Analoge olietemperatuurmeters

vliegendevis

Rookie
19 jul 2023
1
0
Hoi!

Gewoon een open vraag om even te peilen wat jullie ervaringen met deze tools zijn. Handig? Of een beetje een onnodige gimmick?
 

Bijlagen

  • 876A01BF-D332-4696-9695-DD7637B9369A.jpeg
    876A01BF-D332-4696-9695-DD7637B9369A.jpeg
    54,4 KB · Weergaven: 52
Op de XJR heb ik m daar ook zitten, en niet voor niks, bij te lage olietemperatuur wil de koppeling wel eens slippen.,

Maar dat probleem is echter al getackeld door n Barnett conversie kit.
De olie temperatuur meter laat ik zitten,
 
Hoi!

Gewoon een open vraag om even te peilen wat jullie ervaringen met deze tools zijn. Handig? Of een beetje een onnodige gimmick?
Prima dingen. Heb op meerdere (olie -en luchtgekoelde) motoren deze dingen zitten, prima "afleesbaar". Echter, het gaat je niet tot op de graad nauwkeurig vertellen wat de temperatuur van je olie is. Is ook niet nodig m.i. Het is meer een indicatie.
Als je bij warme buitentemperaturen langdurig stad/ file moet rijden (op een oliegekoelde motor) dan is zo'n ding echt wel handy.
 
Ik heb er nu 1 waar die de peilstok vervangt. En die is aardig nauwkeurig.

Heb er ook 1 gehad waar die de vuldop vervangt op de plek waar de koppeling direct onderzit zonder peilstok dus. Die gaf een veel te lage temp aan.

Het is vooral handig om te zien wanneer je olie op temperatuur is zodat je lekker gas kan gaan geven. Daarbij maakt het niet zoveel uit wat de meter aangeeft als je maar weet wat de stand op de meter is na goed opgewarmd blok.
 
Ik heb er eentje gehad op mijn cbr 900 rr.
Ik vond het best handig, over de nauwkeurigheid kan men discussiëren, maar stel de hij meet de tempratuur op het koudste punt.
Dan weet je in ieder geval wanneer je olie warm genoeg is om aan het gas te hangen, daarvoor wilde ik hem ook.

Volgens mij zijn ze trouwens best nauwkeurig, ook op die plek, als het buiten 35 C gaf die dat ook op die meter als ze geparkeerd stond.

Is in mijn ogen zeker handig om te hebben!
 
In mijn Honda NTV650 heb ik ook een peilstok meter zitten.
Werkt goed om na te gaan of de olie warm genoeg is om gas te gaan geven.
Bij koud winterweer geeft die maximaal 85 graden.
Bij heet weer ( 35 graden) zoals laatst, gaat die tot net 100 graden.
Lijkt me netjes.
Bij langzaam stadsverkeer ( vaak stilstaan/stationair draaien) loopt de koeling wel omhoog, maar de olietemperatuur niet.
Is dat normaal?
 
Deze meet de return temperatuur van je olie(spetters). En is mijns inziens niet een juiste waarde om te kijken of de olie op temperatuur is. De olie gaan immers nog door de warmtewisselaar.
Zelf een koso meter in de olieleiding na de warmtewisselaar gestoken, maar digitale aflezing bij de cockpit.
Tijdens het rijden ga je niet kijken op een temperatuurmeter bij je vuldop..
 
Deze meet de return temperatuur van je olie(spetters). En is mijns inziens niet een juiste waarde om te kijken of de olie op temperatuur is. De olie gaan immers nog door de warmtewisselaar.
Zelf een koso meter in de olieleiding na de warmtewisselaar gestoken, maar digitale aflezing bij de cockpit.
Tijdens het rijden ga je niet kijken op een temperatuurmeter bij je vuldop..
Waar zit die warmtewisselaar bij mijn Honda NTV???
Ik kijk alleen bij stilstaan. b.v. voor stoplicht wachten.
Gaat om de indicatie en vergelijken .
 
Dit topic was er ook al in 2002. :+

Waarom is het goed om te weten dat je gas kan geven?
Zit er een monograde olie in die een strak werkbereik heeft en het blok eerst volledig en exact op bedrijfstemperatuur moet zijn om hem letterlijk (is al een uitzondering?) in de toerenbegrenzer te trekken. :?
Is e.a. niet aannemelijk na vijftien kilometer in de zomer..

Veel moderne watergekoelde motoren hebben ook nog een warmtewisselaar en allemaal hebben ze een thermostaat.
De oudere luchtgekoelde motorfietsen en de retro oliepijlstokjes daargelaten. :+
 
Nee die zit er niet op omdat ieder voertuig anders is. Plus het komt doorgaans niet in het carter terecht maar naast of veelal tegen het koppelingshuis aan.

Vandaar de spetters en geen accurate meting.

Ik snap echter niet wie tegenwoordig al die minnetjes uitdeelt. Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
 
Laatst bewerkt:
Hoi!

Gewoon een open vraag om even te peilen wat jullie ervaringen met deze tools zijn. Handig? Of een beetje een onnodige gimmick?
Ik heb er 1, werkt, maar nauwkeurig is het niet echt.
Laat wel zien wanneer je blok echt op temperatuur is, en in de zomer laat het ook wel zien als je blok warmer wordt als normaal.

Met een luchtgekoeld blok misschien niet zo'n gek idee, maar overbodig met een vloeistof gekoeld blok.
 
Een radiateur is een warmtewisselaar
Mijn BMW uit India heeft oliekanaaltjes of andersom koelkanalen langs het oliefilter lopen.
Die passeren elkaar.

De TL1000R had 25 jaar geleden al zoiets geloof ik.
De andere BMW die ik heb warmt ook razendsnel op.
Vijf minuten stationair en de hitte komt je tegemoet.
De ventilator staat dan ook al vol te draaien.

Geen metertje op de peilstok voor nodig. :+
 
Een oliethermometer is een overbodig instrument, zelfs als hij nauwkeurig aangeeft. Eentje in plaats van de peilstok heeft nog enige waarde, want het staat leuk, als je ervan houdt tenminste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan