mij pas echt de gaskraan open. En als het buiten wat kouder wordt wil die soms al niet verder komen dan 65 graden met normaal rijden.
inderdaad, ik rij niet met dat ding als een watje. Maar het blok moet voldoende op temperatuur zijn (+/- 80) voordat die pas lekker open gaat.
Meestal pak ik tot 50 graden max 3500 rpm, tot 75 a 80 graden max 5000 rpm.
Het is wel een 1000 dus bij een 600 kun je het misschien iets hoger pakken.
Maar ik zie er veel na een paar minuten al richting de begrenzer gaan '(

Een maat van me legde het eens haarfijn uit, hij zei zou je 80 worden als ze je elke keer midden in de nacht wakker maken en je binnen 3 min de 100meter spint in 10sec moet lopen ;) Rustig opbouwen en warmrijden en dan kun je zo'n ding gebruiken waarvoor die gemaakt is *O*
 
daarom zou voor mij enkel een lampje voldoende zijn.

Veel mensen gaan nu wel erg vroeg tot de naad terwijl de olie nog lang niet warm is, voor mij de reden om een nieuwe motor te kopen.
Zo weet ik precies wat er mee gebeurd is, :)

Ik heb een temperatuurmeter bestaande uit een LED. Deze Led geeft door middel van verschillende kleuren en knipperen aan in welke toestand je olie is. Koud (oranje), groen (bedrijfstemperatuur), rood (wel erg warm). Deze led (met een kastje met wat electronica erin) sluit je aan op een temperatuur-sensor en een plus en een min.

Voor de liefhebber is tie ook te koop, want ik heb er nu een Stack (temperatuur, toeren, olie, water, shiftlights, laptimer,etc.etc.) meter in zitten.
 
Is een olie of lucht gekoeld blok eigenlijk sneller op temperatuur dan een blok met waterkoeling? Het lijkt me wel logisch, omdat je dat water niet heet hoeft te stoken.

Het zou veel handiger zijn om de thermostaat van het koelwater pas open te laten gaan als de olie warm is, maar dan is het water in het blok natuurlijk al aan het koken, en komt er plotseling een hoop koud water bij wat je blok waarschijnlijk niet zo leuk vindt (was dat ook niet een probleem bij de RS250 of zo?). Zijn er systemen waarbij de opwarming van de olie versneld wordt?
 
Is een olie of lucht gekoeld blok eigenlijk sneller op temperatuur dan een blok met waterkoeling? Het lijkt me wel logisch, omdat je dat water niet heet hoeft te stoken.

Het zou veel handiger zijn om de thermostaat van het koelwater pas open te laten gaan als de olie warm is, maar dan is het water in het blok natuurlijk al aan het koken, en komt er plotseling een hoop koud water bij wat je blok waarschijnlijk niet zo leuk vindt (was dat ook niet een probleem bij de RS250 of zo?). Zijn er systemen waarbij de opwarming van de olie versneld wordt?

Water moet onafhankelijk geregeld worden ten opzichte van olie. Zoals je al aangeeft kookt de koelvloeistof al voordat de olie op temperatuur is en zal toch de koelvloeistof lang voor die tijd in het het grotere circuit moeten circuleren. En de kans is heel groot dat de kop niet goed gekoeld wordt. Olie wordt niet sneller warm in een oliegekoelde/luchtgekoelde machine dan een vloeistofgekoelde, maar de olie kan wel een stukje warmer worden :)
 
Effe kicke :

Ben zelf ook aan het kijken voor een olietemperatuur meter en heb die van John al gevonden ,net als de GPT meter

Nu kan ik de meter dus niet net zo aansluiten als wat John gedaan heeft B|
(een oliepomp + carter van een GSX-R 750K7 is net anders dan die van de GSX-R
1000K7 '( )
GSX-R 750 K7 oliepomp en carter
GSX-R 1000 K7 oleipomp en carter ,John heeft em via plug nummer 7 aangesloten denk ik

Ik moet hem dus aansluiten via aftapplug ,alleen kan ik dus nergens vinden welke maat die plug heeft |(
Iemand een idee wat de maat is :?
 
Draai je aftapplug eruit zou ik zeggen.... Meet hem op (dikte + draad!)

Dan loopt je olie eruit ja, maar die plug moet er toch uit als je de sensor er in draait.
 
Effe kicke :

Ben zelf ook aan het kijken voor een olietemperatuur meter en heb die van John al gevonden ,net als de GPT meter

Nu kan ik de meter dus niet net zo aansluiten als wat John gedaan heeft B|
(een oliepomp + carter van een GSX-R 750K7 is net anders dan die van de GSX-R
1000K7 '( )
GSX-R 750 K7 oliepomp en carter
GSX-R 1000 K7 oleipomp en carter ,John heeft em via plug nummer 7 aangesloten denk ik

Ik moet hem dus aansluiten via aftapplug ,alleen kan ik dus nergens vinden welke maat die plug heeft |(
Iemand een idee wat de maat is :?

nee daar zit die van mij niet ;)

zal even moeten zoeken naar de afbeelding waar het duidelijk op staat, en ja daar past die van jouw ook want ik heb het idee van suzuki/yoshimura die het zelf op een 750 K7 had ;)
 
Optine tune ging kijken of er een aanpasstuk was voor de GPT sensor om die er dus in te draaien waar normaal de carterplug zit

@John
Welk aanpasstuk heb je moeten gebruiken om em daar die sensor te krijgen =
´k ga nou effe op de fiches kijken of een 750 em daar ook heeft :Y
 
Optine tune ging kijken of er een aanpasstuk was voor de GPT sensor om die er dus in te draaien waar normaal de carterplug zit

@John
Welk aanpasstuk heb je moeten gebruiken om em daar die sensor te krijgen =
´k ga nou effe op de fiches kijken of een 750 em daar ook heeft :Y
staan te koop op de site van ew motorparts waar de meter vandaan komt.
Allleen zou je even in je wphb moeten kijken welke draad je nodig hebt
 
Terug
Bovenaan Onderaan